3. Articole
Permanent URI for this collection
Browse
Recent Submissions
Item КИТАЙСКАЯ МУДРОСТЬ И КАТЕГОРИИ АЗИАТСКОГО ТЕАТРА В ДРАМАТУРГИЧЕСКОМ ИЗМЕРЕНИИ БЕРТОЛЬТА БРЕХТА(AMTAP, 2024) Ermicioi, Nina; Târțău, SvetlanaExistă o opinie conform căreia modul în care Bertolt Brecht și-a creat teatrul este comparabil cu construcția Marelui Zid Chinezesc. Acest articol interpretează esența acestei analogii într-un mod special. De fapt, dimensiunea dramaturgică a lui Brecht este de neconceput fără o componentă orientală. Exemple de citare a gândirii chinezești antice se regăsesc în lucrarea „Omul cel bun din Seciuan”. În același timp, estetica, unicitatea stilistică și metodele de exprimare scenică caracteristice performanțelor artiștilor chinezi sunt parțial reflectate în materialul dramaturgic. Cuvinte-cheie: gândirea chineză antică, Confucius, Mencius, Zhuang Zhou, citare, efectul distanţării, pantomimă There is an opinion that the way Bertolt Brecht created his theatre is comparable to the construction of the Great Wall of China. This article interprets the nature of this analogy in a special way. In fact, Brecht's dramaturgical dimension is inconceivable without an Eastern component. Cases of quoting ancient Chinese thought are found in the work «The Good Person of Szechwan». At the same time, the aesthetics, stylistic uniqueness and methods of stage expression inherent in the play of Chinese artists are partly reflected in the dramaturgical material. Keywords: ancient Chinese thought, Confucius, Mencius, Zhuang Zhou, citation, V-effect, pantomimeItem EVREINOV N. – TEATRALITATEA ȘI MONODRAMA CA O PROIECȚIE A SUFLETULUI PERSONAJULUI CENTRAL ÎN LUMEA EXTERIOARĂ(AMTAP, 2024) Triboi, Olga; Târțău, SvetlanaNikolai Evreinov a fost una dintre personalitățile teatrului rus care a activat la începutul sec. XX. Perioada în care Evreinov a studiat originile artei prin prisma teatralității a fost epoca spargerii fundamentelor și principiilor teatrului contemporan. Laitmotivul căutărilor teoretice ale lui Evreinov a fost tocmai teatralitatea vieții, iar teatrul a fost un mijloc de a transforma realitatea în ceva mai impresionant decât viața însăși. În 1908 Evreinov a citit rezumatul Introducerii în monodramă la Centrul literar și de artă din Moscova, în care a conturat principiul teoriei sale teatrale. Conform teoriei monodramei lui Evreinov, monodrama presupune derularea unor evenimente scenice, proiectate prin conștiința protagonistului. Potrivit lui Evreinov, monodrama este o proiecție a sufletului personajului central în lumea exterioară Cuvinte-cheie: Evreinov, Introducere în monodramă, monodrama, teatralitate, teatralizarea vieții, teoriile lui Evreinov Nikolai Evreinov was one of the personalities of the Russian theater at the beginning of the 20th century. The period in which Evreinov studied the origins of art through the prism of theatricality was the era of breaking the foundations and principles of contemporary theater. The leitmotif of Evreinov's theoretical searches was precisely the theatricalization of life, and the theater was a means of transforming reality into something more impressive than life itself. In 1908, N. Evreinov read the summary of Introduction to Monodrama in the Moscow Literary and Art Circle, in which he outlined the principle of his theatrical theory. According to Evreinov's theory of monodrama, monodrama involves the unfolding of scenic events, projected through the consciousness of the protagonist. According to Evreinov, monodrama is a projection of the central character's soul into the outside world. Keywords: Evreinov, Introduction to Monodrama, monodrama, theatricality, theatricalization of life, Evreinov's theoriesItem REFLECȚII ASUPRA EXEGEZEI SCENICE ÎN SFERA REGIEI CONTEMPORANE(AMTAP, 2024) Gaju, EmilÎnceputul secolului XX, datorită unor personalități remarcabile ale teatrului universal, postează regia în funcția ei primordială în arta teatrală. Voi încerca succint, iertat să-mi fie laconismul, să trec în revistăunele nume de referință care au dat contur și valoare acestei profesii-cheie. Fără aportul înaintașilor nu vom înțelege căile de dezvoltare și avatarurile, metamorfozele și dialectica dezvoltării dinamice a acestei minunate vocații artistice. La fel de importantă este și o altă componentă – scenografia. În treacăt fie spus, au fost exponenți ai acestei profesii care au încercat să dovedească dominația ei în teatru. Succesele au fost răzlețe și needificatorii. O scenografie (o arhitectură scenică) bună în sine nu este, implicit, și un factor pozitiv în actul teatral. Scenografia trebuie să fie o parte componentă organică, care ajută la realizarea conceptului de bază a spectacolului, care îl ajută și pe actor să se manifeste și să se realizeze. Ea trebuie să pună în valoare ideea, subiectul, sensurile ascunse, forțele latente, valențele spectacolului dat.Desigur, sunt încă destule nume răsunătoare în regia românească și fiecare în parte ar merita un studiu minuțios și amănunțit. Cuvinte-cheie: teatru universal, regie contemporană, artă teatrală, arhitectură scenică The beginning of the 20th century, thanks to some great personalities of the Universal Theatre, places Directing in its primary function in Theater Art. I will try to be brief, forgive my brevity, to review the great names that gave shape and value to this profession that has become a key one. Without the contribution of the ancestors, we will not understand the development paths and avatars, metamorphoses and dialectics of the dynamic development of this wonderful artistic vocation .Equally important is another component – scenography. In passing let it be said, there were exponents of this profession who tried to prove its dominance in the theater. Successes have been sporadic and unedifying. A good scenography (stage architecture) in itself is not implicit and a positive factor in the theatrical act. It has to be an organic component that helps realize the basic concept of the show that also helps the actor to manifest and realize himself. It must highlight the idea, the subject, the hidden meanings, the latent forces, the valences of the given performance. Of course, there are still enough resounding names in Romanian directing and each of them would deserve a thorough and detailed study. Keywords: universal theater, contemporary directing, theater art, scenic architectureItem IMAGINEA FEMEII ÎN REVISTELE DE CRONICĂ CINEMATOGRAFICĂ PRODUSE ÎN RSSM(AMTAP, 2024) Zaporojan, Radu-DumitruAcest studiu are la bază analiza mai multor reviste cinematografice de actualități extrase de la studioul Moldova-Film, precum și a unor filme sovietice de propagandă expuse pe teritoriul RSSM, dar și al Uniunii Sovietice în general. Prin aceste fragmente, înghețate în timp, voi încerca să identific și să evidențiez modul în care era expusă femeia pe peliculă, modul în care aceasta era prezentată publicului, atât din punct de vedere stilistic cât și a contextului ideologic și social. Vom explora elementele esențiale care conturează imaginea femeii prin prisma acestor cronici cinematografice, dar și care sunt diferențele sau asemănările cu spațiul vestului capitalist. Cuvinte-cheie: cinema, femeie, propagandă, RSSM, Moldova Sovietică This study is based on the analysis of several cinematographic revues extracted from the Moldova Film Studio, as well as Soviet propaganda films shown on the territory of the MSSR, but also of the Soviet Union in general. Through these fragments, frozen in time, I will try to identify and highlight the way in which the woman was exposed on film, the way in which she was presented to the public, both stylistically and in the ideological and social context. We will examine the key elements that define the image of the woman through the prism of these cinematographic chronicles, but also the differences or similarities with the space of the capitalist West. Keywords: cinema, woman, propaganda, MSSR, Soviet MoldovaItem ARTĂ ȘI CULTURĂ ÎN SERIALUL TELEVIZAT IDENTITATE BASARABIA(AMTAP, 2024) Gorgos, VioletaAceastă expunere propune viziunea autorului asupra valorificării artistice a spațiului nostru identitar prin prisma unui ciclu de emisiuni televizate realizate pe parcursul a 10 ani. Protagoniștii acestor producții sunt artiști originari din Republica Moldova, care, prin felul lor de a se exprima creativ, au devenit cap de afiș în domeniile lor de activitate. Perspectiva acestei cercetări este curioasă și prin faptul că emisiunile sunt realizate și difuzate de postul public din România. Astăzi, când Republica Moldova se străduiește din toate puterile să demonstreze că vectorul ei este unul european, ar trebui să cunoaștem basarabenii care au demonstrat că ei deja merg senini pe acest drum. Apar în cele mai diverse palmaresuri internaționale. Unii au reușit să se stabilească în Europa, alții nu au făcut-o din cele mai diverse motive. O parte se fac auziți de acolo, alții se pierd în anonimat… Basarabia culturală între Orient și Occident. Cuvinte-cheie: Republica Moldova, studii academice de profil, performanțe, valori culturale autohtone, racordări europene This paper proposes the author’s observations on the artistic valorization of our identity space through the prism of a cycle of television shows produced over 10 years. The protagonists of these productions are artists originating from the Republic of Moldova who, through their way of creative expression, have become headliners in their fields of activity. The perspective of this research is curious and due to the fact that the shows are produced and broadcast by the public station in Romania. Today, when the Republic of Moldova is struggling with all its might to prove that its vector is a European one, we should meet Bessarabians who have demonstrated that they are already walking serenely on this road. They appear in the most diverse international records. Some of them managed to settle in Europe, others did not for various reasons. Some make themselves heard from there, others get lost in anonymity... Cultural Bessarabia between the East and the West. Keywords: Republic of Moldova, academic studies, performances, local cultural values, European connectionsItem CINEASTUL VLAD DRUC DESPRE PĂMÂNT ȘI OAMENI(AMTAP, 2024) Olărescu, DumitruÎn diversitatea spectrului tematic al creației cineastului Vlad Druc persistă probleme, aspecte ale vieții oamenilor din spațiul rural. Începând cu anul 1999, regizorul Vlad Druc se lansează cu o serie de filme dedicate oamenilor muncii din gospodăria agricolă: „Primăvara care începe în noiembrie”, „Bucuria de a trăi”, „Suita pământ și oameni”, „Cazacii”. Prin aceste filme reușește să abordeze multiple probleme, importante pentru actuala etapă a industriei agricole. Grație expunerii materiei într-un limbaj cinematografic ușor asimilabil, a integrării unor experiențe progresiste din domeniul respectiv, a valenței aplicative, aceste filme s-au bucurat de succes. Cuvinte-cheie: Vlad Druc, limbaj cinematografic, valența aplicativă, film documentar In the diversity of the thematic spectrum of filmmaker Vlad Druc's work, problems, aspects of people's lives in rural areas persist. Since 1999, director Vlad Druc has been making a series of films dedicated to the people working on agricultural farms: „Spring that Begins in November”, „The Joy of Living”, „Land and People Suite”, „Cossacks”. Through these films, he manages to address multiple issues, important for the current stage of the agricultural industry. Thanks to the presentation of the subject matter in an easily understandable cinematographic language, the integration of progressive experiences in the field, and their applicative value, these films have been successful. Keywords: Vlad Druc, cinematographic language, applicative value, documentary filmItem RELAŢIA DINTRE TEXT ŞI SPECTACOL ÎN TEATRUL RADIOFONIC(AMTAP, 2023) Alexei, LudmilaObiectul cercetării îl constituie relaţionarea dintre text şi spectacol în teatrul dramatic, text şi spectacol în teatrul radiofonic, cu identificarea principalelor similitudini şi diferenţe între aceste forme de artă teatrală. Constatarea noastră porneşte de la faptul că şi în cazul teatrului radiofonic, şiîn cazul teatrului dramatic la bază se află dramaturgia, adică literatura dramatică, piesele autorilor, care au scris sau scriu special pentru teatrul radiofonic, cu excepţia faptului că în teatrul sonor sunetul este cel care creează imaginile, în lipsa unui decor, a luminilor, scenografiei etc. Cercetarea se bazează pe conceptele teoreticienilor, criticilor de teatru, dramaturgilor, scenariştilor, care continuă să îmbogăţească ambele domenii, să investigheze şi să indice graniţele apropiate sau îndepărtate dintre teatrul radiofonic şi teatrul dramatic, precum şi să traseze noile direcţii de dezvoltare şi inovaţie în domeniul formelor de expunere a mesajului ideatic prin teatru în secolul XXI. The object of the research is the relationship between text and performance in the dramatic theater, text and performance in the radio theater, with the identification of the main similarities and differences between these forms of theatrical art. Our finding starts from the fact that both in the case of radio and dramatic theater, the basis is dramaturgy, i.e. dramatic literature, the plays of authors who have written or are writing specifically for the radio, theater, with the exception that in the sound theater, it is the sound that creates the images in the absence of scenery, lights, scenography etc. The research is based on the concepts of theorists, theater critics, dramatists, script writers who continue to enrich both fields, investigate and indicate the close or distant boundaries between the radio theater and dramatic theater, as well as dis‑cover new directions of development and innovation in the field of forms of exposition of the ideational message through the theater in the 20th centuryItem «ЭПОХА ОТКРЫТИЯ» ВОСТОЧНЫХ ТЕАТРОВ: ГОРДОН КРЭГ, ВСЕВОЛОД МЕЙЕРХОЛЬД(AMTAP, 2023) Ermicioi, Nina; Târțău, SvetlanaInteresul faţă de teatrul oriental, ca sursă a idealurilor uitate ale civilizaţiilor antice, a început să capete amploare în Europa în prima jumătate a secolului XX. Unul dintre primii cugetători teatrali, care a luat cursul spre tradiţiile Orientului, a fost Gordon Craig, pentru care teatrul din Orient a devenit un generator de gânduri asociate cu eliberarea jocului actoricesc de caracterul spontan al izbucnirilor emoţionale. Descoperirile făcute sub influenţa practicii teatrale orientale au determinat direcţia de gândire teatrală ulterioară a lui Gordon Craig. La rândul său, Vsevolod Meyerhold a sintetizat tehnicile actoriceşti ale teatrului Kabuki şi ale dramei europene. In Europe, the interest towards the oriental theatre, as the source of the forgotten ideals of ancient civilizations, had been beginning to rise in the first half of the 20th century. Gordon Craig was one of the first theatrical thinkers who had taken a course to the traditions of the East. The experience of the Eastern theatre had become for him a generator of thoughts related to the actor’s liberation from the random nature of emotional outbursts during the acting. Discoveries influenced by the Eastern theatrical practice had been determining the direction of Gordon Craig’s subsequent theatrical thinking. In his turn, Vsevolod Meyerhold synthesized the Kabuki’s acting techniques and European drama.Item ИЗМЕНЕНИЕ ЛЕКСИКИ БАЛЕТНОГО ТЕАТРА В СЕРЕДИНЕ ХХ ВЕКА(AMTAP, 2023) Casian, TatianaAceasta lucrare ştiinţifică discută schimbările în lexicul teatrului de balet. Procesele de transformare lexicului şi a formei spectacolului în baletul rus şi baletul cel din Vest nu se desfăşurau concomitent, ci cu caracteristici speciale. Însă, rezultatul acestor procese este formarea a mijloacelor de expresivitate, care au fost utilizate la sfârşitul secolului al XX‑lea de maeştrii de balet indiferent de originea lor şi originea trupei cu care ei au lucrat. În legătură cu această, au fost studiate tendinţe generale în transformarea mijloacelor de expresivitate a teatrului mondial de balet al secolului precedent. Cu toate acestea, au fost analizate şi descrise acele procese, care erau specifice pentru baletul rus şi baletul cel din Vest. The changes in the language of ballet theatreare examined in this article. The processes of transformation of thelexic and form of the performance took place in the Russian and Western ballet ‑not simultaneously sometimes, but with characteristic features. However, the formation of means of expression became a result of those processes, which by the end of the XX century were used by ballettmeisters, regardless of their origin and the origin of the troupe they worked with. Thus, the general trends in the change of means of expression of the world ballet theatre lexicof the last century are examined. And those processes that were specific for Russian and Western ballet only are analyzed and described as well.Item ACROBAŢII ŞI LUPTE SCENICE: TEHNICĂ ŞI EXPRESIVITATE(AMTAP, 2023) Mardari, OlegÎn lucrarea de faţă îmi voi împărtăşi propria părere şi metodele de lucru, care se bazează pe o vastă experienţă în calitate de profesor şi coregraf de luptă scenică. Voi vorbi despre importanţa pregătirii corporale a studentului, despre tehnica loviturilor fără contact şi cu contact direct, despre rolul măiestriei actorului în crearea luptei scenice. Voi menţiona importanţa tehnicii securităţii şi a stării psiho‑fizice astudentului în crearea unei situaţii de conflict, diferenţa dintre o luptă reală şi una teatrală. Sper că această cercetare va ajuta studenţilor să conştientizeze importanţa respectării tehnicii securităţii, să evite traumele fizice care pot apărea din lipsa de cunoştinţe sau având o atitudine neserioasă faţă de această disciplină. In the present work I will share my own opinion and working methods, which are based on extensive experience as a stage fight teacher and choreographer. I will talk about the importance of the student’s physical training, the technique of non‑contact and direct contact strikes, and the role of the actor’s skill in creating a stage combat. I will mention the importance of the security technique and the psycho‑physical state of the student in creating a conflict situation, the difference between a real fight and a theatrical one. I hope that this research will help the students to be aware of the importance of respecting the security technique, to avoid physical traumas that may occur due to lack of knowledge or having a non‑serious attitude towards this discipline.Item ASPECTE TEORETICE ŞI EVOLUTIVE ALE MONODRAMEI(AMTAP, 2023) Triboi, Olga; Târțău, SvetlanaÎn secolul XXI monodrama deschide noi perspective pentru teatru, fiind una dintre cele mai complexe forme de artă. Dar, până în prezent, nu există suficiente cercetări multidimensionale ale specificului şi particularităţilor acestei forme dramatice. Articolul conţine o analiză a aspectelor teoretice şi evolutive ale monodramei. În articol găsim mai multe definiţii ale monodramei din diverse surse, una dintre ele este o reprezentaţie teatrală care implică un actor. Este similar cu un monolog dramatic prin faptul că publicul este martor la gândurile şi acţiunile unui singur personaj. Acest tip de spectacol poate fi găsit în teatrul muzical, în operă şi în piesele de teatru. Monodrama este prezentă în toate etapele dezvoltării istorice a artei teatrale. Este important de menţionat faptul că monodrama, ca formă de dramaturgie, reprezintă sinteza a două tipuri de artă esenţial diferite, cum ar fi teatrul şi literatura. Potrivit lui Evreinov, monodrama este o „proiecţie a sufletului” personajului central în lumea exterioară. In the 21st century, monodrama opens new perspectives for theater, being one of the most complex art forms. But until now there are not enough multidimensional researches of the specifics and particularities of this dramatic form. The article contains an analysis of the theoretical and evolutionary aspects of the monodrama. We find several definitions of monodrama in various sources, one of them — is a theatrical performance involving an actor. It is similar to a dramatic monologue by the fact that the audience witnesses the thoughts and actions of a single character. This type of performance can be found in the musical theater, opera, and stage plays. Monodrama is present in all the stages of the historical development of theatrical art. It is important to note that monodrama, as a form of dramaturgy, is the synthesis of two essentially different art types, such as the theater and literature. According to Evreinov, the monodrama is a „soul projection” of the central character into the outside world.Item TIPOLOGIZAREA CHIPURILOR SCENICE ÎN PROCESUL CREĂRII SPECTACOLULUI COREGRAFIC(AMTAP, 2023) Bețișor, AngelaCrearea şi redarea chipurilor scenice constituie o preocupare artistică permanentă a fiecărui coregraf. Ideile şi temele îmbinate în soluţii creative formează esenţa expunerii coregrafice contemporane. De multe ori chipul coregrafic în balet este identic cu protagonistul, adică cu personajul spectacolului. Esenţa chipului coregrafic este concepută de maestrul de balet, care, fiind reprodusă de interpret, capătă o întruchipare individuală în spectacol. Coregraful are sarcina să identifice un echivalent vizual al conceptului despre imaginea personajului, să conducă spre o dominare absolută sau relativă a categoriei etice a lui. Aspectul etic în balet este exprimat mereu prin prisma dimensiunii estetice. Prin analiza spectacolelor clasice de balet autorul încearcă să descifreze tipologia chipurilor scenice în contextul creării conceptului regizoral‑coregrafic al spectacolului de balet contemporan, evidenţiind trei grupuri principale: chipuri‑simboluri, chipuri‑categorii şi chipuri‑funcţii. Fiecare categorie este caracterizată şi exemplificată detaliat. Totodată, sunt expuse câteva reguli‑principii în scopul organizării şi interpretării chipurilor principale în spectacol. În concluzie se menţionează că diversitatea tipurilor de chipuri artistice este determinată de apartenenţa lor la tip, de legile de dezvoltare interioare şi de „materialul” folosit de fiecare artă. Creating and rendering stage images is a permanent artistic concern of every choreographer. The ideas and themes combined in creative solutions are the essence of the contemporary choreographic exposition. In ballet, the choreographic image is often identical with the protagonist, that is, with the character in the ballet. The basis of the choreographic image is designed by the ballet master. Reproduced by the performer, it acquires an individual embodiment in the choreographic performance. The choreographer has the task to identify a visual equivalent of the concept of the character’s image, to lead to an absolute or relative domination of his ethical category. The ethical aspect in ballet is always expressed through the prism of the aesthetic dimension. The author tries, through the analysis of classical ballet performances, to decipher the typology of stage images in the context of creating the directorial‑choreographic concept of the contemporary ballet show. In this context, three main groups are highlighted: images‑symbols, images‑categories and images‑functions. Each category is characterized and exemplified in detail. At the same time, some rules‑principles are exposed in order to organize and interpret the parts of the main characters in the ballet performance. In conclusion, it is mentioned that the diversity of types of artistic images is determined by their belonging to the type, the laws of internal development and the „material” used by each art.Item TEXTELE CÂNTECELOR POPULARE ROMÂNEŞTI: POETICITATE ŞI DILETANTISM ARTISTIC(AMTAP, 2023) Șchiopu, ConstantinÎn articol sunt analizate textele mai multor cântece populare româneşti. Autorul, prin analize concrete, susţine că autenticitatea este trăsătura definitorie a cântecelor populare, implicit, a textelor acestora. Ceea ce caracterizează textele cântecelor populare de autor din perioada de după independenţă, în special, sunt erorile de exprimare, sărăcia poetică, lipsa de afectivitate, de forţă de sugestie, de muzicalitate, de ambiguitate a cuvântului. Păstrând spiritul de petrecere, de bucurie totală, caracteristic perioadei construcţiei socialiste, o mare parte din presupusele cântece populare din Republica Moldova, din ultimele trei decenii, relatează despre fericirea colectivă a moldovenilor. The article addresses several issues related to the Romanian folk songs. Initially, the texts of several Romanian folk songs from the perspective of poetics are analyzed. The author, through concrete analyzes, shows that authenticity is the defining feature of folk songs, implicity of their texts. What characterizes the texts of these folk songs are errors of expression, poetic poverty, lack of affectivity, of the force of suggestion, of musicality, of the ambiguity of the word. Keeping the spirit of partying, of total joy, characteristic of the period of socialist construction, a large parte of the alleged folk songs in the Republic of Moldova, from the last 3 decades, relates about the collective happiness of Moldovans.Item COMPANIA TEATR.DOC DIN RUSIA: ANULAREA CONVENŢIILOR TEATRULUI CLASIC(AMTAP, 2023) Starciuc, MarianaÎn Rusia teatrul documentar este practicat şi promovat de proiectul colectiv, independent, necomercial, nonguvernamental. Teatr.doc, platformă artistică care şi‑a stabilit şi urmează anumite principii în activitatea practicată: reflectă conflicte sociale grave, cercetează zonele periferice ale existenţei umane, este centrată pe teme provocatoare, explorează tehnici novatoare în crearea spectacolului, abordează teme interzise, necercetate anterior în teatru, optează pentru simplitatea şi claritatea exprimării, consideră drept factor primordial impactul social produs de spectacol, neagă noţiunea de „artă pentru artă”. Scopul studiului este de a identifica principiile artistice enunţate în spectacolele de referinţă produse de Teatr.doc, aflat în opoziţie cu teatrul clasic. In Russia, the documentary theater is practiced and promoted by the collective, independent, non‑commercial, non‑governmental project. Teatr.Doc is an artistic platform that has established itself and follows certain principles in its activity: it reflects serious social conflicts, researches the peripheral areas of human existence, is centered on provocative themes, explores innovative techniques in the creation of the show, approaches forbidden themes, previously not researched in the theater, opts for simplicity and clarity of expression, considers the social impact produced by the show as a primary factor, denies the notion of „art for art’s sake”. The purpose of the study is to identify the artistic principles enunciated in the reference performances produced by the Teatr.Doc, which is in opposition to the classical theatre.Item TEATRUL TRADIŢIONAL VERSUS TEATRUL DOCUMENTAR: REPERE TEORETICE ŞI DELIMITĂRI CONCEPTUALE(AMTAP, 2023) Starciuc, MarianaScopul demersului autoarei constă în identificarea caracteristicilor teatrului documentar prin raportare la cel tradiţional. Reflectând asupra conceptelor teoreticienilor teatrali, concluzionăm că teatrul tradiţional este unul iluzoriu, receptorul-spectator crede drept realitate lumea fictivă produsă de spectacolul teatral. Subiectele dramatice au structură integră şi logică, cu „început, mijloc şi sfârşit”, acţiunea scenică se succede într-o ordine canonică. Spre deosebire de teatrul tradiţional, teatrul documentar este unul anti-iluzoriu, anti-ficţiune şi se remarcă prin reproducerea fidelă, exactă a realului, având la bază investigaţia, cercetarea şi reflectarea documentelor de arhivă, a actelor legislative, rapoartelor, stenogramelor proceselor dem judecată, proceselor verbale înregistrate la diverse acţiuni, întruniri, congrese etc.; a biografiilor; mărturiilor, interviurilor preluate de la respondenţii-donatori şi transpuse într-o formulă neprelucrată artistic; a cazurilor, evenimentelor întâmplate într-o realitate imediată ş.a.Item ADEVĂR ŞI ADEVĂR ARTISTIC ÎN TEATRUL DOCUMENTAR: NOI CONTEXTE DE ABORDARE(AMTAP, 2023) Șchiopu, ConstantinFenomenul imersiunii esteticului în social, mai ales când este vorba despre faptul teatral documentar, impune tot mai mult abordarea operei de artă, implicit, a celei dramatice, din perspectiva a două concepte-cheie — „adevăr” şi „adevăr artistic”. Apărut la începutul secolului XX ca formă anticanonică, teatrul documentar a suscitat un şir de discuţii, parte din ele negând conceptul de „adevăr artistic” ca drept caracteristică a acestei manifestări spectaculare. Astfel, în articol se fac referinţe la diferite perspective (ontologică, logico-semantică, valorico-existenţială şi gnoseologică), teorii (a corespondenţei, coerenţei, operaţional-pragmatică etc.), fiind analizat, totodată, raportul „artă/teatru documentar — adevăr — adevăr artistic”.Item EUGENIO BARBA: MIŞCAREA SPRE UNIVERSALITATEA TEATRALĂ(AMTAP, 2023) Catereva, IrinaEugenio Barba este fondatorul şi regizorul teatrului norvegian Odin, pedagog, teoretician al teatrului contemporan. Face parte din cohorta regizorilor care şi-au adus contribuţia la crearea lexicului modern al expresivităţii actoriceşti. Dezvăluind aspectele transculturale şi bazându-se pe cercetările contemporane, Barba îşi propune să dezvăluie componentele universale actoriceşti, originile cărora le găseşte în unitatea aspectului spiritual şi psihofiziologic al acestora. El tinde spre expresivitatea actorului născută din întregul său potenţial uman. Formarea limbajului expresivităţii actoriceşti în creaţia lui Barba este indispensabilă de una din tendinţele strălucitoare ale dezvoltării artei teatrale europene din a doua jumătate a secolului XX — mişcarea spre universalitatea teatrală.Item INDUSTRIA MUZICALĂ GLOBALĂ: TEORIA VERIGILOR SLABE(AMTAP, 2023) Badicu, IurieArticolul este centrat pe analiza culturologică a lanţului valoric al industriei muzicale globale. Cercetarea polarizează componentele structurale ale industriei muzicale globale prin includerea lor în cadrul unei figuri ilustrative elaborate de autor. Acest procedeu este utilizat pentru argumentarea propriei viziuni asupra industriei muzicale, deşi problematica cercetată conţine precedentul incursiunii autorului atât în domeniul funcţional al industriei muzicale cât şi în teoriile anterioare despre industria muzicală. Astfel, în condiţiile persistenţei conflictului dintre creativitatea muzicală şi progresul tehnologic, teoria verigilor slabe evidenţiază principalul aspect structural: erodarea conexiunilor funcţionale dintre componentele proximale ale industriei muzicale şi apariţia breşelor sistemice. Specificul cercetării constă în identificarea şi interpretarea culturologică a verigilor slabe ale actualei industrii muzicale. În rezultat, sunt înaintate două direcţii de dezvoltare a industriei muzicale globale — revolutivă şi involutivă, care conturează două industrii noi: industria muzicii create şi industria sunetului produs. Această cercetare completează spectrul teoretic al sociologiei culturii, precum şi domeniul managementului artistic din sectoarele public şi privat. Totodată, analiza impactului cultural, a industriei muzicale globalizate asupra structurilor autohtone de industrie muzicală oferă cercetării caracter civilizaţional, relevanţă şi aplicabilitate pentru Republica Moldova.Item TENDINȚA INDUSTRIEI CINEMATOGRAFICE DIN REPUBLICA MOLDOVA ÎN CEI 30 DE ANI DE INDEPENDENȚĂ(AMTAP, 2023) Mărgineanu, VirgiliuÎn anii ’90, odată cu prăbușirea imperiului sovietic, se ruinau și sistemele după care funcționau anumite domenii artistice. Personalități importante ale filmului moldovenesc deveneau legende. Cele câteva nume noi păreau lipsite de perspectiva unui viitor luminos, iar filmul, ca a șaptea artă, stingea lumina și trăgea cortina. Dacă e să aruncăm o privire în trecut, pe de o parte, cinematografia moldovenească are un parcurs cu realizări de mare impact, cu o istorie bogată, dar, în același timp, e domeniul cel mai slab dezvoltat, dacă e să-l raportăm la ascensiunea pe care au parcurs-o alte arte de după independență încoace.Item NUMELE SCENIC ȘI MARCA MUZICALĂ PROTEJATĂ: ANALIZA BRANDINGULUI MUZICAL DIN REPUBLICA MOLDOVA(AMTAP, 2023) Badicu, IuriePrezenta lucrare evidențiază importanța numelui scenic protejat în dezvoltarea industriei muzicale și oferă răspuns la întrebarea: din totalitatea mărcilor comerciale protejate în lume, câte mărci muzicale sunt în Republica Moldova și care sunt acestea? Autorul a desfășurat o cercetare în care a efectuat analiza etapizată și complexă a brandingului muzical autohton. S-au investigat plenar numele scenice protejate și reprezentative pentru industria muzicală din Republica Moldova în perioada anilor 2012-2021. Pentru înregistrarea unui rezultat cantitativ, calitativ, semnificativ și actualizat, autorul a combinat mai multe metode și principii metodologice de cercetare, aplicând mărcilor comerciale următoarele criterii de validare: valabilitatea, reprezentativitatea, valorificarea, valorizarea, conexiunea socială, conexiunea profesională și criteriul apartenenței la industria muzicală din Republica Moldova. Întru evitarea erorilor s-au contrapus și au fost comparate baze de date clasificate, grupate, criptate, structurate și codificate ale diferitor entități reprezentative. Autorul concluzionează prin considerentul că marca muzicală protejată asigură dezvoltarea industriei muzicale autohtone și exercită un impact cultural și economic semnificativ, contribuind astfel la dezvoltarea culturii și societății din Republica Moldova. Prin evidențierea importanței abordării culturologice a numelui scenic protejat, cercetarea reprezintă o noutate în domeniul studiului culturii și a managementului artistic public și privat.