Repozitoriul Instituțional AMTAP

Repozitoriul Instituțional al Academiei de Muzică, Teatru și Arte Plastice

Institutional Repository of the Academy of Music, Theatre and Fine Arts

RI al AMTAP este o arhivă electronică instituțională cu acces deschis, cumulativă, cu depozitare de lungă durată, în vederea acumulării, stocării, conservării și diseminării rezultatelor activității științifice și didactice ale Academiei.

Scopul RI este crearea și gestionarea unui sistem unic, fiabil de arhivare a rezultatelor activității științifice șididactice ale AMTAP care acumulează, stochează, conservează și diseminează producția științifică a Academiei pe termen lung, cu acces deschis.

Obiectivele RI:

  • Extinderea accesului la rezultatele cercetărilor științifice instituționale;
  • Promovarea cercetărilor și a cercetătorilor AMTAP în spațiul informațional național și global;
  • Îmbunătățirea comunicării științifice și creșterea transparenței;
  • Sporirea vizibilității, competitivității și impactului rezultatelor cercetărilor științifice la nivel national și international;
  • Majorarea numărului de citări a publicațiilor științifice.
Photo by @inspiredimages
 

Recent Submissions

Item
ASPECTE TEORETICO-METODOLOGICE ALE PREGĂTIRII FIZICE A STUDENȚILOR DIN DOMENIUL ARTEI COREGRAFICE
(AMTAP, 2024) Moga, Carolina
În acest articol sunt expuse unele aspecte teoretice și metodologice care stau la baza pregătirii fizice a studenților din domeniul artei coregrafice. Totodată, articolul are drept scop informarea specialiștilor din domeniu cu privire la formarea abilităților profesionale în cadrul lecțiilor cu studenții-coregrafi prin dezvoltarea calităților fizice dominante. Eficacitatea procesului de învățare a acțiunilor de dans este determinată atât de capacitatea subiecților de a-și valorifica valențele artistice și estetice cât și de posibilitățile de manifestare a calităților fizice, ele influențându-se reciproc. Conștientizarea importanței dezvoltării calităților fizice creează condiții necesare pentru dezvoltarea psihomotrică a dansatorului, ceea ce constituie o bază pentru asimilarea tehnicilor profesionale. In this article, some theoretical and methodological aspects are presented that are at the basis of the physical training of students in the field of choreographic art. At the same time, the presented article aims to inform the specialists in the field about the training of professional skills in the lessons with student-choreographers through the development of dominant physical qualities. The effectiveness of the learning process of dance actions is determined both by the possibilities of manifesting physical qualities and by the ability of the subjects to capitalize on their artistic and aesthetic valences, influencing each other. Awareness of the importance of developing physical qualities creates necessary conditions for the dancer's psychomotor development, which constitutes a basis for the assimilation of professional techniques.
Item
COMPETENȚA COMUNICATIVĂ ȘI PARTICULARITĂȚILE PREDĂRII LOCUȚIUNILOR IDIOMATICE DIN LIMBA ITALIANĂ PENTRU STUDENȚII AMTAP
(AMTAP, 2024) Cazacu, Lidia
În prezentul articol abordăm unele aspecte legate de problematica predării limbii italiene în cadrul Academiei de Muzică, Teatru și Arte Plastice (AMTAP). Specificul sistemului de instruire în instituțiile cu profil artistic presupune studierea limbii străine (L2) ca o disciplină colaterală vis-avis de materiile de bază strict legate de pregătirea profesională a specialiștilor din domeniul artelor. Reieșind din numărul limitat de ore, încercăm să identificăm unele metode și strategii de predare care ar accelera procesul de însușire a limbii străine (L2). Urmărim scopul de a ameliora procesul predării limbii italiene (L2) din perspectiva frazeodidacticii, ținând cont de importanța comunicării interlingvistice la etapa actuală. Drept exemplu am ales spre examinare un anumit tip de unități lexicale, utilizate mai frecvent în vorbirea cotidiană, precum sunt locuțiunile idiomatice. In this article, we address some aspects related to the issue of teaching the Italian language within the Academy of Music, Theater and Fine Arts (AMTAP). The specificity of the training system in the institutions with an artistic profile, involves the study of a foreign language (L2) as a collateral discipline vis-à-vis the basic subjects strictly related to the professional training of specialists in the field of arts. Based on the limited number of hours, we try to identify some teaching methods and strategies that would accelerate the process of acquiring the foreign language (L2). We pursue the goal of improving the process of teaching the Italian language (L2) from the perspective of phrasio-didactics, taking into account the imperative necessity of interlinguistic communication at the current stage. As an example, we have chosen for examination a certain type of lexical units, more frequently used in everyday speech, such as idiomatic expressions.
Item
PERSPECTIVE DE EFICIENTIZARE A CALITĂȚII STUDIILOR ȘI A PERFORMANȚEI VIITORILOR SPECIALIȘTI ÎN DOMENIUL ARTELOR
(AMTAP, 2024) Șchiopu, Constantin
În articol este abordată problema calității studiilor și a performanței viitorilor specialiști în domeniul artelor. Inițial, autorul tratează conceptul de calitate în educație, actualizând câteva nume de referință și definiții destul de importante pentru demersul său științific, care este axat pe ideea că rezultatele învăţării, exprimate în cunoştinţe, competenţe, valori şi atitudini, obţinute prin parcurgerea şi finalizarea unui nivel de învăţământ, sunt un indiciu al calității studiilor. În viziunea autorului, relația „calitate – scop al educației artistice” implică rezolvarea mai multor probleme legate de conceptele „scop impus”, „scop firesc/adevărat”, primul tip limitând inteligența, mimând relațiile adevărate, cel de-al doilea oferind formabililor libertate și oportunități de învățare și de manifestare. Pornind de la ideea că un învățământ fără obiective nu poate fi eficient, autorul face referire la o eroare epistemică: trecerea curriculei disciplinare din Republica Moldova de la obiective la competențe. În concluzie se afirmă că obiectivele de referință concretizează competențele, realizează procesul educațional în ansamblul elementelor constitutive. The article addresses the issue of the quality of studies and the performance of future specialists in the field of arts. Initially, the author deals with the concept of quality in education, updating some reference names and definitions quite important for his scientific approach. His scientific approach is focused on the idea that learning outcomes, expressed in knowledge, skills, values and attitudes, which are obtained by going through and completing a level of education, are an indication of the quality of studies. In the author's view, the relationship "quality - purpose of artistic education" involves solving several problems related to the concepts of "imposed purpose", "natural/true purpose", the first type limiting intelligence, miming true relationships, the second one giving the trainees freedom and opportunities for learning and expression. Starting from the idea that an education without objectives cannot be effective, the author refers to an epistemic error: the transition of disciplinary curricula in the Republic of Moldova from objectives to competences. In conclusion, it is stated that the reference objectives concretize the competences, realize the educational process in the ensemble of the constitutive elements.
Item
DEZVOLTAREA COMPETENȚELOR DIGITALE LA DISCIPLINA PSIHOLOGIA COMUNICĂRII: IDENTITATE ÎN CONTEXT EUROPEAN
(AMTAP, 2024) Zubenschi, Mariana
Disciplina „Psihologia comunicării: identitate în context european” este destinată studenților de la ciclul I al studiilor universitare și face parte din proiectul Erasmus+ Jean Monnet – JMO-2022-MODULE-101085561-TEIDCIPEI. Curriculumul de 30 de ore, împărțit în module, seminare și lucru individual utilizează modelul RD&D și integrează competențe digitale esențiale prin aplicații educaționale precum Google Clasroom, Quizizz, Piktochart, Padlet ș.a. Cursul cuprinde patru module: sinele și identitatea socială, formele comunicării, perspective sociopsihologice asupra identității europene și conflicte versus valori identitare europene. Interdisciplinaritatea oferă studenților posibilitatea să înțeleagă semnificația identității culturale și să își dezvolte competențele de comunicare prin sarcini individuale și de grup, folosind tehnologii digitale interactive și strategii de învățare practică. Această abordare interdisciplinară pregătește studenții să comunice eficient și să abiliteze diverse tehnici care le vor ajuta să se afirme cu încredere drept personalități adulte într-un context european divers prin transcendența de sine. The discipline „Psychology of Communication: Identity in European context” is aimed for students from the first cycle of university studies and is part of the Erasmus+Jean Monnet project – JMO-2022-MODULE-101085561-TEIDCIPEI. The 30-hour curriculum, divided into modules, seminars and individual work, uses the RD&D model and integrates essential digital skills through educational applications such as Google Classroom, Quizizz, Piktochart, Padlet etc. The course includes four modules: self and social identity, forms of communication, socio-psychological perspectives on European identity and conflicts versus European identity values. Interdisciplinarity allows students to understand the meaning of cultural identity and develop their communication skills through individual and group assignments, using digital interactive technologies and hands-on learning strategies. This interdisciplinary approach prepares students to communicate effectively and empower various techniques that will help them confidently assert themselves as adult personalities in a diverse European context through self-transcendence.
Item
ABORDĂRI INOVATIVE ÎN PREDAREA DISCIPLINEI CURENTE ȘI SINTEZE ÎN ARTA EUROPEANĂ MODERNĂ ȘI CONTEMPORANĂ
(AMTAP, 2024) Rocaciuc, Victoria
Articolul evidențiază abordările inovative în predarea disciplinei „Curente și Sinteze în Artă Europeană Modernă și Contemporană” în cadrul proiectului Jean Monnet TEIDCIPEI. În cadrul lecțiilor s-au analizat expozițiile de artă plastică, precum și evoluția proceselor istorico-culturale și a curentelor stilistice moderne și influența acestora asupra procesului artistic autohton. Prin prezentarea informațiilor în foto și video prezentări se oferă studenților perspective asupra diverselor domenii artistice. Expoziții contemporane lansate la Chișinău sunt integrate în curriculum. Acest demers contribuie la formarea unei viziuni complete și interdisciplinare asupra artei europene, subliniind conexiunile dintre domeniile artistice. Este un efort de a înțelege și interpreta operele contemporane în contextul curent al proceselor culturale și artistice, oferind studenților o experiență educativă actualizată. The article highlights innovative approaches in teaching the course „Currents and Synthesis in Modern and Contemporary European Art” within the Jean Monnet project: TEIDCIPEI. During the lessons, visual art exhibitions were analyzed, along with the evolution of historical-cultural processes and modern stylistic trends, and their influence on the indigenous artistic process. By presenting information through photo and video presentations, the students are provided with perspectives on various artistic fields. Contemporary exhibitions launched in Chisinau are integrated into the curriculum. This initiative contributes to forming a comprehensive and interdisciplinary understanding of European art, emphasizing the connections between artistic domains. It is an effort to understand and interpret contemporary works in the context of the current cultural and artistic processes, providing students with an updated educational experience.