Browsing by Author "Tcacenco, Victoria"
Now showing 1 - 5 of 5
Results Per Page
Sort Options
Item GENRES OF JAZZ ORIGIN IN THE MOLDOVAN MUSIC OF THE FIRST HALF OF THE 20TH CENTURY: REGTIM (RAGTIME) BY STEFAN NEAGA(AMTAP, 2023) Tcacenco, VictoriaAcest articol reprezintă prima încercare în muzicologia naţională şi mondială de a introduce în circuitul ştiinţific o piesă pentru pian numită Ragtime, scrisă în 1935 de Ştefan Neaga, clasicul şcolii naţionale componistice din Moldova. Autorul analizează câteva trăsături estetice şi stilistice ale acestui gen al jazzului timpuriu reflectate în opera lui Ştefan Neaga, folosind instrumentele analizei comparative. În ceea ce priveşte materialul pentru comparaţie, sunt studiate colecţii scrise de compozitorul american Scott Joplin, clasicul ragtime-ului. În acelaşi timp, a fost identificată o tratare netradiţională a trăsăturilor tipice caracteristice genului, dezvăluind o abordare individuală a lui Ştefan Neaga.Item HIP-HOP-UL ȘI RAP-UL CA FENOMENE CULTURALE ȘI MUZICALE: ESTETICĂ, STILISTICĂ, EVOLUȚIE: suport metodic(AMTAP, 2022) Tcacenco, VictoriaScopul suportului metodic сonstă în cercetarea pluridimensională a fenomenelor hip-hop și rap în cultura contemporană de masă. Sunt analizate aspecte sociocuturale ale fenomenului, ideile și conceptele de bază, reflectate în textele poetice ale rapper-ilor. Specificul sonor al compozițiilor hip-hop și rap este privit în contextul interacțiunii unor procedee stilistice și a mijloacelor de expresivitate muzicală noi cu progresul tehnic și tehnologic. Sunt schițate de asemenea unele derivate ale subculturii hop-hop și rap (Old School, New School, Gangsta Rap, Alternative Hip-Hop ș. a.). Materialele lucrării pot fi utilizate la unele disciplini universitare precum ar fi: Istoria muzicii de estradă și jazz, Practica de descifrare, Stilistica.Item INFLUENȚE JAZZISTICE ALE CICLULUI POEMELE LUMINII PENTRU MEZZO-SOPRANO ȘI PIAN DE IGOR IACHIMCIUC(AMTAP, 2024) Corjan-Colesnic, Angela; Tcacenco, VictoriaÎn centrul atenției autoarei se află ciclul „Poemele luminii” pentru mezzo-soprano și pian scris de compozitorul Igor Iachimciuc din Republica Moldova pe versuri de Lucian Blaga. Pentru prima dată în muzicologia națională sunt scoase în evidență specificul limbajului muzical, aspectele metro-ritmice și armonice, arhitectonica ciclului, privite ca rezultat al influenței limbajului muzical jazzistic asupra acestei creații cameral-vocale talentate a compozitorului. In the center of the author’s attention is the cycle „Poems of Light” for mezzo-soprano and piano written by the composer from the Republic of Moldova Igor Iachimciuc on poems by Lucian Blaga. For the first time in the national musicology, the specifics of the musical language, metro-rhythmic and harmonic aspects, and architectonics of the cycle are highlighted as a result of the influence of the jazz musical language on this talented chamber-vocal creation of the composer.Item JAZZUL ÎN LITERATURA ȘTIINȚIFICĂ MODERNĂ: TRECERE ÎN REVISTĂ: ghid metodologic(AMTAP, 2022) Tcacenco, VictoriaGhidul metodologic propus atenției Dvs are drept scop de a introduce în circuitul științific național unele teorii menite să trateze specificul jazzului la etapa actuală a evoluției acestuia. Este vorba de ultimele realizări ale științei universale și naționale. În lucrarea de față sunt prezentate și analizate succint diferite concepte științifice, care pot completa baza metodologică a lucrărilor dedicate analizei fenomenelor jazzului universal și național. Pe baza opiniilor cercetătorilor internaționali se relevă un aparat științific veridic deja aprobat în studiul fenomenelor jazzistice universale. Printre ele sunt: conceptul postmodernist – actual pentru muzica jazz, cercetarea etnojazzului ca unuia dintre cele mai promițătoare curente ale jazzului contemporan și proceselor de fuziune ale jazzului cu tradiția academică. Vom expune cum se tratează problematica sus-menționată în literatura științifică.1 Suportul metodic poate fi util studenților, masteranzilor și, mai ales, doctoranzilor Academiei de Muzică, Teatru și Arte Plastice în aprofundarea problematicii jazzului universal sau național. Conceptele, ideile, tezele teoretice expuse în cadrul lucrării de față pot servi drept suport metodologic și metodic, pot completa baza științifică a lucrărilor de curs, licență, magistru, precum și tezelor de doctor elaborate în cadrul Școlii Doctorale a AMTAP.Item К ПРОБЛЕМЕ ИЗУЧЕНИЯ НОВЫХ ОНТОЛОГИЧЕСКИХ ФОРМ МАССОВОЙ МУЗЫКАЛЬНОЙ КУЛЬТУРЫ В РЕСПУБЛИКЕ МОЛДОВА ПЕРВЫХ ДЕСЯТИЛЕТИЙ XXI ВЕКА(2023) Tcacenco, VictoriaArticolul dat este dedicat noilor forme ontologice ale muzicii pop din Republica Moldova în primele două decenii ale secolului al XXI-lea. Autorul oferă principalele caracteristici ale culturii virtuale și conexiunile acesteia cu subculturi și stiluri subculturale moderne. Sunt identificate tipurile de bază ale subculturii — joc, rebel și stil — și sunt exemplificate fenomenele virtuale ale muzicii pop moldovenești. Printre acestea se numără: rapperul Mani, proiectul Carla’s Dreams, formațiile de muzică rock Wax Road și POT Music. În concluzie, sunt schițate următoarele tendințe: se observă creșterea statutului virtual al produselor muzicale fabricate în Moldova; noile forme virtuale oferă artiștilor moldoveni oportunități nelimitate de a-și promova creația și de a capta piețele internaționale; subestimarea formelor virtuale ar putea constitui un risc pentru dezvoltarea proiectelor muzicale din Republica Moldova. The article is dedicated to the new ontological forms of popular music in the Republic of Moldova during the first two decades of the 21st century. The author offers the main characteristics of virtual culture, its connections with modern subcultures and modern subcultural styles. The basic types of subculture — game, rebel and style — are identified and the virtual phenomena of Moldovan popular music phenomena are exemplified. Among them are: rapper Mani, the Project Carla’s Dreams, the Wax Road and POT rock music bands. As a conclusion the following trends are sketched: there is an increase in the virtual status of musical products made in Moldova; new virtual forms give the Moldovan artists unlimited opportunities to promote their creation and to win the international markets; the underestimation of the virtual forms might be a risk for Moldovan musical projects development.