Browsing by Author "Apostol, Snejana"
Now showing 1 - 4 of 4
Results Per Page
Sort Options
Item APARIŢIA ŞI DEZVOLTAREA DANSULUI CLASIC: PREMISE ȘI PARTICULARITĂȚI(AMTAP, 2023) Apostol, SnejanaApariția și dezvoltarea dansului clasic și, în special, a baletului a fost influențată de mai mulți factori interni și externi și, în primul rând, de evoluția artei coregrafice populare, baletul devenind genul superior al artei coregrafice. În articolul dat sunt analizate pe larg etapele constituirii dansului clasic, începând cu sec. al XIV-lea și finalizând cu epoca contemporană. Se caracterizează particularitățile dezvoltării dansului clasic, ale baletului, în țările europene, inclusiv în Republica Moldova. Se apreciază și rolul dominant al marilor interpreți și coregrafi în dezvoltarea baletului. Totodată, se pune accent pe abordarea baletului ca gen de artă coregrafică sintetic, care include în sine coregrafia, dramaturgia, muzica, arta plastică.Item DANSUL POPULAR SCENIC:EXERSISUL LA BARĂ: ghid metodologic(AMTAP, 2016) Guţu, Zoia; Apostol, Snejana; Batrîncea, Ion; Dohotaru, MaiaDansul popular scenic face parte din principalele componente ale procesului de pregătire a coregrafilor. Bazându-se pe elemente de balet clasic, pe dansul popular, dramaturgia literară şi cea muzicală, el se întâlnește în majoritatea poemelor şi a tablourilor coregrafice. Cunoaşterea elementelor de bază ale dansului popular scenic contribuie la dezvoltarea gândirii creative a studenţilor – viitorii maeştri de balet şi pedagogi. De această problema s-au preocupat mai mulţi specialişti în domeniul artei coregrafice, în special A. Lopuhov, A. Șireaev, A. Bocearov, K. Richter, K. Zațepina, A. Klimov, S. Lifar. Dar în ceea ce priveşte pregătirea specialiştilor în domeniul artei coregrafice, specificul activităţii maestrului de balet, realizările în domeniul respectiv în republică şi în lume actualmente dispunem de foarte puţin material didactic. Ţinând cont de faptul că învăţământul contribuie esenţial la crearea valorilor artistice şi este supus permanent modernizării, în acest studiu întreprindem o tentativă de a aborda problema dezvoltării tehnicii de interpretare a dansului și gândirii creative la studenţi, de a analiza metodele de predare a lecţiei practice, şi de a sistematiza structura lecţiei de dans popular scenic. Tehnologiile predării dansului popular scenic n-au argumentare teoretică adecvată. În acelaşi timp, ele se află în corelaţie cu tendinţele dezvoltării concepţiei învăţământului formativ.Item DIHOTOMIA EVOLUŢIEI DANSULUI SCENIC ÎN CONTEXTUL ABORDĂRILOR SINCRONICE ŞI DIACRONICE(2023) Apostol, SnejanaScopul cercetării este determinarea factorilor și premiselor evoluției dansului scenic pe continentul european în contextul abordărilor dihotomice și tridimensionale. A fost propusă o nouă viziune în cercetarea artei coregrafice, care are la bază conceptul dihotomic; au fost relevate contextele și premisele istorice și social-culturale care au influențat constituirea și dezvoltarea dansului scenic pe continentul european; au fost evidențiate și argumentate premisele apariției și evoluției dansului scenic în cadrul abordării tridimensionale: istorice, filosofico-culturologice și propriu-zis coregrafice; au fost argumentate particularitățile fiziologice, biologice, psihologice și sociale ale stilisticii și tehnicii dansului scenic; au fost evidențiate tendințele de dezvoltare a dansului scenic de pe pozițiile modernismului și ale postmodernismului. The purpose of the research is to determine the factors and premises of the evolution of stage dance on the European continent in the context of dichotomous and three-dimensional approaches.A new vision was proposed in the research of choreographic art, which is based on both the dichotomous concept; the historical and social-cultural contexts and premises were revealed, which influenced the establishment and development of stage dance on the European continent; premises for the appearance and evolution of stage dance were highlighted and argued within the three-dimensional approach: historical, philosophical-cultural and, actually, choreographic; the physiological, biological, psychological and social peculiarities of the stylistics and technique of stage dance were argued; the development trends of stage dance from the positions of modernism and postmodernism were highlighted.Item DIHOTOMIA EVOLUŢIEI DANSULUI SCENIC ÎN CONTEXTUL ABORDĂRILOR SINCRONICE ŞI DIACRONICE(2023) Apostol, SnejanaScopul cercetării este determinarea factorilor și premiselor evoluției dansului scenic pe continentul european în contextul abordărilor dihotomice și tridimensionale. A fost propusă o nouă viziune în cercetarea artei coregrafice, care are la bază conceptul dihotomic; au fost relevate contextele și premisele istorice și social-culturale care au influențat constituirea și dezvoltarea dansului scenic pe continentul european; au fost evidențiate și argumentate premisele apariției și evoluției dansului scenic în cadrul abordării tridimensionale: istorice, filosofico-culturologice și propriu-zis coregrafice; au fost argumentate particularitățile fiziologice, biologice, psihologice și sociale ale stilisticii și tehnicii dansului scenic; au fost evidențiate tendințele de dezvoltare a dansului scenic de pe pozițiile modernismului și ale postmodernismului. The purpose of the research is to determine the factors and premises of the evolution of stage dance on the European continent in the context of dichotomous and three-dimensional approaches.A new vision was proposed in the research of choreographic art, which is based on both the dichotomous concept; the historical and social-cultural contexts and premises were revealed, which influenced the establishment and development of stage dance on the European continent; premises for the appearance and evolution of stage dance were highlighted and argued within the three-dimensional approach: historical, philosophical-cultural and, actually, choreographic; the physiological, biological, psychological and social peculiarities of the stylistics and technique of stage dance were argued; the development trends of stage dance from the positions of modernism and postmodernism were highlighted.