Browsing by Author "Triboi, Olga"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
Item ASPECTE TEORETICE ŞI EVOLUTIVE ALE MONODRAMEI(AMTAP, 2023) Triboi, Olga; Târțău, SvetlanaÎn secolul XXI monodrama deschide noi perspective pentru teatru, fiind una dintre cele mai complexe forme de artă. Dar, până în prezent, nu există suficiente cercetări multidimensionale ale specificului şi particularităţilor acestei forme dramatice. Articolul conţine o analiză a aspectelor teoretice şi evolutive ale monodramei. În articol găsim mai multe definiţii ale monodramei din diverse surse, una dintre ele este o reprezentaţie teatrală care implică un actor. Este similar cu un monolog dramatic prin faptul că publicul este martor la gândurile şi acţiunile unui singur personaj. Acest tip de spectacol poate fi găsit în teatrul muzical, în operă şi în piesele de teatru. Monodrama este prezentă în toate etapele dezvoltării istorice a artei teatrale. Este important de menţionat faptul că monodrama, ca formă de dramaturgie, reprezintă sinteza a două tipuri de artă esenţial diferite, cum ar fi teatrul şi literatura. Potrivit lui Evreinov, monodrama este o „proiecţie a sufletului” personajului central în lumea exterioară. In the 21st century, monodrama opens new perspectives for theater, being one of the most complex art forms. But until now there are not enough multidimensional researches of the specifics and particularities of this dramatic form. The article contains an analysis of the theoretical and evolutionary aspects of the monodrama. We find several definitions of monodrama in various sources, one of them — is a theatrical performance involving an actor. It is similar to a dramatic monologue by the fact that the audience witnesses the thoughts and actions of a single character. This type of performance can be found in the musical theater, opera, and stage plays. Monodrama is present in all the stages of the historical development of theatrical art. It is important to note that monodrama, as a form of dramaturgy, is the synthesis of two essentially different art types, such as the theater and literature. According to Evreinov, the monodrama is a „soul projection” of the central character into the outside world.Item EVREINOV N. – TEATRALITATEA ȘI MONODRAMA CA O PROIECȚIE A SUFLETULUI PERSONAJULUI CENTRAL ÎN LUMEA EXTERIOARĂ(AMTAP, 2024) Triboi, Olga; Târțău, SvetlanaNikolai Evreinov a fost una dintre personalitățile teatrului rus care a activat la începutul sec. XX. Perioada în care Evreinov a studiat originile artei prin prisma teatralității a fost epoca spargerii fundamentelor și principiilor teatrului contemporan. Laitmotivul căutărilor teoretice ale lui Evreinov a fost tocmai teatralitatea vieții, iar teatrul a fost un mijloc de a transforma realitatea în ceva mai impresionant decât viața însăși. În 1908 Evreinov a citit rezumatul Introducerii în monodramă la Centrul literar și de artă din Moscova, în care a conturat principiul teoriei sale teatrale. Conform teoriei monodramei lui Evreinov, monodrama presupune derularea unor evenimente scenice, proiectate prin conștiința protagonistului. Potrivit lui Evreinov, monodrama este o proiecție a sufletului personajului central în lumea exterioară Cuvinte-cheie: Evreinov, Introducere în monodramă, monodrama, teatralitate, teatralizarea vieții, teoriile lui Evreinov Nikolai Evreinov was one of the personalities of the Russian theater at the beginning of the 20th century. The period in which Evreinov studied the origins of art through the prism of theatricality was the era of breaking the foundations and principles of contemporary theater. The leitmotif of Evreinov's theoretical searches was precisely the theatricalization of life, and the theater was a means of transforming reality into something more impressive than life itself. In 1908, N. Evreinov read the summary of Introduction to Monodrama in the Moscow Literary and Art Circle, in which he outlined the principle of his theatrical theory. According to Evreinov's theory of monodrama, monodrama involves the unfolding of scenic events, projected through the consciousness of the protagonist. According to Evreinov, monodrama is a projection of the central character's soul into the outside world. Keywords: Evreinov, Introduction to Monodrama, monodrama, theatricality, theatricalization of life, Evreinov's theories