2. Facultatea Artă Muzicală
Permanent URI for this community
Browse
Browsing 2. Facultatea Artă Muzicală by Subject "Alexei Stârcea"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
Item РАННЕЕ ВОКАЛЬНОЕ ТВОРЧЕСТВО АЛЕКСЕЯ СТЫРЧИ. РОМАНСЫ НА СТИХИ ФЕДОРА ТЮТЧЕВА(AMTAP, 2023) Bugor, Elena; Berezovicova, TatianaArticolul este dedicat creației vocale a lui Alexei Stârcea (1919-1974), cunoscut compozitor, cântăreț, pedagog. Romanțele timpurii datează din anii 1946-1955 și reprezintă exemple ale liricii de dragoste. Unele piese vocale semnate în perioada de referință, cum ar fi „Spre apus” („День вечереет”) pe versurile lui F. Tiutcev sau „Cere sufletul meu” („Так и рвется душа”) pe versurile lui A. Kolțov, au intrat în repertoriul concertistic și pedagogic contemporan. În articol sunt examinate și analizate două romanțe ale lui A. Stârcea pe versurile lui F. Tiutcev din punct de vedere al formei, conținutului poetic, interacțiunii muzicii cu textul literar, limbajului muzical, interpretării vocale.Item РОМАНСЫ АЛЕКСЕЯ СТЫРЧИ НА СТИХИ ГРИГОРЕ ВИЕРУ(AMTAP, 2024) Bugor, ElenaÎn articol sunt examinate romanțele scrise de Alexei Stârcea pe versurile lui Grigore Vieru, unul din cei mai consacrați poeți din Moldova. Romanțele „Plai moldovenesc” și „Dor de plai” se axează pe tematica iubirii pentru Patrie, în centrul piesei „Lăutare, măi” se află imaginea lăutarilor moldoveni, iar „Cântecul mamei” reprezintă un monolog lirico-dramatic al unei femei îmbătrânite adresat fiului său. Apărute în anii 1966-1968, piesele lui A. Stârcea demonstrează o tendință caracteristică operei compozitorului din această perioadă, și anume pătrunderea în romanță a unor particularități specifice genului de cântec. Acest lucru se manifestă în forma de cuplet a romanțelor, în caracterul folcloric al bazei genuistice, în simplitatea relativă a limbajului muzical și a sarcinilor interpretative. Romanțele se disting printr-o linie melodică vocală accesibilă, care permite cântărețului să-și etaleze potențialul și să demonstreze capacitățile aparatului vocal în condițiile unei tesituri destul de confortabile. The article examines the romances written by Alexei Stârcea on the lyrics of GrigoreVieru, one of the most famous poets in Moldova. The romances „Plai moldovenesc” and „Dor de plai” are focused on the theme of love for the Motherland, in the center of the song “Lautare mai” is placed the image of the Moldovan folk musicians – lautarii (fiddlers), and „Cantecul mamei” (Mother's song) is a lyricaldramatic monologue of an aging woman addressed to her son. Appearing in the years 1966-1968, the pieces by A. Stârcea demonstrate a characteristic tendency of the composer's work of this period, namely the penetration of some special features of the song genre into the romance. This can be traced in the couplet form of the romances, in the folkloric character of the genuistic basis, in the relative simplicity of the musical language and interpretative tasks. The romances are distinguished by an accessible melodic vocal line, which allows the singer to demonstrate his potential and show the capabilities of the vocal apparatus in the conditions of a fairly comfortable tessitura.