Repository logo
  • English
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Español
  • Français
  • Gàidhlig
  • Italiano
  • Latviešu
  • Magyar
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Suomi
  • Svenska
  • Türkçe
  • Tiếng Việt
  • Қазақ
  • বাংলা
  • हिंदी
  • Ελληνικά
  • Српски
  • Yкраї́нська
  • Log In
    New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
Repository logo
  • Communities & Collections
  • All of DSpace
  • English
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Español
  • Français
  • Gàidhlig
  • Italiano
  • Latviešu
  • Magyar
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Suomi
  • Svenska
  • Türkçe
  • Tiếng Việt
  • Қазақ
  • বাংলা
  • हिंदी
  • Ελληνικά
  • Српски
  • Yкраї́нська
  • Log In
    New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Melnic, Tamara"

Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    CITIRE LA PRIMA VEDERE LA PIAN. UNELE ASPECTE TEORETICE
    (2025) Melnic, Tamara
    Astăzi în arta muzicală se resimte o nevoie acută de specialiști universali care ar poseda un complex amplu de aptitudini, printre care un loc important îl ocupă cunoașterea și stăpânirea pianului. Una dintre principalele calități care caracterizează măiestria unui pianist, este abilitatea de a citi corect textul muzical la prima vedere. În prezent, există numeroase studii care propun diferite metode de dezvoltare a acestei abilități. Totodată, în sursele vizate se observă o lipsă de fundamentare teoretică și metodologică adecvată, precum și absența unei abordări sistemice. Totuși, citirea la prima vedere este un proces complex, organizat ierarhic, susținut de componente variabile care trebuie să devină simultan obiectul atenției, într-un mod integrat. Acest factor a fost unul determinant în elaborarea lucrării de față. Today, there is an urgent need in the art of music for universal specialists with a range of abilities, among which piano proficiency occupies an important place. One of the main qualities that characterizes the skill of a pianist is the ability to sight-read correctly music text. Nowadays there are many studies suggesting different methods for teaching this skill. Their common feature is insufficient theoretical and methodological thoroughness and lack of a systematic approach. However, sight-reading is a complex process, built hierarchically, provided by variable components that should become the object of attention simultaneously, in a complex. This factor was decisive in the creation of the work.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Item
    ДИСЦИПЛИНА ОБЩЕЕ ФОРТЕПИАНО: К ПРОБЛЕМЕ ОСОБЕННОСТЕЙ МЕТОДИКИ ПРЕПОДАВАНИЯ В КОНТЕКСТЕ РАЗВИВАЮЩЕГО ОБУЧЕНИЯ
    (AMTAP, 2024) Melnic, Tamara
    „Pianul general”, ca disciplină muzicală independentă, există pe teritoriul Republicii Moldova încă de la sfârșitul secolului XIX. Continuând tradițiile iluministe stabilite istoric și punând în prim-plan problema dezvoltării muzicale, acest curs și astăzi are drept scop principal dezvoltarea unui muzician de orientare universală, educarea unei personalități creative multilateral dezvoltate. În opinia autorului, care se bazează pe cercetări cu autoritate, direcția prioritară în înțelegerea științifică și metodologică a subiectului trebuie considerată dezvoltarea creativă a principiilor instruirii de dezvoltare, iar implementarea practică a principiilor instruirii de dezvoltare ar contribui la ridicarea eficienței instruirii pianistice a studenților de la toate specialitățile. „General Piano” as an independent musical discipline has existed on the territory of the Republic of Moldova since the end of the 19th century. The course today, continuing the historically established educational traditions, putting forward the problem of musical development as the main one, considers as its main goal the development of a musician of universal orientation, the education of a versatile creative personality. In the author’s opinion, which is based on authoritative research, the priority direction in the scientific and methodological understanding of the subject should be considered the creative formation of the principles of developing training, and the introduction into practice of some methods of development teaching can greatly increase the effectiveness of general piano training for the students of all specialties

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Cookie settings
  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback