5. Departamentul Ştiinţe Socio-Umanistice şi Limbi Moderne
Permanent URI for this community
Browse
Browsing 5. Departamentul Ştiinţe Socio-Umanistice şi Limbi Moderne by Author "Șeican, Valeria"
Now showing 1 - 3 of 3
Results Per Page
Sort Options
Item CULTURA – MOTOR AL DEZVOLTĂRII DURABILE(AMTAP, 2024) Șeican, ValeriaConceptul holistic al bunăstării unei națiuni, unde întregul ireductibil la suma părților sale are un factor integrator, nu este altul decât educația și, implicit, cultura. Ce avem mai întâi – o economie sau o națiune? Este întrebarea care preocupă mințile luminate ale democrațiilor moderne din întreaga lume civilizată. Saltul tehnologic, pe care și-l dorește Moldova modernă, întârzie să vină din simplul motiv că nu este identic noțiunii de salt civilizațional, care precede firesc pe cel dintâi enunțat. Çi, în această situație, cultura este cea care cu adevărat contează. Rezistența nucleelor spirituale naționale din Moldova și-a demonstrat veridicitatea, autenticitatea și autoritatea în timp, fapt care a evoluat, prin elaborări intelectuale profunde, în forme sublime de moralitate, spiritualitate și cultură, etalând valori durabile și crearea de valori noi. Educația, spiritualitatea, cultura sunt factorii de bază care acoperă nevoia de cunoaștere și înțelegere a situațiilor, a sistemelor, a lumii din jur. The holistic concept of the well-being of a nation, where the whole irreducible to the sum of its parts has an integrating factor, that is none other than Education and implicitly Culture. What do we have first an Economy or a Nation? This is the question that preoccupies the enlightened minds of modern democracies throughout the civilized world. The technological leap that modern Moldova wants is slow in coming, for the simple reason that it is not identical to the notion of a civilizational leap, which naturally precedes the first one. And in this situation, it is culture that really matters. The resilience of Moldova's national spiritual nuclei has proved its veracity, authenticity and authority over time. This has evolved, through profound intellectual elaborations, into sublime forms of morality, spirituality and culture, displaying enduring values and the creation of new ones. Education, spirituality and culture are the basic factors that cover the need for knowledge and understanding of situations, systems and the world around us.Item EDUCAȚIA CREATIVĂ – DOMENIU DE INTERES SPORIT PENTRU POLITIC ȘI POLITICIENI DIN TOATE TIMPURILE(AMTAP, 2023) Șeican, ValeriaÎntr-o lume modernă atât de schimbătoare, când marea majoritate a principiilor guvernante se dovedesc a fi VOLATILE, arhetipurile culturale sunt TEMELIE unică pe care te poți baza, din moment ce alte principii fundamentale se dovedesc a fi false, iluzorii. Cultura, ca factor decizional primordial, determină formarea majorității modelelor de comportament în societate. Factorul CULTURAL și rolul de importanță majoră a acestuia, crucială chiar, sunt de o importanță deosebită în perioada de transformare revoluționară a societăților. În prezent, cele mai prestigioase CASE de consultanță strategică/politică internaționale INSISTĂ pe valorificarea MATRICEI CULTURALE a societăților (națiunilor, statelor) consultate la formarea Proiectelor de țară. Pentru a conferi un plus de autoritate, importanță, notorietate unui candidat, unui proiect politic, Strategiile sociale și politice moderne utilizează, în mod obligatoriu, în toate tipurile de campanii politice, conținut, forme, metode și autoritatea oamenilor de cultură. Astfel, Cultura devine domeniu de interes sporit pentru politic și politicieni din toate timpurile.Item ÎNVĂŢĂMÂNTUL ARTISTIC — FUNDAMENT PENTRU EDIFICAREA UNEI SOCIETĂŢI SĂNĂTOASE ŞI PROSPERE(AMTAP, 2023) Șeican, ValeriaÎn pofida ignoranţei totale faţă de domeniul învăţământului artistic, manifestat în timp, totuşi, graţie unor entuziaşti, Republica Moldova continuă să menţină funcţionale şcolile de artă, colegiile, academia. Sistemul instituţiilor există, dar im‑portanţa şi valorificarea acestuia stagnează. Chiar şi în aceste condiţii vitrege sistemul furnizează rezultate fascinante, care, însă, sunt valorificate înafara ţării.Trebuie adoptată politica guvernamentală a statelor civilizate care au conştientizat că anume cultura, prin centrele de creativitate, este driveral dezvoltării sociale şi economice a unui teritoriu. Despite the total ignorance towards the field of artistic education, manifested in time, however, the Republic of Moldova, thanks to enthusiasts, continues to keep the art schools, colleges, the Academy. The system of institutions exists, but its im‑portance and capitalization stagnates. Even in these unfavorable conditions, the system provides fascinating results, which, however, are used outside the country. There must be adopted the government policy of the civilized states that have realized that culture, through the creativity centers, is a driver of the social and economic development of a territory.