Sambriș, Elena2025-11-272025-11-272024САМБРИШ, Елена. Художественные парадигмы симфонического творчества Геннадия Чобану: новая «старая» программность (о методе концептуальной программности). Музыковедение. 2024, № 2, с. 30-37. Disponibil: 10.25791/musicology.2.2024.1363.10.25791/musicology.2.2024.1363https://repository.amtap.md/handle/123456789/467Muzica conceptuală contemporană este foarte multilaterală și cuprinde diverse genuri, inclusiv „noul teatru”, teatrul instrumental și muzica instrumentală însăși. În cadrul acesteia din urmă, a apărut o metodă pe care l-am numit programatism conceptual, care este utilizată pe scară largă în lucrările simfonice ale compozitorului G. Ciobanu. Ca exemple, în articolul se analizează Simfonia „Sub soare și stele” și „Codul Enescu” pentru orchestră de coarde. Contemporary conceptual music is very multifaceted and covers different genres, including “new theater”, instrumental theater and instrumental music itself. Within the framework of the latter, a method has emerged that we have termed conceptual programming, which is widely used in the symphonic works of composer G. Ciobanu. As examples, the article analyzes the Symphony "Sub soare și stele" and "Codul Enescu" for string orchestra.rumuzică simfonicăGhenadie Ciobanuprogramatism conceptualХУДОЖЕСТВЕННЫЕ ПАРАДИГМЫ СИМФОНИЧЕСКОГО ТВОРЧЕСТВА ГЕННАДИЯ ЧОБАНУ: НОВАЯ «СТАРАЯ» ПРОГРАММНОСТЬ (О МЕТОДЕ КОНЦЕПТУАЛЬНОЙ ПРОГРАММНОСТИ)Article