2. Facultatea Artă Muzicală
Permanent URI for this community
Browse
Browsing 2. Facultatea Artă Muzicală by Title
Now showing 1 - 20 of 128
Results Per Page
Sort Options
Item ACREDITAREA INSTITUȚIONALĂ CA INSTRUMENT DE ÎMBUNĂTĂȚIRE A PERFORMANȚEI UNIVERSITARE(AMTAP, 2023) Roman, RuslanaAcreditarea instituțională reprezintă un proces important în învățământul superior, cu impact semnificativ asupra performanței universitare. În acest articol, autorul explorează modul în care acreditarea instituțională poate acționa ca un instrument cheie pentru îmbunătățirea calității și eficienței învățământului superior. Prin intermediul evaluării și certificării formale, acreditarea încurajează universitățile să respecte standardele de calitate stabilite, promovând astfel excelența academică. Articolul evidențiază, de asemenea, beneficiile acreditării instituționale asupra studenților, care pot avea încredere că primesc o educație de calitate, pot accesa resurse academice de înaltă calitate și pot profita de mobilitatea academică internațională. În plus, acreditarea poate servi ca un instrument de marketing pentru universități, atrăgând studenți, profesori și investitori. Cuvinte-cheie: acreditare, performanță universitară, asigurarea calității, acreditare instituțională, îmbunătățire continuă, învățământ superior, proiectul QFORTE Institutional accreditation is an important process in higher education, with a significant impact on university performance. In this article, the author explores how institutional accreditation can act as a key tool for improving the quality and efficiency of higher education. Through formal assessment and certification, accreditation encourages universities to meet set quality standards, thereby promoting academic excellence. The article also highlights the benefits of institutional accreditation for students, who can be assured of receiving a quality education, have access to high-quality academic resources and benefit from international academic mobility. In addition, accreditation can serve as a marketing tool for universities, attracting students, teachers and investors. Keywords: accreditation, academic performance, quality assurance, institutional accreditation, continuous improvement, higher education, project QFORTEItem ARMONIA: SCURT ISTORIC AL CONCEPTELOR TEORETICE (DIN ANTICHITATE PÂNĂ ÎN SEC. XIX) : suport de curs(AMTAP, 2019) Berezovicova, TatianaLucrarea de față reprezintă un suport de curs la disciplina Armonie și vine în ajutorul studenților și elevilor din cadrul instituțiilor de învățământ muzical superior și preuniversitar, de la specialitățile Muzicologie și Compoziție, fiind accesibilă și pentru cei ce studiază alte specialități muzicale. Lucrarea este adresată și tinerilor profesori, în primul rând, celor care predau cursul Armonie și au nevoie de informații ce țin de partea istorică a disciplinei.Item ARMONIA: suport de curs. Vol. 1(AMTAP, 2021) Barbanoi, HristinaARMONIA. Suport de curs (vol. I) este o lucrare metodico-didactică destinată studenților anului I de la programele de studiu: Instrumente populare, Instrumente orchestrale (instrumente aerofone) și Instrumente muzică ușoară și jazz, ciclul I licență. Conținutul tematic al acestei lucrări corespunde Curriculumului la disciplina Armonia pentru specialitățile sus-menționate și prezintă temele începând cu Acordurile modului minor natural. Tetracordul frigic. Turația frigică până la capitolul dedicat Notelor neacordice. Această lucrare metodico-didactică ar putea fi de folos și pentru studenții altor programe de studiu, precum: Instrumente cu clape, Instrumente orchestrale (instrumente cu coarde), Dirijat coral etc. Scopul acestei lucrări este de a veni în ajutorul studenților în procesul de însușire a disciplinei Armonia, care are un impact indubitabil asupra formării viitorilor muzicieni profesioniști.Item ARMONIA: suport de curs. Vol. 2(AMTAP, 2021) Barbanoi, HristinaARMONIA. Suport de curs (vol. II) este o lucrare metodico-didactică destinată studenților anului II de la programele de studiu: Instrumente populare, Instrumente orchestrale (instrumente aerofone) și Instrumente muzică ușoară și jazz, ciclul I, licență, dar care ar putea fi folosite în procesul didactic și de către studenții altor programe de studiu. Conținutul tematic al acestei lucrări corespunde Curriculum-ului la disciplina Armonia pentru specialitățile sus-menționate și prezintă temele care se studiază în anul II, începând cu Alterațiile acordurilor grupului de dominantă și de subdominantă până la tema Modulația enarmonică. Scopul acestei lucrări este de a veni în ajutorul studenților în procesul de însușire a disciplinei Armonia, care are impact indubitabil asupra formării unui muzician profesionist.Item ASIGURAREA CALITĂȚII STUDIILOR ÎN ÎNVĂȚĂMÂNTUL SUPERIOR MUZICAL(AMTAP, 2023) Gamurari, PavelProcesul de la Bologna și dezvoltarea învățământului superior european au generat schimbări semnificative, inclusiv în asigurarea calității, cu adaptări la nivel național și instituțional. Acest articol a fost elaborat cu sprijinul proiectului QFORTE, în cadrul căruia au fost elaborate și aprobate un set de acte atât la nivel național, cât și la nivel instituțional, și s-a acordat atenție învățământului muzical superior, pentru care este crucial să se recunoască specificitățile și să se valorifice diversitatea în procesele de evaluare și acreditare. Articolul explorează rolul muzicii în educație și formare, evidențiind nevoia de programe flexibile și resurse adecvate pentru dezvoltarea abilităților artistice și intelectuale ale studenților. Cuvinte-cheie: Procesul de la Bologna, asigurarea calității, evaluare, acreditare, diversitate, specificități, proiectul QFORTE. The Bologna Process and the development of European higher education have brought significant changes, including in quality assurance, with adaptations at national and institutional levels. This article was developed with the support of the QFORTE project, where a set of acts were developed and approved at both national and institutional level, and attention was paid to higher music education, for which it is crucial to recognize specificities and leverage diversity in evaluation and accreditation processes. The article explores the role of music in education and training, highlighting the need for flexible programs and adequate resources to develop students' artistic and intellectual skills. Keywords: The Bologna Process, quality assurance, assessment, accreditation, diversity, specificities, project QFORTEItem ASPECTE ALE STILISTICII NEW ORLEANS ŞI CHICAGO DIN PERSPECTIVA CONTRABASULUI DE JAZZ(AMTAP, 2023) Socican, IgorAutorul îşi propune să contureze unele aspecte ale stilurilor de jazz New Orleans şi Chicago, să sublinieze importanţa factorilor etnici, geografici şi legali asupra apariţiei stilului New Orleans Jazz la începutul anilor 1900 şi dezvoltarea acestuia, ulterior, în Chicago Style în anii ’20 ai sec. XX. În mod special este remarcat factorul benefic predecesor al acestor stiluri — evoluţia orchestrelor stradale de fanfară (marching bands), spirituals, blues şi ragtime şi trăsăturile lor stilistice, — improvizaţia colectivă şi principiul responsorial (call-and-response), care au stat la baza muzicii jazz în general. În acest context, este menţionat rolul contrabasului în perioada studiată a jazzului clasic.Item ASPECTE ALE VALORIFICĂRII ŢAMBALULUI ÎN CULTURA MUZICALĂ DIN REPUBLICA MOLDOVA(AMTAP, 2023) Alexandreanu, AnastasiaŢambalul este un instrument muzical cu origini străvechi. Există mai multe versiuni despre provenienţa sa. Secolul XX se caracterizează prin apariţia şcolilor naţionale de interpretare la ţambal în mai multe ţări: Ungaria, România, Slovacia, Cehia, Republica Moldova ş.a. La început, evident, la baza creării fiecărei şcoli naţionale se afla creaţia populară, muzica folclorică. Caracterul improvizatoric al muzicii tradiţionale instrumentale este completat şi dezvoltat ulterior prin infiltrarea metodică a tradiţiilor academice. Acest proces creativ a determinat evoluţia şi extinderea universului sonor al instrumentului, conturând caracteristicile unui stil de interpretare individual, inedit. Şcoala academică profesionistă de interpretare la ţambal din R. Moldova este relativ tânără şi se bazează pe metode propuse de personalităţi notorii: V. Vilinciuc, I. Grosu, V. Crăciun, V. Sârbu, S. Creţu, V. Copacinschi, V. Roşcovan, V. Luţă, V. Caşcaval ş.a.Item „AUTENTICISMUL” ÎN INTERPRETAREA MUZICALĂ: PRO SAU CONTRA?(AMTAP, 2023) Melnic, Victoria; Andrieș, VladimirCuvântul „autentic” este folosit foarte frecvent în contextul tuturor artelor „autenticitatea” fiind una dintre condiţiile obligatorii pentru aprecierea valorii şi calităţii unui produs artistic. Însă sensul acestui termen şi câmpul său semantic variază în funcţie de momentul istoric şi de domeniul artistic în care este aplicat. În contextul artei muzicale acest concept este asociat cu interpretarea muzicii antice, în special, a muzicii baroce (deşi, evident, poate fi aplicabilă oricărei alte muzici). În acest articol vom aborda aşa-numita interpretare „autentică” — direcţie în interpretarea muzicală care promovează o viziune bazată pe tradiţiile perioadei în care muzica a fost compusă şi accentuată prin folosirea instrumentelor istorice.Item BAROCUL... ÎNDEPĂRTAT, DAR ATÂT DE APROAPE(2015) Melnic, Victoria; Andrieș, VladimirItem CATALOGUL CREAŢII MUZICALE ALE COMPOZITORILOR AUTOHTONI ÎN BIBLIOTECILE SĂLII CU ORGĂ: APARIŢIE EDITORIALĂ(AMTAP, 2023) Chiciuc, NataliaArticolul de faţă prezintă un sumar al rezultatelor obţinute în urma prelucrării materialelor muzicale aflate în bibliotecile Sălii cu Orgă în cadrul proiectului ştiinţific instituţional „Valorificarea şi conservarea prin digitizare a colecţiilor de muzică academică şi tradiţională din Republica Moldova” al Academiei de Muzică, Teatru şi Arte Plastice. Cele două colecţii — una a Corului Naţional de Cameră al Republicii Moldova şi cealaltă a Orchestrei Naţionale de Cameră a Republicii Moldova — cuprind aproximativ 300 de partituri de importanţă naţională semnate de 49 de compozitori autohtoni în diverse genuri vocale şi instrumentale, scenice sau de cameră. Cele mai multe partituri sunt originale, în timp ce altele sunt prelucrări folclorice sau transcripţii realizate după creaţii celebre. În urma procesării materialelor muzicale şi a informaţiei aferente a fost editat un catalog, al cărui conţinut şi structurare se explică în acest articol. This article presents a summary of the results obtained after processing the musical materials found in the Organ Hall’s libraries within the institutional scientific project Valorization and Conservation through digitization of the academic and traditional music collections from the Republic of Moldova of the Academy of Music, Theater and Fine Arts. The two collections — one of the National Chamber Choir of the Republic of Moldova and the other of the National Chamber Orchestra of the Republic of Moldova — include approximately 300 scores of national significance signed by 49 autochthonous composers in various vocal and instrumental, stage or chamber genres. Most scores are original, while others are folk adaptations or transcriptions of famous works. Following the processing of the musical materials and related information, a catalog was published, the content and structure of which are explained in this article.Item CICLUL ECOUL CODRILOR PENTRU VIOARĂ ȘI PIAN DE ALEXANDR MULEAR: PARTICULARITĂȚI COMPOZIȚIONALE(AMTAP, 2024) Trocinel, DanielaCiclul Ecoul codrilor, scris pentru duetul instrumental vioară-pian, este unul dintre opusurile distinse din palmaresul componistic al maestrului A. Mulear. Conform partiturii editate, creația conține patru părți: Ecoul codrilor (Moderato assai), Horă (Tempo di hora), Baladă (Moderato assai) și Dans găgăuz (Allegro con brio), care sunt înrădăcinate în folclorul autohton, fiind legate de sfera rustică și captivate de identitatea națională a muzicii. Lucrarea se distinge printr-o abordare artistică originală, exprimată prin intermediul unui dialog subtil între cele două instrumente, evidențiind virtuozitatea tehnică, aspectele timbrale și melodico-ritmice. Cuvinte-cheie: suită, horă, dans, baladă, duet instrumental The cycle Echo of the Forests, composed for the violin-piano instrumental duo, is one of the distinguished works in the compositional record of Master A. Mulear. According to the edited score, the work contains four parts: Echo of the Forests (Moderato assai), Hora (Tempo di hora), Ballad (Moderato assai), and Gagauz Dance (Allegro con brio). These parts are deeply rooted in the native folklore, being linked to the rural realm and captivated by the national identity of the music. The composition is notable for its original artistic approach, expressed through a subtle dialogue between the two instruments, showcasing the technical virtuosity, timbre aspects, and the melodic-rhythmic elements. Keywords: suite, hora, dance, ballad, instrumental duetItem CINE MERGE TOT PE DRUM ДЛЯ ФЛЕЙТЫ, СКРИПКИ, ВИОЛОНЧЕЛИ И ВИБРАФОНА СНЕЖАНЫ ПЫСЛАРЬ: ОСОБЕННОСТИ КОМПОЗИЦИИ И МУЗЫКАЛЬНОГО ЯЗЫКА(AMTAP, 2023) Cabacov, DmitriÎn articol este analizată lucrarea Snejanei Pîslari „Cine merge tot pe drum” pentru flaut, vioară, violoncel și vibrafon. Compozitoarea și-a propus să sintetizeze, în cadrul compoziției, materialul folcloric în conformitate cu principiile minimaliste, întrucât unul din impulsurile pentru crearea acestei lucrări l-a constituit polemica muzicală dintre compozitorul rus V. Martynov și cartea sa „Sfârșitul epocii compozitorilor”. Prin urmare, utilizarea unui citat folcloric a fost o condiție fundamentală pentru autoare. Cel de-al doilea impuls muzical pentru apariția acestei lucrări s-a ivit în timpul călătoriei S. Pîslari prin satele moldovenești. Lucrarea este scrisă în formă multipartită simplă cu trăsături ale unor triple variațiuni, iar în calitate de principii de bază ale dezvoltării intonaționale și tematice pot fi evidențiate cele variaționale și variantice. Structura, conform planului compozitoarei, implică un final deschis, prin urmare, momentul sfârșitului opusului capătă o semnificație filozofică, care simbolizează o cale infinită.Item CITIREA PARTITURILOR CORALE: suport de curs(AMTAP, 2018) Şimbariov, AnaDisciplina Citirea partiturilor corale ocupă un loc important în programul de studiu pentru dirijori de cor, fiind repartizată pe trei ani de studii. Suportul de curs este adresat viitorilor dirijori, care se pregătesc pentru activitatea profesionistă în calitate de conducători de cor, dar și tinerilor cadre didactice care participă la procesul de instruire a acestora.Item CLAUDE DEBUSSY – ÎNTEMEIETORUL IMPRESIONISMULUI MUZICAL: note de curs(AMTAP, 2020) Gîrbu, EcaterinaLucrarea metodică întitulată Claude Debussy – întemeietorul impresionismului muzical include un material didactic care vine în ajutorul studenților pentru a contribui la consolidarea cunoștințelor din cadrul cursului de istorie a muzicii universale, constituind în același timp un suport esențial pentru cadrele didactice. La elaborarea notelor de curs s-a ținut cont de faptul că materialul didactic propus joacă un rol important în pregătirea profesională a viitorilor artiști și, în același timp, contribuie la formarea lor în calitate de cadre didactice și interpreți ce vor desfășura o activitate pedagogică legată de instruirea muzicală a elevilor și studenților. Tema propusă face parte din materialul preconizat pentru semestrul VI, include multe informaţii şi noutăţi ce țin de creația compozitorului francez Claude Debussy și se recomandă pentru studenţii anului III de la toate specialitățile Facultăţii Arta Muzicală.Item CLEPSIDRA PENTRU ACORDEON, VIOLONCEL ȘI PIAN DE VLAD BURLEA: ASPECTE COMPOZIȚIONALE ȘI ALE TRATĂRII ACORDEONULUI(AMTAP, 2023) Mîrzac, SergiuVlad Burlea este unul dintre cei mai cunoscuți compozitori din Republica Moldova în actualitate, care abordează în mod original tematici artistice variate și interesante. Clepsidra este o premieră pentru componistica națională, fiind analizată în articolul de față pentru prima dată. În această creație sunt întrunite mai multe aspecte inovaționale precum: componența instrumentală care include acordeonul alături de violoncel și pian, aplicarea extinsă a mai multor tehnici componistice, artistice și de interpretare contemporane în partida acordeonului. În urma unui interviu realizat cu compozitorul, autorul articolului relevă aspecte legate de conceptul componistic și forma creației, expune date din istoria apariției acesteia și realizează o analiză interpretativă a partidei acordeonului, din punctul de vedere al implementării tehnicilor inovative.Item COMPUNEREA ACOMPANIAMENTULUI LA CURSUL DE ARMONIE: ghid metodic(CEP USM, 2019) Sambriş, ElenaGhidul metodic abordează probleme ce vizează alcătuirea acompaniamentului in cadrul predării disciplinei ,,Armonia". In publicaţia de faţă sunt examinate aspectele teoretice ale structurii şi tipurilor de figuraţie. De asemenea, sunt propuse tabele ale formulelor structurale şi ale marcării numerice a acordurilor folosite in muzica de jazz. Lucrarea conţine modele de armonizare şi exerciţii la temele studiate. Ghidul metodic este destinat cadrelor didactice ale Academiei de Muzică, Teatru şi Arte Plastice, cât şi celor din liceele, colegiile, universităţile din republică, în care se studiază disciplina ,,Armonia".Item CONCERTUL NR. 2 PENTRU TROMBON ȘI ORCHESTRĂ DE OLEG NEGRUȚA(AMTAP, 2023) Juncu, AlexandruArticolul de față este axat pe analiza muzicologică și interpretativă a Concertului nr. 2 pentru trombon și orchestră de Oleg Negruța. Această creație, scrisă în anul 2020, a fost dedicată memoriei tatălui compozitorului, fiind interpretată în premieră absolută de autorul prezentului studiu în cadrul unui recital de doctorat pe data de 25 iunie 2022 în Sala Mare a Academiei de Muzică, Teatru și Arte Plastice. Pe lângă analiza efectuată, autorul articolului a identificat diferite soluții optime de depășire a dificultăților de execuție și interpretate a elementelor limbajului muzical, propunând diverse exerciții elaborate în baza materialului tematic al creației studiate.Item CONCERTUL PENTRU TROMPETĂ (IN B) ȘI ORCHESTRĂ DE ALEXANDR MULEAR: REPERE INTERPRETATIVE(AMTAP, 2024) Hanganu, DumitruAnii ’60 ai secolului XX constituie o etapă importantă în dezvoltarea artei muzicale naționale. O pleiadă de compozitori, prin activitatea lor prodigioasă, au reușit să creeze un fundament solid pentru constituirea unei școli de compoziție în spațiul Pruto-Nistrean. Interesul predominant a fost focusat pe genurile muzicii instrumentale, în special, se remarcă crearea unor valoroase Concerte pentru diferite instrumente. Printre acestea se numără și Concertul pentru trompetă și orchestră semnat de Alexandr Mulear. Lucrarea prezintă interes pentru cercetare, atât din punct de vedere al tratării genului și a mijloacelor compoziționale aplicatecât și din punctul de vedere interpretativ, al valorificării posibilităților expresive ale trompetei în tratarea conținutului ideatic al creației. Cuvinte-cheie: Alexandr Mulear, concert instrumental, trompetă, arhitectonică, limbaj muzical, interpretare, mijloace de expresivitate The 60s of the 20th century constitute an important stage in the development of national musical art. A multitude of composers, through their prodigious activity, managed to create a solid foundation for the establishment of a school of composition in the Pruto-Nistrean area. The predominant interest was focused on instrumental music genres, especially the creation of valuable Concertos for different instruments. Among them is the Concerto for trumpet and orchestra signed by Alexander Mulear. The work is of interest for research, both from the point of view of the treatment of the genre and the applied compositional means, as well as from the interpretive point of view, of capitalizing on the expressive possibilities of the trumpet in the treatment of the ideational content of the creation. Keywords: Alexandr Mulear, instrumental concerto, trumpet, architectonics, musical language, interpretation, means of expressivenessItem CONCERTUL PENTRU VIOLĂ ŞI ORCHESTRĂ DE CECIL FORSYTH: PARTICULARITĂŢI COMPOZIŢIONAL‑STILISTICE ŞI INTERPRETATIVE(AMTAP, 2023) Andrieș, Vladimir; Melnic, VictoriaNumele compozitorului şi muzicologului englez Cecil Forsyth nu este foarte cunoscut comunităţii muzicale din ţara noastră, deşi el este autorul unui număr impunător de compoziţii muzicale şi lucrări muzicologice, inclusiv al manualului „Orchestraţie”, apreciat de specialişti ca fiind cea mai informativă lucrare în domeniu din prima jumătate a sec. XX. Articolul de faţă se axează pe examinarea aspectelor compoziţionale, stilistice şi interpretative ale Concertului pentru violă şi orchestră de C. Forsyth, lucrare ce se înscrie în albia stilistică a romantismului târziu. Compus şi interpretat pentru prima dată în noiembrie 1903, Concertul, deşi s‑a bucurat de popularitate în primele decenii ale sec. XX, ulterior a fost „detronat” de alte lucrări, scrise într‑un limbaj mai inovator (de exemplu, Concertul pentru violă de W. Walton, concertul Der Schwanendreher de P. Hindemith ş.a.), rămânând, însă, mereu în repertoriul didactic. Structura Concertului este una destul de obişnuită pentru acest gen, cele trei părţi fiind contrastante ca tempo şi evocând o gamă largă de imagini, de la meditaţie la agitaţie şi dramatism. Concertul pentru violă şi orchestră de Forsyth oferă oricărui violist o platformă pentru a prezenta punctele forte ale instrumentului, dar şi pentru a‑şi etala virtuozitatea şi gândirea muzicală. The name of the English composer and musicologist Cecil Forsyth is not widely known to the musical community of our country, despite his impressive number of musical compositions and musicological works, including the manual Orchestration, which is highly appreciated by specialists as the most informative work in the field from the first half of the 20th century. This article focuses on examining the compositional, stylistic, and interpretive aspects of Forsyth’s Concerto for Viola and Orchestra, a work that belongs to the late Romantic style. Composed and first performed in November 1903, the Concerto, although popular in the early decades of the 20th century, was later “dethroned” by other works written in a more innovative language, such as W. Walton’s Viola Concerto and P. Hindemith’s Der Schwanendreher Concerto, but has always remained a staple in the didactic repertoire. The structure of the Concerto is quite typical of this genre, the three parts being contrasting in tempo and evoking a wide range of images, from meditation to agitation and drama. Forsyth’s Concerto for Viola and Orchestra offers any violist a platform to display the strengths of the instrument and to demonstrate his virtuosity and musical thinking.