3. Facultatea Artă Teatrală, Coregrafică şi Multimedia
Permanent URI for this community
Browse
Browsing 3. Facultatea Artă Teatrală, Coregrafică şi Multimedia by Title
Now showing 1 - 20 of 49
Results Per Page
Sort Options
Item ACROBAŢII ŞI LUPTE SCENICE: TEHNICĂ ŞI EXPRESIVITATE(AMTAP, 2023) Mardari, OlegÎn lucrarea de faţă îmi voi împărtăşi propria părere şi metodele de lucru, care se bazează pe o vastă experienţă în calitate de profesor şi coregraf de luptă scenică. Voi vorbi despre importanţa pregătirii corporale a studentului, despre tehnica loviturilor fără contact şi cu contact direct, despre rolul măiestriei actorului în crearea luptei scenice. Voi menţiona importanţa tehnicii securităţii şi a stării psiho‑fizice astudentului în crearea unei situaţii de conflict, diferenţa dintre o luptă reală şi una teatrală. Sper că această cercetare va ajuta studenţilor să conştientizeze importanţa respectării tehnicii securităţii, să evite traumele fizice care pot apărea din lipsa de cunoştinţe sau având o atitudine neserioasă faţă de această disciplină. In the present work I will share my own opinion and working methods, which are based on extensive experience as a stage fight teacher and choreographer. I will talk about the importance of the student’s physical training, the technique of non‑contact and direct contact strikes, and the role of the actor’s skill in creating a stage combat. I will mention the importance of the security technique and the psycho‑physical state of the student in creating a conflict situation, the difference between a real fight and a theatrical one. I hope that this research will help the students to be aware of the importance of respecting the security technique, to avoid physical traumas that may occur due to lack of knowledge or having a non‑serious attitude towards this discipline.Item ADEVĂR ŞI ADEVĂR ARTISTIC ÎN TEATRUL DOCUMENTAR: NOI CONTEXTE DE ABORDARE(AMTAP, 2023) Șchiopu, ConstantinFenomenul imersiunii esteticului în social, mai ales când este vorba despre faptul teatral documentar, impune tot mai mult abordarea operei de artă, implicit, a celei dramatice, din perspectiva a două concepte-cheie — „adevăr” şi „adevăr artistic”. Apărut la începutul secolului XX ca formă anticanonică, teatrul documentar a suscitat un şir de discuţii, parte din ele negând conceptul de „adevăr artistic” ca drept caracteristică a acestei manifestări spectaculare. Astfel, în articol se fac referinţe la diferite perspective (ontologică, logico-semantică, valorico-existenţială şi gnoseologică), teorii (a corespondenţei, coerenţei, operaţional-pragmatică etc.), fiind analizat, totodată, raportul „artă/teatru documentar — adevăr — adevăr artistic”.Item APARIŢIA ŞI DEZVOLTAREA DANSULUI CLASIC: PREMISE ȘI PARTICULARITĂȚI(AMTAP, 2023) Apostol, SnejanaApariția și dezvoltarea dansului clasic și, în special, a baletului a fost influențată de mai mulți factori interni și externi și, în primul rând, de evoluția artei coregrafice populare, baletul devenind genul superior al artei coregrafice. În articolul dat sunt analizate pe larg etapele constituirii dansului clasic, începând cu sec. al XIV-lea și finalizând cu epoca contemporană. Se caracterizează particularitățile dezvoltării dansului clasic, ale baletului, în țările europene, inclusiv în Republica Moldova. Se apreciază și rolul dominant al marilor interpreți și coregrafi în dezvoltarea baletului. Totodată, se pune accent pe abordarea baletului ca gen de artă coregrafică sintetic, care include în sine coregrafia, dramaturgia, muzica, arta plastică.Item ARTĂ ȘI CULTURĂ ÎN SERIALUL TELEVIZAT IDENTITATE BASARABIA(AMTAP, 2024) Gorgos, VioletaAceastă expunere propune viziunea autorului asupra valorificării artistice a spațiului nostru identitar prin prisma unui ciclu de emisiuni televizate realizate pe parcursul a 10 ani. Protagoniștii acestor producții sunt artiști originari din Republica Moldova, care, prin felul lor de a se exprima creativ, au devenit cap de afiș în domeniile lor de activitate. Perspectiva acestei cercetări este curioasă și prin faptul că emisiunile sunt realizate și difuzate de postul public din România. Astăzi, când Republica Moldova se străduiește din toate puterile să demonstreze că vectorul ei este unul european, ar trebui să cunoaștem basarabenii care au demonstrat că ei deja merg senini pe acest drum. Apar în cele mai diverse palmaresuri internaționale. Unii au reușit să se stabilească în Europa, alții nu au făcut-o din cele mai diverse motive. O parte se fac auziți de acolo, alții se pierd în anonimat… Basarabia culturală între Orient și Occident. Cuvinte-cheie: Republica Moldova, studii academice de profil, performanțe, valori culturale autohtone, racordări europene This paper proposes the author’s observations on the artistic valorization of our identity space through the prism of a cycle of television shows produced over 10 years. The protagonists of these productions are artists originating from the Republic of Moldova who, through their way of creative expression, have become headliners in their fields of activity. The perspective of this research is curious and due to the fact that the shows are produced and broadcast by the public station in Romania. Today, when the Republic of Moldova is struggling with all its might to prove that its vector is a European one, we should meet Bessarabians who have demonstrated that they are already walking serenely on this road. They appear in the most diverse international records. Some of them managed to settle in Europe, others did not for various reasons. Some make themselves heard from there, others get lost in anonymity... Cultural Bessarabia between the East and the West. Keywords: Republic of Moldova, academic studies, performances, local cultural values, European connectionsItem ASPECTE TEORETICE ŞI EVOLUTIVE ALE MONODRAMEI(AMTAP, 2023) Triboi, Olga; Târțău, SvetlanaÎn secolul XXI monodrama deschide noi perspective pentru teatru, fiind una dintre cele mai complexe forme de artă. Dar, până în prezent, nu există suficiente cercetări multidimensionale ale specificului şi particularităţilor acestei forme dramatice. Articolul conţine o analiză a aspectelor teoretice şi evolutive ale monodramei. În articol găsim mai multe definiţii ale monodramei din diverse surse, una dintre ele este o reprezentaţie teatrală care implică un actor. Este similar cu un monolog dramatic prin faptul că publicul este martor la gândurile şi acţiunile unui singur personaj. Acest tip de spectacol poate fi găsit în teatrul muzical, în operă şi în piesele de teatru. Monodrama este prezentă în toate etapele dezvoltării istorice a artei teatrale. Este important de menţionat faptul că monodrama, ca formă de dramaturgie, reprezintă sinteza a două tipuri de artă esenţial diferite, cum ar fi teatrul şi literatura. Potrivit lui Evreinov, monodrama este o „proiecţie a sufletului” personajului central în lumea exterioară. In the 21st century, monodrama opens new perspectives for theater, being one of the most complex art forms. But until now there are not enough multidimensional researches of the specifics and particularities of this dramatic form. The article contains an analysis of the theoretical and evolutionary aspects of the monodrama. We find several definitions of monodrama in various sources, one of them — is a theatrical performance involving an actor. It is similar to a dramatic monologue by the fact that the audience witnesses the thoughts and actions of a single character. This type of performance can be found in the musical theater, opera, and stage plays. Monodrama is present in all the stages of the historical development of theatrical art. It is important to note that monodrama, as a form of dramaturgy, is the synthesis of two essentially different art types, such as the theater and literature. According to Evreinov, the monodrama is a „soul projection” of the central character into the outside world.Item AVANGARDĂ ȘI EXPERIMENT ÎN TEATRUL CONTEMPORAN(2018) Târțău, SvetlanaConținutul acestei lucrări reflectă experimentele teatrale inovatoare create de Bread and Puppet Theatre și Environmental Theatre în concordanță cu cele mai răspândite reforme realizate în anii ’60 – ’80 ai secolului XX. Autorul analizează în text originea și evoluția mijloacelor de expresie caracteristice Bread and Puppet Theatre. Sunt observate elemente constante în spectacolele lui Schumann precum: masca, păpușa gigantică, marioneta, Commedia dell’Arte. Regizorul dezvoltă această artă la nesfârșit pornind de la măștile Nō, procesiunile medievale, sculpturile primitive, catedralele gotice, carnavalul, circul, filmul mut etc. Peter Schumann a abordat teme sociale și politice, a creat spectacole de protest, a militat pentru un teatru simplu în care Păpușa și Pâinea sunt elemente esențiale. Sunt analizate experimentele propuse de Peter Schumann și Richard Schechner care au urmărit, fiecare în felul său, posibilitățile oferite de spațiul de joc, valorificând resursele relației actor – spectator – spațiu de joc. Sunt prezentate principiile schechneriene ale „teatrului nou”, pentru a înțelege deosebirile dintre teatrul tradițional și teatrul ambiental. Aceste principii sunt verificate prin descrierea spectacolelor Dionysos în ’69, Mutter Courage, The Cops și Richard’s Lear.Item AVANGARDĂ ȘI EXPERIMENT ÎN TEATRUL CONTEMPORAN(2017) Târțău, SvetlanaDisciplina Avangardă şi experiment în teatrul contemporan este destinată masteranzilor (ciclul II) de la specialitățile 216.1 Actorie, 216.2 Teatrologie, 216.3 Regie, având scopul aprofundării cunoștințelor referitoare la evoluția și dezvoltarea artei teatrale contemporane. Conţinutul disciplinei reflectă cele mai răspândite teorii şi reforme iconoplastice, petrecute în a doua jumatate a sec. XX, atunci când postulatele tradiționale ale teatrului păreau să dispară lăsând locul încercărilor, workshop-urilor, spectacolelor neterminate, spectacolelor de cea mai diversa natură vizuală, ceremonială şi senzorială. În teatrul contemporan se vorbeşte tot mai mult despre experiment şi creaţii experimentale, ceea ce înseamnă că arta teatrală constituie o realitate a zilelor noastre.Item BAZELE SCENARISTICO-REGIZORALE ALE PROGRAMELOR CULTURAL-COGNITIVE: ghid pentru studenți(AMTAP, 2014) Panfil, LidiaActul concertistic, ca formă intrinsecă a activităţii culturale, dispune de un potenţial extraordinar în virtutea specificităţii sale, fapt decisiv în contextul dezvoltării şi educaţiei viitoarei personalităţi. Funcţiile sale sociale vizează elementele instructiveducativ şi cultural-iluminist. Acest GHID va fi util tinerilor specialiști atât la elaborarea, cât şi la realizarea scenariilor pentru programele cultural-cognitive, ulterior, şi la materializarea lor scenică.Item CINEASTUL VLAD DRUC DESPRE PĂMÂNT ȘI OAMENI(AMTAP, 2024) Olărescu, DumitruÎn diversitatea spectrului tematic al creației cineastului Vlad Druc persistă probleme, aspecte ale vieții oamenilor din spațiul rural. Începând cu anul 1999, regizorul Vlad Druc se lansează cu o serie de filme dedicate oamenilor muncii din gospodăria agricolă: „Primăvara care începe în noiembrie”, „Bucuria de a trăi”, „Suita pământ și oameni”, „Cazacii”. Prin aceste filme reușește să abordeze multiple probleme, importante pentru actuala etapă a industriei agricole. Grație expunerii materiei într-un limbaj cinematografic ușor asimilabil, a integrării unor experiențe progresiste din domeniul respectiv, a valenței aplicative, aceste filme s-au bucurat de succes. Cuvinte-cheie: Vlad Druc, limbaj cinematografic, valența aplicativă, film documentar In the diversity of the thematic spectrum of filmmaker Vlad Druc's work, problems, aspects of people's lives in rural areas persist. Since 1999, director Vlad Druc has been making a series of films dedicated to the people working on agricultural farms: „Spring that Begins in November”, „The Joy of Living”, „Land and People Suite”, „Cossacks”. Through these films, he manages to address multiple issues, important for the current stage of the agricultural industry. Thanks to the presentation of the subject matter in an easily understandable cinematographic language, the integration of progressive experiences in the field, and their applicative value, these films have been successful. Keywords: Vlad Druc, cinematographic language, applicative value, documentary filmItem COMPANIA TEATR.DOC DIN RUSIA: ANULAREA CONVENŢIILOR TEATRULUI CLASIC(AMTAP, 2023) Starciuc, MarianaÎn Rusia teatrul documentar este practicat şi promovat de proiectul colectiv, independent, necomercial, nonguvernamental. Teatr.doc, platformă artistică care şi‑a stabilit şi urmează anumite principii în activitatea practicată: reflectă conflicte sociale grave, cercetează zonele periferice ale existenţei umane, este centrată pe teme provocatoare, explorează tehnici novatoare în crearea spectacolului, abordează teme interzise, necercetate anterior în teatru, optează pentru simplitatea şi claritatea exprimării, consideră drept factor primordial impactul social produs de spectacol, neagă noţiunea de „artă pentru artă”. Scopul studiului este de a identifica principiile artistice enunţate în spectacolele de referinţă produse de Teatr.doc, aflat în opoziţie cu teatrul clasic. In Russia, the documentary theater is practiced and promoted by the collective, independent, non‑commercial, non‑governmental project. Teatr.Doc is an artistic platform that has established itself and follows certain principles in its activity: it reflects serious social conflicts, researches the peripheral areas of human existence, is centered on provocative themes, explores innovative techniques in the creation of the show, approaches forbidden themes, previously not researched in the theater, opts for simplicity and clarity of expression, considers the social impact produced by the show as a primary factor, denies the notion of „art for art’s sake”. The purpose of the study is to identify the artistic principles enunciated in the reference performances produced by the Teatr.Doc, which is in opposition to the classical theatre.Item COMPOZIȚIA ȘI MONTAREA DANSULUI: ghid metodic(CEP USM, 2019) Batrîncea, Ion; Guţu, ZoiaDansul, ca şi celelalte genuri ale artei, contribuie la dezvoltarea educaţiei estetice a omului de orice vârstă. Atât colectivele coregrafice profesionale, cât şi cele de amatori desfăşoară o vastă activitate de creaţie, propun publicului montări coregrafice de înaltă calitate artistică, diferite ca specie, conţinut şi manieră de interpretare. Toate acestea facilitează perceperea și comprehensiunea operei coregrafice. Colectivul coregrafic capătă individualitate şi irepetabilitate în cazul când conducătorul artistic mânuieşte cu talent arta maestrului de balet. Studiind disciplina „Arta maestrului de balet”, viitorul specialist obține cunoştinţe temeinice în domeniul dansului popular, al celui clasic, istoric-cotidian, sportiv şi modern, sursa principală constituind-o dansul folcloric, care contribuie la păstrarea tradiţiilor şi a obiceiurilor populare. Dansul folcloric imprimă operei coregrafice un conţinut mai bogat și, respectiv, transmite un mesaj amplu. Epoca modernă impune forme şi teme noi în arta coregrafică contemporană. Acestea sunt propuse, în primul rând, de către maeştrii de balet iscusiţi, care se află în fruntea teatrelor sau a colectivelor profesioniste. Studiind limbajul artei coregrafice, sistemul mijloacelor de expresie, viitorul conducător al colectivului coregrafic îşi dezvoltă abilităţile practice caracteristice unui conducător artistic – libertatea gândirii şi experienţa artistică. Activitatea în cadrul colectivelor coregrafice profesionale şi de amatori cere perfecţionarea continuă a măiestriei artistice. Un conducător artistic trebuie să îmbine în mod reuşit calităţile unui bun psiholog, organizator şi pedagog. În același timp, măiestria pedagogului presupune un complex de calităţi personale, ce trebuie să constituie drept model la însuşirea de către discipoli a normelor estetice.Item Curs de lecţii la disciplina GESTURI ARTISTICE ÎN PROCESUL TEATRAL CONTEMPORAN(AMTAP, 2016) Roşca, AngelinaRealitatea artistică curentă este indisolubilă de gestul artistic. Acest lucru își găsește reflecția în cursul Gesturi artistice în procesul teatral contemporan. El îmbogățește programa universitară a masteranzilor cu noi subiecte, concepte și termeni (cum ar fi teatrul alternativ, teatrul postdramatic), fără de care procesul de instruire ar fi azi unul valid. Cursul urmărește aventura artistică a unora dintre exponenții marcanți ai gesticii artistice pe plan mondial și autohton, concentrându-se pe gestul de depășire a limitelor în ansamblul altor gesturi (de distrugere a tabuurilor, de bulversare a vieţii cetăţii, de testare a limitelor corpului, de transcendere a limitelor existenţiale). Este pus un accent aparte pe teatrul social contemporan, implicit pe teatrul politic, ca un segment al acestuia. Aici găsim nu doar informația care ne lipsește despre teatrul de alternativă din Republica Moldova, dar și o analiză, o încercare de teoretizare a acestui fenomen. Sunt conturate aspecte inedite ale creației lui Mihai Fusu, Nelly Cozaru, Nicoleta Esinencu, Luminița Țicu. Materialul elucidează procese transformatorii prezente în domeniul teatrului, dar și în alte arte. Cursul dezvăluie cum a avut loc, datorită unor gesturi artistice impunătoare, abolirea limitelor impuse de regimul comunist, dar și schimbarea de paradigmă de la teatrul dramatic la cel postdramatic.Item Curs de lecţii la disciplina TEORII ȘI PRACTICI PROVOCATIVE ÎN ARTELE SPECTACULARE ȘI PERFORMATIVE CONTEMPORANE(AMTAP, 2016) Roşca, AngelinaCursul Teorii și practici provocative în artele spectaculare și performative contemporane răspunde imperativului timpului nostru în care provocativitatea a devenit un fenomen global în viața socio-culturală mondială. Ea constituie trăsătura dominantă a artei contemporane. Datorită acesteia se produce schimbarea paradigmei estetice și restructurarea radicală în procesul teatral universal. Cursul pune accent pe relația provocativității cu avangarda, modernismul și postmodernismul. Se face comparația performance-ului (pentru prima dată adus în curriculum-ul universitar autohton) cu teatrul și se oferă modele de îmbinare ale elementelor spectacolului cu cele ale performance-ului. Cursul propune un tur de orizont asupra formelor provocative, oprindu-se asupra celor mai relevante, cum ar fi: provocarea prin agresiune; provocarea prin autoagresiune; provocarea prin lipsa actului artistic; provocarea prin imitarea acțiunii nule; provocarea prin lipsa sensului. Sunt puse pe tapet practicile formocreative ale lui Richard Schechner, clasicul teatrului provocativ universal. Urmează experiențele de anvergură ale regizorilor care dau tonul în lume. Printre ei se numără: Krystian Lupa, Rodrigo García, Pippo Delbono, Jozef Nadj, Krzysztof Warlikowski, Thomas Ostermeier, Luk Perceval, Andriy Zholdak, Kama Gingas, Lev Erenburg, Kirill Serebrennikov, Iuri Butusov, Konstantin Bogomolov, Alvis Hermanis, Oskaras Koršunovas, Alexander Hausvater, Silviu Purcărete, Radu Afrim.Item DANSUL POPULAR SCENIC:EXERSISUL LA BARĂ: ghid metodologic(AMTAP, 2016) Guţu, Zoia; Apostol, Snejana; Batrîncea, Ion; Dohotaru, MaiaDansul popular scenic face parte din principalele componente ale procesului de pregătire a coregrafilor. Bazându-se pe elemente de balet clasic, pe dansul popular, dramaturgia literară şi cea muzicală, el se întâlnește în majoritatea poemelor şi a tablourilor coregrafice. Cunoaşterea elementelor de bază ale dansului popular scenic contribuie la dezvoltarea gândirii creative a studenţilor – viitorii maeştri de balet şi pedagogi. De această problema s-au preocupat mai mulţi specialişti în domeniul artei coregrafice, în special A. Lopuhov, A. Șireaev, A. Bocearov, K. Richter, K. Zațepina, A. Klimov, S. Lifar. Dar în ceea ce priveşte pregătirea specialiştilor în domeniul artei coregrafice, specificul activităţii maestrului de balet, realizările în domeniul respectiv în republică şi în lume actualmente dispunem de foarte puţin material didactic. Ţinând cont de faptul că învăţământul contribuie esenţial la crearea valorilor artistice şi este supus permanent modernizării, în acest studiu întreprindem o tentativă de a aborda problema dezvoltării tehnicii de interpretare a dansului și gândirii creative la studenţi, de a analiza metodele de predare a lecţiei practice, şi de a sistematiza structura lecţiei de dans popular scenic. Tehnologiile predării dansului popular scenic n-au argumentare teoretică adecvată. În acelaşi timp, ele se află în corelaţie cu tendinţele dezvoltării concepţiei învăţământului formativ.Item DE LA IDEE LA FORMĂ ÎN MONODRAMELE REALIZATE ÎN SCENA TEATRALĂ DIN REPUBLICA MOLDOVA(AMTAP, 2024) Triboi, Olga; Târțău, SvetlanaRelația între idee și formă a unui text dramatic și realizarea în scenă este interconectată și interdependentă, fiecare aspect contribuind la crearea unei experiențe teatrale complexe și profunde. În articol vom analiza câteva monodrame realizate în scenele din Republica Moldova. În monodramă ideea și forma joacă un rol crucial în exprimarea și prezentarea de către actor unei singure istorii sau experiențe. Monodrama poate explora o gamă largă de subiecte și emoții, de la lupta interioară a unui personaj cu proprii săi „demoni” la explorarea unei teme sociale sau politice relevante. Forma în monodramă este adesea simplă și minimală, cu un singur personaj care își povestește sau își explorează gândurile, sentimentele și acțiunile în fața publicului. Ideea și forma în monodramă sunt strâns legate, deoarece forma aleasă trebuie să susțină și să pună în valoare ideea centrală. În articol vor fi analizate următoarele spectacole din scena autohtonă:„Astro-remisie” de A. Roșca-Ichim, regia D. Acriș de la ART („Angelina Roșca Teatru”); „Maria Tănase. Aș muri moartea nu-mi vine” de N. Cozaru de la TNME (Teatrul Național „Mihai Eminescu”; „ADI” de C. Cheianu, regia D. Gherghel de la TEI (Teatrul Național „Eugene Ionesco”). The relationship between the idea and form of a dramatic text and the realization on the stage is interconnected and interdependent, each aspect contributing to the creation of a complex and profound theatrical experience. In the article, we will analyze some monodramas made on the stages of the Republic of Moldova. In monodrama, the idea and form play a crucial role in the actor's expression and presentation of a single story or experience. Monodrama can explore a wide range of topics and emotions, from a character's inner struggle with his own „demons” to exploring a relevant social or political theme. The form in monodrama is often simple and minimal, with a single character narrating or exploring his thoughts, feelings, and actions to the audience. The idea and form in monodrama are closely related because the chosen form must support and enhance the central idea. The article will analyze the following performances from the local scene: „Astro-remisie” by A. Roșca-Ichim, directed by D. Acriș from ART („Angelina Roșca Theater”); „Maria Tănase. I Would Die, Death Doesn't Come to Me” by N. Cozaru from TNME (National Theater „Mihai Eminecsu”; „ADI” by C. Cheianu, directed by D. Gherghel from TEI (National Theater „Eugene Ionesco”).Item ETAPELE PROCESULUI DE ELABORARE ŞI REALIZARE A SCENARIULUI UNUI CONCERT TEATRALIZAT PENTRU COPII(AMTAP, 2014) Panfil, Lidia; Guţu, ElenaItem EUGENIO BARBA: MIŞCAREA SPRE UNIVERSALITATEA TEATRALĂ(AMTAP, 2023) Catereva, IrinaEugenio Barba este fondatorul şi regizorul teatrului norvegian Odin, pedagog, teoretician al teatrului contemporan. Face parte din cohorta regizorilor care şi-au adus contribuţia la crearea lexicului modern al expresivităţii actoriceşti. Dezvăluind aspectele transculturale şi bazându-se pe cercetările contemporane, Barba îşi propune să dezvăluie componentele universale actoriceşti, originile cărora le găseşte în unitatea aspectului spiritual şi psihofiziologic al acestora. El tinde spre expresivitatea actorului născută din întregul său potenţial uman. Formarea limbajului expresivităţii actoriceşti în creaţia lui Barba este indispensabilă de una din tendinţele strălucitoare ale dezvoltării artei teatrale europene din a doua jumătate a secolului XX — mişcarea spre universalitatea teatrală.Item EVREINOV N. – TEATRALITATEA ȘI MONODRAMA CA O PROIECȚIE A SUFLETULUI PERSONAJULUI CENTRAL ÎN LUMEA EXTERIOARĂ(AMTAP, 2024) Triboi, Olga; Târțău, SvetlanaNikolai Evreinov a fost una dintre personalitățile teatrului rus care a activat la începutul sec. XX. Perioada în care Evreinov a studiat originile artei prin prisma teatralității a fost epoca spargerii fundamentelor și principiilor teatrului contemporan. Laitmotivul căutărilor teoretice ale lui Evreinov a fost tocmai teatralitatea vieții, iar teatrul a fost un mijloc de a transforma realitatea în ceva mai impresionant decât viața însăși. În 1908 Evreinov a citit rezumatul Introducerii în monodramă la Centrul literar și de artă din Moscova, în care a conturat principiul teoriei sale teatrale. Conform teoriei monodramei lui Evreinov, monodrama presupune derularea unor evenimente scenice, proiectate prin conștiința protagonistului. Potrivit lui Evreinov, monodrama este o proiecție a sufletului personajului central în lumea exterioară Cuvinte-cheie: Evreinov, Introducere în monodramă, monodrama, teatralitate, teatralizarea vieții, teoriile lui Evreinov Nikolai Evreinov was one of the personalities of the Russian theater at the beginning of the 20th century. The period in which Evreinov studied the origins of art through the prism of theatricality was the era of breaking the foundations and principles of contemporary theater. The leitmotif of Evreinov's theoretical searches was precisely the theatricalization of life, and the theater was a means of transforming reality into something more impressive than life itself. In 1908, N. Evreinov read the summary of Introduction to Monodrama in the Moscow Literary and Art Circle, in which he outlined the principle of his theatrical theory. According to Evreinov's theory of monodrama, monodrama involves the unfolding of scenic events, projected through the consciousness of the protagonist. According to Evreinov, monodrama is a projection of the central character's soul into the outside world. Keywords: Evreinov, Introduction to Monodrama, monodrama, theatricality, theatricalization of life, Evreinov's theoriesItem EXPERIENŢELE POSTMODERNISTE ÎN POLIFONIA TEATRALĂ FRANCO-ROMÂNĂ(ULIM, 2006) Roșca, AngelinaUna dintre cele mai importante consecinţe ale naturii ludice a artei posmoderniste este pasiunea pentru mit. Adevărul este că şi modernismul simţea o anumită atracţie faţă de sensul universal al acestuia, forţa lui nelimitată de sugestie şi caracterul energizant, imperativ. Postmodernismul a anunţat posibilitatea coexistenţei şi interacţiunii a oricăror tradiţii.Item EXPRESII CULTURALE TRADIȚIONALE ÎN DISCURSUL ARTISTIC: PROLEGOMENE(AMTAP, 2024) Brihuneț, Maria; Ghilaș, AnaArticolul are drept obiectiv principal evidențierea specificității termenului de „expresie culturală tradițională” în comparație cu alte concepte ce vizează arta tradițională, memoria culturală ș.a. Metoda istorică și cea comparată constituie aspectele definitorii ale demersului, în care se întreprinde o incursiune în explicarea termenilor „rit”, „ritual”, „folclor”, „tradiții populare”,„expresii culturale tradiționale”. Conceptele respective contribuie la crearea metodologiei de cercetare a procesului cultural contemporan, a discursului artistic epic, liric, teatral. Aria de interese și de investigare o constituie, în special, arta spectacolului teatral din spațiul cultural românesc. The main objective of the article is to highlight the specificity of the term „traditional cultural expression” in comparison with other concepts related to traditional art, cultural memory, etc. The historical and comparative methods are the defining aspects of the approach, which undertakes an exploration of the terms „rite”, „ritual”,„folklore”,„popular traditions” and „traditional cultural expressions”. These concepts contribute to the creation of a research methodology of the contemporary cultural process and the epic, lyrical, and theatrical artistic discourse. The main area of interest and investigation is, particularly, the art of theatrical performance in the Romanian cultural space.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »