Repository logo
  • English
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Español
  • Français
  • Gàidhlig
  • Italiano
  • Latviešu
  • Magyar
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Suomi
  • Svenska
  • Türkçe
  • Tiếng Việt
  • Қазақ
  • বাংলা
  • हिंदी
  • Ελληνικά
  • Српски
  • Yкраї́нська
  • Log In
    New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
Repository logo
  • Communities & Collections
  • All of DSpace
  • English
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Español
  • Français
  • Gàidhlig
  • Italiano
  • Latviešu
  • Magyar
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Suomi
  • Svenska
  • Türkçe
  • Tiếng Việt
  • Қазақ
  • বাংলা
  • हिंदी
  • Ελληνικά
  • Српски
  • Yкраї́нська
  • Log In
    New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Triboi, Olga"

Now showing 1 - 4 of 4
Results Per Page
Sort Options
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Item
    ASPECTE TEORETICE ŞI EVOLUTIVE ALE MONODRAMEI
    (AMTAP, 2023) Triboi, Olga; Târțău, Svetlana
    În secolul XXI monodrama deschide noi perspective pentru teatru, fiind una dintre cele mai complexe forme de artă. Dar, până în prezent, nu există suficiente cercetări multidimensionale ale specificului şi particularităţilor acestei forme dramatice. Articolul conţine o analiză a aspectelor teoretice şi evolutive ale monodramei. În articol găsim mai multe definiţii ale monodramei din diverse surse, una dintre ele este o reprezentaţie teatrală care implică un actor. Este similar cu un monolog dramatic prin faptul că publicul este martor la gândurile şi acţiunile unui singur personaj. Acest tip de spectacol poate fi găsit în teatrul muzical, în operă şi în piesele de teatru. Monodrama este prezentă în toate etapele dezvoltării istorice a artei teatrale. Este important de menţionat faptul că monodrama, ca formă de dramaturgie, reprezintă sinteza a două tipuri de artă esenţial diferite, cum ar fi teatrul şi literatura. Potrivit lui Evreinov, monodrama este o „proiecţie a sufletului” personajului central în lumea exterioară. In the 21st century, monodrama opens new perspectives for theater, being one of the most complex art forms. But until now there are not enough multidimensional researches of the specifics and particularities of this dramatic form. The article contains an analysis of the theoretical and evolutionary aspects of the monodrama. We find several definitions of monodrama in various sources, one of them — is a theatrical performance involving an actor. It is similar to a dramatic monologue by the fact that the audience witnesses the thoughts and actions of a single character. This type of performance can be found in the musical theater, opera, and stage plays. Monodrama is present in all the stages of the historical development of theatrical art. It is important to note that monodrama, as a form of dramaturgy, is the synthesis of two essentially different art types, such as the theater and literature. According to Evreinov, the monodrama is a „soul projection” of the central character into the outside world.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Item
    DE LA IDEE LA FORMĂ ÎN MONODRAMELE REALIZATE ÎN SCENA TEATRALĂ DIN REPUBLICA MOLDOVA
    (AMTAP, 2024) Triboi, Olga; Târțău, Svetlana
    Relația între idee și formă a unui text dramatic și realizarea în scenă este interconectată și interdependentă, fiecare aspect contribuind la crearea unei experiențe teatrale complexe și profunde. În articol vom analiza câteva monodrame realizate în scenele din Republica Moldova. În monodramă ideea și forma joacă un rol crucial în exprimarea și prezentarea de către actor unei singure istorii sau experiențe. Monodrama poate explora o gamă largă de subiecte și emoții, de la lupta interioară a unui personaj cu proprii săi „demoni” la explorarea unei teme sociale sau politice relevante. Forma în monodramă este adesea simplă și minimală, cu un singur personaj care își povestește sau își explorează gândurile, sentimentele și acțiunile în fața publicului. Ideea și forma în monodramă sunt strâns legate, deoarece forma aleasă trebuie să susțină și să pună în valoare ideea centrală. În articol vor fi analizate următoarele spectacole din scena autohtonă:„Astro-remisie” de A. Roșca-Ichim, regia D. Acriș de la ART („Angelina Roșca Teatru”); „Maria Tănase. Aș muri moartea nu-mi vine” de N. Cozaru de la TNME (Teatrul Național „Mihai Eminescu”; „ADI” de C. Cheianu, regia D. Gherghel de la TEI (Teatrul Național „Eugene Ionesco”). The relationship between the idea and form of a dramatic text and the realization on the stage is interconnected and interdependent, each aspect contributing to the creation of a complex and profound theatrical experience. In the article, we will analyze some monodramas made on the stages of the Republic of Moldova. In monodrama, the idea and form play a crucial role in the actor's expression and presentation of a single story or experience. Monodrama can explore a wide range of topics and emotions, from a character's inner struggle with his own „demons” to exploring a relevant social or political theme. The form in monodrama is often simple and minimal, with a single character narrating or exploring his thoughts, feelings, and actions to the audience. The idea and form in monodrama are closely related because the chosen form must support and enhance the central idea. The article will analyze the following performances from the local scene: „Astro-remisie” by A. Roșca-Ichim, directed by D. Acriș from ART („Angelina Roșca Theater”); „Maria Tănase. I Would Die, Death Doesn't Come to Me” by N. Cozaru from TNME (National Theater „Mihai Eminecsu”; „ADI” by C. Cheianu, directed by D. Gherghel from TEI (National Theater „Eugene Ionesco”).
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Item
    EVREINOV N. – TEATRALITATEA ȘI MONODRAMA CA O PROIECȚIE A SUFLETULUI PERSONAJULUI CENTRAL ÎN LUMEA EXTERIOARĂ
    (AMTAP, 2024) Triboi, Olga; Târțău, Svetlana
    Nikolai Evreinov a fost una dintre personalitățile teatrului rus care a activat la începutul sec. XX. Perioada în care Evreinov a studiat originile artei prin prisma teatralității a fost epoca spargerii fundamentelor și principiilor teatrului contemporan. Laitmotivul căutărilor teoretice ale lui Evreinov a fost tocmai teatralitatea vieții, iar teatrul a fost un mijloc de a transforma realitatea în ceva mai impresionant decât viața însăși. În 1908 Evreinov a citit rezumatul Introducerii în monodramă la Centrul literar și de artă din Moscova, în care a conturat principiul teoriei sale teatrale. Conform teoriei monodramei lui Evreinov, monodrama presupune derularea unor evenimente scenice, proiectate prin conștiința protagonistului. Potrivit lui Evreinov, monodrama este o proiecție a sufletului personajului central în lumea exterioară Cuvinte-cheie: Evreinov, Introducere în monodramă, monodrama, teatralitate, teatralizarea vieții, teoriile lui Evreinov Nikolai Evreinov was one of the personalities of the Russian theater at the beginning of the 20th century. The period in which Evreinov studied the origins of art through the prism of theatricality was the era of breaking the foundations and principles of contemporary theater. The leitmotif of Evreinov's theoretical searches was precisely the theatricalization of life, and the theater was a means of transforming reality into something more impressive than life itself. In 1908, N. Evreinov read the summary of Introduction to Monodrama in the Moscow Literary and Art Circle, in which he outlined the principle of his theatrical theory. According to Evreinov's theory of monodrama, monodrama involves the unfolding of scenic events, projected through the consciousness of the protagonist. According to Evreinov, monodrama is a projection of the central character's soul into the outside world. Keywords: Evreinov, Introduction to Monodrama, monodrama, theatricality, theatricalization of life, Evreinov's theories
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Item
    MONODRAMA DIN ULTIMELE DECENII – UN SPAȚIU PENTRU EXPLORAREA PSIHOLOGICĂ PROFUNDĂ
    (AMTAP, 2025) Triboi, Olga; Târțău, Svetlana
    În ultimele decenii monodrama s-a impus ca un spațiu scenic ideal pentru explorarea psihologică profundă, prin care dramaturgii și actorii abordează teme complexe legate de identitate, traume personale, alienare și crize sociale. În articol se regăsesc creațiile autorilor din spații esteuropean, post-sovietic, România și Republica Moldova. Monodrama a fost utilizată de autori internaționali și est-europeni ca o platformă de exprimare a tensiunilor interioare. În țările postsovietice, monodrama a devenit un gen esențial pentru abordarea conflictelor identitare și sociale. Dramaturgi precum Evgheni Grișkoveț în Rusia, Alexandr Viter în Ucraina, dar și Nicoleta Esinencu în Republica Moldova, au folosit monodrama pentru a reflecta complexitățile psihologice ale individului într-o lume în schimbare. În acest spațiu teatral, monodrama nu este doar un exercițiu de reflecție personală, ci și o formă de dialog cu societatea, un spațiu pentru a cerceta modul în care crizele istorice și politice influențează lumea interioară a individului. Astfel, monodrama din ultimele decenii oferă nu doar o introspecție psihologică profundă, ci și o oglindă a transformărilor sociale și culturale din întreaga lume. Cuvinte-cheie: monodrama contemporană, explorare psihologică, crize istorice, A. Nelega, S. Kane, E. Grișkoveț, A. Viter, N. Esinencu In the recent decades, monodrama has established itself as an ideal stage medium for deep psychological exploration, allowing playwrights and actors to address complex themes such as identity, personal trauma, alienation, and social crises. The article features the creations of authors from Eastern European, post-Soviet countries, Romania and the Republic of Moldova. Monodrama has been used by both international and Eastern European authors as a platform to express internal tensions. In post-Soviet countries, monodrama has become a vital genre for addressing identity and social conflicts. Playwrights such as Evgeny Grishkovets in Russia, Alexandr Viter in Ukraine, as well as Nicoleta Esinencu in the Republic of Moldova have utilized monodrama to reflect the psychological complexities of individuals living in a rapidly changing world. In this region, monodrama is not only a tool for personal introspection but also a form of dialogue with society, offering a space to explore how historical and political crises shape the inner world of the individual. Thus, monodrama in the recent decades provides not only profound psychological insight but also a mirror reflecting social and cultural transformations worldwide. Keywords: contemporary monodrama, psychological exploration, historical crises, S. Kane, E. Grishkovets, A. Viter, N. Esinencu

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Cookie settings
  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback