4. Materiale metodico-didactice
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing 4. Materiale metodico-didactice by Title
Now showing 1 - 20 of 49
Results Per Page
Sort Options
Item ARMONIA: SCURT ISTORIC AL CONCEPTELOR TEORETICE (DIN ANTICHITATE PÂNĂ ÎN SEC. XIX) : suport de curs(AMTAP, 2019) Berezovicova, TatianaLucrarea de față reprezintă un suport de curs la disciplina Armonie și vine în ajutorul studenților și elevilor din cadrul instituțiilor de învățământ muzical superior și preuniversitar, de la specialitățile Muzicologie și Compoziție, fiind accesibilă și pentru cei ce studiază alte specialități muzicale. Lucrarea este adresată și tinerilor profesori, în primul rând, celor care predau cursul Armonie și au nevoie de informații ce țin de partea istorică a disciplinei.Item ARMONIA: suport de curs. Vol. 1(AMTAP, 2021) Barbanoi, HristinaARMONIA. Suport de curs (vol. I) este o lucrare metodico-didactică destinată studenților anului I de la programele de studiu: Instrumente populare, Instrumente orchestrale (instrumente aerofone) și Instrumente muzică ușoară și jazz, ciclul I licență. Conținutul tematic al acestei lucrări corespunde Curriculumului la disciplina Armonia pentru specialitățile sus-menționate și prezintă temele începând cu Acordurile modului minor natural. Tetracordul frigic. Turația frigică până la capitolul dedicat Notelor neacordice. Această lucrare metodico-didactică ar putea fi de folos și pentru studenții altor programe de studiu, precum: Instrumente cu clape, Instrumente orchestrale (instrumente cu coarde), Dirijat coral etc. Scopul acestei lucrări este de a veni în ajutorul studenților în procesul de însușire a disciplinei Armonia, care are un impact indubitabil asupra formării viitorilor muzicieni profesioniști.Item ARMONIA: suport de curs. Vol. 2(AMTAP, 2021) Barbanoi, HristinaARMONIA. Suport de curs (vol. II) este o lucrare metodico-didactică destinată studenților anului II de la programele de studiu: Instrumente populare, Instrumente orchestrale (instrumente aerofone) și Instrumente muzică ușoară și jazz, ciclul I, licență, dar care ar putea fi folosite în procesul didactic și de către studenții altor programe de studiu. Conținutul tematic al acestei lucrări corespunde Curriculum-ului la disciplina Armonia pentru specialitățile sus-menționate și prezintă temele care se studiază în anul II, începând cu Alterațiile acordurilor grupului de dominantă și de subdominantă până la tema Modulația enarmonică. Scopul acestei lucrări este de a veni în ajutorul studenților în procesul de însușire a disciplinei Armonia, care are impact indubitabil asupra formării unui muzician profesionist.Item CITIREA PARTITURILOR CORALE: suport de curs(AMTAP, 2018) Şimbariov, AnaDisciplina Citirea partiturilor corale ocupă un loc important în programul de studiu pentru dirijori de cor, fiind repartizată pe trei ani de studii. Suportul de curs este adresat viitorilor dirijori, care se pregătesc pentru activitatea profesionistă în calitate de conducători de cor, dar și tinerilor cadre didactice care participă la procesul de instruire a acestora.Item CLAUDE DEBUSSY – ÎNTEMEIETORUL IMPRESIONISMULUI MUZICAL: note de curs(AMTAP, 2020) Gîrbu, EcaterinaLucrarea metodică întitulată Claude Debussy – întemeietorul impresionismului muzical include un material didactic care vine în ajutorul studenților pentru a contribui la consolidarea cunoștințelor din cadrul cursului de istorie a muzicii universale, constituind în același timp un suport esențial pentru cadrele didactice. La elaborarea notelor de curs s-a ținut cont de faptul că materialul didactic propus joacă un rol important în pregătirea profesională a viitorilor artiști și, în același timp, contribuie la formarea lor în calitate de cadre didactice și interpreți ce vor desfășura o activitate pedagogică legată de instruirea muzicală a elevilor și studenților. Tema propusă face parte din materialul preconizat pentru semestrul VI, include multe informaţii şi noutăţi ce țin de creația compozitorului francez Claude Debussy și se recomandă pentru studenţii anului III de la toate specialitățile Facultăţii Arta Muzicală.Item COMPUNEREA ACOMPANIAMENTULUI LA CURSUL DE ARMONIE: ghid metodic(CEP USM, 2019) Sambriş, ElenaGhidul metodic abordează probleme ce vizează alcătuirea acompaniamentului in cadrul predării disciplinei ,,Armonia". In publicaţia de faţă sunt examinate aspectele teoretice ale structurii şi tipurilor de figuraţie. De asemenea, sunt propuse tabele ale formulelor structurale şi ale marcării numerice a acordurilor folosite in muzica de jazz. Lucrarea conţine modele de armonizare şi exerciţii la temele studiate. Ghidul metodic este destinat cadrelor didactice ale Academiei de Muzică, Teatru şi Arte Plastice, cât şi celor din liceele, colegiile, universităţile din republică, în care se studiază disciplina ,,Armonia".Item DEFINIȚIA MUZICOLOGIEI: suport de curs(AMTAP, 2014) Melnic, VictoriaLucrarea metodică Definiția muzicologiei este concepută ca un suport pentru cursul Iniţiere în muzicologie prevăzut pentru anul I de studii la specialitățile Muzicologie și Compoziție pentru a le oferi studenţilor o imagine complexă şi unitară asupra muzicologiei. Pornind de la definițiile noțiunilor muzică și artă (în Preliminarii) indispensabile pentru înțelegerea specificul științei despre muzică în comparație cu alte domenii ale cunoașterii în compartimentul Muzica: perspective de înțelegere și explicație sunt prezentate și comparate mai multe abordări ale muzicii prin optica oferită de diferite științe. De asemenea este examinată relația între muzicologie și practica muzicală precum și deosebirile între activitatea muzicologică și alte tipuri de activitate muzicală (compartimentul Muzicologia - știința despre muzică). În lucrare este explicată etimologia termenului muzicologie după care sunt citate și comentate mai multe definiții ale noțiunii aparținând savanților din România, Rusia, SUA, Franța ș.a. (Etimologia și definiția termenului muzicologie). În ultimul compartiment (Definiția noțiunii știință) se propune o comparație între cunoașterea științifică și alte tipuri de cunoaștere. Lucrarea poate fi recomandată studenților, masteranzilor și doctoranzilor AMTAP, cadrelor didactice, precum și muzicologilor cercetători.Item DIFICULTĂȚI ORCHESTRALE DIN REPERTORIUL ORCHESTREI SIMFONICE A AMTAP (MUZICA NAȚIONALĂ)(2019) Andrieş, VladimirLucrarea metodică Dificultăți orchestrale din repertoriul Orchestrei simfonice a Academiei de Muzică, Teatru și Arte Plastice (muzica națională) este o crestomație la disciplina Orchestra simfonică destinată studenților și masteranzilor specialității Instrumente orchestrale cu scopul facilității studiului partidelor instrumentale pentru o mai bună integrare în orchestră. În crestomație sunt incluse fragmente din câteva creații orchestrale reprezentative pentru școala componistică din România și Republica Moldova. Fiecare din ele este precedată de o scurtă notă cu informații despre compozitor și piesa respectivă.Item DIFICULTĂȚI ORCHESTRALE DIN REPERTORIUL ORCHESTREI SIMFONICE A AMTAP. MUZICA SEC. XX: crestomaţie(2019) Andrieş, VladimirLucrarea metodică Dificultăți orchestrale din repertoriul Orchestrei simfonice a Academiei de Muzică, Teatru și Arte Plastice. Muzica sec. XX este o crestomație la disciplina Orchestra simfonică destinată studenților și masteranzilor specialității Instrumente orchestrale cu scopul facilității studiului partidelor instrumentale pentru o mai bună integrare în orchestră. În crestomație sunt incluse fragmente din câteva creații reprezentative în diverse genuri (simfonic, concertant și vocal-simfonic) compuse de compozitori ai sec. XX ce aparțin diferitelor școli naționale (germană, rusă și engleză) unele dintre care au fost pentru prima dată interpretate la Chișinău anume de orchestra simfonică a AMTAP. Fiecare din ele este precedată de o scurtă notă cu informații despre compozitor și lucrarea respectivă.Item DIFICULTĂȚI ORCHESTRALE DIN REPERTORIUL ORCHESTREI SIMFONICE A AMTAP. MUZICA ROMANTISMULUI AUSTRO-GERMAN: crestomaţie(2019) Andrieş, VladimirLucrarea metodică Dificultăți orchestrale din repertoriul Orchestrei simfonice a Academiei de Muzică, Teatru și Arte Plastice. Muzica Romantismului austro-german este o crestomație la disciplina Orchestra simfonică destinată studenților și masteranzilor specialității Instrumente orchestrale cu scopul facilității studiului partidelor instrumentale pentru o mai bună integrare în orchestră. În crestomație sunt incluse fragmente din câteva creații vocal-simfonice compuse de compozitori reprezentativi ai romantismului austro-german care au fost pentru prima dată interpretate la Chișinău anume de orchestra simfonică a AMTAP. Fiecare dintre ele este precedată de o scurtă notă cu informații despre compozitor și lucrarea respectivă.Item DIRIJAT CORAL: suport de curs(AMTAP, 2018) Şimbariov, AnaDisciplina Dirijare corală ocupă un loc important în programul de studiu, contribuind la formarea personalității creatoare a dirijorului de cor, alături de alte discipline de specialitate, practica pedagogică și interpretativă. Prezentul suport de curs este adresat dirijorilor – în primul rând studenților care se pregătesc pentru activitatea profesionistă de sine stătătoare în calitate de conducători de cor, dar și tinerilor cadre didactice care participă la procesul de instruire a acestora. În lucrare este reflectată experiența bogată acumulată de către profesorii catedrei Dirijare. Una din cerințele generale este creșterea treptată a complexității repertoriului studiat de la an la an. Un alt principiu pe care se bazează programul cursului, este diversitatea ca stil, gen, caracterul muzicii ale lucrărilor studiate. Alături de creațiile din repertoriul universal al muzicii academice, un loc important îl ocupă opusurile compozitorilor autohtoni.Item ETAPE ÎN APARIȚIA ȘI DEZVOLTAREA PROFESIONALISMULUI INSTRUMENTAL DE TRADIȚIE ORALĂ(AMTAP, 2019) Badrajan, Svetlana; Slabari, NicolaeSuportul de curs Etape în apariția și dezvoltarea profesionalismului instrumental de tradiție orala este important pentru completarea surselor didactice la disciplina Istoria artei interpretative la instrumente populare, existente doar sub forma de studii și articole. Scopul acestui suport de curs este de a prezenta multilateral un segment important din istoria interpretarii instrumentale populare și anume apariția și dezvoltarea profesionalismului instrumental de tradiție orala. Materialele suportului de curs vor facilita activitatea de învațare a studentului, îl va ajuta sa se orienteze în diversitatea surselor bibliografice, sa se pregateasca pentru seminare, totodata sa-ți formeze o viziune sistemica asupra fenomenului profesionalismului instrumental de tradiție orala, pe care îl reprezinta și îl vor dezvolta în continuare prin activitatea lor dupa absolvirea Academiei de Muzica, Teatru și Arte Plastice.Item ETAPE ÎN APARIȚIA ȘI DEZVOLTAREA PROFESIONALISMULUI INSTRUMENTAL DE TRADIȚIE ORALĂ: suport de curs(AMTAP, 2024) Badrajan, Svetlana; Slabari, NicolaeSuportul de curs Etape în apariția și dezvoltarea profesionalismului instrumental de tradiție orală este important pentru completarea surselor didactice la disciplina Istoria artei interpretative la instrumente populare, existente doar sub formă de studii și articole. Scopul acestui suport de curs este de a prezenta multilateral un segment important din istoria interpretării instrumentale populare și anume apariția și dezvoltarea profesionalismului instrumental de tradiție orală. Materialele suportului de curs vor facilita activitatea de învățare a studentului, îl va ajuta să se orienteze în diversitatea surselor bibliografice, să se pregătească pentru seminare, totodată să-și formeze o viziune sistemică asupra fenomenului profesionalismului instrumental de tradiție orală, pe care îl reprezintă și îl vor dezvolta în continuare prin activitatea lor după absolvirea Academiei de Muzică, Teatru și Arte Plastice. The present course support is key in completing the teaching resources for the discipline “The history of interpretive art in popular instruments”, which currently exist only as studies and articles. The purpose of this course support is to present multilaterally an important part in the history of instrumental folk interpretation, namely the emergence and development of the instrumental professionalism of oral tradition. The materials in this course support will facilitate the students’ learning activity, will help them navigate the diversity of the bibliographic sources, prepare for seminars, as well as form an overarching vision on the phenomenon of the instrumental professionalism of oral tradition, which the students themselves represent and will further develop through their activity after graduating from the Academy of Music, Theater and Fine Arts.Item FANTOMELE VISURILOR : FANTEZIE(S. n., 2014) Lapicus, Anatolie; Mahovici, IurieVă prezentăm al patrulea volum de transcrieri pentru două piane la patru mâini Din repertoriul duetului pianiștilor Anatolie Lapicus și Iurie Mahovici, dedicat aniversării a 20 de ani de activitate artistică. La prima vedere el reprezintă o culegere de piese, care pot fi interpretate separat sau în diferite combinații, la solicitarea interpreților. Și totuși aveți în față o creație experimentală, pe care noi am întitulat-o Fantezia Fantomele visurilor. Este un ciclu de piese, plasate într-o ordine strict determinată, obligatorie pentru interpretare.Item FLAUT: suport de curs(AMTAP, 2022) Gamurari, PavelLucrarea metodică Flaut este elaborată ca un suport de curs și vine în ajutorul studenților din anul I de studii pentru consolidarea cunoștințelor în cadrul disciplinei Teoria instrumentelor, prevăzută pentru studiere în cadrul programelor de Licență la specialitățile Interpretarea instrumentală (Pian, Instrumente orchestrale, Instrumente populare, Instrumente de estradă și jazz), Canto (Canto popular, Canto estradă și jazz), Compoziție, Muzicologie și anul III la specialitatea Muzică. Suportul de curs va facilita activitatea de învățare a studentului, ajutându-l să se orienteze în diversitatea surselor bibliografice și mediatice. Totodată, lucrarea reprezintă un suport esențial pentru cadrele didactice care predau nu doar disciplina Teoria instrumentelor, ci și Instrument (flaut), Ansamblu, Orchestra ș.a. Pornind de la aspectele istorice ale flautului, în suport sunt expuse particularitățile interpretative ale instrumentului în contextul diferitelor stiluri componistice. Cunoașterea instrumentelor muzicale, a posibilităților lor tehnice și expresive, nume ale marilor flautiști recunoscuți pe plan mondial – toate acestea au o importanță semnificativă în activitatea muzical-artistică a studenților de la toate specialitățile.Item FORMAREA DEPRINDERILOR DE INTERPRETARE LA NAI: ghid metodic(AMTAP, 2017) Negură, IonGhidul metodic Formarea deprinderilor de interpretare la nai este dedicat particularităților de interpretare la nai, instrument care a devenit o parte indispensabilă a culturii muzicale românești, fiind pe larg solicitat atât în muzica folclorică cât și în cea academică. Acumulând o bogată experiență artistică și pedagogică, autorul și-a propus ca scop elaborarea unor metode și principii necesare în procesul instruirii tinerilor interpreți din instituțiile de învățământ de profil din Republica Moldova. În prezenta lucrare sunt abordate diverse aspecte ale artei interpretative, atât cele ce vizează tehnica de interpretare propriu-zisă cât și unele probleme de ordin psihofiziologic întâmpinate de tinerii interpreți. Fiecare aspect al actului interpretativ este minuțios analizat de autor, propunându-se soluții pentru depășirea diferitor probleme, metode de dezvoltare a abilităților muzicale. Toate aceste lucruri vor fi utile nu doar tinerilor interpreți dar și celor consacrați. Materialele prezentate în acest studiu pot fi aplicate la orele de Instrument în instituțiile de învățământ superior muzical.Item GHID METODIC PENTRU PERFECTAREA TEZEI DE LICENȚĂ(AMTAP, 2019) Badrajan, SvetlanaLa elaborarea acestul ghid au fost consultate lucrări metodice ale genului din diferite domenii de studii ciclul I de la USM, UPS Ion Creangă, US Alecu Russo din Bălți, ULIM ș.a. și valorificate ținând cont de conținutul și specificul activității științifico-metodice în învățământul artistic superior. Scopul ghidului constă în stabilirea regulilor generale privind elaborarea şi susţinerea tezelor de licenţă în cadrul Academiei de Muzică, Teatru și Arte Plastice din Moldova.Item GHIDUL PRACTICII PEDAGOGICE: indicații metodice(AMTAP, 2021) Roman, RuslanaLucrarea metodică Ghidul practicii pedagogice este elaborat în ajutorul studenților din cadrul Academiei de Muzică, Teatru și Arte Plastice, precum și conducătorilor și coordonatorilor practicii pedagogice. În lucrarea dată se descrie procesul de organizare a practicii pedagogice. De asemenea, sunt prezentate etapele, modul de desfăşurare, precum şi actele aferente.Item HIP-HOP-UL ȘI RAP-UL CA FENOMENE CULTURALE ȘI MUZICALE: ESTETICĂ, STILISTICĂ, EVOLUȚIE: suport metodic(AMTAP, 2022) Tcacenco, VictoriaScopul suportului metodic сonstă în cercetarea pluridimensională a fenomenelor hip-hop și rap în cultura contemporană de masă. Sunt analizate aspecte sociocuturale ale fenomenului, ideile și conceptele de bază, reflectate în textele poetice ale rapper-ilor. Specificul sonor al compozițiilor hip-hop și rap este privit în contextul interacțiunii unor procedee stilistice și a mijloacelor de expresivitate muzicală noi cu progresul tehnic și tehnologic. Sunt schițate de asemenea unele derivate ale subculturii hop-hop și rap (Old School, New School, Gangsta Rap, Alternative Hip-Hop ș. a.). Materialele lucrării pot fi utilizate la unele disciplini universitare precum ar fi: Istoria muzicii de estradă și jazz, Practica de descifrare, Stilistica.Item INDICAȚII METODICE PENTRU STUDIEREA ȘI INTERPRETAREA CONCERTULUI PENTRU VIOLĂ ŞI ORCHESTRĂ DE BELA BARTÓK(AMTAP, 2012) Andrieş, VladimirLucrarea include analiza particularităților compoziționale și interpretative ale Concertului pentru violă și orchestră de B. Bartók în vederea identificării principalelor dificultăți tehnice și artistice precum și unele consideraţii metodice asupra depășirii acestora în procesu l de studiere și interpretare a Concertului
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »