4. Materiale metodico-didactice
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing 4. Materiale metodico-didactice by Author "Starciuc, Mariana"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
Item ASPECTE TEORETICE ȘI EVOLUTIVE ALE TEATRULUI DOCUMENTAR: suport de curs(AMTAP, 2025) Starciuc, MarianaSuportul de curs reunește un ciclu de prelegeri rezumative din cadrul cursului Avangardă și experiment teatral, predat în anul I, masterat, la programele de studii Arta actorului contemporan, Istoria și teoria artelor audiovizuale, Regia spectacolului contemporan și Scriere dramatică din cadrul Academiei de Muzică, Teatru și Arte Plastice. Lucrarea prezintă repere conceptuale și istorice ale teatrului documentar (definiții, direcții estetice, relația cu teatrul clasic și politic, funcția socială și civică a genului). Majoritatea prelegerilor analizează etapele dezvoltării teatrului documentar la nivel internațional și local – de la drama istorică și naturalism, la Piscator, Peter Weiss, mișcările americane din anii ‟60 și teatrul verbatim al anilor ‟80, până la formele contemporane de experiment și laborator performativ. În continuare lucrarea abordează teatrul documentar contemporan, concentrându-se pe direcțiile estetice și modelele inovatoare din secolul XXI. Sunt analizate: teatrul de rezistență și deconstrucție estetică; practicile teatrului documentar în România și Republica Moldova; și Rimini Protokoll ca laborator al teatrului documentar performativ. Fiecare temă include bibliografie recomandată și sarcini practice, prin care studenții aplică metode și tehnici dramaturgice documentare (verbatim, montaj, colaj, implicarea publicului) în ateliere de creație. Studiind unitățile de conținut și realizând exercițiile propuse, masteranzii își vor însuși termeni de specialitate, concepte teoretice și competențe de analiză critică și transpunere scenică a materialului autentic. Suportul de curs poate fi utilizat de studenți, masteranzi, regizori, dramaturgi, critici de teatru, cadre didactice și practicieni interesați de teatrul de avangardă și experimentul scenic contemporan. The course material compiles a series of summary lectures from the course Avant-garde and Theatrical Experiment, taught in the first year of the Master‟s programs Contemporary Actor Art, History and Theory of Audiovisual Arts, Contemporary Show Directing, and Dramatic Writing at the Academy of Music, Theatre, and Visual Arts. The work presents conceptual and historical landmarks of documentary theatre (definitions, aesthetic directions, relationship with classical and political theatre, social and civic functions of the genre). Most lectures analyze the development stages of documentary theatre at international and local levels – from historical drama and naturalism, to Piscator, Peter Weiss, American movements of the 1960s, and the verbatim theatre of the 1980s, up to contemporary experimental forms and performative laboratory theatre. The paper then addresses contemporary documentary theatre, focusing on aesthetic directions and innovative models of the 21st century. It analyzes: resistance theatre and aesthetic deconstruction; documentary theatre practices in Romania and the Republic of Moldova; and Rimini Protokoll as a laboratory of performative documentary theatre. Each topic includes recommended bibliography and practical assignments, through which students apply documentary dramaturgical methods and techniques (verbatim, montage, collage, audience involvement) in creative workshops. By studying the content units and completing the proposed exercises, Master‟s students will acquire specialized terminology, theoretical concepts, and competencies in critical analysis and scenic adaptation of authentic material. The course material can be used by students, Master‟s students, directors, playwrights, theatre critics, educators, and practitioners interested in avant-garde theatre and contemporary scenic experimentation.Item TEATRUL DOCUMENTAR: METODOLOGIE ȘI STUDII DE CAZ: suport de curs(AMTAP, 2025) Starciuc, MarianaAcest suport de curs este destinat studenților ciclului II, program de studiu Scriere dramatică, și le va servi drept îndrumar în elaborarea textului documentar. Ne propunem să identificăm și să analizăm principalele metode de creare a textului documentar în teatrul contemporan. Materialul de curs relevă o analiză aprofundată a procesului de transpunere a textului documentar în spectacol, având ca repere două texte dramatice reprezentative ale autoarei: MI(N)ORITY și TĂRĂ(Z)BOI. Cursul evidențiază specificul tehnicii verbatim, care păstrează fidelitatea față de sursa orală și redă autenticitatea limbajului cotidian, adesea colocvial sau dur, pentru a surprinde psihologia personajelor. În paralel, se descrie metodologia documentării în teatrul contemporan, combinând cercetarea indirectă (analiză de arhivă, surse literare și audiovizuale) cu investigația directă pe teren (interviuri, observație participativă). Cele două studii de caz ilustrează rolul teatrului documentar ca instrument de explorare a realităților socio-politice și a memoriei colective, abordând teme precum discriminarea etnică, conflictele interetnice și consecințele războiului. Analiza subliniază interdependența dintre dimensiunea artistică și cea etică a acestui tip de dramaturgie, precum și impactul său educativ și civic. This course material is intended for second-cycle students in the Dramatic Writing program and will serve as a handbook for creating documentary texts. We aim to identify and analyze the main methods of crafting documentary texts in contemporary theater. The course material provides an in-depth analysis of the process of adapting documentary texts for the stage, using two representative dramatic works by the author as reference points: MI(N)ORITY and TĂRĂ(Z)BOI. The course highlights the specificity of the verbatim technique, which preserves fidelity to the oral source and authentically renders everyday language, often colloquial or harsh, to capture the psychology of the characters. In parallel, the methodology of documentation in contemporary theater is described, combining indirect research (archival analysis, literary and audiovisual sources) with direct field investigation (interviews, participatory observation). The two case studies illustrate the role of documentary theater as a tool for exploring sociopolitical realities and collective memory, addressing themes such as ethnic discrimination, interethnic conflicts, and the consequences of war. The analysis emphasizes the interdependence between the artistic and ethical dimensions of this type of dramaturgy, as well as its educational and civic impact.