Browsing by Author "Nikitcenko, Victoria"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
Item CОВРЕМЕННЫЕ ПОДХОДЫ В ФОРМИРОВАНИИ ИСПОЛНИТЕЛЬСКОЙ КУЛЬТУРЫ СТУДЕНТОВ-ВОКАЛИСТОВ(AMTAP, 2024) Nikitcenko, VictoriaÎn cadrul articolului se examinează educația vocală universitară modernă în contextul formării culturii vocale și interpretative a viitorilor specialiști. Folosind exemplul curriculei moderne a Academiei de Muzică, Teatru și Arte Plastice, sunt demonstrate posibilitățile de abordare competentă și de integrare a acesteia în procesul de formare la studenți a unei bogate culturi vocalinterpretative, abordare fundamentată pe interacțiunea competențelor profesionale, abilităților vocale și scenice și pe complexitatea artistică a imaginii create de vocalist. Autorul examinează influența exercitată asupra viitorilor vocaliști de către integrarea tradițiilor lirice din diferite țări și școli, precum și interacțiunea creativă a interpreților. Printre abilitățile solicitate astăzi se numără hard și soft, gândirea creativă și capacitatea de a căuta și analiza rapid informații. S-au făcut concluzii asupra eficacității abordărilor bazate pe competențe și pe integrare ca instrumente metodologice pentru posedarea de către studenți a unor vaste cunoștințe profesionale și abilități de canto și, mai ales, pentru formarea unor specialiști de o înaltă cultură vocală și interpretativă. In the article, the modern university vocal education is examined in the context of the formation of the vocal and performing culture of future specialists. Using the example of the modern curriculum of the Academy of Music, Theater and Fine Arts, the possibilities of using competencybased and integration approaches in teaching students are demonstrated, capable of ensuring a high performing culture of future vocalists, based on the interaction of professional competencies, singing and stagecraft skills, and the artistic integrity of the image created by the vocalist. The author examines the influence on future vocalists of the integration of cultural traditions of different countries and performing schools, and the creative interaction of performers. Among the skills in demand today there are hard skills and soft skills, creative thinking, and the ability to quickly search and analyze information. As a result, a conclusion was made about the effectiveness of competencybased and integration approaches as methodological tools not only for students to master professional knowledge and singing skills, but also for the formation of vocal and performing culture as a key competence of future specialists.Item ВОКАЛЬНЫЙ ЦИКЛ МАРИАНА СТЫРЧИ НА СТИХИ АЛЕКСАНДРА БЛОКА: ОСОБЕННОСТИ ВОКАЛЬНОГО ИСПОЛНЕНИЯ(AMTAP, 2020) Nikitcenko, VictoriaThe Course notes proposed to your attention are aimed to introduce in the national performing and pedagogical practice some results of scientific analyses of a large-scaled chamber vocal creation written by Moldovan composer Marian Stîrcea on the texts by Russian poet from the beginning of the 20th century Alexander Blok. Despite this vocal-chamber creation was written in the 1980s, at the present time it represents a benefic material for studying and interpretation. Based on the research of musical language elements, combination of word and sound, the author formulates some interpretative recommandations which can be used in the studing process of this piece within the courses dedicated to chamber vocal-repertoire framework – Singing, Lied, Concertmaster art, History of performing art and others. The beneficiaries of these Course notes are Bachelor’, Masters’ and Doctorate’ students of the Academy of Music, Theatre and Fine Arts, specialization: 0215.2 Singing (opera singing) and 0215.1 Instrumental perofmance (piano). These Course notes may be useful to all performers – singers and pianists – in a profound studying the specifics of national chamber-vocal music.