5. Departamentul Ştiinţe Socio-Umanistice şi Limbi Moderne
Permanent URI for this community
Browse
Browsing 5. Departamentul Ştiinţe Socio-Umanistice şi Limbi Moderne by Title
Now showing 1 - 20 of 33
Results Per Page
Sort Options
Item ABORDĂRI INOVATIVE ÎN PREDAREA DISCIPLINEI CURENTE ȘI SINTEZE ÎN ARTA EUROPEANĂ MODERNĂ ȘI CONTEMPORANĂ(AMTAP, 2024) Rocaciuc, VictoriaArticolul evidențiază abordările inovative în predarea disciplinei „Curente și Sinteze în Artă Europeană Modernă și Contemporană” în cadrul proiectului Jean Monnet TEIDCIPEI. În cadrul lecțiilor s-au analizat expozițiile de artă plastică, precum și evoluția proceselor istorico-culturale și a curentelor stilistice moderne și influența acestora asupra procesului artistic autohton. Prin prezentarea informațiilor în foto și video prezentări se oferă studenților perspective asupra diverselor domenii artistice. Expoziții contemporane lansate la Chișinău sunt integrate în curriculum. Acest demers contribuie la formarea unei viziuni complete și interdisciplinare asupra artei europene, subliniind conexiunile dintre domeniile artistice. Este un efort de a înțelege și interpreta operele contemporane în contextul curent al proceselor culturale și artistice, oferind studenților o experiență educativă actualizată. The article highlights innovative approaches in teaching the course „Currents and Synthesis in Modern and Contemporary European Art” within the Jean Monnet project: TEIDCIPEI. During the lessons, visual art exhibitions were analyzed, along with the evolution of historical-cultural processes and modern stylistic trends, and their influence on the indigenous artistic process. By presenting information through photo and video presentations, the students are provided with perspectives on various artistic fields. Contemporary exhibitions launched in Chisinau are integrated into the curriculum. This initiative contributes to forming a comprehensive and interdisciplinary understanding of European art, emphasizing the connections between artistic domains. It is an effort to understand and interpret contemporary works in the context of the current cultural and artistic processes, providing students with an updated educational experience.Item ASPECTE TEORETICO-METODOLOGICE ALE PREGĂTIRII FIZICE A STUDENȚILOR DIN DOMENIUL ARTEI COREGRAFICE(AMTAP, 2024) Moga, CarolinaÎn acest articol sunt expuse unele aspecte teoretice și metodologice care stau la baza pregătirii fizice a studenților din domeniul artei coregrafice. Totodată, articolul are drept scop informarea specialiștilor din domeniu cu privire la formarea abilităților profesionale în cadrul lecțiilor cu studenții-coregrafi prin dezvoltarea calităților fizice dominante. Eficacitatea procesului de învățare a acțiunilor de dans este determinată atât de capacitatea subiecților de a-și valorifica valențele artistice și estetice cât și de posibilitățile de manifestare a calităților fizice, ele influențându-se reciproc. Conștientizarea importanței dezvoltării calităților fizice creează condiții necesare pentru dezvoltarea psihomotrică a dansatorului, ceea ce constituie o bază pentru asimilarea tehnicilor profesionale. In this article, some theoretical and methodological aspects are presented that are at the basis of the physical training of students in the field of choreographic art. At the same time, the presented article aims to inform the specialists in the field about the training of professional skills in the lessons with student-choreographers through the development of dominant physical qualities. The effectiveness of the learning process of dance actions is determined both by the possibilities of manifesting physical qualities and by the ability of the subjects to capitalize on their artistic and aesthetic valences, influencing each other. Awareness of the importance of developing physical qualities creates necessary conditions for the dancer's psychomotor development, which constitutes a basis for the assimilation of professional techniques.Item CHALLENGES AND OPPORTUNITIES FOR THE DEVELOPMENT OF CONTINUOUS TRAINING PROGRAMS IN THE COMPASS PROJECT (ERASMUS+)(AMTAP, 2023) Valueva, MarinaÎn mediul economic şi educaţional global actual principalele provocări pentru procesul de învăţare pe tot parcursul vieţii sunt: inducerea oportunităţilor de învăţare informală, stimularea învăţării automatizate, acceptarea învăţării autofinanţate, stimularea participării universale la procesul de învăţare. Dezvoltarea societăţii informaţionale şi răspândirea pe scară largă a tehnologiei informaţiei dau naştere la noi oportunităţi de învăţare, orientează diversele puncte de vedere şi practicile consacrate spre însuşirea eficientă a modului în care ar trebui organizată şi desfăşurată predarea şi învăţarea. În acelaşi timp, globalizarea şi apariţia unor noi oameni de afaceri în economia mondială au intensificat concurenţa, multe ţări îndreptând producţia către produse şi servicii cu valoare adăugată mare, care solicită cunoştinţe profunde şi forţă de muncă de înaltă calificare. Conceptul de învăţare pe tot parcursul vieţii oferă perspectiva unei noi abordări radicale, în special, pentru procesul de învăţământ superior axat pe deschiderea universităţilor tradiţionale pentru cei care doresc să înveţe pe tot parcursul vieţii.Item COMPETENȚA COMUNICATIVĂ ȘI PARTICULARITĂȚILE PREDĂRII LOCUȚIUNILOR IDIOMATICE DIN LIMBA ITALIANĂ PENTRU STUDENȚII AMTAP(AMTAP, 2024) Cazacu, LidiaÎn prezentul articol abordăm unele aspecte legate de problematica predării limbii italiene în cadrul Academiei de Muzică, Teatru și Arte Plastice (AMTAP). Specificul sistemului de instruire în instituțiile cu profil artistic presupune studierea limbii străine (L2) ca o disciplină colaterală vis-avis de materiile de bază strict legate de pregătirea profesională a specialiștilor din domeniul artelor. Reieșind din numărul limitat de ore, încercăm să identificăm unele metode și strategii de predare care ar accelera procesul de însușire a limbii străine (L2). Urmărim scopul de a ameliora procesul predării limbii italiene (L2) din perspectiva frazeodidacticii, ținând cont de importanța comunicării interlingvistice la etapa actuală. Drept exemplu am ales spre examinare un anumit tip de unități lexicale, utilizate mai frecvent în vorbirea cotidiană, precum sunt locuțiunile idiomatice. In this article, we address some aspects related to the issue of teaching the Italian language within the Academy of Music, Theater and Fine Arts (AMTAP). The specificity of the training system in the institutions with an artistic profile, involves the study of a foreign language (L2) as a collateral discipline vis-à-vis the basic subjects strictly related to the professional training of specialists in the field of arts. Based on the limited number of hours, we try to identify some teaching methods and strategies that would accelerate the process of acquiring the foreign language (L2). We pursue the goal of improving the process of teaching the Italian language (L2) from the perspective of phrasio-didactics, taking into account the imperative necessity of interlinguistic communication at the current stage. As an example, we have chosen for examination a certain type of lexical units, more frequently used in everyday speech, such as idiomatic expressions.Item COMUNICAREA ARTISTICĂ: ASPECTE TEORETICE(AMTAP, 2023) Curchi, VeronicaComunicarea artistică este modalitatea de exprimare prin intermediul artei şi îşi are originile din cele mai vechi timpuri, odată cu primele manifestări artistice ale fiinţei umane. Arta paleolitică ne relatează viaţa cotidiană a omului, credinţele şi nivelul de conştientizare a lumii. Funcţia comunicativă a artei s-a păstrat până în prezent. Muzica, artele plastice, dansul, manifestările teatrale, poezia ne transmit diferite emoţii pe care le percepem dependent de personalitatea noastră. Comunicarea artistică este cercetată mai aprofundat după ce a apărut interesul ştiinţific asupra fenomenului comunicării în genere. Savanţi din diferite domenii şi-au expus viziunile asupra acestui subiect şi au descris comunicarea artistică prin raportul creator-operă, mesaj artistic-public şi artist-receptor.Item CORSO MULTIMEDIALE D'ITALIANO PER STRANIERI: APPENDICE GRAMMATICALE(Guerra, 2009) Cazacu, LidiaPrezentul material este un support de curs la limba italiana destinat studenților anului I (intai), AMTAP. Materialul propus reprezintă o sinteză a gramaticii limbii italiene, conform standardelor prevăzute pentru nivelul A1-A2. Sursa data facilitează insușirea regulilor de bază a gramaticii italiene constituind un preambul la cursul de bază prevăzut in curriculum predării acestei limbi la instituțiile cu profil cultural-artisticItem CREAȚIA VICTORIEI COZMOLICI, UN SUBTIL UNIVERS AL NATURII ȘI FEMINITĂȚII(ASM, 2023) Rocaciuc, VictoriaCreația pictoriței Victoria Cozmolici este rodul investigațiilor sale plastice bazate pe însușirea princi piilor formal-stilistice, morfologic izvorâte dintr-o serie de curente ale artei europene moderne și contemporane în care principiul abstractizării rămâne unul prioritar. Utilizând mijloacele și metodele tipice abstracționismului figurativ, expresionismului, stilului pop-art și combinându-le cu elementele constructive ale propriului limbaj artistic, pictorița abordează relațiile cromatice ale suprafețelor picturale drept elemente decorative de configurare a formei. Integrate în natură, personajele și obiectele din tablourile sale, transpuse adesea în siluete și chipuri feminine, creează un ritm vizual original de o logică constructivă aparte. Tematica este ancorată în viața cotidiană, natura este și fundal, și parte a acestei vieți, iar femeia, prin chipul său suav repetând ondulațiile plantelor – purtătoare de sensuri, de frumusețe și spiritualitate. The work of the painter Victoria Cozmolici is the fruit of her plastic investigations based on the formal-stylistic principles morphologi cally originating from a series of currents of modern and contemporary European art in which the principle of abstraction remains a priority. Ap proaching the means and methods of figurative abstractionism and abstract expressionism, pop-art style in combination with constructive elements that belong to her own artistic language, the painter carefully approaches the chromatic relationships of the pictorial surfaces as the decorative elements of form configuration. Integrated into nature, the characters and objects represented in the paintings signed by Victoria Cozmolici are often transfig ured into silhouettes and female faces, creating original visual rhythms of a particular constructive logic. The theme is focused on everyday life, nature is both the background and part of this life, and the woman, with her soft face repeating the undulations of the plates – bearer of meaning, beauty and spirituality.Item CULTURA – MOTOR AL DEZVOLTĂRII DURABILE(AMTAP, 2024) Șeican, ValeriaConceptul holistic al bunăstării unei națiuni, unde întregul ireductibil la suma părților sale are un factor integrator, nu este altul decât educația și, implicit, cultura. Ce avem mai întâi – o economie sau o națiune? Este întrebarea care preocupă mințile luminate ale democrațiilor moderne din întreaga lume civilizată. Saltul tehnologic, pe care și-l dorește Moldova modernă, întârzie să vină din simplul motiv că nu este identic noțiunii de salt civilizațional, care precede firesc pe cel dintâi enunțat. Çi, în această situație, cultura este cea care cu adevărat contează. Rezistența nucleelor spirituale naționale din Moldova și-a demonstrat veridicitatea, autenticitatea și autoritatea în timp, fapt care a evoluat, prin elaborări intelectuale profunde, în forme sublime de moralitate, spiritualitate și cultură, etalând valori durabile și crearea de valori noi. Educația, spiritualitatea, cultura sunt factorii de bază care acoperă nevoia de cunoaștere și înțelegere a situațiilor, a sistemelor, a lumii din jur. The holistic concept of the well-being of a nation, where the whole irreducible to the sum of its parts has an integrating factor, that is none other than Education and implicitly Culture. What do we have first an Economy or a Nation? This is the question that preoccupies the enlightened minds of modern democracies throughout the civilized world. The technological leap that modern Moldova wants is slow in coming, for the simple reason that it is not identical to the notion of a civilizational leap, which naturally precedes the first one. And in this situation, it is culture that really matters. The resilience of Moldova's national spiritual nuclei has proved its veracity, authenticity and authority over time. This has evolved, through profound intellectual elaborations, into sublime forms of morality, spirituality and culture, displaying enduring values and the creation of new ones. Education, spirituality and culture are the basic factors that cover the need for knowledge and understanding of situations, systems and the world around us.Item CURRICULUM FOR THE COURSE EUROPEAN CIVILIZATION AND CULTURAL IDENTITY(AMTAP, 2023) Lazarev, LudmilaThe aim of the European Civilization and Cultural Identity course is to provide an analytical perspective on the history and culture of the European continent, the phenomenon of cultural identity and European integration (of fundamental concepts, values, institutions and processes) among undergraduate university students in the field of arts in order to develop critical thinking and awareness of the role of culture in the Europeanization process. The course is aimed at students who have previously completed conceptual courses in the field of social and humanistic sciences, such as philosophy, ethics, sociology, but also the Psychology of Communication discipline: identity in a European context within the Interdisciplinary Module on European Cultural IdentityItem CURRICULUM FOR THE COURSE THE PSYCHOLOGY OF COMMUNICATION: IDENTITY IN THE EUROPEAN CONTEXT(AMTAP, 2023) Zubenschi, MarianaThe European course of the Republic of Moldova, as well as the connection of the higher education system in the country to the European one, requires understanding and awareness of attitudes and opinions towards oneself and European identity in university environments and an empowerment of young people in the art of communication and interpersonal relations focused on European values of human dignity, equality, freedom, sustainability, integrity, social responsibility, etc., This will contribute to the value orientation of the artistic personality . The course is addressed to students who have previously completed conceptual courses in the field of socio-humanistic sciences, such as philosophy, ethics, where the discipline "THE PSYCHOLOGY OF COMMUNICATION: IDENTITY IN THE EUROPEAN CONTEXT" debuts first within the "Interdisciplinary module on European cultural identity", implemented within the Erasmus+ Jean Monnet project TEIDCIPEIItem CURRICULUM FOR THE DISCIPLINE MOVEMENTS AND SYNTHESES IN MODERN AND CONTEMPORARY EUROPEAN ART(AMTAP, 2023) Rașchitor, TatianaCurente şi sinteze în arta europeană modernă și contemporană este un curs teoretic destinat studenților de la Ciclul II, facultatea Arte Plastice Decorative și Design, facultatea Artă Teatrală, Coregrafie și Multimedia, și facultatea Artă Muzicală. Cursul este prevăzut pentru 45 de ore contact direct. Curriculum face parte din Modulului Interdisciplinar privind Identitatea Culturală Europeană implementat în cadrul proiectului Erasmus+ Jean Monnet -JMO-2022-MODULE –101085561 – TEIDCIPEI- „Dezvoltarea identității europene prin cultură în procesul de integrare europeană”. Rolul acestei discipline este unul informativ (dotează masteranzii cu informaţii privind tendințele de stil, aspecte transdisciplinare ale artei, morfologia, iconografia, mediile, procedeele artistice moderne și contemporane, dar și teoriile artei moderne și postmoderne europene) şi altul formativ (formează atitudini perceptive creatoare prin dezvoltarea şi educarea gustului estetic, capacității de analiză şi a judecăţii de valoare).Item CURRICULUM LA DISCIPLINA CIVILIZAȚIE EUROPEANĂ ȘI IDENTITATE CULTURALĂ(AMTAP, 2023) Lazarev, LudmilaCurriculum este parte a Modulului interdisciplinar privind Identitatea Culturală Europeană, implementat în cadrul proiectului Erasmus+ Jean Monnet -JMO-2022-MODULE –101085561 – TEIDCIPEI- „Dezvoltarea identității europene prin cultură în procesul de integrare europeană”. Curriculumul a fost elaborat în baza modelului inovativ Research, Development, and Diffusion (RD&D). Scopul cursului Civilizație europeană și identitate culturală constă în a oferi o perspectivă analitică asupra istoriei și culturii continentului european, a fenomenului identității culturale și a integrării europene(a conceptelor fundamentale, valorilor, instituțiilor și proceselor) în rândul studenților la nivelul studiilor universitare de licență în domeniul artelor în vederea dezvoltării gândirii critice și a conștientizării rolului culturii în procesul de europenizare. Cursul se adresează studenților care au parcurs, anterior acestuia, cursuri conceptuale din domeniul științelor socio-umanistice, cum ar fi filosofia, etica, sociologia, dar și disciplina Psihologia comunicării: identitate în context European din cadrul Modulului interdisciplinar privind Identitatea Culturală Europeană. Cursul Civilizație europeană și identitate culturală se constituie din trei compartimente tematice care vizează cadrul conceptual al identității europene, construcția europeană postbelică și aspectele actuale ale politicilor culturale europene.Item CURRICULUM LA DISCIPLINA CURENTE ȘI SINTEZE ÎN ARTA EUROPEANĂ MODERNĂ ȘI CONTEMPORANĂ:(AMTAP, 2023) Rașchitor, TatianaCurente şi sinteze în arta europeană modernă și contemporană este un curs teoretic destinat studenților de la Ciclul II, facultatea Arte Plastice Decorative și Design, facultatea Artă Teatrală, Coregrafie și Multimedia, și facultatea Artă Muzicală. Cursul este prevăzut pentru 45 de ore contact direct. Curriculum face parte din Modulului Interdisciplinar privind Identitatea Culturală Europeană implementat în cadrul proiectului Erasmus+ Jean Monnet -JMO-2022-MODULE –101085561 – TEIDCIPEI- „Dezvoltarea identității europene prin cultură în procesul de integrare europeană”. Rolul acestei discipline este unul informativ (dotează masteranzii cu informaţii privind tendințele de stil, aspecte transdisciplinare ale artei, morfologia, iconografia, mediile, procedeele artistice moderne și contemporane, dar și teoriile artei moderne și postmoderne europene) şi altul formativ (formează atitudini perceptive creatoare prin dezvoltarea şi educarea gustului estetic, capacității de analiză şi a judecăţii de valoare). Cursul teoretic Curente şi sinteze în arta europeană modernă și contemporană urmăreşte să furnizeze masteranzilor o perspectivă asupra dinamicii sistemelor formale ale artei moderne și contemporane, a limbajelor, şi tipologiilor artistice, în raport cu exigenţele cadrului cultural și tehnologic al modernității europene. Cursul punctează evoluția și cele mai importante aspecte ale artei europene din 1860 până în prezent analizând un repertoriu bogat de opere realizate în domeniul artelor plastice, artelor muzicale și a artei teatrale.Item CURRICULUM LA DISCIPLINA PSIHOLOGIA COMUNICĂRII: IDENTITATE ÎN CONTEXTUL EUROPEAN(AMTAP, 2023) Zubenschi, MarianaCursul ”Psihologia comunicării: identitate în context european” este destinat studenților de la ciclul I al studiilor universitare și urmărește formarea competențelor de bază în domeniul comunicării în context european. Disciplina în cauză este parte a ”Modulului interdisciplinar privind identitatea culturală europeană”, implementat în cadrul proiectului Erasmus+ Jean Monnet - JMO-2022-MODULE -101085561 - TEIDCIPEI - „Dezvoltarea identității europene prin cultură în procesul de integrare europeană”. Curriculumul se bazează pe modelul inovativ Research, Development, and Diffusion (RD&D). Cursul european al Republicii Moldova, precum și racordarea sistemului învățământului superior din țară la cel european, necesită înțelegerea și conștientizarea atitudinilor și opiniilor față de sine și identitatea europeană, în mediile universitare și o abilitare a tinerilor în arta comunicării și a relațiilor interumane axate pe valorile europene ale demnității umane, egalității, libertății, sustenabilității, integrității, responsabilității sociale etc., fapt care va contribui la orientarea valorică a personalității artistice. Unitatea de curs ”Psihologia comunicării: identitate în context european” se constituie din patru unități de conținut care vizează cadrul conceptual al psihologiei comunicării, sinele și identitatea socială, formele comunicării, aspecte conceptuale ale identității europene și conflictul versus valori identitare europene. Curriculumul la disciplina dată conține 30 ore (contact direct), dintre care 15 ore de curs, 15 seminare și 60 ore lucru individual.Item DEZVOLTAREA COMPETENȚELOR DIGITALE LA DISCIPLINA PSIHOLOGIA COMUNICĂRII: IDENTITATE ÎN CONTEXT EUROPEAN(AMTAP, 2024) Zubenschi, MarianaDisciplina „Psihologia comunicării: identitate în context european” este destinată studenților de la ciclul I al studiilor universitare și face parte din proiectul Erasmus+ Jean Monnet – JMO-2022-MODULE-101085561-TEIDCIPEI. Curriculumul de 30 de ore, împărțit în module, seminare și lucru individual utilizează modelul RD&D și integrează competențe digitale esențiale prin aplicații educaționale precum Google Clasroom, Quizizz, Piktochart, Padlet ș.a. Cursul cuprinde patru module: sinele și identitatea socială, formele comunicării, perspective sociopsihologice asupra identității europene și conflicte versus valori identitare europene. Interdisciplinaritatea oferă studenților posibilitatea să înțeleagă semnificația identității culturale și să își dezvolte competențele de comunicare prin sarcini individuale și de grup, folosind tehnologii digitale interactive și strategii de învățare practică. Această abordare interdisciplinară pregătește studenții să comunice eficient și să abiliteze diverse tehnici care le vor ajuta să se afirme cu încredere drept personalități adulte într-un context european divers prin transcendența de sine. The discipline „Psychology of Communication: Identity in European context” is aimed for students from the first cycle of university studies and is part of the Erasmus+Jean Monnet project – JMO-2022-MODULE-101085561-TEIDCIPEI. The 30-hour curriculum, divided into modules, seminars and individual work, uses the RD&D model and integrates essential digital skills through educational applications such as Google Classroom, Quizizz, Piktochart, Padlet etc. The course includes four modules: self and social identity, forms of communication, socio-psychological perspectives on European identity and conflicts versus European identity values. Interdisciplinarity allows students to understand the meaning of cultural identity and develop their communication skills through individual and group assignments, using digital interactive technologies and hands-on learning strategies. This interdisciplinary approach prepares students to communicate effectively and empower various techniques that will help them confidently assert themselves as adult personalities in a diverse European context through self-transcendence.Item EDUCAȚIA CREATIVĂ – DOMENIU DE INTERES SPORIT PENTRU POLITIC ȘI POLITICIENI DIN TOATE TIMPURILE(AMTAP, 2023) Șeican, ValeriaÎntr-o lume modernă atât de schimbătoare, când marea majoritate a principiilor guvernante se dovedesc a fi VOLATILE, arhetipurile culturale sunt TEMELIE unică pe care te poți baza, din moment ce alte principii fundamentale se dovedesc a fi false, iluzorii. Cultura, ca factor decizional primordial, determină formarea majorității modelelor de comportament în societate. Factorul CULTURAL și rolul de importanță majoră a acestuia, crucială chiar, sunt de o importanță deosebită în perioada de transformare revoluționară a societăților. În prezent, cele mai prestigioase CASE de consultanță strategică/politică internaționale INSISTĂ pe valorificarea MATRICEI CULTURALE a societăților (națiunilor, statelor) consultate la formarea Proiectelor de țară. Pentru a conferi un plus de autoritate, importanță, notorietate unui candidat, unui proiect politic, Strategiile sociale și politice moderne utilizează, în mod obligatoriu, în toate tipurile de campanii politice, conținut, forme, metode și autoritatea oamenilor de cultură. Astfel, Cultura devine domeniu de interes sporit pentru politic și politicieni din toate timpurile.Item EVOLUŢIA CONSTITUIRII TERMINOLOGICE A NOŢIUNII DE CREAŢIE ARTISTICĂ: DIVERGENŢE SOCIO-CULTURALE(AMTAP, 2023) Comendant, Tatiana; Ghețu, AnaÎn elaborarea studiului de faţă am încercat să evidenţiem constituirea terminologică a noţiunilor de creaţie, artă, fenomen artistic, dar şi să precizăm esenţa creaţiei artistice, rolul ei în interacţiunea cu societatea şi influenţa pe care o exercită asupra omenirii. Acest demers are o valoare, preponderent, teoretică, căci pentru a putea explica constituirea terminologică trebuie să pătrundem în conceptul şi originile fenomenului artistic sub aspecte culturologice şi sociale. Creaţia artistică este, fără îndoială, puternic implantată în realităţile spirituale în care apare, dar condiţiile contextuale de orice fel nu sunt suficiente pentru a explica geneza termenului. De aceea, ne-am referit deopotrivă şi la problemele privind apariţia fenomenului de creaţie, precum şi la evoluţia lui în diferite perioade istorice.Item IMPACTUL FENOMENULUI SOCIAL ASUPRA CONŢINUTURILOR SPIRITUALE(2010) Comendant, Tatiana; Caraman, IurieThe social life is characterized by the values that make them appear and disappear, circulate and evolve. The author mentions that the value dimension of society is closely connected wiht the millenary age of autochthones culture and with the spiritual unity of its creators. Any transfer of values from one consciousness to another constitutes, at the same time, an educational fact. Education is the main fact contributing to making social life and progress in society more active. The basis of social life, in general and that of the national one in particular is of spiritual character. The future development of the social life depends, eventually, on the spiritual content of the members of contemporary society. In this way, the investiment in culture and education is the most rewarding for the development of a lasting society.Item ÎNVĂŢĂMÂNTUL ARTISTIC — FUNDAMENT PENTRU EDIFICAREA UNEI SOCIETĂŢI SĂNĂTOASE ŞI PROSPERE(AMTAP, 2023) Șeican, ValeriaÎn pofida ignoranţei totale faţă de domeniul învăţământului artistic, manifestat în timp, totuşi, graţie unor entuziaşti, Republica Moldova continuă să menţină funcţionale şcolile de artă, colegiile, academia. Sistemul instituţiilor există, dar im‑portanţa şi valorificarea acestuia stagnează. Chiar şi în aceste condiţii vitrege sistemul furnizează rezultate fascinante, care, însă, sunt valorificate înafara ţării.Trebuie adoptată politica guvernamentală a statelor civilizate care au conştientizat că anume cultura, prin centrele de creativitate, este driveral dezvoltării sociale şi economice a unui teritoriu. Despite the total ignorance towards the field of artistic education, manifested in time, however, the Republic of Moldova, thanks to enthusiasts, continues to keep the art schools, colleges, the Academy. The system of institutions exists, but its im‑portance and capitalization stagnates. Even in these unfavorable conditions, the system provides fascinating results, which, however, are used outside the country. There must be adopted the government policy of the civilized states that have realized that culture, through the creativity centers, is a driver of the social and economic development of a territory.Item MANAGEMENTUL TEATRELOR DE OPERĂ DIN SPAȚIUL ROMÂNESC(AMTAP, 2024) Ciobanu, LilianaExplorarea managementului teatrelor de operă din spațiul românesc într-un context mai amplu subliniază contribuția esențială a acestor instituții la îmbogățirea peisajului cultural regional. Analiza modului în care teatrele lirice gestionează resursele, promovează producțiile și interacționează cu societatea pentru a asigura o funcționare eficientă și sustenabilă oferă o înțelegere mai profundă a activităților și a impactului lor în cadrul comunității. Examinarea și compararea practicilor instituțiilor de operă din România și Republica Moldova conduc la identificarea principalelor direcții de management adaptate la specificul contextului local. Scopul investigației este de a contribui la dezvoltarea și consolidarea mediului cultural-operistic,evidențiind importanța unui sprijin constant din partea comunității pentru asigurarea viabilității acestor instituții culturale naționale. Exploring the management of opera theaters within the Romanian space, in a broader context, underscores the essential contribution of these institutions to enriching the regional cultural landscape. Analyzing how opera houses manage resources, promote productions, and interact with society to ensure efficient and sustainable operations provides a deeper understanding of their activities and impact within the community. Examining and comparing the practices of opera institutions in Romania and the Republic of Moldova leads to identifying key management directions tailored to the specific local context. The purpose of the investigation is to contribute to the development and consolidation of the opera cultural environment, highlighting the importance of continuous community support to ensure the viability of these national cultural institutions.