5. Departamentul Ştiinţe Socio-Umanistice şi Limbi Moderne
Permanent URI for this community
Browse
Browsing 5. Departamentul Ştiinţe Socio-Umanistice şi Limbi Moderne by Subject "cultură"
Now showing 1 - 4 of 4
Results Per Page
Sort Options
Item CULTURA – MOTOR AL DEZVOLTĂRII DURABILE(AMTAP, 2024) Șeican, ValeriaConceptul holistic al bunăstării unei națiuni, unde întregul ireductibil la suma părților sale are un factor integrator, nu este altul decât educația și, implicit, cultura. Ce avem mai întâi – o economie sau o națiune? Este întrebarea care preocupă mințile luminate ale democrațiilor moderne din întreaga lume civilizată. Saltul tehnologic, pe care și-l dorește Moldova modernă, întârzie să vină din simplul motiv că nu este identic noțiunii de salt civilizațional, care precede firesc pe cel dintâi enunțat. Çi, în această situație, cultura este cea care cu adevărat contează. Rezistența nucleelor spirituale naționale din Moldova și-a demonstrat veridicitatea, autenticitatea și autoritatea în timp, fapt care a evoluat, prin elaborări intelectuale profunde, în forme sublime de moralitate, spiritualitate și cultură, etalând valori durabile și crearea de valori noi. Educația, spiritualitatea, cultura sunt factorii de bază care acoperă nevoia de cunoaștere și înțelegere a situațiilor, a sistemelor, a lumii din jur. The holistic concept of the well-being of a nation, where the whole irreducible to the sum of its parts has an integrating factor, that is none other than Education and implicitly Culture. What do we have first an Economy or a Nation? This is the question that preoccupies the enlightened minds of modern democracies throughout the civilized world. The technological leap that modern Moldova wants is slow in coming, for the simple reason that it is not identical to the notion of a civilizational leap, which naturally precedes the first one. And in this situation, it is culture that really matters. The resilience of Moldova's national spiritual nuclei has proved its veracity, authenticity and authority over time. This has evolved, through profound intellectual elaborations, into sublime forms of morality, spirituality and culture, displaying enduring values and the creation of new ones. Education, spirituality and culture are the basic factors that cover the need for knowledge and understanding of situations, systems and the world around us.Item MITOLOGIE : suport de curs(Lexon-Prim, 2024) Fonari, VictoriaScopul lucrării constă în dezvoltarea competențelor de interpretare, de creativitate, de investigare a operei artistice din mai multe perspective. Noutatea și originalitatea metodico-ştiinţifică a lucrării constă în conceptualizarea modalităților de interpretare a operei de artă din perspectiva mitului antic. Prezentul studiu științifico-didactic oferă posibilitatea de a intra în labirintul imaginarului interpretativ, propunând mai multe metodici, inclusiv din practicile școlilor europene. Acest suport de curs este destinat studenților, masteranzilor, doctoranzilor, care investighează conotațiile miturilor antice, metamorfozele imaginilor artistice, influențele mitologiei și transferul simbolurilor mitice prin secole, sesizând schimbările acestora prin creativitatea individuală a artistului, pentru a valorifica contextul social reflectat în imagini. The aim of the work is to develop the skills of interpretation, creativity, to investigate the artistic work from several perspectives. The scientific novelty and originality of the work consists in the reconceptualization of the interpretation perspective of the work of art through the chain of ancient myth. This course support is intended for students, masters, PhD students, who investigate the connotations of ancient myths, the metamorphoses of artistic images, the influences of mythology and its transfer through the centuries with individual changes to capitalize on the social context reflected in symbols.Item RAPORTUL CULTURĂ – ȘTIINȚĂ: FACTORI DE EDUCAȚIE PENTRU TINERET(2014) Comendant, TatianaTema abordată în prezenta lucrare corelează exigențele înaintate de societate şi concepţia contemporană despre menirea universităţilor. Raportul cultură – ştiinţă este explicat de autor prin unghiul de vedere al ştiinţelor socio-umane, în special al ştiinţei sociologice. În lucrare se fac referinţe asupra rolului activ al ştiinţei în educaţie. Este consemnată atribuţia importantă a educatorului, ca purtător al mesajului ştiinţifico-cultural, în formarea ştiinţifico-morală a tineretului.Item REALIZĂRI ȘI PERSPECTIVE ÎN DEZVOLTAREA IDENTITĂȚII CULTURALE EUROPENE A TINERETULUI CREATOR(AMTAP, 2024) Lazarev, LudmilaObiectivul integrării europene a Republicii Moldova presupune susținerea și implementarea politicilor culturale europene ca element important de consolidare şi coeziune socială pentru dezvoltarea sentimentului de apartenență la identitatea europeană. Tinerii creatori pot contribui la procesul de integrare europeană prin creativitate și activitate artistică bazată pe valori culturale și umane europene. Acest articol explorează realizările recente și perspectivele de construire a identității culturale europene în rândul studenților din învățământul artistic prin implementarea proiectelor europene. The objective of the European integration of the Republic of Moldova implies the support and implementation of European cultural policies as an important element of consolidation and social cohesion for the development of the feeling of belonging to the European identity. Young creators can contribute to the process of European integration through creativity and artistic activities based on European cultural and human values. This article explores the recent achievements and perspectives in building European cultural identity among the students in the artistic education through the implementation of European projects.