Browsing by Author "Socican, Igor"
Now showing 1 - 4 of 4
Results Per Page
Sort Options
Item ASPECTE ALE STILISTICII NEW ORLEANS ŞI CHICAGO DIN PERSPECTIVA CONTRABASULUI DE JAZZ(AMTAP, 2023) Socican, IgorAutorul îşi propune să contureze unele aspecte ale stilurilor de jazz New Orleans şi Chicago, să sublinieze importanţa factorilor etnici, geografici şi legali asupra apariţiei stilului New Orleans Jazz la începutul anilor 1900 şi dezvoltarea acestuia, ulterior, în Chicago Style în anii ’20 ai sec. XX. În mod special este remarcat factorul benefic predecesor al acestor stiluri — evoluţia orchestrelor stradale de fanfară (marching bands), spirituals, blues şi ragtime şi trăsăturile lor stilistice, — improvizaţia colectivă şi principiul responsorial (call-and-response), care au stat la baza muzicii jazz în general. În acest context, este menţionat rolul contrabasului în perioada studiată a jazzului clasic.Item ROLUL CONTRABASULUI ÎN ERA SWINGULUI DIN PERIOADA JAZZULUI CLASIC(2023) Socican, IgorAutorul își propune să contureze semnificația contrabasului în era swingului, din perioada jazului clasic. Se demonstrează importanța factorilor care au contribuit la popularizarea jazzului și, implicit, a swingului, precum: electrificarea; implicarea pe larg a studiourilor de înregistrare și producere de discuri muzicale; difuzarea prin intermediul posturilor de radio ș.a. Se atenționează asupra profesionalizării muzicienilor, datorită măririi numărului acestora în orchestre, aplicarea unor elemente specifice precum rifful, swing feel etc. The author aims to outline the significance of the double bass, within the jazz tradition, during the classical jazz period of the swing era. The importance of the factors that contributed to the popularization of jazz, implicitly, swing is demonstrated, such as: electrification; extensive involvement of recording studios and production of music discs, broadcasting through the radio stations, etc. Attention is paid to the professionalization of the musicians due to the increase in their number in the bands, the use of specific elements such as riffs, swing feel, etc.Item TEHNICI ȘI PROCEDEE DE INTERPRETARE LA CONTRABAS ÎN PRACTICA JAZZISTICĂ (ANII 1920 – PREZENT)(2024) Socican, IgorScopul cercetării constă în fundamentarea științifică a tehnicilor și procedeelor de interpretare la contrabas a muzicii de jazz și determinarea rolului acestora în context interpretativ. Noutatea și originalitatea științifică constă în crearea unei viziuni complexe asupra fenomenului artistic al contrabasului, prin caracterizarea teoretică și demonstrarea practică a particularităților tehnicilor de interpretare a muzicii jazz la acest instrument. Pentru prima dată au fost sistematizate procedeele interpretative specifice contrabasului, caracteristice stilurilor de jazz vizate, în baza analizei artei unor muzicieni celebri. The aim of the research is the scientific substantiation of jazz music performance techniques and methods on the double bass and determining their role within the performance context. The scientific novelty and originality lies in creating a comprehensive overview of the artistic phenomenon of the double bass, through theoretical characterization and practical demonstration of the specific techniques for performing jazz music on this instrument. For the first time, performance methods specific to the double bass and characteristics of the examined jazz styles have been systematized, based on the analysis of the artistry of celebrated musicians.Item TEHNICI ȘI PROCEDEE DE INTERPRETARE LA CONTRABAS ÎN PRACTICA JAZZISTICĂ (ANII 1920 – PREZENT)(2024) Socican, IgorScopul cercetării constă în fundamentarea științifică a tehnicilor și procedeelor de interpretare la contrabas a muzicii de jazz și determinarea rolului acestora în context interpretativ. Noutatea și originalitatea științifică constă în crearea unei viziuni complexe asupra fenomenului artistic al contrabasului, prin caracterizarea teoretică și demonstrarea practică a particularităților tehnicilor de interpretare a muzicii jazz la acest instrument. Pentru prima dată au fost sistematizate procedeele interpretative specifice contrabasului, caracteristice stilurilor de jazz vizate, în baza analizei artei unor muzicieni celebri. The aim of the research is the scientific substantiation of jazz music performance techniques and methods on the double bass and determining their role within the performance context. The scientific novelty and originality lies in creating a comprehensive overview of the artistic phenomenon of the double bass, through theoretical characterization and practical demonstration of the specific techniques for performing jazz music on this instrument. For the first time, performance methods specific to the double bass and characteristics of the examined jazz styles have been systematized, based on the analysis of the artistry of celebrated musicians.