5. Departamentul Ştiinţe Socio-Umanistice şi Limbi Moderne
Permanent URI for this community
Browse
Browsing 5. Departamentul Ştiinţe Socio-Umanistice şi Limbi Moderne by Title
Now showing 1 - 20 of 23
Results Per Page
Sort Options
Item CHALLENGES AND OPPORTUNITIES FOR THE DEVELOPMENT OF CONTINUOUS TRAINING PROGRAMS IN THE COMPASS PROJECT (ERASMUS+)(AMTAP, 2023) Valueva, MarinaÎn mediul economic şi educaţional global actual principalele provocări pentru procesul de învăţare pe tot parcursul vieţii sunt: inducerea oportunităţilor de învăţare informală, stimularea învăţării automatizate, acceptarea învăţării autofinanţate, stimularea participării universale la procesul de învăţare. Dezvoltarea societăţii informaţionale şi răspândirea pe scară largă a tehnologiei informaţiei dau naştere la noi oportunităţi de învăţare, orientează diversele puncte de vedere şi practicile consacrate spre însuşirea eficientă a modului în care ar trebui organizată şi desfăşurată predarea şi învăţarea. În acelaşi timp, globalizarea şi apariţia unor noi oameni de afaceri în economia mondială au intensificat concurenţa, multe ţări îndreptând producţia către produse şi servicii cu valoare adăugată mare, care solicită cunoştinţe profunde şi forţă de muncă de înaltă calificare. Conceptul de învăţare pe tot parcursul vieţii oferă perspectiva unei noi abordări radicale, în special, pentru procesul de învăţământ superior axat pe deschiderea universităţilor tradiţionale pentru cei care doresc să înveţe pe tot parcursul vieţii.Item COMUNICAREA ARTISTICĂ: ASPECTE TEORETICE(AMTAP, 2023) Curchi, VeronicaComunicarea artistică este modalitatea de exprimare prin intermediul artei şi îşi are originile din cele mai vechi timpuri, odată cu primele manifestări artistice ale fiinţei umane. Arta paleolitică ne relatează viaţa cotidiană a omului, credinţele şi nivelul de conştientizare a lumii. Funcţia comunicativă a artei s-a păstrat până în prezent. Muzica, artele plastice, dansul, manifestările teatrale, poezia ne transmit diferite emoţii pe care le percepem dependent de personalitatea noastră. Comunicarea artistică este cercetată mai aprofundat după ce a apărut interesul ştiinţific asupra fenomenului comunicării în genere. Savanţi din diferite domenii şi-au expus viziunile asupra acestui subiect şi au descris comunicarea artistică prin raportul creator-operă, mesaj artistic-public şi artist-receptor.Item CORSO MULTIMEDIALE D'ITALIANO PER STRANIERI: APPENDICE GRAMMATICALE(Guerra, 2009) Cazacu, LidiaPrezentul material este un support de curs la limba italiana destinat studenților anului I (intai), AMTAP. Materialul propus reprezintă o sinteză a gramaticii limbii italiene, conform standardelor prevăzute pentru nivelul A1-A2. Sursa data facilitează insușirea regulilor de bază a gramaticii italiene constituind un preambul la cursul de bază prevăzut in curriculum predării acestei limbi la instituțiile cu profil cultural-artisticItem CREAȚIA VICTORIEI COZMOLICI, UN SUBTIL UNIVERS AL NATURII ȘI FEMINITĂȚII(ASM, 2023) Rocaciuc, VictoriaCreația pictoriței Victoria Cozmolici este rodul investigațiilor sale plastice bazate pe însușirea princi piilor formal-stilistice, morfologic izvorâte dintr-o serie de curente ale artei europene moderne și contemporane în care principiul abstractizării rămâne unul prioritar. Utilizând mijloacele și metodele tipice abstracționismului figurativ, expresionismului, stilului pop-art și combinându-le cu elementele constructive ale propriului limbaj artistic, pictorița abordează relațiile cromatice ale suprafețelor picturale drept elemente decorative de configurare a formei. Integrate în natură, personajele și obiectele din tablourile sale, transpuse adesea în siluete și chipuri feminine, creează un ritm vizual original de o logică constructivă aparte. Tematica este ancorată în viața cotidiană, natura este și fundal, și parte a acestei vieți, iar femeia, prin chipul său suav repetând ondulațiile plantelor – purtătoare de sensuri, de frumusețe și spiritualitate. The work of the painter Victoria Cozmolici is the fruit of her plastic investigations based on the formal-stylistic principles morphologi cally originating from a series of currents of modern and contemporary European art in which the principle of abstraction remains a priority. Ap proaching the means and methods of figurative abstractionism and abstract expressionism, pop-art style in combination with constructive elements that belong to her own artistic language, the painter carefully approaches the chromatic relationships of the pictorial surfaces as the decorative elements of form configuration. Integrated into nature, the characters and objects represented in the paintings signed by Victoria Cozmolici are often transfig ured into silhouettes and female faces, creating original visual rhythms of a particular constructive logic. The theme is focused on everyday life, nature is both the background and part of this life, and the woman, with her soft face repeating the undulations of the plates – bearer of meaning, beauty and spirituality.Item CURRICULUM FOR THE COURSE EUROPEAN CIVILIZATION AND CULTURAL IDENTITY(AMTAP, 2023) Lazarev, LudmilaThe aim of the European Civilization and Cultural Identity course is to provide an analytical perspective on the history and culture of the European continent, the phenomenon of cultural identity and European integration (of fundamental concepts, values, institutions and processes) among undergraduate university students in the field of arts in order to develop critical thinking and awareness of the role of culture in the Europeanization process. The course is aimed at students who have previously completed conceptual courses in the field of social and humanistic sciences, such as philosophy, ethics, sociology, but also the Psychology of Communication discipline: identity in a European context within the Interdisciplinary Module on European Cultural IdentityItem CURRICULUM FOR THE COURSE THE PSYCHOLOGY OF COMMUNICATION: IDENTITY IN THE EUROPEAN CONTEXT(AMTAP, 2023) Zubenschi, MarianaThe European course of the Republic of Moldova, as well as the connection of the higher education system in the country to the European one, requires understanding and awareness of attitudes and opinions towards oneself and European identity in university environments and an empowerment of young people in the art of communication and interpersonal relations focused on European values of human dignity, equality, freedom, sustainability, integrity, social responsibility, etc., This will contribute to the value orientation of the artistic personality . The course is addressed to students who have previously completed conceptual courses in the field of socio-humanistic sciences, such as philosophy, ethics, where the discipline "THE PSYCHOLOGY OF COMMUNICATION: IDENTITY IN THE EUROPEAN CONTEXT" debuts first within the "Interdisciplinary module on European cultural identity", implemented within the Erasmus+ Jean Monnet project TEIDCIPEIItem CURRICULUM FOR THE DISCIPLINE MOVEMENTS AND SYNTHESES IN MODERN AND CONTEMPORARY EUROPEAN ART(AMTAP, 2023) Rașchitor, TatianaCurente şi sinteze în arta europeană modernă și contemporană este un curs teoretic destinat studenților de la Ciclul II, facultatea Arte Plastice Decorative și Design, facultatea Artă Teatrală, Coregrafie și Multimedia, și facultatea Artă Muzicală. Cursul este prevăzut pentru 45 de ore contact direct. Curriculum face parte din Modulului Interdisciplinar privind Identitatea Culturală Europeană implementat în cadrul proiectului Erasmus+ Jean Monnet -JMO-2022-MODULE –101085561 – TEIDCIPEI- „Dezvoltarea identității europene prin cultură în procesul de integrare europeană”. Rolul acestei discipline este unul informativ (dotează masteranzii cu informaţii privind tendințele de stil, aspecte transdisciplinare ale artei, morfologia, iconografia, mediile, procedeele artistice moderne și contemporane, dar și teoriile artei moderne și postmoderne europene) şi altul formativ (formează atitudini perceptive creatoare prin dezvoltarea şi educarea gustului estetic, capacității de analiză şi a judecăţii de valoare).Item CURRICULUM LA DISCIPLINA CIVILIZAȚIE EUROPEANĂ ȘI IDENTITATE CULTURALĂ(AMTAP, 2023) Lazarev, LudmilaCurriculum este parte a Modulului interdisciplinar privind Identitatea Culturală Europeană, implementat în cadrul proiectului Erasmus+ Jean Monnet -JMO-2022-MODULE –101085561 – TEIDCIPEI- „Dezvoltarea identității europene prin cultură în procesul de integrare europeană”. Curriculumul a fost elaborat în baza modelului inovativ Research, Development, and Diffusion (RD&D). Scopul cursului Civilizație europeană și identitate culturală constă în a oferi o perspectivă analitică asupra istoriei și culturii continentului european, a fenomenului identității culturale și a integrării europene(a conceptelor fundamentale, valorilor, instituțiilor și proceselor) în rândul studenților la nivelul studiilor universitare de licență în domeniul artelor în vederea dezvoltării gândirii critice și a conștientizării rolului culturii în procesul de europenizare. Cursul se adresează studenților care au parcurs, anterior acestuia, cursuri conceptuale din domeniul științelor socio-umanistice, cum ar fi filosofia, etica, sociologia, dar și disciplina Psihologia comunicării: identitate în context European din cadrul Modulului interdisciplinar privind Identitatea Culturală Europeană. Cursul Civilizație europeană și identitate culturală se constituie din trei compartimente tematice care vizează cadrul conceptual al identității europene, construcția europeană postbelică și aspectele actuale ale politicilor culturale europene.Item CURRICULUM LA DISCIPLINA CURENTE ȘI SINTEZE ÎN ARTA EUROPEANĂ MODERNĂ ȘI CONTEMPORANĂ:(AMTAP, 2023) Rașchitor, TatianaCurente şi sinteze în arta europeană modernă și contemporană este un curs teoretic destinat studenților de la Ciclul II, facultatea Arte Plastice Decorative și Design, facultatea Artă Teatrală, Coregrafie și Multimedia, și facultatea Artă Muzicală. Cursul este prevăzut pentru 45 de ore contact direct. Curriculum face parte din Modulului Interdisciplinar privind Identitatea Culturală Europeană implementat în cadrul proiectului Erasmus+ Jean Monnet -JMO-2022-MODULE –101085561 – TEIDCIPEI- „Dezvoltarea identității europene prin cultură în procesul de integrare europeană”. Rolul acestei discipline este unul informativ (dotează masteranzii cu informaţii privind tendințele de stil, aspecte transdisciplinare ale artei, morfologia, iconografia, mediile, procedeele artistice moderne și contemporane, dar și teoriile artei moderne și postmoderne europene) şi altul formativ (formează atitudini perceptive creatoare prin dezvoltarea şi educarea gustului estetic, capacității de analiză şi a judecăţii de valoare). Cursul teoretic Curente şi sinteze în arta europeană modernă și contemporană urmăreşte să furnizeze masteranzilor o perspectivă asupra dinamicii sistemelor formale ale artei moderne și contemporane, a limbajelor, şi tipologiilor artistice, în raport cu exigenţele cadrului cultural și tehnologic al modernității europene. Cursul punctează evoluția și cele mai importante aspecte ale artei europene din 1860 până în prezent analizând un repertoriu bogat de opere realizate în domeniul artelor plastice, artelor muzicale și a artei teatrale.Item CURRICULUM LA DISCIPLINA PSIHOLOGIA COMUNICĂRII: IDENTITATE ÎN CONTEXTUL EUROPEAN(AMTAP, 2023) Zubenschi, MarianaCursul ”Psihologia comunicării: identitate în context european” este destinat studenților de la ciclul I al studiilor universitare și urmărește formarea competențelor de bază în domeniul comunicării în context european. Disciplina în cauză este parte a ”Modulului interdisciplinar privind identitatea culturală europeană”, implementat în cadrul proiectului Erasmus+ Jean Monnet - JMO-2022-MODULE -101085561 - TEIDCIPEI - „Dezvoltarea identității europene prin cultură în procesul de integrare europeană”. Curriculumul se bazează pe modelul inovativ Research, Development, and Diffusion (RD&D). Cursul european al Republicii Moldova, precum și racordarea sistemului învățământului superior din țară la cel european, necesită înțelegerea și conștientizarea atitudinilor și opiniilor față de sine și identitatea europeană, în mediile universitare și o abilitare a tinerilor în arta comunicării și a relațiilor interumane axate pe valorile europene ale demnității umane, egalității, libertății, sustenabilității, integrității, responsabilității sociale etc., fapt care va contribui la orientarea valorică a personalității artistice. Unitatea de curs ”Psihologia comunicării: identitate în context european” se constituie din patru unități de conținut care vizează cadrul conceptual al psihologiei comunicării, sinele și identitatea socială, formele comunicării, aspecte conceptuale ale identității europene și conflictul versus valori identitare europene. Curriculumul la disciplina dată conține 30 ore (contact direct), dintre care 15 ore de curs, 15 seminare și 60 ore lucru individual.Item EDUCAȚIA CREATIVĂ – DOMENIU DE INTERES SPORIT PENTRU POLITIC ȘI POLITICIENI DIN TOATE TIMPURILE(AMTAP, 2023) Șeican, ValeriaÎntr-o lume modernă atât de schimbătoare, când marea majoritate a principiilor guvernante se dovedesc a fi VOLATILE, arhetipurile culturale sunt TEMELIE unică pe care te poți baza, din moment ce alte principii fundamentale se dovedesc a fi false, iluzorii. Cultura, ca factor decizional primordial, determină formarea majorității modelelor de comportament în societate. Factorul CULTURAL și rolul de importanță majoră a acestuia, crucială chiar, sunt de o importanță deosebită în perioada de transformare revoluționară a societăților. În prezent, cele mai prestigioase CASE de consultanță strategică/politică internaționale INSISTĂ pe valorificarea MATRICEI CULTURALE a societăților (națiunilor, statelor) consultate la formarea Proiectelor de țară. Pentru a conferi un plus de autoritate, importanță, notorietate unui candidat, unui proiect politic, Strategiile sociale și politice moderne utilizează, în mod obligatoriu, în toate tipurile de campanii politice, conținut, forme, metode și autoritatea oamenilor de cultură. Astfel, Cultura devine domeniu de interes sporit pentru politic și politicieni din toate timpurile.Item EVOLUŢIA CONSTITUIRII TERMINOLOGICE A NOŢIUNII DE CREAŢIE ARTISTICĂ: DIVERGENŢE SOCIO-CULTURALE(AMTAP, 2023) Comendant, Tatiana; Ghețu, AnaÎn elaborarea studiului de faţă am încercat să evidenţiem constituirea terminologică a noţiunilor de creaţie, artă, fenomen artistic, dar şi să precizăm esenţa creaţiei artistice, rolul ei în interacţiunea cu societatea şi influenţa pe care o exercită asupra omenirii. Acest demers are o valoare, preponderent, teoretică, căci pentru a putea explica constituirea terminologică trebuie să pătrundem în conceptul şi originile fenomenului artistic sub aspecte culturologice şi sociale. Creaţia artistică este, fără îndoială, puternic implantată în realităţile spirituale în care apare, dar condiţiile contextuale de orice fel nu sunt suficiente pentru a explica geneza termenului. De aceea, ne-am referit deopotrivă şi la problemele privind apariţia fenomenului de creaţie, precum şi la evoluţia lui în diferite perioade istorice.Item IMPACTUL FENOMENULUI SOCIAL ASUPRA CONŢINUTURILOR SPIRITUALE(2010) Comendant, Tatiana; Caraman, IurieThe social life is characterized by the values that make them appear and disappear, circulate and evolve. The author mentions that the value dimension of society is closely connected wiht the millenary age of autochthones culture and with the spiritual unity of its creators. Any transfer of values from one consciousness to another constitutes, at the same time, an educational fact. Education is the main fact contributing to making social life and progress in society more active. The basis of social life, in general and that of the national one in particular is of spiritual character. The future development of the social life depends, eventually, on the spiritual content of the members of contemporary society. In this way, the investiment in culture and education is the most rewarding for the development of a lasting society.Item ÎNVĂŢĂMÂNTUL ARTISTIC — FUNDAMENT PENTRU EDIFICAREA UNEI SOCIETĂŢI SĂNĂTOASE ŞI PROSPERE(AMTAP, 2023) Șeican, ValeriaÎn pofida ignoranţei totale faţă de domeniul învăţământului artistic, manifestat în timp, totuşi, graţie unor entuziaşti, Republica Moldova continuă să menţină funcţionale şcolile de artă, colegiile, academia. Sistemul instituţiilor există, dar im‑portanţa şi valorificarea acestuia stagnează. Chiar şi în aceste condiţii vitrege sistemul furnizează rezultate fascinante, care, însă, sunt valorificate înafara ţării.Trebuie adoptată politica guvernamentală a statelor civilizate care au conştientizat că anume cultura, prin centrele de creativitate, este driveral dezvoltării sociale şi economice a unui teritoriu. Despite the total ignorance towards the field of artistic education, manifested in time, however, the Republic of Moldova, thanks to enthusiasts, continues to keep the art schools, colleges, the Academy. The system of institutions exists, but its im‑portance and capitalization stagnates. Even in these unfavorable conditions, the system provides fascinating results, which, however, are used outside the country. There must be adopted the government policy of the civilized states that have realized that culture, through the creativity centers, is a driver of the social and economic development of a territory.Item MODELING INTRINSIC FACTORS OF INCLUSIVE ENGAGEMENT IN CITIZEN SCIENCE: INSIGHTS FROM THE PARTICIPANTS’ SURVEY ANALYSIS OF CSI-COP(University of Delhi, India, 2023) Dumitrașco, MaricaȘtiința cetățenească inclusivă, un domeniu emergent, a fost supusă unei cercetări extinse. Studiile anterioare s-au concentrat în principal pe crearea de modele teoretice și strategii practice pentru diversificarea proiectelor de știință cetățenească (ȘC). Aceste studii s-au bazat pe cadre etice sau observații empirice post-proiect. Puține au examinat datele socio-demografice și comportamentale ale participanților activi. În mod remarcabil, niciunul, pe cât ne este cunoscut, nu a explorat trăsăturile potențialilor cercetători cetățeni ca factori intrinseci pentru a îmbunătăți diversitatea și implicarea în ȘC. Acest articol prezintă un nou model inclusiv de implicare în cetățenilor în știința, bazat pe analiza cantitativă a sondajelor administrate la 540 de participanți ai cursului gratuit de educație informală COMD (Curs Online Masiv și Deschis) „Dreptul tău la Confidențialitate Online” din opt țări în cadrul proiectului finanțat de UE, CSI-COP (Cercetători Cetățeni Investigând Respectarea Cookie-urilor și a GDPR pentru Aplicații). Sondajele au fost completate imediat după finalizarea etapei de formare și înainte de a se alătura proiectului ca cercetători cetățeni activi. Din cei 540 de participanți care au completat sondajele analizate în acest studiu, doar 170 (32%) au participat activ ca cercetători cetățeni în proiect. Prin urmare, studiul a încercat să înțeleagă ce caracterizează acești participanți în comparație cu cei care au decis să se abțină de la alăturarea proiectului după etapa de formare. Studiul a folosit analiza descriptivă și teste statistice avansate pentru a explora corelațiile dintre diferitele variabile de cercetare. Concluziile au relevat mai multe relații importante și factori predictivi pentru a deveni un cercetător cetățean pe baza analizei sondajelor, cum ar fi vârsta, genul, cultura, educația, accesibilitatea la internet și utilizarea aplicațiilor, precum și satisfacția față de COMD, modul de formare și intențiile inițiale de a deveni un cercetător cetățean. Aceste constatări duc la dezvoltarea unui model empiric pentru implicarea inclusivă în ȘC și îmbunătățesc înțelegerea factorilor interni care influențează intențiile și participarea efectivă a indivizilor ca cercetători cetățeni. Modelul conceput oferă perspective valoroase și implicații cheie pentru inițiativele viitoare de ȘC. Accentuează necesitatea unor strategii de recrutare țintite, concentrându-se pe grupurile subreprezentate și depășind barierele de accesibilitate. Experiențele de învățare pozitive, în special prin COMD-uri, sunt cruciale; îmbunătățirea programelor de formare și facilitarea accesului la materiale educaționale diverse din punct de vedere cultural poate stimula motivația participanților. Recunoașterea diferențelor de competență tehnologică și furnizarea resurselor necesare îmbunătățește implicarea activă. Abordarea decalajului între intenție și implicare este vitală; înțelegerea factorilor subiacenți și crearea unor medii de susținere pot transforma intențiile în implicare activă. Adoptarea diversității culturale prin strategii specifice limbii asigură un mediu inclusiv pentru contribuții eficiente. Inclusive citizen science, an emerging field, has seen extensive research. Prior studies primarily concentrated on creating theoretical models and practical strategies for diversifying citizen science (CS) projects. These studies relied on ethical frameworks or post-project empirical observations. Few examined active participants’ socio-demographic and behavioral data. Notably, none, to our knowledge, explored prospective citizen scientists’ traits as intrinsic factors to enhance diversity and engagement in CS. This paper presents a new inclusive CS engagement model based on quantitative analysis of surveys administered to 540 participants of the dedicated free informal education MOOC (Massive Open Online Course) ‘Your Right to Privacy Online’ from eight countries in the EU funded project, CSI-COP (Citizen Scientists Investigating Cookies and App GDPR compliance). The surveys were filled out just after completing the training stage and before joining the project as active CSs. Out of the 540 participants who completed the surveys analyzed in this study, only 170 (32%) individuals actively participated as CSs in the project. Therefore, the study attempted to understand what characterizes these participants compared to those who decided to refrain from joining the project after the training stage. The study employed descriptive analysis and advanced statistical tests to explore the correlations among different research variables. The findings revealed several important relationships and predictors for becoming a citizen scientist based on the surveys analysis, such as age, gender, culture, education, Internet accessibility and apps usage, as well as the satisfaction with the MOOC, the mode of training and initial intentions for becoming a CS. These findings lead to the development of the empirical model for inclusive engagement in CS and enhance the understanding of the internal factors that influence individuals’ intention and actual participation as CSs. The devised model offers valuable insights and key implications for future CS initiatives. It emphasizes the necessity of targeted recruitment strategies, focusing on underrepresented groups and overcoming accessibility barriers. Positive learning experiences, especially through MOOCs, are crucial; enhancing training programs and making educational materials accessible and culturally diverse can boost participant motivation. Acknowledging varying technological proficiency and providing necessary resources enhances active engagement. Addressing the intention-engagement gap is vital; understanding underlying factors and creating supportive environments can transform intentions into active involvement. Embracing cultural diversity through language-specific strategies ensures an inclusive environment for effective contributions.Item MULTICULTURALISM VS. PLURALISM — NOI PERSPECTIVE ŞTIINŢIFICE DESPRE CULTURĂ ŞI IDENTITATE(AMTAP, 2023) Mitriuc, AnaTrăim într‑o lume în care valorile se redefinesc şi se restructurează. Epoca noastră, ca spaţiu istoric, este traversată de mutaţii profunde, fiind punctată de crize şi revoluţii în cele mai diverse domenii ale existenţei, dar nicăieri nu se resimt mai acut ca în orizontul cultural. De‑a lungul secolelor cultura şi identitatea culturală au fost provocate de noi perspective, dintre care multiculturalismul şi pluralismul, care constituie punctul ţintă în acest demers. Prin urmare, articolul cuprinde studii referitoare la noile ideologii politice cu accent asupra evoluţiilor acestora şi o tratare mai extinsă asupra mişcărilor şi politicilor generate de către acestea. În realizarea studiului m‑am concentrat asupra mai multor dimensiuni ale multiculturalismului, ca ideologie a pluralismului şi diversităţii. În acest scop, am apelat la o serie de termeni corelativi, precum: diversitate, multiculturalitate, inter‑culturalism, societate plurală şi cultură societală. În această ordine de idei, multiculturalismul se recomandă ca o soluţie potenţială cu deschideri semnificative pentru gestionarea adecvată a pluralităţii culturale. We live in a world where values are redefined and restructured. Our era, as a historical space, is traversed by profound changes, being punctuated by crises and revolutions in the most diverse fields of existence, but nowhere it is felt more sharply than in the horizon of culture. Through‑ out the centuries, culture and cultural identity have been challenged by new perspectives, among which multiculturalism and pluralism are the target point in this endeavor. Therefore, the article includes studies on new political ideologies, with an emphasis on their development and a broader treatment of the movements and policies generated by them. In developing the study, I focused on multiple dimensions of multiculturalism as the ideology of pluralism and diversity. For this purpose, we have resorted to a number of correlative terms, such as: diversity, multiculturalism, inter‑culturalism, plural society and social culture. In this order of ideas, multiculturalism is recommended as a potential solution, with significant openings for the proper management of cultural pluralism.Item PARADIGMELE COMUNICĂRII ARTISTICE: PARTICULARITĂȚI DE CONSTITUIRE(AMTAP, 2023) Curchi, Veronica; Comendant, TatianaCercetarea reprezintă un studiu analitic asupra paradigmelor comunicării artistice, domeniu foarte puțin cercetat de comunitatea științifică. Autorul, referindu-se la lucrările și teoriile înaintate de cercetători, reprezentanții mai multe științe socioumanistice, încearcă o identificare și determinare a particularităților de constituire a paradigmelor comunicării artistice. În procesul de conceptualizare au fost examinate paradigmele: funcționalistă, alternativă, unilateralității, interpretativă care vizează nemijlocit valorile culturale și comunicațional-artistice ale societății.Item PERSPECTIVE DE DEMOCRATIZARE PRIN FORTIFICAREA CULTURII SECURITARE A PERSOANEI(AMTAP, 2023) Sprincean, SergheiDemocratizarea societăţii umane este direct legată de necesitatea elaborării şi impunerii unui nou model de abordare faţă de fenomenul securitar. Această nouă abordare face parte integrantă din cultura securitară. Societatea umană, dar şi persoana individuală, posedă un set de valori şi modele cu privire la contracararea pericolelor şi riscurilor de securitate care formează cultura securitară, printre care siguranţa persoanei ocupă un loc primordial. În contextul procesului de globalizare, considerăm că este necesar să fie amplificată cultura securităţii, mai ales că societatea contemporană este una a riscurilor. Cultura securitară, sprijinită de concepţia securităţii umane, care pune accent pe dimensiunile non-militare ale securităţii, presupune, de asemenea, şi promovarea protecţiei drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale omului. Cultura securitară presupune şi instituirea unor mecanisme de fortificare a educaţiei securitate şi a abilităţilor cetăţenilor de a se proteja contra diversităţii de riscuri securitare.Item PROMOVAREA IDENTITĂȚII CULTURALE EUROPENE în MASS-MEDIA(UPSC, 2023) Lazarev, LudmilaDezvoltarea identității europene este esențială în procesul de integrare europeană. Cultura este elementul de coeziune al Europei și poate menține o unitate durabilă într-o atât de vastă diversitate. Identitatea culturală europeană are nevoie de promovare pentru a aduce schimbări în ceea ce privește adoptarea valorilor europene comune în viața cetățenilor și pentru a contribui la europenizarea țării. Implicarea mass-mediei în susținerea și promovarea identității culturale europene este deosebit de importantă, având în vedere potențialul său persuasiv. Cum reușește sectorul audiovizual al Republicii Moldova să facă față provocărilor în acest proces, care sunt resursele și metodele utilizate în menținerea interesului cetățenilor față de tematicile europene, precum și promovarea înțelegerii și încurajarea trăirii sentimentului de europenitate, este obiectul acestui studiu. The development of European identity is essential in the process of European integration. It is culture that gives the European glue and can maintain a lasting unity in such a vast diversity. European cultural identity needs promotion in order to bring about changes regarding the adoption of common European values in the lives of citizens and contribute to the Europeanization of the country. The involvement of the media in supporting and promoting European cultural identity is particularly important, given its persuasive potential. How does the audiovisual sector of the Republic of Moldova manage to face the challenges in this process, what are the resources and methods used to maintain citizens' interest in European topics, understanding and experiencing the feeling of Europeanness is the object of this study.Item RAPORTUL CULTURĂ – ȘTIINȚĂ: FACTORI DE EDUCAȚIE PENTRU TINERET(2014) Comendant, TatianaTema abordată în prezenta lucrare corelează exigențele înaintate de societate şi concepţia contemporană despre menirea universităţilor. Raportul cultură – ştiinţă este explicat de autor prin unghiul de vedere al ştiinţelor socio-umane, în special al ştiinţei sociologice. În lucrare se fac referinţe asupra rolului activ al ştiinţei în educaţie. Este consemnată atribuţia importantă a educatorului, ca purtător al mesajului ştiinţifico-cultural, în formarea ştiinţifico-morală a tineretului.