4. Materiale metodico-didactice
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing 4. Materiale metodico-didactice by Issue Date
Now showing 1 - 20 of 49
Results Per Page
Sort Options
Item UNELE ASPECTE ISTORICE ALE DEZVOLTĂRII TEHNICII PIANISTICE ÎN SECOLELE XVI – XX(AMTAP, 2012) Pancovschi, LudmilaPrintre scopurile acestei lucrări se află dezvăluirea aspectelor istoriografice ale apariției pianului și a artei interpretative pianistice în Europa, de la începuturi și până în prezent. Aceste procese au fost strâns legate și de activitatea unor mari pianiști, compozitori și maeștri lutieri, ce au creat acest instrument, dezvoltând, pe parcursul a câtorva secole, o artă interpretativă strălucită.Item INDICAȚII METODICE PENTRU STUDIEREA ȘI INTERPRETAREA CONCERTULUI PENTRU VIOLĂ ŞI ORCHESTRĂ ES-DUR DE ALESSANDRO ROLLA(AMTAP, 2012) Andrieş, VladimirLucrarea include analiza particularităților compoziționale și interpretative ale Concertului pentru violă și orchestră de A.Rolla în vederea identificării principalelor dificultăți tehnice și artistice precum și unele consideraţii metodice asupra depășirii acestora în procesul de s tudiere și interpretare a ConcertuluiItem RECOMANDĂRI METODICE ASUPRA INTERPRETĂRII CICLULUI DE PIESE PENTRU PIAN „ANOTIMPURILE” DE P. CEAIKOVSKI(AMTAP, 2012) Pancovschi, LudmilaUnul din principalele scopuri ale lucrării de faţă este de a ajuta profesorii şcolilor de muzică şi a liceelor în procesul de studiu al ciclului „Anotimpurile” de P. Ceaikovski. În procesul de studiu al lucrării lui P.Ceaikovski, în faţa copilului-interpret pot apărea un şir de probleme legate de haşuri, digitaţie, emiterea sunetului, pedalizare. Toate aceste probleme vor fi abordate în procesul de analiză metodică a fiecărei piese.Item INDICAȚII METODICE PENTRU STUDIEREA ȘI INTERPRETAREA CONCERTULUI PENTRU VIOLĂ ŞI ORCHESTRĂ DE BELA BARTÓK(AMTAP, 2012) Andrieş, VladimirLucrarea include analiza particularităților compoziționale și interpretative ale Concertului pentru violă și orchestră de B. Bartók în vederea identificării principalelor dificultăți tehnice și artistice precum și unele consideraţii metodice asupra depășirii acestora în procesu l de studiere și interpretare a ConcertuluiItem RECOMANDĂRI METODICE ASUPRA INTERPRETĂRII CICLULUI VOCAL ŞAPTE MELODII PE VERSURI DE CLEMENT MAROT DE GEORGE ENESCU(AMTAP, 2012) Pancovschi, LudmilaItem ПСИХОЛОГИЧЕСКИЕ АСПЕКТЫ КАМЕРНО-АНСАМБЛЕВОГО ИСПОЛНИТЕЛЬСТВА: методическая разработка(AMTAP, 2014) Lapicus, Anatolie; Mahovici, IurieНастоящее методическое пособие посвящено одному из наиболее важных аспектов ансамблевого музицирования, а именно — психологическим аспектам совместного исполнительства. Опираясь как на солидную теоретическую базу, так и на собственный богатый опыт камерного исполнительства, концертной деятельности, авторы настоящего труда синтезируют наиболее важные положения, касающиеся данной проблемы. Одним из положительных качеств работы является ее междисциплинарный характер, основанный на интеграции знаний самых разных наук — музыковедения, теории и истории исполнительского искусства, психологии творчества, педагогики. Авторы обращаются к таким категориям, как коммуникация, творческое сопереживание исполнителей, методы формирования профессионально-коммуникативных качеств музыкантов, вопросы эстрадного самообладания, коммуникативной креативности в классе камерного ансамбля и др. Теоретические положения, сформулированные в работе, дополнены воспоминаниями и высказываниями выдающихся музыкантов-практиков — как пианистов, так и представителей других исполнительских специальностей. Чувствуется также отражение огромного исполнительского опыта, накопленного участниками фортепианного дуэта А. Лапикус – Ю. Махович, а также их деятельность в качестве исполнителей в рамках различных камерных составов.Item DEFINIȚIA MUZICOLOGIEI: suport de curs(AMTAP, 2014) Melnic, VictoriaLucrarea metodică Definiția muzicologiei este concepută ca un suport pentru cursul Iniţiere în muzicologie prevăzut pentru anul I de studii la specialitățile Muzicologie și Compoziție pentru a le oferi studenţilor o imagine complexă şi unitară asupra muzicologiei. Pornind de la definițiile noțiunilor muzică și artă (în Preliminarii) indispensabile pentru înțelegerea specificul științei despre muzică în comparație cu alte domenii ale cunoașterii în compartimentul Muzica: perspective de înțelegere și explicație sunt prezentate și comparate mai multe abordări ale muzicii prin optica oferită de diferite științe. De asemenea este examinată relația între muzicologie și practica muzicală precum și deosebirile între activitatea muzicologică și alte tipuri de activitate muzicală (compartimentul Muzicologia - știința despre muzică). În lucrare este explicată etimologia termenului muzicologie după care sunt citate și comentate mai multe definiții ale noțiunii aparținând savanților din România, Rusia, SUA, Franța ș.a. (Etimologia și definiția termenului muzicologie). În ultimul compartiment (Definiția noțiunii știință) se propune o comparație între cunoașterea științifică și alte tipuri de cunoaștere. Lucrarea poate fi recomandată studenților, masteranzilor și doctoranzilor AMTAP, cadrelor didactice, precum și muzicologilor cercetători.Item FANTOMELE VISURILOR : FANTEZIE(S. n., 2014) Lapicus, Anatolie; Mahovici, IurieVă prezentăm al patrulea volum de transcrieri pentru două piane la patru mâini Din repertoriul duetului pianiștilor Anatolie Lapicus și Iurie Mahovici, dedicat aniversării a 20 de ani de activitate artistică. La prima vedere el reprezintă o culegere de piese, care pot fi interpretate separat sau în diferite combinații, la solicitarea interpreților. Și totuși aveți în față o creație experimentală, pe care noi am întitulat-o Fantezia Fantomele visurilor. Este un ciclu de piese, plasate într-o ordine strict determinată, obligatorie pentru interpretare.Item STRUCTURA ŞI CLASIFICAREA MUZICOLOGIEI : suport de curs(AMTAP, 2015) Melnic, VictoriaLucrarea metodică Structura și clasificarea muzicologiei este concepută ca un suport pentru cursul Iniţiere în muzicologie prevăzut pentru anul I de studii la specialitățile Muzicologie și Compoziție. Muzicologia contemporană prezintă o disciplină ştiinţifică extrem de complexă, concretizată printr-o totalitate de ramuri ştiinţifice, toate având acelaşi obiect – cunoaşterea artei sonore în diferitele ei ipostaze. Structura muzicologiei este determinată de diverşi factori de natură obiectivă şi subiectivă. Ea modelează structura activităţii muzicologice şi reflectă nu numai realitatea stării culturii muzicale, ci şi aparatul metodologic de care dispune ştiinţa. Principalele puncte de reper pentru sistematizarea cunoștințelor, inclusiv în muzicologie sunt cele două categorii fundamentale – spațiul și timpul care reprezintă axele existențiale ale vieții și activității omului. Știința despre muzică adoptă și ea conceptul epistemologic de spațiu și timp și își structurează subiectele materiilor sale după două principii preluate din filosofie: sistematic și istoric. În diferite perioade istorice savanții au delimitat branșele muzicologiei în mai multe moduri, reieșind din varii principii. În lucrare sunt expuse și analizate mai multe sisteme de clasificare a științei muzicale începând cu Antichitatea și până în zilele noastre.Item MONOOPERA VOCEA UMANĂ ÎN CONTEXTUL CREAȚIEI LUI FRANCIS POULENC: suport de curs(AMTAP, 2016) Paraschiv-Znatokova, CristinaLucrarea metodică Francis Poulenc Monoopera Vocea umană este concepută ca un suport pentru cursul Istoria muzicii universale, prevăzut pentru anul IV de studii la specialitățile Interpretatare instrumentală, Canto, Dirijat, Mzicologie și Compoziție, pentru a le oferi studenților un material didactic suplimentar la tema data. În lucrare este reflectată situația în muzica franceză a secolului XX, principalele curente și direcții de dezvoltare. În primul compartiment autoarea prezintă sumarul activității artistice a lui Francis Poulenc: stilul și importanța creației compozitorului în contextul muzicii universale și a celei franceze, moștenirea artistică, periodizarea creației. În cel de-al doilea capitol este analizată monoopera Vocea umană - cea mai reprezentativă și ultima lucrare de amploare a compozitorului. Pe parcursul studiului sunt abordate următoarele subiecte: istoria creării, dificultățile realizării dramei muzicale, dramaturgia, partida vocală, partida orchestrei. Lucrarea poate fi recomandată studenților, masteranzilor și doctoranzilor AMTAP, cadrelor didactice.Item KARLHEINZ STOCKHAUSEN: MUZICA UNIVERSULUI: suport de curs(AMTAP, 2016) Paraschiv-Znatokova, CristinaLucrarea metodică Karlheinz Stockhausen: Muzica Universului este concepută ca un suport pentru cursul Istoria muzicii universale, prevăzut pentru anul IV de studii la specialitățile Interpretatare instrumentală, Canto, Dirijat, Mzicologie și Compoziție, pentru a le oferi studenților un material didactic suplimentar la tema Sumarul activității lui K.Stockhausen. În lucrare este reflectată importanța activității și caracterul individual, unic al demersului creator al lui K. Stockhausen - unul dintre cei mai proeminenți avangardiști din a doua jumătate a secolului XX. În primul compartiment sunt expunse concepțiile estetico-filosofice ale lui K. Stockhausen și postulatele teoretice ale muzicii electronice, compozitorul fiind considerat pe bună dreptate părintele acestui curent muzical. În al doilea compartiment este prezentată periodizarea creației și evoluția stilului componistic al lui K. Stockhausen. Tot aici sunt descrise direcțiile și tehnicile componistice abordate de Stockhausen la diferite etape ale activității sale, exemplificate cu analiza celor mai proeminente opusuri muzicale. Lucrarea poate fi recomandată studenților, masteranzilor și doctoranzilor AMTAP, cadrelor didactice.Item MĂIESTRIE DE CONCERT: suport de curs(AMTAP, 2017) Savelieva, TamaraPrezentul suport de curs este adresat pianiștilor – în primul rând studenților care se pregătesc pentru activitatea profesionistă de sine stătătoare în calitate de maeștri de concert, dar și tinerilor cadre didactice care participă la procesul de instruire a acestora. Autoarea și-a propus obiectivul de a reflecta într-o lucrare metodologică experiența bogată acumulată de către profesorii departamentului Pian, dar și cea proprie, activând pe parcursul a multor ani în fruntea secției Măiestrie de concert a acestui departament.Item FORMAREA DEPRINDERILOR DE INTERPRETARE LA NAI: ghid metodic(AMTAP, 2017) Negură, IonGhidul metodic Formarea deprinderilor de interpretare la nai este dedicat particularităților de interpretare la nai, instrument care a devenit o parte indispensabilă a culturii muzicale românești, fiind pe larg solicitat atât în muzica folclorică cât și în cea academică. Acumulând o bogată experiență artistică și pedagogică, autorul și-a propus ca scop elaborarea unor metode și principii necesare în procesul instruirii tinerilor interpreți din instituțiile de învățământ de profil din Republica Moldova. În prezenta lucrare sunt abordate diverse aspecte ale artei interpretative, atât cele ce vizează tehnica de interpretare propriu-zisă cât și unele probleme de ordin psihofiziologic întâmpinate de tinerii interpreți. Fiecare aspect al actului interpretativ este minuțios analizat de autor, propunându-se soluții pentru depășirea diferitor probleme, metode de dezvoltare a abilităților muzicale. Toate aceste lucruri vor fi utile nu doar tinerilor interpreți dar și celor consacrați. Materialele prezentate în acest studiu pot fi aplicate la orele de Instrument în instituțiile de învățământ superior muzical.Item STUDIUL NAIULUI: elaborare ştiinţifico-metodică(AMTAP, 2017) Negură, IonElaborarea ştiinţifico-metodică Studiul naiului abordează diverse aspecte ale artei interpretative frecvent întâlnite în practică. Autorul începe cu descrierea detaliată a istoriei apariției și evoluției instrumentului vizat atât în cultura muzicală universală cât și în cea națională, continuând cu descrierea abilităților generale (memorie, auzul etc.). Toate aceste aspecte ale actului interpretativ sunt minuțios analizate din perspectiva artei interpretative la nai, propunîndu-se diverse exerciții și metode de dezvoltare a aptitudinilor utile în practica interpretativă a studenților. Materialele prezentate în această elaborare științifoc-metodică pot fi aplicate la disciplinele Istoria artei interpretative, Metodica predării discipinei de specialitate, Organologie și Instrument. Studiul este destinat atât studenților cât și profesorilor instituțiilor superioare de învățămînt de profil din Republica Moldova.Item DIRIJAT CORAL: suport de curs(AMTAP, 2018) Şimbariov, AnaDisciplina Dirijare corală ocupă un loc important în programul de studiu, contribuind la formarea personalității creatoare a dirijorului de cor, alături de alte discipline de specialitate, practica pedagogică și interpretativă. Prezentul suport de curs este adresat dirijorilor – în primul rând studenților care se pregătesc pentru activitatea profesionistă de sine stătătoare în calitate de conducători de cor, dar și tinerilor cadre didactice care participă la procesul de instruire a acestora. În lucrare este reflectată experiența bogată acumulată de către profesorii catedrei Dirijare. Una din cerințele generale este creșterea treptată a complexității repertoriului studiat de la an la an. Un alt principiu pe care se bazează programul cursului, este diversitatea ca stil, gen, caracterul muzicii ale lucrărilor studiate. Alături de creațiile din repertoriul universal al muzicii academice, un loc important îl ocupă opusurile compozitorilor autohtoni.Item CITIREA PARTITURILOR CORALE: suport de curs(AMTAP, 2018) Şimbariov, AnaDisciplina Citirea partiturilor corale ocupă un loc important în programul de studiu pentru dirijori de cor, fiind repartizată pe trei ani de studii. Suportul de curs este adresat viitorilor dirijori, care se pregătesc pentru activitatea profesionistă în calitate de conducători de cor, dar și tinerilor cadre didactice care participă la procesul de instruire a acestora.Item REPERE TEMATICE LA DISCIPLINA FOLCLOR MUZICAL: suport de curs(AMTAP, 2019) Badrajan, SvetlanaSuportul de curs este destinat profesorilor și studenților de la specialitațile muzicologie si compoziție, dar poate fi utilizați de reprezentanții altor specilaitați. Lucrarea metodica trateaza teme, care corespun curriculei la disciplina Folclor muzical: Folclor, folcloristica, etnomuzicologie, antropologie muzicala; Morfologia folclorului muzical; Repertorii, genuri, categorii; Organologie și organofonie. Unitațile de curs prezentate în cadrul suportului de curs sunt de un real folos în pregatirea profesionala a muzicienilor, în crearea unei personalitati reprezentative a culturii muzicale nationale. Lucrarea metodica data poate servi ca baza în predarea cursului de Folclor muzical în alte institutii de învătământ.Item ETAPE ÎN APARIȚIA ȘI DEZVOLTAREA PROFESIONALISMULUI INSTRUMENTAL DE TRADIȚIE ORALĂ(AMTAP, 2019) Badrajan, Svetlana; Slabari, NicolaeSuportul de curs Etape în apariția și dezvoltarea profesionalismului instrumental de tradiție orala este important pentru completarea surselor didactice la disciplina Istoria artei interpretative la instrumente populare, existente doar sub forma de studii și articole. Scopul acestui suport de curs este de a prezenta multilateral un segment important din istoria interpretarii instrumentale populare și anume apariția și dezvoltarea profesionalismului instrumental de tradiție orala. Materialele suportului de curs vor facilita activitatea de învațare a studentului, îl va ajuta sa se orienteze în diversitatea surselor bibliografice, sa se pregateasca pentru seminare, totodata sa-ți formeze o viziune sistemica asupra fenomenului profesionalismului instrumental de tradiție orala, pe care îl reprezinta și îl vor dezvolta în continuare prin activitatea lor dupa absolvirea Academiei de Muzica, Teatru și Arte Plastice.Item GHID METODIC PENTRU PERFECTAREA TEZEI DE LICENȚĂ(AMTAP, 2019) Badrajan, SvetlanaLa elaborarea acestul ghid au fost consultate lucrări metodice ale genului din diferite domenii de studii ciclul I de la USM, UPS Ion Creangă, US Alecu Russo din Bălți, ULIM ș.a. și valorificate ținând cont de conținutul și specificul activității științifico-metodice în învățământul artistic superior. Scopul ghidului constă în stabilirea regulilor generale privind elaborarea şi susţinerea tezelor de licenţă în cadrul Academiei de Muzică, Teatru și Arte Plastice din Moldova.Item INTERPRETAREA CREAȚIILOR VOCALE NERITUALE(AMTAP, 2019) Badrajan, SvetlanaLucrarea metodica Note de curs la disciplina Istoria Artei interpretative vocale populare, care constituie o parte componenta a Planului de învatamânt universitar, la ciclu I/ Licenta este axata pe instruirea studentului la specialitatea Canto popular și crearea viitorului interpret de muzica populara, de asemenea a specialistului in domeniul patrimoniului muzical imaterial, direcție actuala importanta și absolut necesara sub aspectul salvgardarii și valorificarii acestui domeniu al culturii naționale. Scopul notelor de curs este de a trasa repere fundamentale la tema Interpretarea creațiilor vocale nerituale, necesare pentru transmiterea și însușirea de catre studentul de la specialitatea Canto popular a unui segment important din cadrul cursului de Istoria artei interpretative vocale populare; de a înțelege importanța promovarii folclorului muzical vocal în contemporaneitate prin prisma educației și pegatirii la cel mai înalt nivel profesional.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »