Browsing by Author "Starciuc, Mariana"
Now showing 1 - 4 of 4
Results Per Page
Sort Options
Item ASPECTE TEORETICE ȘI EVOLUTIVE ALE TEATRULUI DOCUMENTAR: suport de curs(AMTAP, 2025) Starciuc, MarianaSuportul de curs reunește un ciclu de prelegeri rezumative din cadrul cursului Avangardă și experiment teatral, predat în anul I, masterat, la programele de studii Arta actorului contemporan, Istoria și teoria artelor audiovizuale, Regia spectacolului contemporan și Scriere dramatică din cadrul Academiei de Muzică, Teatru și Arte Plastice. Lucrarea prezintă repere conceptuale și istorice ale teatrului documentar (definiții, direcții estetice, relația cu teatrul clasic și politic, funcția socială și civică a genului). Majoritatea prelegerilor analizează etapele dezvoltării teatrului documentar la nivel internațional și local – de la drama istorică și naturalism, la Piscator, Peter Weiss, mișcările americane din anii ‟60 și teatrul verbatim al anilor ‟80, până la formele contemporane de experiment și laborator performativ. În continuare lucrarea abordează teatrul documentar contemporan, concentrându-se pe direcțiile estetice și modelele inovatoare din secolul XXI. Sunt analizate: teatrul de rezistență și deconstrucție estetică; practicile teatrului documentar în România și Republica Moldova; și Rimini Protokoll ca laborator al teatrului documentar performativ. Fiecare temă include bibliografie recomandată și sarcini practice, prin care studenții aplică metode și tehnici dramaturgice documentare (verbatim, montaj, colaj, implicarea publicului) în ateliere de creație. Studiind unitățile de conținut și realizând exercițiile propuse, masteranzii își vor însuși termeni de specialitate, concepte teoretice și competențe de analiză critică și transpunere scenică a materialului autentic. Suportul de curs poate fi utilizat de studenți, masteranzi, regizori, dramaturgi, critici de teatru, cadre didactice și practicieni interesați de teatrul de avangardă și experimentul scenic contemporan. The course material compiles a series of summary lectures from the course Avant-garde and Theatrical Experiment, taught in the first year of the Master‟s programs Contemporary Actor Art, History and Theory of Audiovisual Arts, Contemporary Show Directing, and Dramatic Writing at the Academy of Music, Theatre, and Visual Arts. The work presents conceptual and historical landmarks of documentary theatre (definitions, aesthetic directions, relationship with classical and political theatre, social and civic functions of the genre). Most lectures analyze the development stages of documentary theatre at international and local levels – from historical drama and naturalism, to Piscator, Peter Weiss, American movements of the 1960s, and the verbatim theatre of the 1980s, up to contemporary experimental forms and performative laboratory theatre. The paper then addresses contemporary documentary theatre, focusing on aesthetic directions and innovative models of the 21st century. It analyzes: resistance theatre and aesthetic deconstruction; documentary theatre practices in Romania and the Republic of Moldova; and Rimini Protokoll as a laboratory of performative documentary theatre. Each topic includes recommended bibliography and practical assignments, through which students apply documentary dramaturgical methods and techniques (verbatim, montage, collage, audience involvement) in creative workshops. By studying the content units and completing the proposed exercises, Master‟s students will acquire specialized terminology, theoretical concepts, and competencies in critical analysis and scenic adaptation of authentic material. The course material can be used by students, Master‟s students, directors, playwrights, theatre critics, educators, and practitioners interested in avant-garde theatre and contemporary scenic experimentation.Item COMPANIA TEATR.DOC DIN RUSIA: ANULAREA CONVENŢIILOR TEATRULUI CLASIC(AMTAP, 2023) Starciuc, MarianaÎn Rusia teatrul documentar este practicat şi promovat de proiectul colectiv, independent, necomercial, nonguvernamental. Teatr.doc, platformă artistică care şi‑a stabilit şi urmează anumite principii în activitatea practicată: reflectă conflicte sociale grave, cercetează zonele periferice ale existenţei umane, este centrată pe teme provocatoare, explorează tehnici novatoare în crearea spectacolului, abordează teme interzise, necercetate anterior în teatru, optează pentru simplitatea şi claritatea exprimării, consideră drept factor primordial impactul social produs de spectacol, neagă noţiunea de „artă pentru artă”. Scopul studiului este de a identifica principiile artistice enunţate în spectacolele de referinţă produse de Teatr.doc, aflat în opoziţie cu teatrul clasic. In Russia, the documentary theater is practiced and promoted by the collective, independent, non‑commercial, non‑governmental project. Teatr.Doc is an artistic platform that has established itself and follows certain principles in its activity: it reflects serious social conflicts, researches the peripheral areas of human existence, is centered on provocative themes, explores innovative techniques in the creation of the show, approaches forbidden themes, previously not researched in the theater, opts for simplicity and clarity of expression, considers the social impact produced by the show as a primary factor, denies the notion of „art for art’s sake”. The purpose of the study is to identify the artistic principles enunciated in the reference performances produced by the Teatr.Doc, which is in opposition to the classical theatre.Item TEATRUL DOCUMENTAR: METODOLOGIE ȘI STUDII DE CAZ: suport de curs(AMTAP, 2025) Starciuc, MarianaAcest suport de curs este destinat studenților ciclului II, program de studiu Scriere dramatică, și le va servi drept îndrumar în elaborarea textului documentar. Ne propunem să identificăm și să analizăm principalele metode de creare a textului documentar în teatrul contemporan. Materialul de curs relevă o analiză aprofundată a procesului de transpunere a textului documentar în spectacol, având ca repere două texte dramatice reprezentative ale autoarei: MI(N)ORITY și TĂRĂ(Z)BOI. Cursul evidențiază specificul tehnicii verbatim, care păstrează fidelitatea față de sursa orală și redă autenticitatea limbajului cotidian, adesea colocvial sau dur, pentru a surprinde psihologia personajelor. În paralel, se descrie metodologia documentării în teatrul contemporan, combinând cercetarea indirectă (analiză de arhivă, surse literare și audiovizuale) cu investigația directă pe teren (interviuri, observație participativă). Cele două studii de caz ilustrează rolul teatrului documentar ca instrument de explorare a realităților socio-politice și a memoriei colective, abordând teme precum discriminarea etnică, conflictele interetnice și consecințele războiului. Analiza subliniază interdependența dintre dimensiunea artistică și cea etică a acestui tip de dramaturgie, precum și impactul său educativ și civic. This course material is intended for second-cycle students in the Dramatic Writing program and will serve as a handbook for creating documentary texts. We aim to identify and analyze the main methods of crafting documentary texts in contemporary theater. The course material provides an in-depth analysis of the process of adapting documentary texts for the stage, using two representative dramatic works by the author as reference points: MI(N)ORITY and TĂRĂ(Z)BOI. The course highlights the specificity of the verbatim technique, which preserves fidelity to the oral source and authentically renders everyday language, often colloquial or harsh, to capture the psychology of the characters. In parallel, the methodology of documentation in contemporary theater is described, combining indirect research (archival analysis, literary and audiovisual sources) with direct field investigation (interviews, participatory observation). The two case studies illustrate the role of documentary theater as a tool for exploring sociopolitical realities and collective memory, addressing themes such as ethnic discrimination, interethnic conflicts, and the consequences of war. The analysis emphasizes the interdependence between the artistic and ethical dimensions of this type of dramaturgy, as well as its educational and civic impact.Item TEATRUL TRADIŢIONAL VERSUS TEATRUL DOCUMENTAR: REPERE TEORETICE ŞI DELIMITĂRI CONCEPTUALE(AMTAP, 2023) Starciuc, MarianaScopul demersului autoarei constă în identificarea caracteristicilor teatrului documentar prin raportare la cel tradiţional. Reflectând asupra conceptelor teoreticienilor teatrali, concluzionăm că teatrul tradiţional este unul iluzoriu, receptorul-spectator crede drept realitate lumea fictivă produsă de spectacolul teatral. Subiectele dramatice au structură integră şi logică, cu „început, mijloc şi sfârşit”, acţiunea scenică se succede într-o ordine canonică. Spre deosebire de teatrul tradiţional, teatrul documentar este unul anti-iluzoriu, anti-ficţiune şi se remarcă prin reproducerea fidelă, exactă a realului, având la bază investigaţia, cercetarea şi reflectarea documentelor de arhivă, a actelor legislative, rapoartelor, stenogramelor proceselor dem judecată, proceselor verbale înregistrate la diverse acţiuni, întruniri, congrese etc.; a biografiilor; mărturiilor, interviurilor preluate de la respondenţii-donatori şi transpuse într-o formulă neprelucrată artistic; a cazurilor, evenimentelor întâmplate într-o realitate imediată ş.a.