4. Materiale metodico-didactice
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing 4. Materiale metodico-didactice by Author "Pîslari, Snejana"
Now showing 1 - 3 of 3
Results Per Page
Sort Options
Item МЕТОДОЛОГИЧЕСКИЕ ОСНОВЫ ИЗУЧЕНИЯ МУЗЫКАЛЬНОГО ТЕМБРА: метод. разраб.(AMTAP, 2021) Pîslari, SnejanaLucrarea Bazele metodologice ale cercetării timbrului în muzică este concepută ca un ghid metodologic pentru studenții din instituțiile de învățământ muzical superior (ciclul I și II) și are un caracter interdisciplinar. Ea se adresează în primul rând tinerilor compozitori și muzicologi, care însușesc bazele profesiei în cadrul cursurilor didactice Organologie, Orchestrație, Istoria stilurilor orchestrale, Orchestra Contemporană, Сompoziție. Scopul acestui ghid metodologic constă în sistematizarea informației despre evoluția gândirii timbrale, în formularea definiției timbrului, în identificarea celor trei abordări complementare ale studierii esenței sale, în dezvăluirea proprietăților și funcțiilor lui: acustice, psihologice și muzicologice. Printre problemele abordate în acest ghid se analizează rolul timbrului în dramaturgia și forma muzicală, îmbinarea funcțiilor compoziționale și de expresivitate, corelația timbrului cu alte mijloace de expresie. Acest ghid este prima încercarea științifico-metodologică din Republica Moldova, în care, pe baza lucrărilor muzicologice sunt analizate aspectele teoretice ale studierii timbrului și se sistematizează informația despre evoluția gândirii timbrale în muzica europeană. La fel, lucrarea conține planul de analiză a partiturii unei lucrări orchestrale, un exemplu de referat la istoria stilurilor orchestrale și un test la istoria stilurilor orchestrale.Item ОРГАННОСТЬ КАК ТЕМБРОВО-ФАКТУРНОЕ СВОЙСТВО ОРКЕСТРОВОЙ ТКАНИ В СОЧИНЕНИЯХ П. РИВИЛИСА: метод. разраб.(AMTAP, 2021) Pîslari, SnejanaLucrarea Principiul organistic, ca însușire timbral-facturală a discursului orchestral în creațiile lui P. Rivilis din anii 1970-1990 este concepută ca un ghid metodologic pentru studenții din instituțiile de învățământ muzical superior (ciclul I și II) și are un caracter interdisciplinar. Ea se adresează în primul rând tinerilor compozitori, muzicologi și dirijori orchestrei simfonice, care însușesc bazele profesiei în cadrul cursurilor didactice Organologie, Orchestrație, Istoria stilurilor orchestrale, Orchestra Contemporană. În ghidul de față este examinat principiul organistic ca o tratare specială a construirii unei verticale orchestrale, care rar se întîlnește în practica muzicală. Acest principiu de organizare a texturii în creațiile simfonice ale lui P. Rivilis este asociat cu implementarea diferitelor sarcini compoziționale: neofolcloric – în Dansuri simfonice și Unisoane, neobaroc – în Chacona. Această lucrare la fel analizează astfel de manifestări ale principiului organistic, cum ar fi schimbările rare de timbru și orchestrarea terasată, se concentrează pe dispoziția specifică registrală a țesăturii orchestrale.Item ЧИСТЫЕ И СМЕШАННЫЕ ТЕМБРЫ В СИМФОНИЧЕСКОМ ТВОРЧЕСТВЕ ВТОРОЙ ПОЛОВИНЫ XX ВЕКА: метод. разраб.(AMTAP, 2021) Pîslari, SnejanaLucrarea Timbrurile pure și mixte în lucrările simfonice în a doua jumătate a sec. XX (pe bază creațiilor orchestrale ale lui Pavel Rivilis din anii 1970-1990) este concepută ca un ghid metodologic pentru studenții din instituțiile de învățământ muzical superior (ciclul I și II) și are un caracter interdisciplinar. Ea se adresează în primul rând tinerilor compozitori și muzicologi, care însușesc bazele profesiei în cadrul cursurilor didactice Organologie, Orchestrație, Istoria stilurilor orchestrale, Orchestra Contemporană. Totodată, lucrarea poate fi folosită de student și ca un suport de curs în studierea disciplinelor Istoria muzicii naționale și Сompoziție. În ghidul de față sunt examinate principalele tehnici de utilizare a timbrurilor orchestrale în baza analizei partiturilor lui P. Rivilis, sunt identificte principiile de utilizare a timbrelor pure și mixte pentru redarea specificului de interpretare a muzicii populare autohtone în creațiile simfonice ale compozitorului din anii 197090, evidențiază particulartitățile orchestrale de valorificare a monodiei. Această publicație este prima lucrare științifico-didactică din Republica Moldova, în care problemele cercetării timbrale se analizează în contextul evoluției gândirii timbrale în muzica europeană.