2. Facultatea Artă Muzicală
Permanent URI for this community
Browse
Browsing 2. Facultatea Artă Muzicală by Author "Blîndu, Natalia"
Now showing 1 - 3 of 3
Results Per Page
Sort Options
Item ВЕРОНИКА ГАРШТЯ: НАЧАЛО ТВОРЧЕСКОЙ КАРЬЕРЫ В ХОРОВОЙ КАПЕЛЛЕ ДОЙНА(AMTAP, 2023) Blîndu, NataliaArticolul tratează etapa iniţială a vieţii şi carierei profesionale a celebrei artiste Veronica Garştea, conducător artistic şi prim‑dirijor al Capelei Corale „Doina” (1963—2012). Această etapă include anii de tinereţe ai artistei, inclusiv până în anul 1963. Studiul analizează activitatea Distinsei Doamne în calitate de maestru de cor al capelei, precum şi colaborarea cu Vladimir Minin. De asemenea, sunt expuse ecourile şi recenziile din presa timpului privind înalta apreciere a profesionalismului şi talentului artistic al protagonistei. În concluzie, se subliniază că primii ani de activitate profesională a Veronicăi Garştea în cadrul Capelei Corale „Doina” au contribuit în mod esenţial la continuarea carierei de dirijor a artistei, constituind, incontestabil, şi o perioadă‑cheie în formarea şi afirmarea Domniei Sale, care a devenit legenda artei corale naţionale din a doua jumătate a secolului XX. This article deals with the initial period of the life and artistic career of the famous Veronica Garstea, the artistic director and first conductor of the „Doina” Choral Chapel. This period covers the years of the artist’s youth until 1963. Her activity as the choirmaster of the chapel, her collaboration with Vladimir Minin, reviews in the allied press regarding the high appreciation of her professionalism and talent are analyzed. It is concluded that the first years of professional activity of conductor Veronica Garştea in the Doina Choral Chapel determined the continuation of her career as a conductor and were a key period in her development as a successful conductor and artistic director of the chapel in the second half of the 20th centuryItem ДЕКАДA МОЛДАВСКОГО ИСКУССТВА И ЛИТЕРАТУРЫ В МОСКВЕ 1960 ГОДА: УСПЕХ ХОРОВОЙ КАПЕЛЛЫ ДОЙНА(AMTAP, 2023) Blîndu, NataliaAcest articol tratează evoluarea capelei corale „Doina” în cadrul Decadei artei şi literaturii RSS Moldovenească în perioada 27 mai – 7 iunie 1960, ca prima recunoaștere largă a colectivului. Este analizată activitatea de pregătire a programului de concert, se demonstrează recenzii de înaltă apreciere din presa aliată despre nivelul interpretativ al capelei pe scenele din Moscova. Se concluzionează că participarea capelei într-un proiect cultural atât de important la nivel unional a fost un eveniment-cheie în formarea și dezvoltarea colectivului, ca interpret de primă mărime a muzicii academice corale în RSSM, această evoluare constituind dovada recunoașterii internationale a capelei „Doina”.Item ХОРОВАЯ КАПЕЛЛА ДОЙНА В ПЕРВОЙ ЧЕТВЕРТИ XXI ВЕКА ГЛАЗАМИ ХОРМЕЙСТЕРА(AMTAP, 2024) Blîndu, NataliaAcest articol prezintă materialele interviului realizat de autoare cu artista Svetlana Țurcan, care pe parcursul anilor 2002-2024 a ocupat funcția de acompaniator și maestru de cor al Capelei Corale „Doina”. Anii de activitate ai artistei au coincis cu perioada când la conducerea acestui colectiv coral se afla Veronica Garștea, iar acum această funcție este exercitată de Ilona Stepan. În discuție se caracterizează activitatea profesională și succesul artistic al capelei în perioada vizată în viziunea Svetlanei Țurcan, se determină locul, rolul și metodele de lucru ale maestrului de cor în capelă. Interviul conține amintiri despre personalitățile conducătorilor artistici ai capelei, remarcându-se contribuția semnificativă a artiștilor actuali la dezvoltarea repertoriului artistic al Capelei Corale „Doina”, precum și valoarea enormă a mărturiilor lor personale. This article presents the materials of the interview with the artist Svetlana Turcan, who during the years 2002-2024 held the position of accompanist and choir master of the „Doina” Choir Chapel. The years of her activity as choir master coincided with the period when this choral collective was led by Veronica Garștea and Ilona Stepan, who performs this function at present. In the discussion, the professional activity and the artistic success of the chapel during this period are characterized, the place, role, and working methods of the choir master in the chapel are determined. The article also contains reminiscences of the personalities of the chapel's artistic directors, noting the significant contribution of the current artists to the development of the artistic repertoire of the „Doina” Choir Chapel, as well as the enormous value of their personal testimonies.