3. Articole
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing 3. Articole by Author "Târțău, Svetlana"
Now showing 1 - 5 of 5
Results Per Page
Sort Options
Item ASPECTE TEORETICE ŞI EVOLUTIVE ALE MONODRAMEI(AMTAP, 2023) Triboi, Olga; Târțău, SvetlanaÎn secolul XXI monodrama deschide noi perspective pentru teatru, fiind una dintre cele mai complexe forme de artă. Dar, până în prezent, nu există suficiente cercetări multidimensionale ale specificului şi particularităţilor acestei forme dramatice. Articolul conţine o analiză a aspectelor teoretice şi evolutive ale monodramei. În articol găsim mai multe definiţii ale monodramei din diverse surse, una dintre ele este o reprezentaţie teatrală care implică un actor. Este similar cu un monolog dramatic prin faptul că publicul este martor la gândurile şi acţiunile unui singur personaj. Acest tip de spectacol poate fi găsit în teatrul muzical, în operă şi în piesele de teatru. Monodrama este prezentă în toate etapele dezvoltării istorice a artei teatrale. Este important de menţionat faptul că monodrama, ca formă de dramaturgie, reprezintă sinteza a două tipuri de artă esenţial diferite, cum ar fi teatrul şi literatura. Potrivit lui Evreinov, monodrama este o „proiecţie a sufletului” personajului central în lumea exterioară. In the 21st century, monodrama opens new perspectives for theater, being one of the most complex art forms. But until now there are not enough multidimensional researches of the specifics and particularities of this dramatic form. The article contains an analysis of the theoretical and evolutionary aspects of the monodrama. We find several definitions of monodrama in various sources, one of them — is a theatrical performance involving an actor. It is similar to a dramatic monologue by the fact that the audience witnesses the thoughts and actions of a single character. This type of performance can be found in the musical theater, opera, and stage plays. Monodrama is present in all the stages of the historical development of theatrical art. It is important to note that monodrama, as a form of dramaturgy, is the synthesis of two essentially different art types, such as the theater and literature. According to Evreinov, the monodrama is a „soul projection” of the central character into the outside world.Item EVREINOV N. – TEATRALITATEA ȘI MONODRAMA CA O PROIECȚIE A SUFLETULUI PERSONAJULUI CENTRAL ÎN LUMEA EXTERIOARĂ(AMTAP, 2024) Triboi, Olga; Târțău, SvetlanaNikolai Evreinov a fost una dintre personalitățile teatrului rus care a activat la începutul sec. XX. Perioada în care Evreinov a studiat originile artei prin prisma teatralității a fost epoca spargerii fundamentelor și principiilor teatrului contemporan. Laitmotivul căutărilor teoretice ale lui Evreinov a fost tocmai teatralitatea vieții, iar teatrul a fost un mijloc de a transforma realitatea în ceva mai impresionant decât viața însăși. În 1908 Evreinov a citit rezumatul Introducerii în monodramă la Centrul literar și de artă din Moscova, în care a conturat principiul teoriei sale teatrale. Conform teoriei monodramei lui Evreinov, monodrama presupune derularea unor evenimente scenice, proiectate prin conștiința protagonistului. Potrivit lui Evreinov, monodrama este o proiecție a sufletului personajului central în lumea exterioară Cuvinte-cheie: Evreinov, Introducere în monodramă, monodrama, teatralitate, teatralizarea vieții, teoriile lui Evreinov Nikolai Evreinov was one of the personalities of the Russian theater at the beginning of the 20th century. The period in which Evreinov studied the origins of art through the prism of theatricality was the era of breaking the foundations and principles of contemporary theater. The leitmotif of Evreinov's theoretical searches was precisely the theatricalization of life, and the theater was a means of transforming reality into something more impressive than life itself. In 1908, N. Evreinov read the summary of Introduction to Monodrama in the Moscow Literary and Art Circle, in which he outlined the principle of his theatrical theory. According to Evreinov's theory of monodrama, monodrama involves the unfolding of scenic events, projected through the consciousness of the protagonist. According to Evreinov, monodrama is a projection of the central character's soul into the outside world. Keywords: Evreinov, Introduction to Monodrama, monodrama, theatricality, theatricalization of life, Evreinov's theoriesItem PIRANDELLISMUL ȘI EDUARDISMUL: DOUĂ POETICI DIFERITE?(2015) Târțău, SvetlanaThe author brings out observations about Pirandello’s influence on Eduardo De Filippo’s works, using such terms as pirandellism and eduardism, both theatrical poetics that appeared in the Italian theater of the twentieth century. In order to see the similarities and differences between them, the author analyzed the comedies by Eduardo De Filippo „Questi fantasmi” and „La grande magia”. In the writings of Giorgio Pullini we find out that Eduardo was influenced by Pirandello, but from pirandellian dialectics, in the works of Eduardo we find invented dialogues. However, the subject matter is built in a different way, it is further developed, it is closer to the present than to the one of contradictions between the human essence and people’s knowledge of realit based on the impossibility to find a common language between two realities that have lost logical links, but in the lack of possibilities to find common trust between two realities that have lost their moral relations.Item КИТАЙСКАЯ МУДРОСТЬ И КАТЕГОРИИ АЗИАТСКОГО ТЕАТРА В ДРАМАТУРГИЧЕСКОМ ИЗМЕРЕНИИ БЕРТОЛЬТА БРЕХТА(AMTAP, 2024) Ermicioi, Nina; Târțău, SvetlanaExistă o opinie conform căreia modul în care Bertolt Brecht și-a creat teatrul este comparabil cu construcția Marelui Zid Chinezesc. Acest articol interpretează esența acestei analogii într-un mod special. De fapt, dimensiunea dramaturgică a lui Brecht este de neconceput fără o componentă orientală. Exemple de citare a gândirii chinezești antice se regăsesc în lucrarea „Omul cel bun din Seciuan”. În același timp, estetica, unicitatea stilistică și metodele de exprimare scenică caracteristice performanțelor artiștilor chinezi sunt parțial reflectate în materialul dramaturgic. Cuvinte-cheie: gândirea chineză antică, Confucius, Mencius, Zhuang Zhou, citare, efectul distanţării, pantomimă There is an opinion that the way Bertolt Brecht created his theatre is comparable to the construction of the Great Wall of China. This article interprets the nature of this analogy in a special way. In fact, Brecht's dramaturgical dimension is inconceivable without an Eastern component. Cases of quoting ancient Chinese thought are found in the work «The Good Person of Szechwan». At the same time, the aesthetics, stylistic uniqueness and methods of stage expression inherent in the play of Chinese artists are partly reflected in the dramaturgical material. Keywords: ancient Chinese thought, Confucius, Mencius, Zhuang Zhou, citation, V-effect, pantomimeItem «ЭПОХА ОТКРЫТИЯ» ВОСТОЧНЫХ ТЕАТРОВ: ГОРДОН КРЭГ, ВСЕВОЛОД МЕЙЕРХОЛЬД(AMTAP, 2023) Ermicioi, Nina; Târțău, SvetlanaInteresul faţă de teatrul oriental, ca sursă a idealurilor uitate ale civilizaţiilor antice, a început să capete amploare în Europa în prima jumătate a secolului XX. Unul dintre primii cugetători teatrali, care a luat cursul spre tradiţiile Orientului, a fost Gordon Craig, pentru care teatrul din Orient a devenit un generator de gânduri asociate cu eliberarea jocului actoricesc de caracterul spontan al izbucnirilor emoţionale. Descoperirile făcute sub influenţa practicii teatrale orientale au determinat direcţia de gândire teatrală ulterioară a lui Gordon Craig. La rândul său, Vsevolod Meyerhold a sintetizat tehnicile actoriceşti ale teatrului Kabuki şi ale dramei europene. In Europe, the interest towards the oriental theatre, as the source of the forgotten ideals of ancient civilizations, had been beginning to rise in the first half of the 20th century. Gordon Craig was one of the first theatrical thinkers who had taken a course to the traditions of the East. The experience of the Eastern theatre had become for him a generator of thoughts related to the actor’s liberation from the random nature of emotional outbursts during the acting. Discoveries influenced by the Eastern theatrical practice had been determining the direction of Gordon Craig’s subsequent theatrical thinking. In his turn, Vsevolod Meyerhold synthesized the Kabuki’s acting techniques and European drama.