2. Rezumatele tezelor de doctor
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing 2. Rezumatele tezelor de doctor by Subject "muzică pentru orgă"
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
Item ORGA ÎN CREAȚIA CAMERALĂ A LUI DMITRI KIȚENKO(2023) Strezev MihailObiectul studiului îl constituie lucrările camerale ale lui D. Kițenko în care a fost inclusă orga: Preludiu și fugă în memoria lui D.D. Șostakovici pentru orgă, Suita pentru orgă, Litanii și Ave Maria pentru soprană, clarinet și orgă, Stabat Mater pentru mezzo-soprană și orgă, Missa pentru soprană, tenor și orgă. Scopul și obiectivele cercetării. Scopul cercetării constă în valorificarea științifică a creațiilor camerale ale lui Dmitri Kițenko pentru orgă și cu participarea orgii din punctul de vedere al afilierii stilistice și de gen, sferei de imagini, formei, mijloacelor de expresivitate muzicală, tratării interpretative. Obiectivele cercetării: clasificarea creațiilor camerale ale lui D. Kițenko pentru orgă și cu participarea orgii în funcție de componența interpretativă; caracterizarea bazei de gen, a compoziției, dramaturgiei și limbajului muzical a lucrărilor; studierea acestora sub aspectul realizării interpretative a partidei orgii; dezvăluirea specificului utilizării de către compozitor a orgii ca instrument solo și de ansamblu. Noutatea și originalitatea științifică a lucrării este determinată de faptul că pentru prima dată în muzicologia Republicii Moldova a fost abordată o temă legată de creația organistică autohtonă. În premieră, lucrările camerale ale lui Dmitri Kițenko pentru orgă și cu participarea orgii au devenit un subiect central de studiu. Unele din ele, precum Preludiul și fuga, Suita, Missa, au fost introduse de către autorul tezei în circuitul științific, iar altele au fost examinate dintr-o perspectivă nouă, în special în ceea ce privește rolul orgii în ele. Noutatea și originalitatea conceptului artistic rezidă în conținutul și interpretarea programelor recitalurilor în care au fost incluse capodopere ale muzicii organistice universale și compoziții semnate de D. Kițenko, fiind prezentate de autorul tezei într-o versiune interpretativă originală. Valoarea aplicativă a tezei constă în posibilitatea aplicării rezultatelor studiului în cursuri didactice precum Instrument și lectură la prima vizită (instrumente cu taste – orgă), Ansamblu cameral, Istoria artei interpretative, Forme muzicale, Istoria muzicii naționale. Concluziile și recomandările pot fi utilizate în pregătirea practică și activitatea concertistică a organiștilor. Implementarea rezultatelor. Componenta practică a tezei a fost prezentată în cadrul a trei recitaluri organizate în diferite săli de concert. Rezultatele cercetărilor teoretice sunt reflectate în 9 publicații, inclusiv 6 articole științifice și 3 rezumate ale comunicărilor la conferințe științifice. Materialele tezei au fost prezentate la 6 forumuri științifice: 5 conferințe științifice internaționale și 1 conferință regională cu participare internațională.