Repository logo
  • English
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Español
  • Français
  • Gàidhlig
  • Italiano
  • Latviešu
  • Magyar
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Suomi
  • Svenska
  • Türkçe
  • Tiếng Việt
  • Қазақ
  • বাংলা
  • हिंदी
  • Ελληνικά
  • Српски
  • Yкраї́нська
  • Log In
    New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
Repository logo
  • Communities & Collections
  • All of DSpace
  • English
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Español
  • Français
  • Gàidhlig
  • Italiano
  • Latviešu
  • Magyar
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Suomi
  • Svenska
  • Türkçe
  • Tiếng Việt
  • Қазақ
  • বাংলা
  • हिंदी
  • Ελληνικά
  • Српски
  • Yкраї́нська
  • Log In
    New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Sprincean, Larisa"

Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Item
    ANALIZA DIFERITOR VERSIUNI INTERPRETATIVE ALE CÂNTECULUI POPULAR IESE LELEA DIN BORDEI
    (AMTAP, 2025) Sprincean, Larisa
    Circulația creațiilor folclorice pe cale orală a condiționat apariția diferitor variante, care se disting prin anumite elemente particulare proiectate în linia melodică, structura ritmică, arhitectonică, conținutul poetic, versificație ș.a. În prezent interpretarea scenică, transmiterea prin intermediul mijloacelor media, interpretarea producțiilor folclorice de către cântăreți consacrați sau amatori, instruiți de un conducător avizat în domeniu, au determinat promovarea, în mare parte, a unei singure variante a unui cântec popular/folcloric. Totuși, și în aceste condiții noi de existență a produsului folcloric, diferiți interpreți prezintă versiunea interpretativă proprie, care, în final, poate duce la crearea variantelor, asemenea procesului specific mediului firesc, tradițional de viață a folclorului muzical. The oral circulation of folkloric creations has conditioned the emergence of different variants, which are distinguished by certain particular elements projected in the melodic line, rhythmic, architectural structure, poetic content, versification, etc. Currently, the stage performance, transmission through the media, interpretation of folkloric productions by established or amateur singers, trained by an experienced leader in the field, have determined the promotion, for the most part, of a single variant of a popular/folk song. However, even in these new conditions of existence of the folkloric product, different performers present their own interpretative version, which, in the end, can lead to the creation of variants, similar to the process specific to the natural environment, traditional to the life of musical folklore.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Item
    CU PRIVIRE LA CERCETAREA INTERPRETĂRII CREAȚIILOR VOCALE FOLCLORICE ÎN CONTEMPORANEITATE
    (AMTAP, 2025) Sprincean, Larisa
    În acest articol vom încerca să elucidăm complexitatea unei probleme necercetate în etnomuzicologia contemporană legată de interpretarea creațiilor vocale folclorice preluate din mediu tradițional și transferate în scena de spectacol, care are alte reguli și norme de interpretare. Procesul a pornit odată cu apariția profesionalismului instrumental de tradiție orală și s-a declanșat în secolul al XIX când folclorul muzical a devenit obiect de studiu și promovat în mass media. Dacă până spre începutul secolului XX mediul firesc de existență a folclorului era încă prezent și interpretul venea din tradiție cu „bagajul” de cunoștințe bine pregătit, iar condițiile de spectacol public nu afecta esența producțiilor executate, astăzi cântărețul este școlit în cadrul academic și are nevoie de fundamentare teoretică și practică pentru a nu se pronunța în scenă cu un amatorism vulgar, profanând cântecul tradițional. Cuvinte-cheie: folclor vocal, interpretare, tradiție, scenă, spectacol, cercetare, metodologie In this article we will try to elucidate the complexity of an unresearched problem in contemporary ethnomusicology related to the interpretation of folkloric vocal creations taken from the traditional environment and transferred to the performance stage, which has other rules and norms of interpretation. The process started with the emergence of the instrumental professionalism of oral tradition and was triggered in the 19th century when musical folklore became an object of study and promoted in the mass media. If until the beginning of the 20th century the natural environment of folklore was still present and the performer came from tradition with a well-prepared "baggage" of knowledge, and the conditions of public performance did not affect the essence of the performed productions, today the singer is schooled in the academic framework and needs theoretical and practical substantiation in order not to express himself on stage with vulgar amateurism, desecration of the traditional song. Keywords: vocal folklore, performing, tradition, stage, spectacle, research, methodology

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Cookie settings
  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback