1. Teze de doctor
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing 1. Teze de doctor by Subject "compozitori din Republica Moldova"
Now showing 1 - 9 of 9
Results Per Page
Sort Options
Item CONCERTUL PENTRU VOCE ȘI ORCHESTRĂ: ISTORIE ȘI CONTEMPORANEITATE(2023) Coșciug, TatianaScopul studiului constă în identificarea specificului și caracteristicilor definitorii ale concertelor pentru voce și orchestră, inclusiv prin explorarea aspectului interpretativ al concertelor analizate. Cercetarea își propune să urmărească evoluția acestui gen în cadrul muzicii academice contemporane, subliniind contribuțiile compozitorilor din Republica Moldova. Noutatea și originalitatea științifco-practică a studiului rezidă în abordarea detaliată și cuprinzătoare a concertelor pentru voce și orchestră care nu se limitează doar la o analiză a trăsăturilor distinctive și a particularităților interpretative, ci oferă și o perspectivă amplă a semnificației culturale a acestui gen muzical, evidențiază aspecte inovatoare și influențele locale asupra dezvoltării sale. The aim of this research is to investigate the particularities and specifics of concerts for voice and orchestra, providing a comprehensive perspective on the distinctive features, interpretative value, and cultural significance of this musical genre. By analyzing representative examples, the study aims to reveal a deeper understanding of the evolution of vocal concerts in the landscape of contemporary academic music, with a focus on the contributions made by composers from the Republic of Moldova. The scientific-practical novelty and originality of the study consist of a detailed and comprehensive approach to concerts for voice and orchestra, providing not only an analysis of distinctive features and interpretative value but also a broad perspective on the cultural significance of this musical genre.Item CREAŢIILE PENTRU CORN SEMNATE DE OLEG NEGRUŢA ÎN REPERTORIUL CONCERTISTIC ŞI DIDACTIC NAŢIONAL(2022) Munteanu, DorinaScopul tezei constă în valorificarea muzicologică și interpretativă a creațiilor compozitorului O. Negruţa pentru corn ca parte componentă a repertoriul concertistic și didactic autohton pentru acest instrument. Noutatea lucrării rezidă în realizarea unei ample treceri în revistă a repertoriului pentru corn în componistica din Republica Moldova și a celui semnat de O. Negruța, ca fiind unul reprezentativ pentru acest instrument. The aim of the thesis consists in the musicological and interpretative valorisation of works for French horn by Oleg Negruța, as a component part of the national concerto and didactic repertoire for this instrument. The novelty of the work lies in the comprehensive survey of the horn repertoire in the work of composers from the Republic of Moldova, including O. Negruța’s, which is representative for this instrument.Item STILISTICA JAZZULUI ÎN ROMANȚE ȘI LIEDURI ALE COMPOZITORILOR DIN REPUBLICA MOLDOVA(2024) Corjan-Colesnic, AngelaScopul investigației constă în fundamentarea influenței jazzistice asupra creației cameral-vocale autohtone începând cu anii ’60 ai secolului trecut până în prezent. Noutatea și originalitatea conceptului artistic constă în pregătirea și interpretarea a trei concerte cameral-vocale ale căror programe reflectă influența jazzului asupra limbajului muzical al creațiilor cameral-vocale naționale. The purpose of the investigation consists in substantiating the jazz influence on the national chamber-vocal creation of the period that includes the 60s of the last century until now. The novelty and originality of the artistic concept consists in the preparation and interpretation of three chamber-vocal concerts whose program reflects the influence of jazz on the musical language of national chamber-vocal creations.Item TRATĂRI INTERPRETATIVE ÎN CREAȚIILE VIOLONISTICE DE INSPIRAȚIE FOLCLORICĂ ALE COMPOZITORILOR DIN REPUBLICA MOLDOVA(2023) Tălămbuță, RaduScopul cercetării constă în elucidarea principiilor de interpretare a creațiilor pentru vioară de inspirație folclorică ale compozitorilor moldoveni, în contextul evidențierii particularităților interpretative violonistice populare. Noutatea lucrării constă în faptul că pentru prima dată într-o teză de doctorat au fost elaborate pe plan teoretic noi concepte interpretative ale creațiilor violonistice de sorginte folclorică ale compozitorilor moldoveni. The goal of the research consists in elucidating the principles of performing of folk-inspired violin creations by Moldovan composers, in the context of highlighting the particularities of popular violin interpretation. The novelty of the work consists in the fact that for the first time in a doctoral thesis, new performing concepts of the violinistic creations of folklore origin of the Moldovan composers were theoretically elaborated.Item VARIETĂŢILE GENULUI DE OPERĂ ÎN CREAŢIA COMPOZITORILOR DIN REPUBLICA MOLDOVA (1950 – 2015)(2024) Coman, DianaScopul tezei constă în studierea şi identificarea tipurilor de gen prezente în operele compozitorilor din Republica Moldova, montate pe scena teatrului liric din Chișinău pe parcursul anilor 1950-2015. Pentru prima dată în muzicologia autohtonă se realizează o amplă cercetare axată pe evoluţia creației naţionale de operă privită sub aspectul genuistic. The purpose of the thesis is to study and identify the genre types present in the works of composers from the Republic of Moldova, staged at the lyric theater in Chișinău during the years 1950-2015. For the first time in Moldovan musicology, an extensive research focused on the evolution of national opera creation from a genre perspective is conducted.Item КАМЕРНО-ИНСТРУМЕНТАЛЬНОЕ ТВОРЧЕСТВО СНЕЖАНЫ ПЫСЛАРЬ В МУЗЫКАЛЬНОЙ КУЛЬТУРЕ РЕСПУБЛИКИ МОЛДОВА(2023) Cabacov, DmitriScopul tezei a investiga mijloacele de expresivitate muzicală, logica compozițional-dramaturgică și particularitățile stilistice și de gen ale opusurilor instrumentale de cameră semnate de S. Pîslari, în contextul componisticii din Republica Moldova la confluența secolelor XX–XXI. Noutatea științifică a lucrării de față rezidă în prezentarea operelor instrumentale de cameră ale S. Pîslari, în contextul componisticii contemporane din Republica Moldova. Pentru prima dată au fost introduse în circuitul științific cercetările analitice unui șir de creații de S. Pîslari. The purpose of the work is to investigate the means of musical expressivity, compositional and dramaturgical logic and genre and stylistic features of chamberinstrumental works by S. Pîslari in the context of the composer's work of the Republic of Moldova at the turn of 20th–21st centuries. The scientific novelty of the present work consists in presenting S. Pîslari's chamberinstrumental works in the context of contemporary compositional creativity of the Republic of Moldova.Item СОНАТЫ ДЛЯ СКРИПКИ И ФОРТЕПИАНО КОМПОЗИТОРОВ РЕСПУБЛИКИ МОЛДОВА В АСПЕКТЕ ИСПОЛНИТЕЛЬСКОЙ ИНТЕРПРЕТАЦИИ(2024) Saulova, InessaScopul tezei este a cerceta potențialul expresiv și tehnic al genului de sonată pentru vioară și pian în creația compozitorilor din Republica Moldova din prima jumătate a secolului XX – începutul secolului XXI, în vederea relevării unor modalități de perfecționare a măiestriei de interpretare în ansamblu a violoniștilor și pianiștilor, și a promovării creațiilor autorilor autohtoni. Noutatea și originalitatea științifică și practică a tezei este legată de faptul că pentru prima dată în muzicologia din Republica Moldova sunt cercetate, de pe pozițiile tratării interpretative, un șir de sonate pentru vioară și pian scrise de compozitori autohtoni. The purpose of the thesis: to study the expressive and technical potential of the sonata genrefor violin and piano in the works of composers from the Republic of Moldova in the second half of the 20th – beginning 21st centuries in order to identify ways of improving the ensemble skills of violinists and pianists, as well as to promote the work of national authors. The scientific and practical novelty and originality of the thesis relates to the fact that, forthe first time in the Republic of Moldova's musicology, a number of national sonatas for violin and piano were analysed from the perspective of performer’s interpretation.Item ТРАКТОВКА ФОРТЕПИАННОЙ ПАРТИИ В ЦИКЛЕ ИНСТРУМЕНТАЛЬНЫХ ТРИО INO ВЛАДИМИРА РОТАРУ(2023) Djalilova, NataliaScopul tezei este a oferi o prezentare integrală asupra „super-ciclului” Trio INO de V. Rotaru, din punctul de vedere al genului și al trăsăturilor dramaturgiei, care servesc drept bază pentru relevarea importanței partidei pianului în ciclul dat. Noutatea și originalitatea științifică a cercetăriise datorează faptului că în practica muzicologică autohtonă are loc o nouă tentativă de a studia „super-ciclul” triourilor cu pian ale compozitorului V. Rotaru, în ceea ce privește îmbinarea abordărilor teoretică și interpretativă, subliniind în special importanța partidei pianului în cadrul ansamblurilor. The dissertation purpose is to give a holistic understanding of the “supercycle” of the INO Trio by V. Rotaru, from the point of view of genre and dramatic features that serve as the basis for identifying the meaning of the piano part in the INO Trio cycle. The scientific novelty and originality of the research is due to the fact that in domestic musicological practice a new attempt is being made to study the “supercycle” of piano trios by composer V. Rotaru in terms of combining theoretical and performing approaches, especially emphasizing the importance of the piano part in ensembles.Item ФОРТЕПИАННОЕ ТРИО В КОМПОЗИТОРСКОМ ТВОРЧЕСТВЕ РЕСПУБЛИКИ МОЛДОВА: ИСТОРИКО-СТИЛЕВОЙ АСПЕКТ(2024) Pleșcan, IrinaScopul lucrării este cercetarea panoramică a genului de trio cu pian în creația compozitorilor din Republica Moldova din secolul XX – începutul secolului XXI, din punctul de vedere al diversității stilistice ale celor mai reprezentative mostre ale acestuia. O parte a materialelor prezentate în teză este studiată pentru prima dată, la acestea se atribuie lucrări aflate în arhiva Uniunii compozitorilor și muzicologilor din Moldova. În procesul de analiză a creațiilor selectate pentru prima dată au fost introduse unele noțiuni precum macro-ciclu de trio cu pian; tratarea trioului de pian ca ciclu de piese cu program ș. a. The purpose of the work: the panoramic research of the piano trio genre in the composer’s creation of the Republic of Moldova in the 20th and beginning of the 21st centuries, considered from the point of view of the stylistic diversity of its most representative examples. A certain part of material represented in this thesis has been studying for the first time, discovered in of Composers’ and Musicologists’ Union of Moldova archive. Within the selected pieces analyses for the first time some new notions are used, such as piano trio macrocycle, piano trio as a cycle of program pieces etc.