3. Facultatea Artă Teatrală, Coregrafică şi Multimedia
Permanent URI for this community
Browse
Browsing 3. Facultatea Artă Teatrală, Coregrafică şi Multimedia by Author "Brihuneț, Maria"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
Item EXPRESII CULTURALE TRADIȚIONALE ÎN DISCURSUL ARTISTIC: PROLEGOMENE(AMTAP, 2024) Brihuneț, Maria; Ghilaș, AnaArticolul are drept obiectiv principal evidențierea specificității termenului de „expresie culturală tradițională” în comparație cu alte concepte ce vizează arta tradițională, memoria culturală ș.a. Metoda istorică și cea comparată constituie aspectele definitorii ale demersului, în care se întreprinde o incursiune în explicarea termenilor „rit”, „ritual”, „folclor”, „tradiții populare”,„expresii culturale tradiționale”. Conceptele respective contribuie la crearea metodologiei de cercetare a procesului cultural contemporan, a discursului artistic epic, liric, teatral. Aria de interese și de investigare o constituie, în special, arta spectacolului teatral din spațiul cultural românesc. The main objective of the article is to highlight the specificity of the term „traditional cultural expression” in comparison with other concepts related to traditional art, cultural memory, etc. The historical and comparative methods are the defining aspects of the approach, which undertakes an exploration of the terms „rite”, „ritual”,„folklore”,„popular traditions” and „traditional cultural expressions”. These concepts contribute to the creation of a research methodology of the contemporary cultural process and the epic, lyrical, and theatrical artistic discourse. The main area of interest and investigation is, particularly, the art of theatrical performance in the Romanian cultural space.Item RELAȚIA TEATRU – FOLCLOR ÎN ARTA SCENICĂ DIN REPUBLICA MOLDOVA (ANII 1950-1980)(AMTAP, 2025) Brihuneț, MariaArticolul constituie o introducere în tema ce vizează relația creație populară orală – spectacol teatral, cu unele referințe la istoria apariției teatrului național românesc, dar, în special, la arta teatrală din Republica Moldova. Metoda de cercetare principală a subiectului este cea cultural-istorică, precum și analiza, sinteza. Evidențiem importanța creației populare tradiționale în formarea teatrului din Moldova și formele de manifestare a lor în arta spectacolului la diferite etape ale evoluției teatrului național. Un rol aparte în acest context îi revine textului dramaturgic și viziunii regizorale, în special, în spectacole montate în anii 1950-1980. Concluzionăm că relația dintre scenă și folclor se manifestă în mod diferit, în funcție de imperativele timpului, de talentul și viziunea artistică a personalității creatoare, dar și de libertatea de creație în anumite perioade istorice. Cuvinte cheie: folclor, spectacol teatral, viziune artistică, creație populară, text dramatic The article serves as an introduction to the topic concerning the relationship between the oral folk creation and theatrical performance, with some references to the history of the emergence of the Romanian national theatre, but especially to the theatrical art in the Republic of Moldova. The main research method for this subject is the cultural-historical approach, along with analysis and synthesis. We highlight the importance of traditional folk creation in shaping the theatre in Moldova and its manifestations in the performing arts at different stages of national theatre development. A special role in this context is attributed to the dramatic text and the director’s vision, particularly in the productions staged between the 1950s and 1980s. We conclude that the relationship between the stage and folklore manifests itself differently depending on the demands of the time, the talent and artistic vision of the creative personality, as well as the freedom of creation in certain historical periods. Keywords: folklore, theatre performance, artistic vision, folk creation, dramatic text