Repozitoriul Instituțional AMTAP

Repozitoriul Instituțional al Academiei de Muzică, Teatru și Arte Plastice

Institutional Repository of the Academy of Music, Theatre and Fine Arts

RI al AMTAP este o arhivă electronică instituțională cu acces deschis, cumulativă, cu depozitare de lungă durată, în vederea acumulării, stocării, conservării și diseminării rezultatelor activității științifice și didactice ale Academiei.

Scopul RI este crearea și gestionarea unui sistem unic, fiabil de arhivare a rezultatelor activității științifice șididactice ale AMTAP care acumulează, stochează, conservează și diseminează producția științifică a Academiei pe termen lung, cu acces deschis.

Obiectivele RI:

  • Extinderea accesului la rezultatele cercetărilor științifice instituționale;
  • Promovarea cercetărilor și a cercetătorilor AMTAP în spațiul informațional național și global;
  • Îmbunătățirea comunicării științifice și creșterea transparenței;
  • Sporirea vizibilității, competitivității și impactului rezultatelor cercetărilor științifice la nivel national și international;
  • Majorarea numărului de citări a publicațiilor științifice.
Photo by @inspiredimages
 

Recent Submissions

Item
CITIRE LA PRIMA VEDERE LA PIAN. UNELE ASPECTE TEORETICE
(2025) Melnic, Tamara
Astăzi în arta muzicală se resimte o nevoie acută de specialiști universali care ar poseda un complex amplu de aptitudini, printre care un loc important îl ocupă cunoașterea și stăpânirea pianului. Una dintre principalele calități care caracterizează măiestria unui pianist, este abilitatea de a citi corect textul muzical la prima vedere. În prezent, există numeroase studii care propun diferite metode de dezvoltare a acestei abilități. Totodată, în sursele vizate se observă o lipsă de fundamentare teoretică și metodologică adecvată, precum și absența unei abordări sistemice. Totuși, citirea la prima vedere este un proces complex, organizat ierarhic, susținut de componente variabile care trebuie să devină simultan obiectul atenției, într-un mod integrat. Acest factor a fost unul determinant în elaborarea lucrării de față. Today, there is an urgent need in the art of music for universal specialists with a range of abilities, among which piano proficiency occupies an important place. One of the main qualities that characterizes the skill of a pianist is the ability to sight-read correctly music text. Nowadays there are many studies suggesting different methods for teaching this skill. Their common feature is insufficient theoretical and methodological thoroughness and lack of a systematic approach. However, sight-reading is a complex process, built hierarchically, provided by variable components that should become the object of attention simultaneously, in a complex. This factor was decisive in the creation of the work.
Item
CERINȚE MODERNE ÎN DESIGNUL BIJUTERIILOR
(AMTAP, 2025) Vavilina, Natalia
A doua jumătate a secolului XX și începutul secolului XXI au fost marcate de transformări profunde în domeniul informației și comunicațiilor, transformări care au redefinit modul în care gândim știința, arta și designul. Dezvoltarea tehnologică și expansiunea vastelor spații informaționale au deschis orizonturi nelimitate pentru autocunoaștere și dezvoltare personală. În acest context, cerințele contemporane pentru designul de bijuterii sunt influențate atât de societate, cât și de mediul tehnologic, bazându-se pe principii esențiale precum personalizarea, stilizarea, tehnologizarea și integrarea interdisciplinară. Aceste principii se îmbină într-o armonie desăvârșită între formă, culoare și material. Gândirea de design, ce îmbină precizia inginerească cu rafinamentul artistic, devine baza pentru crearea unor bijuterii unice, capabile să reflecte spiritul epocii și aspirațiile estetice ale societății moderne. Cuvinte-cheie: bijuterie, tehnologie, design, autor, material, stil, modă The second half of the 20th century and the beginning of the 21st century were marked by profound transformations in the fields of information and communication, reshaping the way we approach science, art, and design. Technological advancements and the expansion of vast informational spaces have unlocked limitless opportunities for self-discovery and personal development. In this context, contemporary jewelry design requirements are shaped by both societal influences and technological environments, relying on essential principles such as personalization, stylization, technologization, and interdisciplinary integration. These principles blend seamlessly into a harmonious balance of form, color, and material. Design thinking, which merges engineering precision with artistic refinement, forms the foundation for creating unique jewelry pieces that reflect the spirit of the age and the aesthetic aspirations of modern society. Keywords: Jewelry, technology, design, author, material, style, fashion
Item
BRODERIA CA EXPRESIE ARTISTICĂ ÎN KIMONOUL JAPONEZ
(AMTAP, 2025) Ermurachi-Machado, Carolina; Hubenco, Teodora
Acest articol este dedicat contextualizării istorice și contemporane a kimonoului japonez. De-a lungul istoriei sale ancestrale, kimonoul japonez a fost principalul articol de îmbrăcăminte în societatea japoneză. Acesta a prezentat întotdeauna o mare varietate de stiluri, culori, accesorii și broderii decorative. Odată cu dezvoltarea societății moderne, kimonoul a devenit un simbol internațional al culturii japoneze, cu un accent deosebit pe broderia sa bogată și decorativă. În creațiile contemporane, kimonoul a fost folosit ca element central în diferite colecții ale designerilor internaționali, cu accent pe utilizarea broderiilor sale și a simbolismului asociat. Cuvinte-cheie: kimono, broderie, decor, modă contemporană, expresie artistică, simboluri etnice, design vestimentar This article is dedicated to the historical contemporary contextualization of the Japanese kimono. Throughout its ancestral history, the Japanese kimono has been the main garment in Japanese society. It has always featured a wide variety of styles, colors, accessories and decorative embroideries. With the development of modern society, the kimono has become an international symbol of Japanese culture, with particular emphasis on its rich and decorative embroidery. In contemporary fashion creations, the kimono has been used as a central element in several collections by international designers, with an emphasis on the use of its embroidery and associated symbolism. In contemporary creations, the kimono has been used as a central element in various collections of international designs, with an emphasis on the use of its embroidery and associated symbolism. Keywords: kimono, embroidery, decoration, contemporary fashion, artistic expression, ethnic symbols, clothing design
Item
IMAGE REPRESENTATION AND FORMULATION OF ARTISTIC CONCEPT IN OIL LANDSCAPE PAINTING
(AMTAP, 2025) Yuhang, Chen; Savițkaia-Baraghin, Iarîna
Acest articol explorează rolurile centrale și conotațiile filozofice ale concepției artistice și imaginarului în expresia artistică plastică. Prin analiza operelor reprezentative ale maeștrilor precum Zao Wou-Ki, Chu Teh-Chun și J.M.W. Turner, este dezvăluită integrarea dintre emoție și peisaj, reprezentarea simbolică a imaginarului și interacțiunea dintre abstract și figurativ în creația artistică. Bazându-ne pe practica creativă personală, este examinată continuitatea și inovația imaginarului tradițional în arta contemporană, evidențiindu-se căutarea estetică a „imaginarului dincolo de imagine” și a „concepției dincolo de scenă”. Studiul urmărește să aprofundeze dialogul dintre arta estică și cea vestică și să exploreze semnificațiile creative și culturale ale concepției artistice și imaginarului. Cuvinte-cheie: pictură de peisaj în ulei, concepția artistică; expresia imaginii; creație artistică This article explores the core roles and philosophical connotations of artistic conception and imagery in artistic expression. By analyzing representative works of masters such as Zao Wou-Ki, Chu Teh-Chun, and J.M.W. Turner, it reveals the integration of emotion and scenery, the symbolic representation of imagery, and the interplay between abstraction and figuration in artistic creation. Drawing on personal creative practice, it examines the continuation and innovation of traditional imagery in contemporary art, presenting the aesthetic pursuit of “imagery beyond the image” and “conception beyond the scene.” The study aims to deepen the dialogue between Eastern and Western art and explore the creative and cultural significance of artistic conception and imagery. Keywords: landscape oil painting; creation of artistic conception; imagery expression; artistic creation
Item
THE PAGODA SYMBOL IN 17TH-18TH CENTURY CHINESE AND EUROPEAN PORCELAIN: A CROSS-CULTURAL STUDY OF CULTURAL FILTERING AND CULTURAL MISREADING
(AMTAP, 2025) Xinxin, Li; Savițkaia-Baraghin, Iarîna
Această cercetare analizează simbolul pagodei în porțelanul chinezesc și european din secolele XVII-XVIII, explorând rolurile filtrării culturale și interpretării greșite în cadrul schimburilor transculturale. Studiul constată că, după ce simbolul pagodei a ajuns în Europa, nu a fost doar imitat și adoptat de artiști, ci a suferit și o transformare semnificativă, reflectând diferențele și fuziunea mentalităților culturale chineze și occidentale. Spre deosebire de semnificațiile religioase și filozofice ale pagodei în tradiția chineză, artiștii europeni au simplificat și formalizat simbolul, transformându-l într-o emblemă „exotică”. Transformarea simbolului pagodei dezvăluie coliziunile estetice și procesele de adaptare culturală în schimburile trans-culturale, reflectând multiple semnificații și schimbări funcționale ale simbolurilor în contexte culturale diferite. Cuvinte-cheie: Simbolul pagodei, filtrare culturală, interpretare culturală greșită, comunicare trans-culturală, porțelan, secolele XVII-XVIII This study analyzes the pagoda symbol in 17th-18th century Chinese and European porcelain to explore the roles of cultural filtering and cultural misreading in cross-cultural exchanges. The research finds that after the pagoda symbol entered Europe, it was not only imitated and adopted by artists but also underwent a significant transformation, reflecting the differences and fusion of Chinese and Western cultural mindsets. Unlike the religious and philosophical meanings of the pagoda in the Chinese tradition, European artists simplified and formalized the symbol, transforming it into an "exotic" emblem. The transformation of the pagoda symbol reveals the aesthetic collisions and cultural adaptation processes in cross-cultural exchanges, reflecting the multiple meanings and functional shifts of symbols in different cultural contexts. Keywords: Pagoda symbol, cultural filtering, cultural misreading, cross-cultural communication, porcelain, the 17th-18th centuries