1. Teze de doctor

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 20 of 25
  • Item
    ХУДОЖЕСТВЕННЫЙ ОБРАЗ СПЕКТАКЛЯ В ТЕАТРЕ «ЕУЖЕН ИОНЕСКО» НА РУБЕЖЕ XX-XXI ВЕКОВ ( НА ОСНОВЕ КЛАССИЧЕСКОЙ ДРАМАТУРГИИ)
    (2025) Mariancic-Cobzac, Vera
    Scopul cercetări este demonstrarea rolului dramaturgiei clasice în dezvoltarea artelor spectacolului, în special la Teatrul Național „E. Ionesco”, ce contribuie la formarea imaginii artistice a spectacolului, reflectând realitățile cultural-istorice și valorile general-umane. Pentru prima dată este realizată o cercetare complexă asupra rolului dramaturgiei clasice în realizarea scenică a teatrului „E. Ionesco” (1990-2000), fiind evidențiate strategiile originale ale adaptării scenice. The scope of the work is to determine the role and significance of the interpretation of classical dramaturgy in the productions of the National Theatre "Eugène Ionesco," which contributes to the formation of a multi-layered artistic image reflecting contemporary cultural and historical realities and universal human values. This dissertation conducts a comprehensive study of productions based on classical dramaturgy at the National Theatre "Eugène Ionesco" (1990–2000s) for the first time, identifying unique strategies of their stage adaptation.
  • Item
    IMPACTUL FILMULUI DOCUMENTAR ASUPRA PROCESULUI DE FORMARE A TINEREI GENERAȚII
    (2024) Mărgineanu, Virgiliu
    Scopul tezei constă în fundamentarea teoretică și demonstrarea experimental-practică a fenomenului filmului documentar în formarea tinereii generații, precum și realizarea unor producții în contextul păstrării memoriei istorice. Noutatea şi originalitatea științifică a tezei rezidă în cercetarea impactului filmului documentar asupra procesului de formare a tinerii generații, a interdependenței cunoașterii lumii de anturajul audiovizual contemporan. The purpose of the thesis consists in the theoretical foundation and the experimentalpractical demonstration of the phenomenon of documentary film in the formation of the young generation, as well as the realization of productions within the context of preserving historical memory. The novelty and scientific originality of the thesis lie in researching the impact of documentary film on the formation process of the young generation and the interdependence of knowledge about the world with the contemporary audiovisual environment.
  • Item
    TEHNICI DE ARTĂ TRADIȚIONALE ȘI MODERNE ÎN SCULPTURĂ
    (2024) Dobrovolschi, Oleg
    Scopul cercetării este determinarea și caracterizarea particularităților și însușirilor tehnologiilor tradiționale și moderne aplicate în sculptură; conceptualizarea și elaborarea unui proiect artistic Creația, între natură și natura formei artistice în baza tehnicilor cercetate. Noutatea și originalitatea științifică rezidă în: stabilirea și caracterizarea tehnicilor tradiționale și moderne în sculptură; analiza și sistematizarea tipurilor de materiale sculpturale; identificarea și descrierea ustensilelor și utilajelor aplicate în tehnologia sculpturii; abordarea modalităților de amplasare a sculpturilor în spațiu. The purpose of the research is the determination and characterization of the particularities and features of traditional and modern technologies applied in sculpture; the conceptualization and elaboration of an artistic project Creation, between nature and the nature of the artistic form based on the researched techniques. Scientific novelty and originality reside in the establishment and characterization of traditional and modern techniques in sculpture; analysis and systematization of types of sculptural materials; identification and description of tools and machines/ instruments applied in sculpture technology; adressing ways of placing the sculptures in space.
  • Item
    INDUSTRIA MUZICALĂ DIN REPUBLICA MOLDOVA: ASPECTE DE ANALIZĂ CULTUROLOGICĂ
    (2024) Badicu, Iurie
    Scopul cercetării constă în analiza sistemului industriei muzicale autohtone pentru determinarea impactul acesteia asupra dezvoltării culturii și societății din Republica Moldova. Noutatea și originalitatea științifică: constă în natura de pionierat a lucrării, fiind prima teză de doctorat care abordează industria muzicală din Republica Moldova în calitate de fenomen cultural și de sistem. The purpose of the research is to analyze the system of the local music industry to determine its impact on the development of culture and society in the Republic of Moldova. The scientific novelty lies in the pioneering nature of the thesis, as it is the first doctoral dissertation addressing the music industry in the Republic of Moldova as a cultural phenomenon and system.
  • Item
    DIHOTOMIA EVOLUŢIEI DANSULUI SCENIC ÎN CONTEXTUL ABORDĂRILOR SINCRONICE ŞI DIACRONICE
    (2023) Apostol, Snejana
    Scopul cercetării este determinarea factorilor și premiselor evoluției dansului scenic pe continentul european în contextul abordărilor dihotomice și tridimensionale. A fost propusă o nouă viziune în cercetarea artei coregrafice, care are la bază conceptul dihotomic; au fost relevate contextele și premisele istorice și social-culturale care au influențat constituirea și dezvoltarea dansului scenic pe continentul european; au fost evidențiate și argumentate premisele apariției și evoluției dansului scenic în cadrul abordării tridimensionale: istorice, filosofico-culturologice și propriu-zis coregrafice; au fost argumentate particularitățile fiziologice, biologice, psihologice și sociale ale stilisticii și tehnicii dansului scenic; au fost evidențiate tendințele de dezvoltare a dansului scenic de pe pozițiile modernismului și ale postmodernismului. The purpose of the research is to determine the factors and premises of the evolution of stage dance on the European continent in the context of dichotomous and three-dimensional approaches.A new vision was proposed in the research of choreographic art, which is based on both the dichotomous concept; the historical and social-cultural contexts and premises were revealed, which influenced the establishment and development of stage dance on the European continent; premises for the appearance and evolution of stage dance were highlighted and argued within the three-dimensional approach: historical, philosophical-cultural and, actually, choreographic; the physiological, biological, psychological and social peculiarities of the stylistics and technique of stage dance were argued; the development trends of stage dance from the positions of modernism and postmodernism were highlighted.
  • Item
    TRATĂRI INTERPRETATIVE ÎN CREAȚIILE VIOLONISTICE DE INSPIRAȚIE FOLCLORICĂ ALE COMPOZITORILOR DIN REPUBLICA MOLDOVA
    (2023) Tălămbuță, Radu
    Scopul cercetării constă în elucidarea principiilor de interpretare a creațiilor pentru vioară de inspirație folclorică ale compozitorilor moldoveni, în contextul evidențierii particularităților interpretative violonistice populare. Noutatea lucrării constă în faptul că pentru prima dată într-o teză de doctorat au fost elaborate pe plan teoretic noi concepte interpretative ale creațiilor violonistice de sorginte folclorică ale compozitorilor moldoveni. The goal of the research consists in elucidating the principles of performing of folk-inspired violin creations by Moldovan composers, in the context of highlighting the particularities of popular violin interpretation. The novelty of the work consists in the fact that for the first time in a doctoral thesis, new performing concepts of the violinistic creations of folklore origin of the Moldovan composers were theoretically elaborated.
  • Item
    ОРГАН В КАМЕРНОМ ТВОРЧЕСТВЕ ДМИТРИЯ КИЦЕНКО
    (2023) Strezev, Mihail
    Scopul cercetării constă în valorificarea științifică а creațiilor camerale ale lui Dmitri Kițenko pentru orgă și cu participarea orgii din punctul de vedere al afilierii stilistice și de gen, sferei de imagini, formei, mijloacelor de expresivitate muzicală, tratării interpretative. Noutatea și originalitatea științifică a lucrării este determinată de faptul că pentru prima dată în muzicologia Republicii Moldova a fost abordată o temă legată de creația organistică autohtonă. În premieră, lucrările camerale ale lui Dmitri Kițenko pentru orgă și cu participarea orgii au devenit un subiect central de studiu. The research purpose is the scientific development of chamber works by Dmitry Kitsenko for the organ and with the participation of the organ from the point of view of genre and style affiliation, figurative structure, form, means of musical expression and performing interpretation. The novelty and originality of the scientific research is determined by the fact that for the first time in the musicology of the Republic of Moldova, it reveals a topic related to national organ creation. In premiere, the central subject of study became Dmitry Kitsenko's chamber compositions for organ and with the participation of the organ.
  • Item
    PRINCIPII DE REALIZARE ȘI INTERPRETARE A LUCRĂRILOR ACADEMICE TRANSCRISE PENTRU ACORDEON
    (2022) Știuca, Petru
    Scopul cercetării constă în elucidarea principiilor de realizare a transcripțiilor pentru acordeon în contextul evidențierii particularităților tratării interpretative a acestora. Noutatea lucrării teoretice constă în faptul că pentru prima dată într-o teză de doctorat a fost transcris și analizat, din perspectiva metodologică, științifică-muzicologică și interpretativă, un repertoriu reprezentativ de lucrări academice pentru acordeon, fapt ce a permis autorului, pe de o parte, elucidarea problemelor transcripției ca proces de creație și tehnică de realizare, iar, pe de alta, formularea unor recomandări metodice ce țin de ținuta artistică, stilistică și tehnică a interpretării. The purpose of the research is to elucidate the principles of transcriptions for the accordion in the context of highlighting the peculiarities of their performing treatment. The novelty of the theoretical work consists in the fact that for the first time in a doctoral thesis was transcribed and analyzed, from the methodological, scientific-musicological and performing perspectives, a representative repertoire of academic works for the accordion, which allowed the author, on the one hand, elucidating the problems of transcription as a process of creation and technique of realization, and, on the other hand, formulating methodical recommendations related to the artistic, stylistic and technical attire of performing.
  • Item
    TEHNICI ȘI PROCEDEE DE INTERPRETARE LA CONTRABAS ÎN PRACTICA JAZZISTICĂ (ANII 1920 – PREZENT)
    (2024) Socican, Igor
    Scopul cercetării constă în fundamentarea științifică a tehnicilor și procedeelor de interpretare la contrabas a muzicii de jazz și determinarea rolului acestora în context interpretativ. Noutatea și originalitatea științifică constă în crearea unei viziuni complexe asupra fenomenului artistic al contrabasului, prin caracterizarea teoretică și demonstrarea practică a particularităților tehnicilor de interpretare a muzicii jazz la acest instrument. Pentru prima dată au fost sistematizate procedeele interpretative specifice contrabasului, caracteristice stilurilor de jazz vizate, în baza analizei artei unor muzicieni celebri. The aim of the research is the scientific substantiation of jazz music performance techniques and methods on the double bass and determining their role within the performance context. The scientific novelty and originality lies in creating a comprehensive overview of the artistic phenomenon of the double bass, through theoretical characterization and practical demonstration of the specific techniques for performing jazz music on this instrument. For the first time, performance methods specific to the double bass and characteristics of the examined jazz styles have been systematized, based on the analysis of the artistry of celebrated musicians.
  • Item
    СОНАТЫ ДЛЯ СКРИПКИ И ФОРТЕПИАНО КОМПОЗИТОРОВ РЕСПУБЛИКИ МОЛДОВА В АСПЕКТЕ ИСПОЛНИТЕЛЬСКОЙ ИНТЕРПРЕТАЦИИ
    (2024) Saulova, Inessa
    Scopul tezei este a cerceta potențialul expresiv și tehnic al genului de sonată pentru vioară și pian în creația compozitorilor din Republica Moldova din prima jumătate a secolului XX – începutul secolului XXI, în vederea relevării unor modalități de perfecționare a măiestriei de interpretare în ansamblu a violoniștilor și pianiștilor, și a promovării creațiilor autorilor autohtoni. Noutatea și originalitatea științifică și practică a tezei este legată de faptul că pentru prima dată în muzicologia din Republica Moldova sunt cercetate, de pe pozițiile tratării interpretative, un șir de sonate pentru vioară și pian scrise de compozitori autohtoni. The purpose of the thesis: to study the expressive and technical potential of the sonata genrefor violin and piano in the works of composers from the Republic of Moldova in the second half of the 20th – beginning 21st centuries in order to identify ways of improving the ensemble skills of violinists and pianists, as well as to promote the work of national authors. The scientific and practical novelty and originality of the thesis relates to the fact that, forthe first time in the Republic of Moldova's musicology, a number of national sonatas for violin and piano were analysed from the perspective of performer’s interpretation.
  • Item
    VALORIFICAREA FOLCLORULUI MUZICAL ROMÂNESC ÎN JAZZUL DIN REPUBLICA MOLDOVA LA CONFLUENŢA SECOLELOR XX-XXI: PROCEDEE ŞI TEHNICI DE INTERPRETARE VOCALĂ
    (2022) Romanenco, Cristina
    Scopul investigației constă în fundamentarea teoretico-practică a tratării folclorului românesc în muzica vocală de jazz din Republica Moldova la confluența sec. XX-XXI. Pentru prima dată în muzicologia națională se valorifică un strat important al culturii muzicale non-academice și anume interacțiunea jazzului cu folclorul muzical românesc privit sub aspectul interpretării vocale. The aim of the investigation consists in theoretical and practical capitalization of Romanian folclor’ treatment in vocal jazz music of the Republic of Moldova on the turn of 20th-21st centuries. for the first time in national musicology an important layer of non-academic musical culture is capitalized, namely the interaction of jazz with Romanian musical folklore treated from the aspect of vocal performance.
  • Item
    ФОРТЕПИАННОЕ ТРИО В КОМПОЗИТОРСКОМ ТВОРЧЕСТВЕ РЕСПУБЛИКИ МОЛДОВА: ИСТОРИКО-СТИЛЕВОЙ АСПЕКТ
    (2024) Pleșcan, Irina
    Scopul lucrării este cercetarea panoramică a genului de trio cu pian în creația compozitorilor din Republica Moldova din secolul XX – începutul secolului XXI, din punctul de vedere al diversității stilistice ale celor mai reprezentative mostre ale acestuia. O parte a materialelor prezentate în teză este studiată pentru prima dată, la acestea se atribuie lucrări aflate în arhiva Uniunii compozitorilor și muzicologilor din Moldova. În procesul de analiză a creațiilor selectate pentru prima dată au fost introduse unele noțiuni precum macro-ciclu de trio cu pian; tratarea trioului de pian ca ciclu de piese cu program ș. a. The purpose of the work: the panoramic research of the piano trio genre in the composer’s creation of the Republic of Moldova in the 20th and beginning of the 21st centuries, considered from the point of view of the stylistic diversity of its most representative examples. A certain part of material represented in this thesis has been studying for the first time, discovered in of Composers’ and Musicologists’ Union of Moldova archive. Within the selected pieces analyses for the first time some new notions are used, such as piano trio macrocycle, piano trio as a cycle of program pieces etc.
  • Item
    CREAŢIILE PENTRU CORN SEMNATE DE OLEG NEGRUŢA ÎN REPERTORIUL CONCERTISTIC ŞI DIDACTIC NAŢIONAL
    (2022) Munteanu, Dorina
    Scopul tezei constă în valorificarea muzicologică și interpretativă a creațiilor compozitorului O. Negruţa pentru corn ca parte componentă a repertoriul concertistic și didactic autohton pentru acest instrument. Noutatea lucrării rezidă în realizarea unei ample treceri în revistă a repertoriului pentru corn în componistica din Republica Moldova și a celui semnat de O. Negruța, ca fiind unul reprezentativ pentru acest instrument. The aim of the thesis consists in the musicological and interpretative valorisation of works for French horn by Oleg Negruța, as a component part of the national concerto and didactic repertoire for this instrument. The novelty of the work lies in the comprehensive survey of the horn repertoire in the work of composers from the Republic of Moldova, including O. Negruța’s, which is representative for this instrument.
  • Item
    ВОКАЛЬНЫЙ ДУЭТ В ЭСТРАДНОЙ И ДЖАЗОВОЙ МУЗЫКЕ
    (2023) Munteanu, Angelica
    Scopul tezei constă în cercetare multilaterală a duetului vocal în muzica pop și jazz din punct de vedere al evoluției istorice, tipologiei și al principiilor interpretative. În studiul teoretic, pentru prima dată în Republica Moldova, a fost colectat, analizat și sistematizat material faptic semnificativ, ceea ce face posibilă prezentarea unei panorame a dezvoltării duetului pop și jazz în muzica universală și națională și determinarea lui ca un fenomen artistic deosebit. The purpose of the thesis is a multilateral research on the vocal duet in pop and jazz music in terms of historical evolution, typology and performing principles. In the theoretical study, for the first time in the Republic of Moldova, significant facts were collected, analyzed and systematized, which makes it possible to present an overview of the development of the pop and jazz duet in universal and national music and its establishment as a special artistic phenomenon.
  • Item
    ВОКАЛЬНЫЕ СТИЛИ ПОП-МУЗЫКИ В ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ СОВРЕМЕННОГО ИСПОЛНИТЕЛЯ
    (2024) Julea, Violeta
    Scopul tezei сonstă în fundamentarea teoretică a tehnicilor vocale ale muzicii pop universale și aplicării acestora în practica interpretativă contemporană. Noutatea și originalitatea științifică a tezei constă în unicitatea cercetării: pentru prima dată în știința muzicală din Republica Moldova au fost identificate și analizate cele mai importante tehnici și metode vocale ale muzicii pop contemporane, considerate ca o unitate a aspectelor istorice, interpretative și metodice. The aim of the thesis is the theoretical substantiation of the vocal techniques of universal pop music and analyzes their application in contemporary performance practice. The novelty and scientific originality of the thesis lie in the uniqueness of the research: for the first time in the musical science of the Republic of Moldova, the most important vocal techniques and methods of contemporary pop music have been identified and analyzed, considered as a unity of historical, performing and methodical aspects.
  • Item
    СОНАТА-ВОСПОМИНАНИЕ НИКОЛАЯ МЕТНЕРА: ДРАМАТУРГИЧЕСКИЕ И ФАКТУРНЫЕ ОСОБЕННОСТИ СКВОЗЬ ПРИЗМУ ИСПОЛНИТЕЛЬСКОЙ ТРАКТОВКИ
    (2023) Gheorghieva, Maria
    Scopul cercetării – a argumenta unicititatea soluției compoziționale-dramatice și de factură a Sonatei-reminiscenza op. 38 nr. 1 de N. Medtner prin sinteza modurilor lirice, epice și dramatice de organizare a conținutului și un tip special de factură care combină principiile omofoniei și polifoniei. Noutatea și originalitatea tezei se datorează faptului că pentru prima dată în Republica Moldova prezintă o cercetare a particularităților dramaturgice și facturale ale Sonatei-reminiscenza de N. Medtner, de pe pozițiile tratării interpretative. The study aims to substantiate the uniqueness of the compositional, dramaturgical and textural solution of the N. Medtner's Sonata-reminiscenza with a synthesis of lyrical, epic and dramatic modalities of content’s organization and a special kind of texture which combines the principles of homophony and polyphony. The innovation and originality of the thesis is due to the fact that this dissertation is the first in Moldavian musicology to present a study of the dramaturgical and textural peculiarities of Medtner's Sonata-reminiscenza related to the artistic interpretation of the performer.
  • Item
    ТРАКТОВКА ФОРТЕПИАННОЙ ПАРТИИ В ЦИКЛЕ ИНСТРУМЕНТАЛЬНЫХ ТРИО INO ВЛАДИМИРА РОТАРУ
    (2023) Djalilova, Natalia
    Scopul tezei este a oferi o prezentare integrală asupra „super-ciclului” Trio INO de V. Rotaru, din punctul de vedere al genului și al trăsăturilor dramaturgiei, care servesc drept bază pentru relevarea importanței partidei pianului în ciclul dat. Noutatea și originalitatea științifică a cercetăriise datorează faptului că în practica muzicologică autohtonă are loc o nouă tentativă de a studia „super-ciclul” triourilor cu pian ale compozitorului V. Rotaru, în ceea ce privește îmbinarea abordărilor teoretică și interpretativă, subliniind în special importanța partidei pianului în cadrul ansamblurilor. The dissertation purpose is to give a holistic understanding of the “supercycle” of the INO Trio by V. Rotaru, from the point of view of genre and dramatic features that serve as the basis for identifying the meaning of the piano part in the INO Trio cycle. The scientific novelty and originality of the research is due to the fact that in domestic musicological practice a new attempt is being made to study the “supercycle” of piano trios by composer V. Rotaru in terms of combining theoretical and performing approaches, especially emphasizing the importance of the piano part in ensembles.
  • Item
    CONCERTUL PENTRU VOCE ȘI ORCHESTRĂ: ISTORIE ȘI CONTEMPORANEITATE
    (2023) Coșciug, Tatiana
    Scopul studiului constă în identificarea specificului și caracteristicilor definitorii ale concertelor pentru voce și orchestră, inclusiv prin explorarea aspectului interpretativ al concertelor analizate. Cercetarea își propune să urmărească evoluția acestui gen în cadrul muzicii academice contemporane, subliniind contribuțiile compozitorilor din Republica Moldova. Noutatea și originalitatea științifco-practică a studiului rezidă în abordarea detaliată și cuprinzătoare a concertelor pentru voce și orchestră care nu se limitează doar la o analiză a trăsăturilor distinctive și a particularităților interpretative, ci oferă și o perspectivă amplă a semnificației culturale a acestui gen muzical, evidențiază aspecte inovatoare și influențele locale asupra dezvoltării sale. The aim of this research is to investigate the particularities and specifics of concerts for voice and orchestra, providing a comprehensive perspective on the distinctive features, interpretative value, and cultural significance of this musical genre. By analyzing representative examples, the study aims to reveal a deeper understanding of the evolution of vocal concerts in the landscape of contemporary academic music, with a focus on the contributions made by composers from the Republic of Moldova. The scientific-practical novelty and originality of the study consist of a detailed and comprehensive approach to concerts for voice and orchestra, providing not only an analysis of distinctive features and interpretative value but also a broad perspective on the cultural significance of this musical genre.
  • Item
    STILISTICA JAZZULUI ÎN ROMANȚE ȘI LIEDURI ALE COMPOZITORILOR DIN REPUBLICA MOLDOVA
    (2024) Corjan-Colesnic, Angela
    Scopul investigației constă în fundamentarea influenței jazzistice asupra creației cameral-vocale autohtone începând cu anii ’60 ai secolului trecut până în prezent. Noutatea și originalitatea conceptului artistic constă în pregătirea și interpretarea a trei concerte cameral-vocale ale căror programe reflectă influența jazzului asupra limbajului muzical al creațiilor cameral-vocale naționale. The purpose of the investigation consists in substantiating the jazz influence on the national chamber-vocal creation of the period that includes the 60s of the last century until now. The novelty and originality of the artistic concept consists in the preparation and interpretation of three chamber-vocal concerts whose program reflects the influence of jazz on the musical language of national chamber-vocal creations.
  • Item
    VARIETĂŢILE GENULUI DE OPERĂ ÎN CREAŢIA COMPOZITORILOR DIN REPUBLICA MOLDOVA (1950 – 2015)
    (2024) Coman, Diana
    Scopul tezei constă în studierea şi identificarea tipurilor de gen prezente în operele compozitorilor din Republica Moldova, montate pe scena teatrului liric din Chișinău pe parcursul anilor 1950-2015. Pentru prima dată în muzicologia autohtonă se realizează o amplă cercetare axată pe evoluţia creației naţionale de operă privită sub aspectul genuistic. The purpose of the thesis is to study and identify the genre types present in the works of composers from the Republic of Moldova, staged at the lyric theater in Chișinău during the years 1950-2015. For the first time in Moldovan musicology, an extensive research focused on the evolution of national opera creation from a genre perspective is conducted.