Repozitoriul Instituțional AMTAP

Repozitoriul Instituțional al Academiei de Muzică, Teatru și Arte Plastice

Institutional Repository of the Academy of Music, Theatre and Fine Arts

RI al AMTAP este o arhivă electronică instituțională cu acces deschis, cumulativă, cu depozitare de lungă durată, în vederea acumulării, stocării, conservării și diseminării rezultatelor activității științifice și didactice ale Academiei.

Scopul RI este crearea și gestionarea unui sistem unic, fiabil de arhivare a rezultatelor activității științifice șididactice ale AMTAP care acumulează, stochează, conservează și diseminează producția științifică a Academiei pe termen lung, cu acces deschis.

Obiectivele RI:

  • Extinderea accesului la rezultatele cercetărilor științifice instituționale;
  • Promovarea cercetărilor și a cercetătorilor AMTAP în spațiul informațional național și global;
  • Îmbunătățirea comunicării științifice și creșterea transparenței;
  • Sporirea vizibilității, competitivității și impactului rezultatelor cercetărilor științifice la nivel national și international;
  • Majorarea numărului de citări a publicațiilor științifice.
Photo by @inspiredimages
 

Recent Submissions

Item
VALORILE EUROPENE ÎN CONTEXTUL SOCIAL‑POLITIC DIN REPUBLICA MOLDOVA
(AMTAP, 2023) Enachi, Valentina
În elaborarea studiului am încercat să analizăm problematica valorilor europene precum cultura, demnitatea umană şi statul de drept. Aceste valori nu sunt pe deplin conştientizate de populaţia Republicii Moldova. În baza analizei datelor din domeniul social sunt tratate cauzele reticentei faţă de susţinerea orientărilor prooccidentale a cetăţenilor şi obstacolele în calea acceptării acestora. Comunicarea conţine sinteza cauzelor politice, economice şi culturale,care trebuie înlăturate pentru a face ca ideile valorilor europene să fie acceptate de majoritatea populaţiei,chiar şi de cei care se simt marginalizaţi. In the elaboration of the study, we tried to analyze the issue of European values such as culture, human dignity and the rule of law. These values are not fully understood by the population of the Republic of Moldova. Based on the analysis of data from the social field, the causes of reluctance to support the pro‑Western orientations of citizens and the obstacles to their acceptance are treated. The paper contains a summary of the political, economic and cultural causes that need to be removed in order to make European values accepted by the majority of the population, even by those who feel marginalized.
Item
SPIRITUL DE SOLIDARITATE REFLECTAT ÎN EDUCAŢIE ŞI CULTURĂ
(AMTAP, 2023) Ștefănescu, Mirela
Articolul sintetizează, în contextul unor crize majore şi simultane la nivel mondial (sanitară, război, climatice, naturale, economice şi sociologice), câteva aspecte legate de necesitatea reconfigurării umanităţii, translată în dimensiunea valorilor spirituale, educaţionale, relaţionale şi sociale. Propun, aşadar, o privire sintetică asupra unor evenimente culturale şi educaţionale, care pot genera o conexiune multidimensională a discursului artistic. În acest sens, voi transpune două dintre cele mai importante evenimente privind dinamica învăţământului superior de artă şi evoluţia cercetării artistice din Universitatea Naţională de Arte „George Enescu” din Iaşi, precum şi manifestări culturale care reflectă spiritul de solidaritate. The article summarizes, in the context of major and simultaneous world crises (sanitary, war, climatic, natural, economic and sociological), some aspects related to the need to reconfigure humanity, which is translated into the dimension of spiritual, educational, relational and social values. I propose, therefore, a synthetic look at some cultural and educational events which can generate a multidimensional connection of the artistic discourse. In this sense, I will transpose two of the most important events regarding the dynamics of artistic higher education and the evolution of artistic research at the “George Enescu” National University of Arts from Iaşi, as well as cultural events which reflect the spirit of solidarity.
Item
ВЫСТАВКА КАК ФОРМА ПРОДВИЖЕНИЯ ХУДОЖНИКА: ИСТОРИЯ И ИЗБРАННЫЕ ПРИМЕРЫ
(AMTAP, 2023) Bijik, Anna
Articolul examinează etapele dezvoltării activităţii expoziţionale din punct de vedere apromovării mărcii profesionale a artistului şi a lucrărilor sale. Autorul analizează lucrările mai multor cercetători care s‑au ocupat de problematica dată. În calitate de material factologic sunt prezentate atât expoziţiile vest‑europene din secolul XIX cât şi cele contemporane din Belarus. The article examines the stages of the development of the exhibition business from the point of view of promoting the artist’s brand and his works. The author has analyzed the works of a wide range of researchers of this problem. Both Western European exhibitions of the 19th century and modern Belarusian ones have been examined and are considered as factual material.
Item
VALORIFICAREA MATERIALELOR NECONVENŢIONALE PRIN PRISMA ARTICOLELOR DE PODOABĂ VESTIMENTARĂ CONTEMPORANĂ
(AMTAP, 2023) Mațcan-Lîsenco, Inga
Scopul studiului dat este determinarea unor aspecte legate de materialele neconvenţionale: contradicţii în aparatul conceptual existent în bijuteria vestimentară contemporană fabricată din materiale neconvenţionale. Totodată, sunt atinse aspecte legate de conexiunea slabă între teorie şi practica de proiectare şi confecţionarea podoabelor, utilizând materialele neconvenţionale; lipsa de experienţă în producere a podoabelor, utilizând materialele neconvenţionale; depistarea unor discrepanţe între necesitatea practică şi abordările propuse pentru soluţionarea problemei. Pentru atingerea acestui scop, autorul a apelat la analiza şi sinteza materialului de specialitate existent, la interviuri cu artişti şi meşteşugari, la analiza de articole şi trenduri pentru introducerea informaţiei noi în circuitul ştiinţific pe baza documentelor existente. The purpose of the given study is to determine some aspects related to unconventional materials: contradictions in the existing conceptual apparatus in contemporary costume jewelery made from unconventional materials. At the same time, aspects related to the weak connection between theories, design practice and the making of ornaments using non‑conventional materials are touched upon; lack of experience in the production of jewelry using non‑conventional materials; detecting some discrepancies between the practical requirements and the approaches proposed for solving the problem. To achieve this goal, the author used the analysis and synthesis of the existing specialized material, interviews with artists and craftsmen, analysis of articles and trends for introducing new information into the scientific circuit based on existing documents.
Item
VISUAL COMMUNICATION TECHNIQUES IN THE AMBIENTAL DESIGN PROCESS STAGES
(AMTAP, 2023) Stoica, Ștefana-Roxana
Definirea procesului de design şi cunoaşterea tehnicilor de comunicare vizuală sunt noţiuni pe care un designer trebuie săle posede în procesul de crearea designului pentru beneficiari. În sens larg, procesul de design este format din etape standard‑etapa de identificare, etapa de documentare, etapa de creare a variantelor de design, etapa de selectare a variantei optime – şi etapa de implementare. Diversitatea modurilor de creare a conceptului şi a soluţiei de design face ca designerului să i se pară întotdeauna o provocare începerea unui nou proiect. Condiţionalitatea şi libertatea privind desfăşurarea proiectului de design sunt două noţiuni diametral opuse care au un numitor comun necesitatea de inovaţie şi evoluţie. Knowledge about the design thinking process definition and visual communication techniques is a must have for any designer who is truly dedicated to developing and delivering designs that satisfy the needs and requirements of the clients. Basically, a design process consists of the following standard stages: identification, documentation, definition of the design options, selection of the best‑fit option, and design implementation. Given the many different ways in which a design concept and a design solution can be developed, starting a new design project will always be a real challenge for any designer. Conditionality and freedom of choice are the two conflicting constraints that are inherent to any design project implementation, whose common denominator is the need for innovation and evolution.