7. Şcoala Doctorală
Permanent URI for this community
Browse
Browsing 7. Şcoala Doctorală by Issue Date
Now showing 1 - 20 of 54
Results Per Page
Sort Options
Item VALORIFICAREA FOLCLORULUI MUZICAL ROMÂNESC ÎN JAZZUL DIN REPUBLICA MOLDOVA LA CONFLUENŢA SECOLELOR XX-XXI: PROCEDEE ŞI TEHNICI DE INTERPRETARE VOCALĂ(2022) Romanenco, CristinaScopul investigației constă în fundamentarea teoretico-practică a tratării folclorului românesc în muzica vocală de jazz din Republica Moldova la confluența sec. XX-XXI. Pentru prima dată în muzicologia națională se valorifică un strat important al culturii muzicale non-academice și anume interacțiunea jazzului cu folclorul muzical românesc privit sub aspectul interpretării vocale.Item CREAŢIILE PENTRU CORN SEMNATE DE OLEG NEGRUŢA ÎN REPERTORIUL CONCERTISTIC ŞI DIDACTIC NAŢIONAL(2022) Munteanu, DorinaScopul tezei constă în valorificarea muzicologică și interpretativă a creațiilor compozitorului O. Negruţa pentru corn ca parte componentă a repertoriul concertistic și didactic autohton pentru acest instrument. Noutatea lucrării rezidă în realizarea unei ample treceri în revistă a repertoriului pentru corn în componistica din Republica Moldova și a celui semnat de O. Negruța, ca fiind unul reprezentativ pentru acest instrument.Item PRINCIPII DE REALIZARE ȘI INTERPRETARE A LUCRĂRILOR ACADEMICE TRANSCRISE PENTRU ACORDEON(2022) Știuca, PetruScopul cercetării constă în elucidarea principiilor de realizare a transcripțiilor pentru acordeon în contextul evidențierii particularităților tratării interpretative a acestora. Noutatea lucrării teoretice constă în faptul că pentru prima dată într-o teză de doctorat a fost transcris și analizat, din perspectiva metodologică, științifică-muzicologică și interpretativă, un repertoriu reprezentativ de lucrări academice pentru acordeon, fapt ce a permis autorului, pe de o parte, elucidarea problemelor transcripției ca proces de creație și tehnică de realizare, iar, pe de alta, formularea unor recomandări metodice ce țin de ținuta artistică, stilistică și tehnică a interpretării.Item CREAŢIILE PENTRU CORN SEMNATE DE OLEG NEGRUŢA ÎN REPERTORIUL CONCERTISTIC ŞI DIDACTIC NAŢIONAL(2022) Munteanu, DorinaScopul tezei constă în valorificarea muzicologică și interpretativă a creațiilor compozitorului O. Negruţa pentru corn ca parte componentă a repertoriul concertistic și didactic autohton pentru acest instrument. Noutatea lucrării rezidă în realizarea unei ample treceri în revistă a repertoriului pentru corn în componistica din Republica Moldova și a celui semnat de O. Negruța, ca fiind unul reprezentativ pentru acest instrument. The aim of the thesis consists in the musicological and interpretative valorisation of works for French horn by Oleg Negruța, as a component part of the national concerto and didactic repertoire for this instrument. The novelty of the work lies in the comprehensive survey of the horn repertoire in the work of composers from the Republic of Moldova, including O. Negruța’s, which is representative for this instrument.Item VALORIFICAREA FOLCLORULUI MUZICAL ROMÂNESC ÎN JAZZUL DIN REPUBLICA MOLDOVA LA CONFLUENŢA SECOLELOR XX-XXI: PROCEDEE ŞI TEHNICI DE INTERPRETARE VOCALĂ(2022) Romanenco, CristinaScopul investigației constă în fundamentarea teoretico-practică a tratării folclorului românesc în muzica vocală de jazz din Republica Moldova la confluența sec. XX-XXI. Pentru prima dată în muzicologia națională se valorifică un strat important al culturii muzicale non-academice și anume interacțiunea jazzului cu folclorul muzical românesc privit sub aspectul interpretării vocale. The aim of the investigation consists in theoretical and practical capitalization of Romanian folclor’ treatment in vocal jazz music of the Republic of Moldova on the turn of 20th-21st centuries. for the first time in national musicology an important layer of non-academic musical culture is capitalized, namely the interaction of jazz with Romanian musical folklore treated from the aspect of vocal performance.Item PRINCIPII DE REALIZARE ȘI INTERPRETARE A LUCRĂRILOR ACADEMICE TRANSCRISE PENTRU ACORDEON(2022) Știuca, PetruScopul cercetării constă în elucidarea principiilor de realizare a transcripțiilor pentru acordeon în contextul evidențierii particularităților tratării interpretative a acestora. Noutatea lucrării teoretice constă în faptul că pentru prima dată într-o teză de doctorat a fost transcris și analizat, din perspectiva metodologică, științifică-muzicologică și interpretativă, un repertoriu reprezentativ de lucrări academice pentru acordeon, fapt ce a permis autorului, pe de o parte, elucidarea problemelor transcripției ca proces de creație și tehnică de realizare, iar, pe de alta, formularea unor recomandări metodice ce țin de ținuta artistică, stilistică și tehnică a interpretării. The purpose of the research is to elucidate the principles of transcriptions for the accordion in the context of highlighting the peculiarities of their performing treatment. The novelty of the theoretical work consists in the fact that for the first time in a doctoral thesis was transcribed and analyzed, from the methodological, scientific-musicological and performing perspectives, a representative repertoire of academic works for the accordion, which allowed the author, on the one hand, elucidating the problems of transcription as a process of creation and technique of realization, and, on the other hand, formulating methodical recommendations related to the artistic, stylistic and technical attire of performing.Item CREAȚIA INSTRUMENTALĂ DE CAMERĂ A SNEJANEI PÎSLARI ÎN CULTURA MUZICALĂ DIN REPUBLICA MOLDOVA(2023) Cabacov, DmitriScopul lucrării este de a studia mijloacele de expresivitate muzicală, logica compozițional-dramaturgică, particularitățile genuistice și stilistice ale lucrărilor instrumentale de cameră ale S. Pîslari scrise la hotarul dintre secolele XX–XXI, în contextul componisticii din Republica Moldova.Item SONATA-REMINISCENZA DE NIKOLAI MEDTNER: CARACTERISTICILE DRAMATURGICE ŞI DE FACTURĂ PRIN PRISMA TRATĂRII INTERPRETATIVE(2023) Gheorghieva, MariaScopul cercetării – a argumenta unicititatea soluției compoziționale-dramatice și de factură Sonatei-reminiscenza op. 38 nr. 1 de N. Medtner prin sinteza modurilor lirice, epice și dramatice de organizare a conținutului și un tip special de factură care combină principiile omofoniei și polifoniei.Item DUETUL VOCAL ÎN MUZICĂ DE ESTRADĂ ȘI JAZZ(2023) Munteanu, AngelicaScopul tezei constă în cercetare multilaterală a duetului vocal în muzica pop și jazz din punct de vedere al evoluției istorice, tipologiei și al principiilor interpretative. Obiectivele cercetării: a prezenta o istorie a duetului vocal în muzica pop și jazz universală din secolele XX-XXI, identificând cele mai importante nume și fenomene; a reliefa procesul de dezvoltare a duetelor vocale pop în Republica Moldova; a efectua o clasificare tipologică a duetului vocal în muzica pop și jazz, a caracteriza principalele varietăți ale acestuia; a investiga aspectele interpretative și a formula unele recomandări practice pentru predare a duetului vocal pop și jazz într-o instituție de învățământ artistic; a analiza unele piese vocale care prezintă interes din punctul de vedere al interacțiunii artistice a participanților la duet. The purpose of the thesis is a multilateral research on the vocal duet in pop and jazz music in terms of historical evolution, typology and performing principles. Research objectives: to present a history of the vocal duet in universal pop and jazz music of the 20th and 21st centuries, identifying the most important names and phenomena; to highlight the development process of pop vocal duets in the Republic of Moldova; to classify typologically the vocal duet in pop and jazz music, to describe its main types; to explore the interpretative aspects and formulate some practical recommendations for teaching pop and jazz vocal duets in an arts education institution; to analyze a few vocal pieces that are of interest from the point of view of the artistic interaction between the participants in the duet.Item PARTICULARITĂȚILE INTERPRETĂRII PARTIDELOR FEMININE CENTRALE ÎN OPERELE VERISTE DIN PERSPECTIVA TEATRULUI LIRIC CONTEMPORAN(2023) Busuioc, TatianaScopul cercetării rezidă în identificarea mecanismelor și tehnicilor interpretative moderne în teatrul liric, a diferitor modele de realizare a chipurilor feminine centrale în operele veriste și crearea unui personaj feminin central, integru și dinamic, într-un spectacol contemporan de operă – Cavalleria rusticana de Pietro Mascagni. Noutatea și originalitatea științifică rezidă în sistematizarea fenomenelor ce se produc în teatrul liric în contemporaneitate și demonstrarea posibilităților oferite de opera veristă pentru realizarea unor noi abordări interpretative ale partidelor feminine.Item ORGA ÎN CREAȚIA CAMERALĂ A LUI DMITRI KIȚENKO(2023) Strezev MihailScopul cercetării constă în valorificarea științifică a creațiilor camerale ale lui Dmitri Kițenko pentru orgă și cu participarea orgii din punctul de vedere al afilierii stilistice și de gen, sferei de imagini, formei, mijloacelor de expresivitate muzicală, tratării interpretative. Noutatea și originalitatea științifică a lucrării este determinată de faptul că pentru prima dată în muzicologia Republicii Moldova a fost abordată o temă legată de creația organistică autohtonăItem DIHOTOMIA EVOLUŢIEI DANSULUI SCENIC ÎN CONTEXTUL ABORDĂRILOR SINCRONICE ŞI DIACRONICE(2023) Apostol, SnejanaScopul cercetării este determinarea factorilor și premiselor evoluției dansului scenic pe continentul european în contextul abordărilor dihotomice și tridimensionale. A fost propusă o nouă viziune în cercetarea artei coregrafice, care are la bază conceptul dihotomic; au fost relevate contextele și premisele istorice și social-culturale care au influențat constituirea și dezvoltarea dansului scenic pe continentul european; au fost evidențiate și argumentate premisele apariției și evoluției dansului scenic în cadrul abordării tridimensionale: istorice, filosofico-culturologice și propriu-zis coregrafice; au fost argumentate particularitățile fiziologice, biologice, psihologice și sociale ale stilisticii și tehnicii dansului scenic; au fost evidențiate tendințele de dezvoltare a dansului scenic de pe pozițiile modernismului și ale postmodernismului. The purpose of the research is to determine the factors and premises of the evolution of stage dance on the European continent in the context of dichotomous and three-dimensional approaches.A new vision was proposed in the research of choreographic art, which is based on both the dichotomous concept; the historical and social-cultural contexts and premises were revealed, which influenced the establishment and development of stage dance on the European continent; premises for the appearance and evolution of stage dance were highlighted and argued within the three-dimensional approach: historical, philosophical-cultural and, actually, choreographic; the physiological, biological, psychological and social peculiarities of the stylistics and technique of stage dance were argued; the development trends of stage dance from the positions of modernism and postmodernism were highlighted.Item ОРГАН В КАМЕРНОМ ТВОРЧЕСТВЕ ДМИТРИЯ КИЦЕНКО(2023) Strezev, MihailScopul cercetării constă în valorificarea științifică а creațiilor camerale ale lui Dmitri Kițenko pentru orgă și cu participarea orgii din punctul de vedere al afilierii stilistice și de gen, sferei de imagini, formei, mijloacelor de expresivitate muzicală, tratării interpretative. Noutatea și originalitatea științifică a lucrării este determinată de faptul că pentru prima dată în muzicologia Republicii Moldova a fost abordată o temă legată de creația organistică autohtonă. În premieră, lucrările camerale ale lui Dmitri Kițenko pentru orgă și cu participarea orgii au devenit un subiect central de studiu. The research purpose is the scientific development of chamber works by Dmitry Kitsenko for the organ and with the participation of the organ from the point of view of genre and style affiliation, figurative structure, form, means of musical expression and performing interpretation. The novelty and originality of the scientific research is determined by the fact that for the first time in the musicology of the Republic of Moldova, it reveals a topic related to national organ creation. In premiere, the central subject of study became Dmitry Kitsenko's chamber compositions for organ and with the participation of the organ.Item CONCERTUL PENTRU VOCE ȘI ORCHESTRĂ: ISTORIE ȘI CONTEMPORANEITATE(2023) Coșciug, TatianaScopul studiului constă în identificarea specificului și caracteristicilor definitorii ale concertelor pentru voce și orchestră, inclusiv prin explorarea aspectului interpretativ al concertelor analizate. Cercetarea își propune să urmărească evoluția acestui gen în cadrul muzicii academice contemporane, subliniind contribuțiile compozitorilor din Republica Moldova. Noutatea și originalitatea științifco-practică a studiului rezidă în abordarea detaliată și cuprinzătoare a concertelor pentru voce și orchestră care nu se limitează doar la o analiză a trăsăturilor distinctive și a particularităților interpretative, ci oferă și o perspectivă amplă a semnificației culturale a acestui gen muzical, evidențiază aspecte inovatoare și influențele locale asupra dezvoltării sale. The aim of this research is to investigate the particularities and specifics of concerts for voice and orchestra, providing a comprehensive perspective on the distinctive features, interpretative value, and cultural significance of this musical genre. By analyzing representative examples, the study aims to reveal a deeper understanding of the evolution of vocal concerts in the landscape of contemporary academic music, with a focus on the contributions made by composers from the Republic of Moldova. The scientific-practical novelty and originality of the study consist of a detailed and comprehensive approach to concerts for voice and orchestra, providing not only an analysis of distinctive features and interpretative value but also a broad perspective on the cultural significance of this musical genre.Item DIHOTOMIA EVOLUŢIEI DANSULUI SCENIC ÎN CONTEXTUL ABORDĂRILOR SINCRONICE ŞI DIACRONICE(2023) Apostol, SnejanaScopul cercetării este determinarea factorilor și premiselor evoluției dansului scenic pe continentul european în contextul abordărilor dihotomice și tridimensionale. A fost propusă o nouă viziune în cercetarea artei coregrafice, care are la bază conceptul dihotomic; au fost relevate contextele și premisele istorice și social-culturale care au influențat constituirea și dezvoltarea dansului scenic pe continentul european; au fost evidențiate și argumentate premisele apariției și evoluției dansului scenic în cadrul abordării tridimensionale: istorice, filosofico-culturologice și propriu-zis coregrafice; au fost argumentate particularitățile fiziologice, biologice, psihologice și sociale ale stilisticii și tehnicii dansului scenic; au fost evidențiate tendințele de dezvoltare a dansului scenic de pe pozițiile modernismului și ale postmodernismului. The purpose of the research is to determine the factors and premises of the evolution of stage dance on the European continent in the context of dichotomous and three-dimensional approaches.A new vision was proposed in the research of choreographic art, which is based on both the dichotomous concept; the historical and social-cultural contexts and premises were revealed, which influenced the establishment and development of stage dance on the European continent; premises for the appearance and evolution of stage dance were highlighted and argued within the three-dimensional approach: historical, philosophical-cultural and, actually, choreographic; the physiological, biological, psychological and social peculiarities of the stylistics and technique of stage dance were argued; the development trends of stage dance from the positions of modernism and postmodernism were highlighted.Item СОНАТА-ВОСПОМИНАНИЕ НИКОЛАЯ МЕТНЕРА: ДРАМАТУРГИЧЕСКИЕ И ФАКТУРНЫЕ ОСОБЕННОСТИ СКВОЗЬ ПРИЗМУ ИСПОЛНИТЕЛЬСКОЙ ТРАКТОВКИ(2023) Gheorghieva, MariaScopul cercetării – a argumenta unicititatea soluției compoziționale-dramatice și de factură a Sonatei-reminiscenza op. 38 nr. 1 de N. Medtner prin sinteza modurilor lirice, epice și dramatice de organizare a conținutului și un tip special de factură care combină principiile omofoniei și polifoniei. Noutatea și originalitatea tezei se datorează faptului că pentru prima dată în Republica Moldova prezintă o cercetare a particularităților dramaturgice și facturale ale Sonatei-reminiscenza de N. Medtner, de pe pozițiile tratării interpretative. The study aims to substantiate the uniqueness of the compositional, dramaturgical and textural solution of the N. Medtner's Sonata-reminiscenza with a synthesis of lyrical, epic and dramatic modalities of content’s organization and a special kind of texture which combines the principles of homophony and polyphony. The innovation and originality of the thesis is due to the fact that this dissertation is the first in Moldavian musicology to present a study of the dramaturgical and textural peculiarities of Medtner's Sonata-reminiscenza related to the artistic interpretation of the performer.Item TRATĂRI INTERPRETATIVE ÎN CREAȚIILE VIOLONISTICE DE INSPIRAȚIE FOLCLORICĂ ALE COMPOZITORILOR DIN REPUBLICA MOLDOVA(2023) Tălămbuță, RaduScopul cercetării constă în elucidarea principiilor de interpretare a creațiilor pentru vioară de inspirație folclorică ale compozitorilor moldoveni, în contextul evidențierii particularităților interpretative violonistice populare. Noutatea lucrării constă în faptul că pentru prima dată într-o teză de doctorat au fost elaborate pe plan teoretic noi concepte interpretative ale creațiilor violonistice de sorginte folclorică ale compozitorilor moldoveni. The goal of the research consists in elucidating the principles of performing of folk-inspired violin creations by Moldovan composers, in the context of highlighting the particularities of popular violin interpretation. The novelty of the work consists in the fact that for the first time in a doctoral thesis, new performing concepts of the violinistic creations of folklore origin of the Moldovan composers were theoretically elaborated.Item TRATAREA PIANULUI ÎN CICLUL DE TRIO-URI INSTRUMENTALE INO ALE LUI VLADIMIR ROTARU(2023) Djalilova, NataliaScopul tezei este a oferi o prezentare integrală asupra „super-ciclului” Trio INO de V. Rotaru, din punctul de vedere al genului și al trăsăturilor dramaturgiei, care servesc drept bază pentru relevarea importanței partidei pianului în ciclul dat. Noutatea și originalitatea cercetării teoretice prezentate este determinată de faptul că în practica muzicologică națională a fost întreprinsă o nouă încercare de cercetare a „superciclului” triourilor cu pian ale compozitorului V. Rotaru, din perspectiva îmbinării abordărilor teoretică și interpretativă, subliniind în mod special importanța partidei pianului în cadrul ansamblurilor. The dissertation purpose is to give a holistic understanding of the “supercycle” of the INO Trio by V. Rotaru, from the point of view of genre and dramatic features that serve as the basis for identifying the meaning of the piano part in the INO Trio cycle. The scientific and practical novelty and originality of the research is due to the fact that in domestic musicological practice a new attempt is being made to study the “supercycle” of piano trios by composer V. Rotaru in terms of combining theoretical and performing approaches, especially emphasizing the importance of the piano part in ensembles.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »