Browsing by Author "Busuioc, Tatiana"
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
Item PARTICULARITĂȚILE INTERPRETĂRII PARTIDELOR FEMININE CENTRALE ÎN OPERELE VERISTE DIN PERSPECTIVA TEATRULUI LIRIC CONTEMPORAN(2023) Busuioc, TatianaStructura tezei include următoarele componente: introducere, două capitole, concluzii şi recomandări, 89 de pagini de text analitic, bibliografia din 93 de surse, 16 exemple muzicale. Rezultatele cercetării sunt reflectate în 11 publicații ştiinţifice, două recitaluri și un spectacol de operă. Cuvinte-cheie: operă veristă, teatru liric contemporan, eroină centrală, partidă vocală, joc actoricesc, interpretare vocală, Cavalleria rusticana de Pietro Mascagni, Santuzza. Domeniul de studiu: artă muzicală, interpretare vocală. Scopul şi obiectivele cercetării. Scopul cercetării rezidă în identificarea mecanismelor și tehnicilor interpretative moderne în teatrul liric, a diferitor modele de realizare a chipurilor feminine centrale în operele veriste și crearea unui personaj feminin central, integru și dinamic, într-un spectacol contemporan de operă – Cavalleria rusticana de Pietro Mascagni. Obiective: delimitarea trăsăturilor caracteristice operei veriste prin prisma elementului vocal; studierea personajelor feminine în contextul ideatic și muzical al operelor veriste; evidențierea vocalistelor consacrate în rolurile feminine centrale din operele veriste și sublinierea particularităților interpretative specifice; determinarea unor modele regizorale contemporane ale operei Cavalleria rusticana de Pietro Mascagni; analiza tratării interpretative a partidei feminine centrale din opera Cavalleria rusticana de Pietro Mascagni montată la Teatrul Național de Operă și Balet Maria Bieșu pe 03 aprilie 2022 cu Tatiana Busuioc (autoarea tezei) în rolul Santuzzei. Noutatea și originalitatea conceptului artistic constă în prezentarea scenică a unui nou model de spectacol de operă prin prisma contemporaneității. Spectacolul Cavalleria rusticana de Pietro Mascagni pus în scena Teatrului Național de Operă și Balet Maria Bieșu cu autoarea tezei – Tatiana Busuioc, în rolul feminin principal Santuzza, a îmbinat armonios viziuni moderne de scenografie, mișcare scenică, joc actoricesc, costume, dramaturgie, interpretare vocală, valorificând astfel rezultatele cercetării teoretice. Acest spectacol a fost o premieră absolută pentru arta muzicală din Republica Moldova. Noutatea și originalitatea științifică rezidă în sistematizarea fenomenelor ce se produc în teatrul liric în contemporaneitate și demonstrarea posibilităților oferite de opera veristă pentru realizarea unor noi abordări interpretative ale partidelor feminine. Componenta teoretică vine să completeze astfel un spațiu nestudiat în muzicologia națională, legat de spectacolul de operă contemporan. Ea se axează pe concepte teoretice fundamentale ale științei muzicale ce vizează istoria și teoria muzicii, arta interpretării vocale și actoricești, tendințele postmoderniste și aspecte legate de repercusiunile mass-mediei și tehnologiilor asupra artelor. Valoarea aplicativă a temei. Materialele cercetării de tip analitic și practic, ce reflectă o viziune de ansamblu asupra modalităților de tratare a personajului feminin verist prin prisma noilor tendințe ale spectacolului modern de operă, pot fi aplicate la studierea fenomenului în raport cu alte tipuri ale genului de operă. Ele sunt utile și pentru cursurile didactice Canto academic, Istoria artei vocale, Măiestria de operă, Istoria muzicii universale. Implementarea rezultatelor științifice. Rezultatele științifice au fost prezentate în cadrul conferințelor științifice naționale şi internaționale din anii 2016-2022, în șapte articole științifice, patru teze, în manifestările organizate în cadrul proiectelor științifice de la Academia de Muzică, Teatru și Arte Plastice: Patrimoniul muzical din Republica Moldova (folclor și creație componistică) în contemporaneitate (2015-2019) și Valorificarea și conservarea prin digitizare a colecțiilor de muzică academică și tradițională din Republica Moldova (2021). Rezultatele cercetării teoretice sunt reflectate în componenta practică a tezei, respectiv două recitaluri, un spectacol de operă Cavalleria rusticana de Pietro Mascagni, într-un șir de concerte realizate în Republica Moldova și peste hotarele ei.