3. Articole
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing 3. Articole by Author "Roșca, Angelina"
Now showing 1 - 4 of 4
Results Per Page
Sort Options
Item EXPERIENŢELE POSTMODERNISTE ÎN POLIFONIA TEATRALĂ FRANCO-ROMÂNĂ(ULIM, 2006) Roșca, AngelinaUna dintre cele mai importante consecinţe ale naturii ludice a artei posmoderniste este pasiunea pentru mit. Adevărul este că şi modernismul simţea o anumită atracţie faţă de sensul universal al acestuia, forţa lui nelimitată de sugestie şi caracterul energizant, imperativ. Postmodernismul a anunţat posibilitatea coexistenţei şi interacţiunii a oricăror tradiţii.Item LIMBA SI IDENTITATEA ÎN SPAȚIUL MITICO-RITUALIC AL TEATRULUI(ULIM, 2007) Roșca, AngelinaAbordările rituale sunt acum în mare vogă în miscarea teatrală mondială. De aici se cere concluzia că teatrele există într-o bună armonie cu identitățile sale. Regizorii produc o multitudine de versiuni artistice ale ritului. Raportul dintre rit si eficacitate simbolică este menținut de “seturi de obiecte reale si de mijloace simbolice”. Ei au atins mari performanțe în făurirea unui teatru ritualic, de semnificație, de simbol. Ei au ajuns la sublima înțelegere că “teatrul este altarul ritmului universal, în care gestul si sunetul trebuiesc contopite pentru realizarea unei armonii definitive”.Item PROVOCAREA LUI PATRICE CHÉREAU: ACTE DE LIMBAJ ÎN INTERACŢIUNE(2012) Roșca, AngelinaThe paper is devoted to social and aesthetic challenges of Patrice Chéreau, a rebellious personality endowed with reckless energy, who revolutionized theatre and opera. Particular attention is paid to director’s way to put in interaction speech acts belonging to different arts. The myths-performances are analyzed, especially those where the French director leads elite artistic forces towards postmodern desacralization. Here is where we find Chéreau’s way to create a condensed moment, defined by Bertold Brecht as Social Gestus. Then we follow his both scandalous and triumphal route, culminated in the award of Europe Theatre Prize (Thessaloniki, Greece, 2008).Item SCHIMBAREA MODELULUI DRAMATURGIC. DIMENSIUNEA ESTETICĂ ŞI CEA SOCIALĂ ÎN TRASEUL EVOLUTIV AUTOHTON(2013) Roșca, AngelinaSe vehiculează ideea că în 1990-2000 autorii dramatici erau preocupaţi doar de formă, stil, iar din 2000 devin pasionaţi de viaţa cetăţii. Adevărul este că în prima perioada dramaturgii testează noi dimensiuni estetice ale textului, dar şi elementul social, pe când în perioada următoare aceştia deseori pun socialul în faţa artisticului. Din 1990 până în prezent, urmărim un perpetuu proces de reconfigurare a formelor dramatice prin exploatarea: teatrului absurdului pe linia Ionesco, Beckett, Mrozek şi Vişniec (Plasatoarele şi Luministul de C. Cheianu, Crima sângeroasă din Staţiunea Violetelor şi Concert la violă pentru câini de D. Crudu ş.a.); dramaturgiei pirandelliene (Terasa Zgârâie nori de Călin Sobietski-Mânăscurtă ş.a.); arsenalului postmodernist (Fotografii cu clovni invizibili, Minte-mă, minte-mă de N. Negru, Mama lor de urmaşi de A. Roşca ş.a.); componentelor expresiv-stilistice ale avangardei (Saxofonul cu frunze roşii de V. Butnaru); esteticii „in-yer-face theatre” (textele N. Esinenco); tehnicii „verbatim” (A şaptea Kafana, Casa M. ş.a.). În vederea redresării situaţii dramaturgiei autohtone, la 4 septembrie 2012 în incinta Uniunii Teatrale din Republica Moldova are loc deschiderea oficială a Centrului de Dramaturgie Contemporană (CDC).