Browsing by Author "Melnic, Victoria"
Now showing 1 - 11 of 11
Results Per Page
Sort Options
Item „AUTENTICISMUL” ÎN INTERPRETAREA MUZICALĂ: PRO SAU CONTRA?(AMTAP, 2023) Melnic, Victoria; Andrieș, VladimirCuvântul „autentic” este folosit foarte frecvent în contextul tuturor artelor „autenticitatea” fiind una dintre condiţiile obligatorii pentru aprecierea valorii şi calităţii unui produs artistic. Însă sensul acestui termen şi câmpul său semantic variază în funcţie de momentul istoric şi de domeniul artistic în care este aplicat. În contextul artei muzicale acest concept este asociat cu interpretarea muzicii antice, în special, a muzicii baroce (deşi, evident, poate fi aplicabilă oricărei alte muzici). În acest articol vom aborda aşa-numita interpretare „autentică” — direcţie în interpretarea muzicală care promovează o viziune bazată pe tradiţiile perioadei în care muzica a fost compusă şi accentuată prin folosirea instrumentelor istorice.Item BAROCUL... ÎNDEPĂRTAT, DAR ATÂT DE APROAPE(2015) Melnic, Victoria; Andrieș, VladimirItem CARTA UNIVERSITARĂ A ACADEMIEI DE MUZICĂ, TEATRU ȘI ARTE PLASTICE(2015-07-28) Melnic, VictoriaItem CONCERTUL PENTRU VIOLĂ ŞI ORCHESTRĂ DE CECIL FORSYTH: PARTICULARITĂŢI COMPOZIŢIONAL‑STILISTICE ŞI INTERPRETATIVE(AMTAP, 2023) Andrieș, Vladimir; Melnic, VictoriaNumele compozitorului şi muzicologului englez Cecil Forsyth nu este foarte cunoscut comunităţii muzicale din ţara noastră, deşi el este autorul unui număr impunător de compoziţii muzicale şi lucrări muzicologice, inclusiv al manualului „Orchestraţie”, apreciat de specialişti ca fiind cea mai informativă lucrare în domeniu din prima jumătate a sec. XX. Articolul de faţă se axează pe examinarea aspectelor compoziţionale, stilistice şi interpretative ale Concertului pentru violă şi orchestră de C. Forsyth, lucrare ce se înscrie în albia stilistică a romantismului târziu. Compus şi interpretat pentru prima dată în noiembrie 1903, Concertul, deşi s‑a bucurat de popularitate în primele decenii ale sec. XX, ulterior a fost „detronat” de alte lucrări, scrise într‑un limbaj mai inovator (de exemplu, Concertul pentru violă de W. Walton, concertul Der Schwanendreher de P. Hindemith ş.a.), rămânând, însă, mereu în repertoriul didactic. Structura Concertului este una destul de obişnuită pentru acest gen, cele trei părţi fiind contrastante ca tempo şi evocând o gamă largă de imagini, de la meditaţie la agitaţie şi dramatism. Concertul pentru violă şi orchestră de Forsyth oferă oricărui violist o platformă pentru a prezenta punctele forte ale instrumentului, dar şi pentru a‑şi etala virtuozitatea şi gândirea muzicală. The name of the English composer and musicologist Cecil Forsyth is not widely known to the musical community of our country, despite his impressive number of musical compositions and musicological works, including the manual Orchestration, which is highly appreciated by specialists as the most informative work in the field from the first half of the 20th century. This article focuses on examining the compositional, stylistic, and interpretive aspects of Forsyth’s Concerto for Viola and Orchestra, a work that belongs to the late Romantic style. Composed and first performed in November 1903, the Concerto, although popular in the early decades of the 20th century, was later “dethroned” by other works written in a more innovative language, such as W. Walton’s Viola Concerto and P. Hindemith’s Der Schwanendreher Concerto, but has always remained a staple in the didactic repertoire. The structure of the Concerto is quite typical of this genre, the three parts being contrasting in tempo and evoking a wide range of images, from meditation to agitation and drama. Forsyth’s Concerto for Viola and Orchestra offers any violist a platform to display the strengths of the instrument and to demonstrate his virtuosity and musical thinking.Item DANSURILE EXCENTRICE DE VITALIE VERHOLA: UN TÂNĂR COMPOZITOR ÎN CĂUTAREA PROPRILULUI STIL(AMTAP, 2023) Coșciug, Svetlana; Melnic, VictoriaDansurile excentrice nr. 1 și nr. 2 de Vitalie Verhola prezintă un ciclu pentru pian la patru mâini. Originale fiecare în felul său, contrastante după tempo, caracter și conținut artistic, ambele miniaturi denotă influența muzicii lui Igor Stravinski (baletele Sărbătoarea Primăverii și Petrușka, intonații ale Concertului pentru pian și instrumente aerofone). Totodată, grație utilizării unor procedee precum ostinato, consunările disonante multisonore, suprapunerile de ritmuri, armoniile timbrale, îmbinarea de elemente stilistice eterogene ș.a. muzica celor două dansuri este pătrunsă de un spirit personal și ilustrează elocvent căutările de autoexprimare a unui tânăr compozitor aflat la început de cale. Scriitura pianistică amplă la patru mâini conferă ambelor Dansuri excentrice o sonoritate orchestrală.Item DEFINIȚIA MUZICOLOGIEI: suport de curs(AMTAP, 2014) Melnic, VictoriaLucrarea metodică Definiția muzicologiei este concepută ca un suport pentru cursul Iniţiere în muzicologie prevăzut pentru anul I de studii la specialitățile Muzicologie și Compoziție pentru a le oferi studenţilor o imagine complexă şi unitară asupra muzicologiei. Pornind de la definițiile noțiunilor muzică și artă (în Preliminarii) indispensabile pentru înțelegerea specificul științei despre muzică în comparație cu alte domenii ale cunoașterii în compartimentul Muzica: perspective de înțelegere și explicație sunt prezentate și comparate mai multe abordări ale muzicii prin optica oferită de diferite științe. De asemenea este examinată relația între muzicologie și practica muzicală precum și deosebirile între activitatea muzicologică și alte tipuri de activitate muzicală (compartimentul Muzicologia - știința despre muzică). În lucrare este explicată etimologia termenului muzicologie după care sunt citate și comentate mai multe definiții ale noțiunii aparținând savanților din România, Rusia, SUA, Franța ș.a. (Etimologia și definiția termenului muzicologie). În ultimul compartiment (Definiția noțiunii știință) se propune o comparație între cunoașterea științifică și alte tipuri de cunoaștere. Lucrarea poate fi recomandată studenților, masteranzilor și doctoranzilor AMTAP, cadrelor didactice, precum și muzicologilor cercetători.Item GENURILE BISERICEŞTI ÎN CREAŢIA LUI HECTOR BERLIOZ(2005) Melnic, VictoriaItem ISTORIA UNEI EXCEPȚII: TRILOGIA SACRĂ „COPILĂRIA LUI CRIST” DE HECTOR BERLIOZ(2013) Melnic, VictoriaHector Berlioz has a special place in European music’s history. Each of his creations is unique not only in the overall ensemble of his works but also in the history of those respective genres. This study examines the Christ’s Childhood oratorio which stands out in the context of the works of Berlioz for various reasons. Most critics have identified a twist of style: after the great Babylonian constructions from Requiem and Te Deum, Berlioz created this small sacred trilogy in a style intentionally archaic, simple and naïve. The premiere of the trilogy has been his only success among the Parisian audience, reinforcing the notoriety Berlioz achieved abroadItem MUZICOLOGIA CA ȘTIINȚĂ ȘI OBIECTUL EI DE STUDIU : suport de curs(AMTAP, 2020) Melnic, Victoria; ; ;Suport de curs pentru disciplina Bazele științifice ale muzicologiei prevăzută pentru anul I de studii în cadrul Masteratului la specialitatea Muzicologie. Pornind de la descrierea succintă a diferitor tipuri de cunoaștere (în Preliminarii) este analizat statutul muzicologiei ca o știință despre arta muzicală (Muzicologia între știință și artă). De asemenea se dezbate problema operei muzicale (Opera muzicală între ideal și material) și se argumentează specificul muzicologiei în rândul altor științe (Muzicologia ca știință). Un compartiment special este consacrat analizei obiectului de cercetare al științei muzicale (Obiectul muzicologiei) evidențiindu-se din șirul de obiecte tradiționale opera muzicală care capătă statutul de obiect central al muzicologiei. În final se urmărește evoluția istorică neîntreruptă și procesul de diversificare continuă a obiectului muzicologiei ca reflectare a modificărilor permanente ce se petrec în arta sonoră. Lucrarea poate fi recomandată masteranzilor și doctoranzilor AMTAP, cadrelor didactice, precum și muzicologilor cercetători.Item STRUCTURA ŞI CLASIFICAREA MUZICOLOGIEI : suport de curs(AMTAP, 2015) Melnic, VictoriaLucrarea metodică Structura și clasificarea muzicologiei este concepută ca un suport pentru cursul Iniţiere în muzicologie prevăzut pentru anul I de studii la specialitățile Muzicologie și Compoziție. Muzicologia contemporană prezintă o disciplină ştiinţifică extrem de complexă, concretizată printr-o totalitate de ramuri ştiinţifice, toate având acelaşi obiect – cunoaşterea artei sonore în diferitele ei ipostaze. Structura muzicologiei este determinată de diverşi factori de natură obiectivă şi subiectivă. Ea modelează structura activităţii muzicologice şi reflectă nu numai realitatea stării culturii muzicale, ci şi aparatul metodologic de care dispune ştiinţa. Principalele puncte de reper pentru sistematizarea cunoștințelor, inclusiv în muzicologie sunt cele două categorii fundamentale – spațiul și timpul care reprezintă axele existențiale ale vieții și activității omului. Știința despre muzică adoptă și ea conceptul epistemologic de spațiu și timp și își structurează subiectele materiilor sale după două principii preluate din filosofie: sistematic și istoric. În diferite perioade istorice savanții au delimitat branșele muzicologiei în mai multe moduri, reieșind din varii principii. În lucrare sunt expuse și analizate mai multe sisteme de clasificare a științei muzicale începând cu Antichitatea și până în zilele noastre.