2. Rezumatele tezelor de doctor
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing 2. Rezumatele tezelor de doctor by Issue Date
Now showing 1 - 20 of 25
Results Per Page
Sort Options
Item VALORIFICAREA FOLCLORULUI MUZICAL ROMÂNESC ÎN JAZZUL DIN REPUBLICA MOLDOVA LA CONFLUENŢA SECOLELOR XX-XXI: PROCEDEE ŞI TEHNICI DE INTERPRETARE VOCALĂ(2022) Romanenco, CristinaScopul investigației constă în fundamentarea teoretico-practică a tratării folclorului românesc în muzica vocală de jazz din Republica Moldova la confluența sec. XX-XXI. Pentru prima dată în muzicologia națională se valorifică un strat important al culturii muzicale non-academice și anume interacțiunea jazzului cu folclorul muzical românesc privit sub aspectul interpretării vocale.Item CREAŢIILE PENTRU CORN SEMNATE DE OLEG NEGRUŢA ÎN REPERTORIUL CONCERTISTIC ŞI DIDACTIC NAŢIONAL(2022) Munteanu, DorinaScopul tezei constă în valorificarea muzicologică și interpretativă a creațiilor compozitorului O. Negruţa pentru corn ca parte componentă a repertoriul concertistic și didactic autohton pentru acest instrument. Noutatea lucrării rezidă în realizarea unei ample treceri în revistă a repertoriului pentru corn în componistica din Republica Moldova și a celui semnat de O. Negruța, ca fiind unul reprezentativ pentru acest instrument.Item PRINCIPII DE REALIZARE ȘI INTERPRETARE A LUCRĂRILOR ACADEMICE TRANSCRISE PENTRU ACORDEON(2022) Știuca, PetruScopul cercetării constă în elucidarea principiilor de realizare a transcripțiilor pentru acordeon în contextul evidențierii particularităților tratării interpretative a acestora. Noutatea lucrării teoretice constă în faptul că pentru prima dată într-o teză de doctorat a fost transcris și analizat, din perspectiva metodologică, științifică-muzicologică și interpretativă, un repertoriu reprezentativ de lucrări academice pentru acordeon, fapt ce a permis autorului, pe de o parte, elucidarea problemelor transcripției ca proces de creație și tehnică de realizare, iar, pe de alta, formularea unor recomandări metodice ce țin de ținuta artistică, stilistică și tehnică a interpretării.Item CREAȚIA INSTRUMENTALĂ DE CAMERĂ A SNEJANEI PÎSLARI ÎN CULTURA MUZICALĂ DIN REPUBLICA MOLDOVA(2023) Cabacov, DmitriScopul lucrării este de a studia mijloacele de expresivitate muzicală, logica compozițional-dramaturgică, particularitățile genuistice și stilistice ale lucrărilor instrumentale de cameră ale S. Pîslari scrise la hotarul dintre secolele XX–XXI, în contextul componisticii din Republica Moldova.Item SONATA-REMINISCENZA DE NIKOLAI MEDTNER: CARACTERISTICILE DRAMATURGICE ŞI DE FACTURĂ PRIN PRISMA TRATĂRII INTERPRETATIVE(2023) Gheorghieva, MariaScopul cercetării – a argumenta unicititatea soluției compoziționale-dramatice și de factură Sonatei-reminiscenza op. 38 nr. 1 de N. Medtner prin sinteza modurilor lirice, epice și dramatice de organizare a conținutului și un tip special de factură care combină principiile omofoniei și polifoniei.Item DUETUL VOCAL ÎN MUZICĂ DE ESTRADĂ ȘI JAZZ(2023) Munteanu, AngelicaScopul tezei constă în cercetare multilaterală a duetului vocal în muzica pop și jazz din punct de vedere al evoluției istorice, tipologiei și al principiilor interpretative. Obiectivele cercetării: a prezenta o istorie a duetului vocal în muzica pop și jazz universală din secolele XX-XXI, identificând cele mai importante nume și fenomene; a reliefa procesul de dezvoltare a duetelor vocale pop în Republica Moldova; a efectua o clasificare tipologică a duetului vocal în muzica pop și jazz, a caracteriza principalele varietăți ale acestuia; a investiga aspectele interpretative și a formula unele recomandări practice pentru predare a duetului vocal pop și jazz într-o instituție de învățământ artistic; a analiza unele piese vocale care prezintă interes din punctul de vedere al interacțiunii artistice a participanților la duet. The purpose of the thesis is a multilateral research on the vocal duet in pop and jazz music in terms of historical evolution, typology and performing principles. Research objectives: to present a history of the vocal duet in universal pop and jazz music of the 20th and 21st centuries, identifying the most important names and phenomena; to highlight the development process of pop vocal duets in the Republic of Moldova; to classify typologically the vocal duet in pop and jazz music, to describe its main types; to explore the interpretative aspects and formulate some practical recommendations for teaching pop and jazz vocal duets in an arts education institution; to analyze a few vocal pieces that are of interest from the point of view of the artistic interaction between the participants in the duet.Item PARTICULARITĂȚILE INTERPRETĂRII PARTIDELOR FEMININE CENTRALE ÎN OPERELE VERISTE DIN PERSPECTIVA TEATRULUI LIRIC CONTEMPORAN(2023) Busuioc, TatianaScopul cercetării rezidă în identificarea mecanismelor și tehnicilor interpretative moderne în teatrul liric, a diferitor modele de realizare a chipurilor feminine centrale în operele veriste și crearea unui personaj feminin central, integru și dinamic, într-un spectacol contemporan de operă – Cavalleria rusticana de Pietro Mascagni. Noutatea și originalitatea științifică rezidă în sistematizarea fenomenelor ce se produc în teatrul liric în contemporaneitate și demonstrarea posibilităților oferite de opera veristă pentru realizarea unor noi abordări interpretative ale partidelor feminine.Item TRATAREA PIANULUI ÎN CICLUL DE TRIO-URI INSTRUMENTALE INO ALE LUI VLADIMIR ROTARU(2023) Djalilova, NataliaScopul tezei este a oferi o prezentare integrală asupra „super-ciclului” Trio INO de V. Rotaru, din punctul de vedere al genului și al trăsăturilor dramaturgiei, care servesc drept bază pentru relevarea importanței partidei pianului în ciclul dat. Noutatea și originalitatea cercetării teoretice prezentate este determinată de faptul că în practica muzicologică națională a fost întreprinsă o nouă încercare de cercetare a „superciclului” triourilor cu pian ale compozitorului V. Rotaru, din perspectiva îmbinării abordărilor teoretică și interpretativă, subliniind în mod special importanța partidei pianului în cadrul ansamblurilor. The dissertation purpose is to give a holistic understanding of the “supercycle” of the INO Trio by V. Rotaru, from the point of view of genre and dramatic features that serve as the basis for identifying the meaning of the piano part in the INO Trio cycle. The scientific and practical novelty and originality of the research is due to the fact that in domestic musicological practice a new attempt is being made to study the “supercycle” of piano trios by composer V. Rotaru in terms of combining theoretical and performing approaches, especially emphasizing the importance of the piano part in ensembles.Item ORGA ÎN CREAȚIA CAMERALĂ A LUI DMITRI KIȚENKO(2023) Strezev MihailScopul cercetării constă în valorificarea științifică a creațiilor camerale ale lui Dmitri Kițenko pentru orgă și cu participarea orgii din punctul de vedere al afilierii stilistice și de gen, sferei de imagini, formei, mijloacelor de expresivitate muzicală, tratării interpretative. Noutatea și originalitatea științifică a lucrării este determinată de faptul că pentru prima dată în muzicologia Republicii Moldova a fost abordată o temă legată de creația organistică autohtonăItem TRATĂRI INTERPRETATIVE ÎN CREAȚIILE VIOLONISTICE DE INSPIRAȚIE FOLCLORICĂ ALE COMPOZITORILOR DIN REPUBLICA MOLDOVA(2023) Tălămbuță, RaduScopul cercetării constă în elucidarea principiilor de interpretare a creațiilor pentru vioară de inspirație folclorică ale compozitorilor moldoveni, în contextul evidențierii particularităților interpretative violonistice populare. Noutatea lucrării constă în faptul că pentru prima dată într-o teză de doctorat au fost elaborate pe plan teoretic noi concepte interpretative ale creațiilor violonistice de sorginte folclorică ale compozitorilor moldoveni. The goal of the research consists in elucidating the principles of performing of folk-inspired violin creations by Moldovan composers, in the context of highlighting the particularities of popular violin interpretation. The novelty of the work consists in the fact that for the first time in a doctoral thesis, new performing concepts of the violinistic creations of folklore origin of the Moldovan composers were theoretically elaborated.Item DIHOTOMIA EVOLUŢIEI DANSULUI SCENIC ÎN CONTEXTUL ABORDĂRILOR SINCRONICE ŞI DIACRONICE(2023) Apostol, SnejanaScopul cercetării este determinarea factorilor și premiselor evoluției dansului scenic pe continentul european în contextul abordărilor dihotomice și tridimensionale. A fost propusă o nouă viziune în cercetarea artei coregrafice, care are la bază conceptul dihotomic; au fost relevate contextele și premisele istorice și social-culturale care au influențat constituirea și dezvoltarea dansului scenic pe continentul european; au fost evidențiate și argumentate premisele apariției și evoluției dansului scenic în cadrul abordării tridimensionale: istorice, filosofico-culturologice și propriu-zis coregrafice; au fost argumentate particularitățile fiziologice, biologice, psihologice și sociale ale stilisticii și tehnicii dansului scenic; au fost evidențiate tendințele de dezvoltare a dansului scenic de pe pozițiile modernismului și ale postmodernismului. The purpose of the research is to determine the factors and premises of the evolution of stage dance on the European continent in the context of dichotomous and three-dimensional approaches.A new vision was proposed in the research of choreographic art, which is based on both the dichotomous concept; the historical and social-cultural contexts and premises were revealed, which influenced the establishment and development of stage dance on the European continent; premises for the appearance and evolution of stage dance were highlighted and argued within the three-dimensional approach: historical, philosophical-cultural and, actually, choreographic; the physiological, biological, psychological and social peculiarities of the stylistics and technique of stage dance were argued; the development trends of stage dance from the positions of modernism and postmodernism were highlighted.Item SONATELE PENTRU VIOARĂ ȘI PIAN ALE COMPOZITORILOR REPUBLICII MOLDOVA DIN PERSPECTIVA TRATĂRII INTERPRETATIVE(2024) Saulova, InessaScopul lucrării este studierea potențialului expresiv şi tehnic al genului de sonată pentru vioară şi pian în lucrările compozitorilor din Republica Moldova din a doua jumătate a secolului XX – începutul secolului XXI, ceea ce va contribui la perfecționarea măiestriei interpretării în ansamblu a violoniștilor și pianiștilor, precum și la promovarea creației autorilor autohtoni. The purpose of the thesis: to study the expressive and technical potential of the sonata genre for violin and piano in the works of composers from the Republic of Moldova in the second half of the 20th – beginning 21st centuries in order to identify ways of improving the ensemble skills of violinists and pianists, as well as to promote the work of national authors.Item CONCERTUL PENTRU VOCE ȘI ORCHESTRĂ: ISTORIE ȘI CONTEMPORANEITATE(2024) Coșciug, TatianaScopul studiului este de a investiga particularitățile și specificul concertelor pentru voce și orchestră, oferind o perspectivă cuprinzătoare asupra trăsăturilor distinctive, valorii interpretative și a semnificației culturale a acestui gen muzical. Prin analiza unor mostre reprezentative ale acestui gen muzical, cercetarea își propune să ofere o înțelegere mai profundă a evoluției și a impactului acestui gen în contextul muzicii clasice contemporane punând accent pe contribuțiile aduse de compozitorii din Republica Moldova, precum T. Zgureanu și O. Negruța. The aim of this research is to investigate the particularities and specifics of concerts for voice and orchestra, providing a comprehensive perspective on the distinctive features, interpretative value, and cultural significance of this musical genre. By analyzing representative examples, the study aims to reveal a deeper understanding of the evolution of vocal concerts in the landscape of contemporary classical music, with a focus on the contributions made by composers from the Republic of Moldova.Item CORUL NAȚIONAL DE CAMERĂ AL REPUBLICII MOLDOVA — PROMOTOR AL CREAȚIEI CORALE AUTOHTONE(2024) Burlac, FedoraScopul investigației constă în cercetarea multiaspectuală a aportului CNC la dezvoltarea artei corale naționale, în general, și la valorificarea repertoriului coral autohton, în special. pentru prima dată în muzicologia autohtonă au fost cercetate evoluția artistică a CNC și a dirijorului Ilona Stepan, precum și specificul tratării repertoriului în practica interpretativă a CNC. The purpose of the investigation is a multiaspectual research of the NCC’ contribution to development of the national choir art in general and to valorization of the national choir repertoire, in particular. For the first time in national musicology, the artistic evolution of NCC and its conductor Ilona Stepan were researched; as well as the specificity of the treatment of the national repertoire in the interpretative practice of the NCC.Item FANFARA ÎN CULTURA MUZICALĂ NAȚIONALĂ: REPERTORIU ȘI PARTICULARITĂȚI INTERPRETATIVE(2024) Cazacu, OlegScopul cercetării rezidă în identificarea rolului și locului orchestrei de fanfară în cultura muzicală națională. Studiul realizat conține analize aprofundate ale repertoriului, specificului orchestrațiilor și aranjamentelor, al interpretării și altor aspecte importante, care dezvăluie plenar acest fenomen al culturii naționale. Noutatea și originalitatea științifică rezidă în crearea unei viziuni complete asupra fenomenului artistic – fanfara, a repertoriului interpretat în contemporaneitate și demonstrarea posibilităților orchestrei de fanfară în abordarea variatelor tipuri de creații muzicale. The aim of the work is to identify the role and place of the brass band in the national musical culture. The study carried out contains in-depth analyzes of the repertoire, the specifics of the orchestrations and arrangements, the interpretation and other important aspects, which fully reveal this phenomenon of the national culture. The scientific novelty and originality reside in the creation of an integrated vision of the artistic phenomenon – the brass band, of the repertoire performed in contemporaneity and the demonstration of the possibilities of the brass band in approaching different types of musical creations.Item VARIETĂŢILE GENULUI DE OPERĂ ÎN CREAŢIA COMPOZITORILOR DIN REPUBLICA MOLDOVA (1950 – 2015)(2024) Coman, DianaScopul tezei constă în studierea şi identificarea tipurilor de gen prezente în operele compozitorilor din Republica Moldova, montate pe scena teatrului liric din Chișinău pe parcursul anilor 1950-2015. Pentru prima dată în muzicologia autohtonă se realizează o amplă cercetare axată pe evoluţia creației naţionale de operă privită sub aspectul genuistic. The purpose of the thesis is to study and identify the genre types present in the works of composers from the Republic of Moldova, staged at the lyric theater in Chișinău during the years 1950-2015. For the first time in Moldovan musicology, an extensive research focused on the evolution of national opera creation from a genre perspective is conducted.Item MUSICALUL ADIO CHIUSTENGE! DE DUMITRU LUPU: LIMBAJ MUZICAL, ARHITECTONICĂ ȘI ASPECT INTERPRETATIV(2024) Ceban (Postolache), IngaScopul cercetării constă în fundamentarea aspectelor sonore ale musicalului Adio Chiustenge! de Dumitru Lupu, evidențiind particularitățile numerelor vocale precum și recomandări de ordin interpretativ. Noutatea și originalitatea științifică rezidă în faptul că pentru prima dată în muzicologia din România şi din Republica Moldova, se realizează o analiză aprofundată a creației muzicalteatrale Adio Chiustenge! de D. Lupu; sunt scoase în evidență procedee stilistice și de gen folosite de autor, sunt studiate aspecte ce țin de interpretarea vocală. The purpose of the research consists in substantiating the verbal and sound aspects of the musical Adio Chiustenge! by Dumitru Lupu, highlighting the particularities of the vocal fragments as well as offering interpretive recommendations. The novelty and scientific originality consist in the fact that, for the first time in Romanian or Moldovan musicology, a detailed analysis of the musical-theatrical creation Adio Chiustenge! by D. Lupu is offered, the stylistic and genre procedures used by the composer are highlighted, the aspects related to vocal interpretation are studied.Item STILURILE VOCALE ALE MUZICII POP ÎN ACTIVITATEA PROFESIONALĂ A UNUI INTERPRET CONTEMPORAN(2024) Julea, VioletaScopul tezei сonstă în fundamentarea teoretică a tehnicilor vocale ale muzicii pop universale și aplicării acestora în practica interpretativă contemporană. Noutatea și originalitatea științifică a tezei constă în unicitatea cercetării: pentru prima dată în știința muzicală din Republica Moldova au fost identificate și analizate cele mai importante tehnici și metode vocale ale muzicii pop contemporane, considerate ca o unitate a aspectelor istorice, interpretative și metodice. The aim of the thesis: is the theoretical substantiation of the vocal techniques of universal pop music and analyzes their application in contemporary performance practice. The novelty and scientific originality of the thesis lie in the uniqueness of the research: for the first time in the musical science of the Republic of Moldova, the most important vocal techniques and methods of contemporary pop music have been identified and analyzed, considered as a unity of historical, performing and methodical aspects.Item STILISTICA JAZZULUI ÎN ROMANȚE ȘI LIEDURI ALE COMPOZITORILOR DIN REPUBLICA MOLDOVA(2024) Corjan-Colesnic, AngelaScopul investigației constă în fundamentarea influenței jazzistice asupra creației cameral-vocale autohtone începând cu anii ’60 ai secolului trecut până în prezent. Noutatea și originalitatea conceptului artistic constă în pregătirea și interpretarea a trei concerte cameral-vocale ale căror programe reflectă influența jazzului asupra limbajului muzical al creațiilor cameral-vocale naționale. The purpose of the investigation consists in substantiating the jazz influence on the national chamber-vocal creation of the period that includes the 60s of the last century until now. The novelty and originality of the artistic concept consists in the preparation and interpretation of three chamber-vocal concerts whose program reflects the influence of jazz on the musical language of national chamber-vocal creations.Item TRIOUL CU PIAN ÎN CREAȚIA COMPONISTICĂ DIN REPUBLICA MOLDOVA SUB ASPECT ISTORICO-STILISTIC(2024) Pleșcan, IrinaScopul lucrării este cercetarea panoramică a genului de trio cu pian în creația compozitorilor din Republica Moldova din secolul XX – începutul secolului XXI, din punctul de vedere al diversității stilistice ale celor mai reprezentative mostre ale acestuia. O parte a materialelor prezentate în teză este studiată pentru prima dată, la acestea se atribuie lucrări aflate în arhiva Uniunii compozitorilor și muzicologilor din Moldova. În procesul de analiză a creațiilor selectate pentru prima dată au fost introduse unele noțiuni precum macro-ciclu de trio cu pian; tratarea trioului de pian ca ciclu de piese cu program ș. a. The purpose of the work: the panoramic research of the piano trio genre in the composer’s creation of the Republic of Moldova in the 20th and beginning of the 21st centuries, considered from the point of view of the stylistic diversity of its most representative examples. A certain part of material represented in this thesis has been studying for the first time, discovered in of Composers’ and Musicologists’ Union of Moldova archive. Within the selected pieces analyses for the first time some new notions are used, such as piano trio macrocycle, piano trio as a cycle of program pieces