1. Teze de doctor
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing 1. Teze de doctor by Issue Date
Now showing 1 - 20 of 25
Results Per Page
Sort Options
Item CREAŢIILE PENTRU CORN SEMNATE DE OLEG NEGRUŢA ÎN REPERTORIUL CONCERTISTIC ŞI DIDACTIC NAŢIONAL(2022) Munteanu, DorinaScopul tezei constă în valorificarea muzicologică și interpretativă a creațiilor compozitorului O. Negruţa pentru corn ca parte componentă a repertoriul concertistic și didactic autohton pentru acest instrument. Noutatea lucrării rezidă în realizarea unei ample treceri în revistă a repertoriului pentru corn în componistica din Republica Moldova și a celui semnat de O. Negruța, ca fiind unul reprezentativ pentru acest instrument. The aim of the thesis consists in the musicological and interpretative valorisation of works for French horn by Oleg Negruța, as a component part of the national concerto and didactic repertoire for this instrument. The novelty of the work lies in the comprehensive survey of the horn repertoire in the work of composers from the Republic of Moldova, including O. Negruța’s, which is representative for this instrument.Item VALORIFICAREA FOLCLORULUI MUZICAL ROMÂNESC ÎN JAZZUL DIN REPUBLICA MOLDOVA LA CONFLUENŢA SECOLELOR XX-XXI: PROCEDEE ŞI TEHNICI DE INTERPRETARE VOCALĂ(2022) Romanenco, CristinaScopul investigației constă în fundamentarea teoretico-practică a tratării folclorului românesc în muzica vocală de jazz din Republica Moldova la confluența sec. XX-XXI. Pentru prima dată în muzicologia națională se valorifică un strat important al culturii muzicale non-academice și anume interacțiunea jazzului cu folclorul muzical românesc privit sub aspectul interpretării vocale. The aim of the investigation consists in theoretical and practical capitalization of Romanian folclor’ treatment in vocal jazz music of the Republic of Moldova on the turn of 20th-21st centuries. for the first time in national musicology an important layer of non-academic musical culture is capitalized, namely the interaction of jazz with Romanian musical folklore treated from the aspect of vocal performance.Item PRINCIPII DE REALIZARE ȘI INTERPRETARE A LUCRĂRILOR ACADEMICE TRANSCRISE PENTRU ACORDEON(2022) Știuca, PetruScopul cercetării constă în elucidarea principiilor de realizare a transcripțiilor pentru acordeon în contextul evidențierii particularităților tratării interpretative a acestora. Noutatea lucrării teoretice constă în faptul că pentru prima dată într-o teză de doctorat a fost transcris și analizat, din perspectiva metodologică, științifică-muzicologică și interpretativă, un repertoriu reprezentativ de lucrări academice pentru acordeon, fapt ce a permis autorului, pe de o parte, elucidarea problemelor transcripției ca proces de creație și tehnică de realizare, iar, pe de alta, formularea unor recomandări metodice ce țin de ținuta artistică, stilistică și tehnică a interpretării. The purpose of the research is to elucidate the principles of transcriptions for the accordion in the context of highlighting the peculiarities of their performing treatment. The novelty of the theoretical work consists in the fact that for the first time in a doctoral thesis was transcribed and analyzed, from the methodological, scientific-musicological and performing perspectives, a representative repertoire of academic works for the accordion, which allowed the author, on the one hand, elucidating the problems of transcription as a process of creation and technique of realization, and, on the other hand, formulating methodical recommendations related to the artistic, stylistic and technical attire of performing.Item КАМЕРНО-ИНСТРУМЕНТАЛЬНОЕ ТВОРЧЕСТВО СНЕЖАНЫ ПЫСЛАРЬ В МУЗЫКАЛЬНОЙ КУЛЬТУРЕ РЕСПУБЛИКИ МОЛДОВА(2023) Cabacov, DmitriScopul tezei a investiga mijloacele de expresivitate muzicală, logica compozițional-dramaturgică și particularitățile stilistice și de gen ale opusurilor instrumentale de cameră semnate de S. Pîslari, în contextul componisticii din Republica Moldova la confluența secolelor XX–XXI. Noutatea științifică a lucrării de față rezidă în prezentarea operelor instrumentale de cameră ale S. Pîslari, în contextul componisticii contemporane din Republica Moldova. Pentru prima dată au fost introduse în circuitul științific cercetările analitice unui șir de creații de S. Pîslari. The purpose of the work is to investigate the means of musical expressivity, compositional and dramaturgical logic and genre and stylistic features of chamberinstrumental works by S. Pîslari in the context of the composer's work of the Republic of Moldova at the turn of 20th–21st centuries. The scientific novelty of the present work consists in presenting S. Pîslari's chamberinstrumental works in the context of contemporary compositional creativity of the Republic of Moldova.Item PARTICULARITĂȚILE INTERPRETĂRII PARTIDELOR FEMININE CENTRALE ÎN OPERELE VERISTE DIN PERSPECTIVA TEATRULUI LIRIC CONTEMPORAN(2023) Busuioc, TatianaScopul cercetării rezidă în identificarea mecanismelor și tehnicilor interpretative moderne în teatrul liric, a diferitor modele de realizare a chipurilor feminine centrale în operele veriste și crearea unui personaj feminin central, integru și dinamic, într-un spectacol contemporan de operă Cavalleria rusticana de Pietro Mascagni. Noutatea și originalitatea științifică rezidă în sistematizarea fenomenelor ce se produc în teatrul liric în contemporaneitate și demonstrarea posibilităților oferite de opera veristă pentru realizarea unor noi abordări interpretative ale partidelor feminine. The research purpose is to identify the mechanisms and modern performing techniques in lyric theatre, the different models for creating female profiles in verismo operas and the development of an integral and dynamic central female character in a contemporary verismo opera performance - Cavalleria Rusticana by Pietro Mascagni. The novelty and scientific originality consist of organizing the phenomena occurring in contemporary lyric theatre and demonstrating the possibilities, the opera verismo offers for new interpretative approaches to female parts.Item СОНАТА-ВОСПОМИНАНИЕ НИКОЛАЯ МЕТНЕРА: ДРАМАТУРГИЧЕСКИЕ И ФАКТУРНЫЕ ОСОБЕННОСТИ СКВОЗЬ ПРИЗМУ ИСПОЛНИТЕЛЬСКОЙ ТРАКТОВКИ(2023) Gheorghieva, MariaScopul cercetării – a argumenta unicititatea soluției compoziționale-dramatice și de factură a Sonatei-reminiscenza op. 38 nr. 1 de N. Medtner prin sinteza modurilor lirice, epice și dramatice de organizare a conținutului și un tip special de factură care combină principiile omofoniei și polifoniei. Noutatea și originalitatea tezei se datorează faptului că pentru prima dată în Republica Moldova prezintă o cercetare a particularităților dramaturgice și facturale ale Sonatei-reminiscenza de N. Medtner, de pe pozițiile tratării interpretative. The study aims to substantiate the uniqueness of the compositional, dramaturgical and textural solution of the N. Medtner's Sonata-reminiscenza with a synthesis of lyrical, epic and dramatic modalities of content’s organization and a special kind of texture which combines the principles of homophony and polyphony. The innovation and originality of the thesis is due to the fact that this dissertation is the first in Moldavian musicology to present a study of the dramaturgical and textural peculiarities of Medtner's Sonata-reminiscenza related to the artistic interpretation of the performer.Item ТРАКТОВКА ФОРТЕПИАННОЙ ПАРТИИ В ЦИКЛЕ ИНСТРУМЕНТАЛЬНЫХ ТРИО INO ВЛАДИМИРА РОТАРУ(2023) Djalilova, NataliaScopul tezei este a oferi o prezentare integrală asupra „super-ciclului” Trio INO de V. Rotaru, din punctul de vedere al genului și al trăsăturilor dramaturgiei, care servesc drept bază pentru relevarea importanței partidei pianului în ciclul dat. Noutatea și originalitatea științifică a cercetăriise datorează faptului că în practica muzicologică autohtonă are loc o nouă tentativă de a studia „super-ciclul” triourilor cu pian ale compozitorului V. Rotaru, în ceea ce privește îmbinarea abordărilor teoretică și interpretativă, subliniind în special importanța partidei pianului în cadrul ansamblurilor. The dissertation purpose is to give a holistic understanding of the “supercycle” of the INO Trio by V. Rotaru, from the point of view of genre and dramatic features that serve as the basis for identifying the meaning of the piano part in the INO Trio cycle. The scientific novelty and originality of the research is due to the fact that in domestic musicological practice a new attempt is being made to study the “supercycle” of piano trios by composer V. Rotaru in terms of combining theoretical and performing approaches, especially emphasizing the importance of the piano part in ensembles.Item CONCERTUL PENTRU VOCE ȘI ORCHESTRĂ: ISTORIE ȘI CONTEMPORANEITATE(2023) Coșciug, TatianaScopul studiului constă în identificarea specificului și caracteristicilor definitorii ale concertelor pentru voce și orchestră, inclusiv prin explorarea aspectului interpretativ al concertelor analizate. Cercetarea își propune să urmărească evoluția acestui gen în cadrul muzicii academice contemporane, subliniind contribuțiile compozitorilor din Republica Moldova. Noutatea și originalitatea științifco-practică a studiului rezidă în abordarea detaliată și cuprinzătoare a concertelor pentru voce și orchestră care nu se limitează doar la o analiză a trăsăturilor distinctive și a particularităților interpretative, ci oferă și o perspectivă amplă a semnificației culturale a acestui gen muzical, evidențiază aspecte inovatoare și influențele locale asupra dezvoltării sale. The aim of this research is to investigate the particularities and specifics of concerts for voice and orchestra, providing a comprehensive perspective on the distinctive features, interpretative value, and cultural significance of this musical genre. By analyzing representative examples, the study aims to reveal a deeper understanding of the evolution of vocal concerts in the landscape of contemporary academic music, with a focus on the contributions made by composers from the Republic of Moldova. The scientific-practical novelty and originality of the study consist of a detailed and comprehensive approach to concerts for voice and orchestra, providing not only an analysis of distinctive features and interpretative value but also a broad perspective on the cultural significance of this musical genre.Item ВОКАЛЬНЫЙ ДУЭТ В ЭСТРАДНОЙ И ДЖАЗОВОЙ МУЗЫКЕ(2023) Munteanu, AngelicaScopul tezei constă în cercetare multilaterală a duetului vocal în muzica pop și jazz din punct de vedere al evoluției istorice, tipologiei și al principiilor interpretative. În studiul teoretic, pentru prima dată în Republica Moldova, a fost colectat, analizat și sistematizat material faptic semnificativ, ceea ce face posibilă prezentarea unei panorame a dezvoltării duetului pop și jazz în muzica universală și națională și determinarea lui ca un fenomen artistic deosebit. The purpose of the thesis is a multilateral research on the vocal duet in pop and jazz music in terms of historical evolution, typology and performing principles. In the theoretical study, for the first time in the Republic of Moldova, significant facts were collected, analyzed and systematized, which makes it possible to present an overview of the development of the pop and jazz duet in universal and national music and its establishment as a special artistic phenomenon.Item TRATĂRI INTERPRETATIVE ÎN CREAȚIILE VIOLONISTICE DE INSPIRAȚIE FOLCLORICĂ ALE COMPOZITORILOR DIN REPUBLICA MOLDOVA(2023) Tălămbuță, RaduScopul cercetării constă în elucidarea principiilor de interpretare a creațiilor pentru vioară de inspirație folclorică ale compozitorilor moldoveni, în contextul evidențierii particularităților interpretative violonistice populare. Noutatea lucrării constă în faptul că pentru prima dată într-o teză de doctorat au fost elaborate pe plan teoretic noi concepte interpretative ale creațiilor violonistice de sorginte folclorică ale compozitorilor moldoveni. The goal of the research consists in elucidating the principles of performing of folk-inspired violin creations by Moldovan composers, in the context of highlighting the particularities of popular violin interpretation. The novelty of the work consists in the fact that for the first time in a doctoral thesis, new performing concepts of the violinistic creations of folklore origin of the Moldovan composers were theoretically elaborated.Item ОРГАН В КАМЕРНОМ ТВОРЧЕСТВЕ ДМИТРИЯ КИЦЕНКО(2023) Strezev, MihailScopul cercetării constă în valorificarea științifică а creațiilor camerale ale lui Dmitri Kițenko pentru orgă și cu participarea orgii din punctul de vedere al afilierii stilistice și de gen, sferei de imagini, formei, mijloacelor de expresivitate muzicală, tratării interpretative. Noutatea și originalitatea științifică a lucrării este determinată de faptul că pentru prima dată în muzicologia Republicii Moldova a fost abordată o temă legată de creația organistică autohtonă. În premieră, lucrările camerale ale lui Dmitri Kițenko pentru orgă și cu participarea orgii au devenit un subiect central de studiu. The research purpose is the scientific development of chamber works by Dmitry Kitsenko for the organ and with the participation of the organ from the point of view of genre and style affiliation, figurative structure, form, means of musical expression and performing interpretation. The novelty and originality of the scientific research is determined by the fact that for the first time in the musicology of the Republic of Moldova, it reveals a topic related to national organ creation. In premiere, the central subject of study became Dmitry Kitsenko's chamber compositions for organ and with the participation of the organ.Item DIHOTOMIA EVOLUŢIEI DANSULUI SCENIC ÎN CONTEXTUL ABORDĂRILOR SINCRONICE ŞI DIACRONICE(2023) Apostol, SnejanaScopul cercetării este determinarea factorilor și premiselor evoluției dansului scenic pe continentul european în contextul abordărilor dihotomice și tridimensionale. A fost propusă o nouă viziune în cercetarea artei coregrafice, care are la bază conceptul dihotomic; au fost relevate contextele și premisele istorice și social-culturale care au influențat constituirea și dezvoltarea dansului scenic pe continentul european; au fost evidențiate și argumentate premisele apariției și evoluției dansului scenic în cadrul abordării tridimensionale: istorice, filosofico-culturologice și propriu-zis coregrafice; au fost argumentate particularitățile fiziologice, biologice, psihologice și sociale ale stilisticii și tehnicii dansului scenic; au fost evidențiate tendințele de dezvoltare a dansului scenic de pe pozițiile modernismului și ale postmodernismului. The purpose of the research is to determine the factors and premises of the evolution of stage dance on the European continent in the context of dichotomous and three-dimensional approaches.A new vision was proposed in the research of choreographic art, which is based on both the dichotomous concept; the historical and social-cultural contexts and premises were revealed, which influenced the establishment and development of stage dance on the European continent; premises for the appearance and evolution of stage dance were highlighted and argued within the three-dimensional approach: historical, philosophical-cultural and, actually, choreographic; the physiological, biological, psychological and social peculiarities of the stylistics and technique of stage dance were argued; the development trends of stage dance from the positions of modernism and postmodernism were highlighted.Item CORUL NAŢIONAL DE CAMERĂ AL REPUBLICII MOLDOVA — PROMOTOR AL CREAȚIEI CORALE AUTOHTONE(2024) Burlac, FedoraScopul investigației constă în cercetarea multiaspectuală a aportului CNC la dezvoltarea artei corale naționale, în general, și la valorificarea repertoriului coral autohton, în special. Pentru prima dată în muzicologia autohtonă au fost cercetate evoluția artistică a CNC și a dirijorului Ilona Stepan, precum și specificul tratării repertoriului în practica interpretativă a CNC. The purpose of the investigation is a multiaspectual research of the NCC’ contribution to development of the national choir art in general and to valorization of the national choir repertoire, in particular. for the first time in national musicology, the artistic evolution of NCC and its conductor Ilona Stepan were researched; as well as the specificity of the treatment of the national repertoire in the interpretative practice of the NCC.Item STILISTICA JAZZULUI ÎN ROMANȚE ȘI LIEDURI ALE COMPOZITORILOR DIN REPUBLICA MOLDOVA(2024) Corjan-Colesnic, AngelaScopul investigației constă în fundamentarea influenței jazzistice asupra creației cameral-vocale autohtone începând cu anii ’60 ai secolului trecut până în prezent. Noutatea și originalitatea conceptului artistic constă în pregătirea și interpretarea a trei concerte cameral-vocale ale căror programe reflectă influența jazzului asupra limbajului muzical al creațiilor cameral-vocale naționale. The purpose of the investigation consists in substantiating the jazz influence on the national chamber-vocal creation of the period that includes the 60s of the last century until now. The novelty and originality of the artistic concept consists in the preparation and interpretation of three chamber-vocal concerts whose program reflects the influence of jazz on the musical language of national chamber-vocal creations.Item FANFARA ÎN CULTURA MUZICALĂ NAȚIONALĂ: REPERTORIU ȘI PARTICULARITĂȚI INTERPRETATIVE(2024) Cazacu, OlegScopul cercetării rezidă în identificarea rolului și locului orchestrei de fanfară în cultura muzicală națională. Studiul realizat conține analize aprofundate ale repertoriului, specificului orchestrațiilor și aranjamentelor, al interpretării și altor aspecte importante, care dezvăluie plenar acest fenomen al culturii naționale. Noutatea și originalitatea științifică rezidă în crearea unei viziuni complete asupra fenomenului artistic – fanfara, a repertoriului interpretat în contemporaneitate și demonstrarea posibilităților orchestrei de fanfară în abordarea variatelor tipuri de creații muzicale. The aim of the work is to identify the role and place of the brass band in the national musical culture. The study carried out contains in-depth analyzes of the repertoire, the specifics of the orchestrations and arrangements, the interpretation and other important aspects, which fully reveal this phenomenon of the national culture. The scientific novelty and originality reside in the creation of an integrated vision of the artistic phenomenon – the brass band, of the repertoire performed in contemporaneity and the demonstration of the possibilities of the brass band in approaching different types of musical creations.Item MUSICALUL ADIO CHIUSTENGE! DE DUMITRU LUPU: LIMBAJ MUZICAL, ARHITECTONICĂ ȘI ASPECT INTERPRETATIV(2024) Ceban (Postolache), IngaScopul cercetării constă în fundamentarea aspectelor sonore ale musicalului Adio Chiustenge! de Dumitru Lupu, evidențiind particularitățile numerelor vocale precum și recomandări de ordin interpretativ. Noutatea și originalitatea științifică rezidă în faptul că pentru prima dată în muzicologia din România şi din Republica Moldova, se realizează o analiză aprofundată a creației muzicalteatrale Adio Chiustenge! de D. Lupu; sunt scoase în evidență procedee stilistice și de gen folosite de autor, sunt studiate aspecte ce țin de interpretarea vocală. The purpose of the research consists in substantiating the verbal and sound aspects of the musical Adio Chiustenge! by Dumitru Lupu, highlighting the particularities of the vocal fragments as well as offering interpretive recommendations. The novelty and scientific originality consist in the fact that, for the first time in Romanian or Moldovan musicology, a detailed analysis of the musical-theatrical creation Adio Chiustenge! by D. Lupu is offered, the stylistic and genre procedures used by the composer are highlighted, the aspects related to vocal interpretation are studied.Item VARIETĂŢILE GENULUI DE OPERĂ ÎN CREAŢIA COMPOZITORILOR DIN REPUBLICA MOLDOVA (1950 – 2015)(2024) Coman, DianaScopul tezei constă în studierea şi identificarea tipurilor de gen prezente în operele compozitorilor din Republica Moldova, montate pe scena teatrului liric din Chișinău pe parcursul anilor 1950-2015. Pentru prima dată în muzicologia autohtonă se realizează o amplă cercetare axată pe evoluţia creației naţionale de operă privită sub aspectul genuistic. The purpose of the thesis is to study and identify the genre types present in the works of composers from the Republic of Moldova, staged at the lyric theater in Chișinău during the years 1950-2015. For the first time in Moldovan musicology, an extensive research focused on the evolution of national opera creation from a genre perspective is conducted.Item ВОКАЛЬНЫЕ СТИЛИ ПОП-МУЗЫКИ В ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ СОВРЕМЕННОГО ИСПОЛНИТЕЛЯ(2024) Julea, VioletaScopul tezei сonstă în fundamentarea teoretică a tehnicilor vocale ale muzicii pop universale și aplicării acestora în practica interpretativă contemporană. Noutatea și originalitatea științifică a tezei constă în unicitatea cercetării: pentru prima dată în știința muzicală din Republica Moldova au fost identificate și analizate cele mai importante tehnici și metode vocale ale muzicii pop contemporane, considerate ca o unitate a aspectelor istorice, interpretative și metodice. The aim of the thesis is the theoretical substantiation of the vocal techniques of universal pop music and analyzes their application in contemporary performance practice. The novelty and scientific originality of the thesis lie in the uniqueness of the research: for the first time in the musical science of the Republic of Moldova, the most important vocal techniques and methods of contemporary pop music have been identified and analyzed, considered as a unity of historical, performing and methodical aspects.Item СОНАТЫ ДЛЯ СКРИПКИ И ФОРТЕПИАНО КОМПОЗИТОРОВ РЕСПУБЛИКИ МОЛДОВА В АСПЕКТЕ ИСПОЛНИТЕЛЬСКОЙ ИНТЕРПРЕТАЦИИ(2024) Saulova, InessaScopul tezei este a cerceta potențialul expresiv și tehnic al genului de sonată pentru vioară și pian în creația compozitorilor din Republica Moldova din prima jumătate a secolului XX – începutul secolului XXI, în vederea relevării unor modalități de perfecționare a măiestriei de interpretare în ansamblu a violoniștilor și pianiștilor, și a promovării creațiilor autorilor autohtoni. Noutatea și originalitatea științifică și practică a tezei este legată de faptul că pentru prima dată în muzicologia din Republica Moldova sunt cercetate, de pe pozițiile tratării interpretative, un șir de sonate pentru vioară și pian scrise de compozitori autohtoni. The purpose of the thesis: to study the expressive and technical potential of the sonata genrefor violin and piano in the works of composers from the Republic of Moldova in the second half of the 20th – beginning 21st centuries in order to identify ways of improving the ensemble skills of violinists and pianists, as well as to promote the work of national authors. The scientific and practical novelty and originality of the thesis relates to the fact that, forthe first time in the Republic of Moldova's musicology, a number of national sonatas for violin and piano were analysed from the perspective of performer’s interpretation.Item ФОРТЕПИАННОЕ ТРИО В КОМПОЗИТОРСКОМ ТВОРЧЕСТВЕ РЕСПУБЛИКИ МОЛДОВА: ИСТОРИКО-СТИЛЕВОЙ АСПЕКТ(2024) Pleșcan, IrinaScopul lucrării este cercetarea panoramică a genului de trio cu pian în creația compozitorilor din Republica Moldova din secolul XX – începutul secolului XXI, din punctul de vedere al diversității stilistice ale celor mai reprezentative mostre ale acestuia. O parte a materialelor prezentate în teză este studiată pentru prima dată, la acestea se atribuie lucrări aflate în arhiva Uniunii compozitorilor și muzicologilor din Moldova. În procesul de analiză a creațiilor selectate pentru prima dată au fost introduse unele noțiuni precum macro-ciclu de trio cu pian; tratarea trioului de pian ca ciclu de piese cu program ș. a. The purpose of the work: the panoramic research of the piano trio genre in the composer’s creation of the Republic of Moldova in the 20th and beginning of the 21st centuries, considered from the point of view of the stylistic diversity of its most representative examples. A certain part of material represented in this thesis has been studying for the first time, discovered in of Composers’ and Musicologists’ Union of Moldova archive. Within the selected pieces analyses for the first time some new notions are used, such as piano trio macrocycle, piano trio as a cycle of program pieces etc.