Șchiopu, Constantin2024-12-262024-12-262024ȘCHIOPUI, Constantin. Perspective de eficientizare a calității studiilor și a performanței viitorilor specialiști în domeniul artelor. In: Învățământul artistic – dimensiuni culturale: conf. șt. intern., 26 apr. 2024. Chișinău: AMTAP, 2024, рр. 124-131. ISBN 978-9975-176-05-7 (PDF). DOI https://doi.org/10.55383/iadc2024.16.978-9975-176-05-7 (PDF)https://doi.org/10.55383/iadc2024.16https://repository.amtap.md/handle/123456789/354În articol este abordată problema calității studiilor și a performanței viitorilor specialiști în domeniul artelor. Inițial autorul tratează conceptul de calitate în educație, actualizând câteva nume de referință și definiții destul de importante pentru demersul său științific, care este axat pe ideea că rezultatele învăţării, exprimate în cunoştinţe, competenţe, valori şi atitudini, obţinute prin parcurgerea şi finalizarea unui nivel de învăţământ, sunt un indiciu al calității studiilor. În viziunea autorului, relația „calitate – scop al educației artistice” implică rezolvarea mai multor probleme legate de conceptele „scop impus”, „scop firesc/adevărat”, primul tip limitând inteligența, mimând relațiile adevărate, cel deal doilea oferind formabililor libertate și oportunități de învățare și de manifestare. Pornind de la ideea că un învățământ fără obiective nu poate fi eficient, autorul face referire la o eroare epistemică: trecerea curriculei disciplinare din Republica Moldova de la obiective la competențe. În concluzie se afirmă că obiectivele de referință concretizează competențele, realizează procesul educațional în ansamblul elementelor constitutive. The article addresses the issue of the quality of studies and the performance of future specialists in the field of arts. Initially, the author deals with the concept of quality in education, updating some reference names and definitions quite important for his scientific approach. His scientific approach is focused on the idea that learning outcomes, expressed in knowledge, skills, values and attitudes, which are obtained by going through and completing a level of education, are an indication of the quality of studies. In the author's view, the relationship „quality – purpose of artistic education” involves the solution of several problems related to the concepts of „imposed purpose”, „natural/true purpose”, the first type limiting intelligence, miming true relationships, the second one giving the trainees freedom and opportunities for learning and expression. Starting from the idea that an education without objectives cannot be effective, the author refers to an epistemic error: the transition of disciplinary curricula in the Republic of Moldova from objectives to competencies. In conclusion, it is stated that the reference objectives concretize the skills, realize the educational process in the ensemble of the constitutive elements.roînvățământ artisticcalitatea studiilorlibertate de învățarePERSPECTIVE DE EFICIENTIZARE A CALITĂȚII STUDIILOR ȘI A PERFORMANȚEI VIITORILOR SPECIALIȘTI ÎN DOMENIUL ARTELORArticle