3. Articole

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 20 of 21
  • Item
    ВЫСТАВКА КАК ФОРМА ПРОДВИЖЕНИЯ ХУДОЖНИКА: ИСТОРИЯ И ИЗБРАННЫЕ ПРИМЕРЫ
    (AMTAP, 2023) Bijik, Anna
    Articolul examinează etapele dezvoltării activităţii expoziţionale din punct de vedere apromovării mărcii profesionale a artistului şi a lucrărilor sale. Autorul analizează lucrările mai multor cercetători care s‑au ocupat de problematica dată. În calitate de material factologic sunt prezentate atât expoziţiile vest‑europene din secolul XIX cât şi cele contemporane din Belarus. The article examines the stages of the development of the exhibition business from the point of view of promoting the artist’s brand and his works. The author has analyzed the works of a wide range of researchers of this problem. Both Western European exhibitions of the 19th century and modern Belarusian ones have been examined and are considered as factual material.
  • Item
    VALORIFICAREA MATERIALELOR NECONVENŢIONALE PRIN PRISMA ARTICOLELOR DE PODOABĂ VESTIMENTARĂ CONTEMPORANĂ
    (AMTAP, 2023) Mațcan-Lîsenco, Inga
    Scopul studiului dat este determinarea unor aspecte legate de materialele neconvenţionale: contradicţii în aparatul conceptual existent în bijuteria vestimentară contemporană fabricată din materiale neconvenţionale. Totodată, sunt atinse aspecte legate de conexiunea slabă între teorie şi practica de proiectare şi confecţionarea podoabelor, utilizând materialele neconvenţionale; lipsa de experienţă în producere a podoabelor, utilizând materialele neconvenţionale; depistarea unor discrepanţe între necesitatea practică şi abordările propuse pentru soluţionarea problemei. Pentru atingerea acestui scop, autorul a apelat la analiza şi sinteza materialului de specialitate existent, la interviuri cu artişti şi meşteşugari, la analiza de articole şi trenduri pentru introducerea informaţiei noi în circuitul ştiinţific pe baza documentelor existente. The purpose of the given study is to determine some aspects related to unconventional materials: contradictions in the existing conceptual apparatus in contemporary costume jewelery made from unconventional materials. At the same time, aspects related to the weak connection between theories, design practice and the making of ornaments using non‑conventional materials are touched upon; lack of experience in the production of jewelry using non‑conventional materials; detecting some discrepancies between the practical requirements and the approaches proposed for solving the problem. To achieve this goal, the author used the analysis and synthesis of the existing specialized material, interviews with artists and craftsmen, analysis of articles and trends for introducing new information into the scientific circuit based on existing documents.
  • Item
    VISUAL COMMUNICATION TECHNIQUES IN THE AMBIENTAL DESIGN PROCESS STAGES
    (AMTAP, 2023) Stoica, Ștefana-Roxana
    Definirea procesului de design şi cunoaşterea tehnicilor de comunicare vizuală sunt noţiuni pe care un designer trebuie săle posede în procesul de crearea designului pentru beneficiari. În sens larg, procesul de design este format din etape standard‑etapa de identificare, etapa de documentare, etapa de creare a variantelor de design, etapa de selectare a variantei optime – şi etapa de implementare. Diversitatea modurilor de creare a conceptului şi a soluţiei de design face ca designerului să i se pară întotdeauna o provocare începerea unui nou proiect. Condiţionalitatea şi libertatea privind desfăşurarea proiectului de design sunt două noţiuni diametral opuse care au un numitor comun necesitatea de inovaţie şi evoluţie. Knowledge about the design thinking process definition and visual communication techniques is a must have for any designer who is truly dedicated to developing and delivering designs that satisfy the needs and requirements of the clients. Basically, a design process consists of the following standard stages: identification, documentation, definition of the design options, selection of the best‑fit option, and design implementation. Given the many different ways in which a design concept and a design solution can be developed, starting a new design project will always be a real challenge for any designer. Conditionality and freedom of choice are the two conflicting constraints that are inherent to any design project implementation, whose common denominator is the need for innovation and evolution.
  • Item
    THE NEED TO CREATE A SUITABLE ENVIRONMENTAL SETTING FOR THE DEVELOPMENT AND SUPPORT OF CHILDREN WITH AUTISM SPECTRUM DISORDERS IN THE REPUBLIC OF MOLDOVA
    (AMTAP, 2024) Mațcan-Lîsenco, Inga; Barbăneagră, Antonina
    Acest studiu subliniază necesitatea urgentă a dezvoltării infrastructurii specializate pentru copiii cu tulburare de spectru autist (TSA) în Republica Moldova. Articolul identifică elementele esențiale pentru crearea centrelor specializate, inclusiv designul senzorial și percepția culorilor. Rezultatele indică faptul că aceste centre ar trebui să aibă un mediu calm, cu culori estompate, iluminat controlat și spații funcționale. Se recomandă utilizarea materialelor și tehnologiilor eficiente energetic pentru un mediu confortabil și sustenabil. Studiul evidențiază importanța combinării designului specializat cu expertiza profesională pentru a îmbunătăți rezultatele terapeutice și a sprijini incluziunea socială. This study emphasizes the urgent need for specialized infrastructure for children with Autism Spectrum Disorder (ASD) in the Republic of Moldova. The article identifies the essential elements for creating specialized centers, including sensory design and color perception. Findings suggest that these centers should provide a calming environment with muted colors, controlled lighting, and functional spaces. The use of energy-efficient materials and technologies is recommended to ensure a comfortable and sustainable environment. The study highlights the importance of combining specialized design with professional expertise to enhance therapeutic outcomes and support social inclusion.
  • Item
    ARGINTUL – METALUL LUNII ÎN DIMENSIUNEA ARTISTICĂ ȘI CULTURALĂ: PERCEPȚIA FORMEI, CULORII ȘI MATERIALULUI PRIN SINESTEZIE
    (AMTAP, 2025) Vavilina, Natalia
    Argintul este un metal cu o estetică unică, care a fascinat artiștii și meșterii de-a lungul istoriei. Spre deosebire de aur, a cărui strălucire este intensă și caldă, strălucirea argintului este rece, subtilă și în continuă schimbare – asemănătoare cu lumina lunii care se reflectă pe suprafața apă. În arta bijuteriilor argintul a fost întotdeauna perceput nu doar vizual, ci și tactil. Suprafețele sale lucioase, texturile oxidate sau finisajele mate creează o experiență multisenzorială, care influențează modul în care o bijuterie este simțită și interpretată. Această lucrare explorează rolul argintului în arta bijuteriilor, punând accent pe relația dintre formă, culoare și material prin prisma sinesteziei. Sinestezia este un fenomen perceptiv în care stimulii dintr-un domeniu senzorial declanșează senzații într-un alt domeniu. În acest context, textura argintului poate fi experimentată ca o vibrație vizuală, o armonie cromatică sau chiar un ritm tactil, influențând percepția emoțională și artistică a unui obiect de bijuterie. Această interacțiune dintre vedere și atingere face ca argintul să fie mai mult decât un simplu material – devine o experiență senzorială. Silver is a metal with a unique aesthetics that has fascinated artists and craftsmen throughout history. Unlike gold, whose brilliance is intense and warm, silver's glow is cool, subtle, and constantly shifting –akin to the moonlight reflecting on water. In the art of jewelery, silver has always been perceived not only visually but also tactilely. Its polished surfaces, oxidized textures, or matte finishes create a multisensory experience that influences how a piece of jewelry is felt and interpreted. This paper explores the role of silver in the art of jewelry, emphasizing the relationship between form, color, and material through the prism of synesthesia. Synesthesia is a perceptual phenomenon in which stimuli from a sensory domain trigger sensations in another. In this context, silver’s texture can be experienced as a visual vibration, a chromatic harmony, or even a tactile rhythm, shaping the emotional and artistic perception of a jewelry object. This interaction between sight and touch makes silver more than just a simple material –it becomes a sensory experience.
  • Item
    ANALIZA STILISTICĂ ȘI TEHNICĂ A PICTURII ÎN PLEIN-AIR REALIZATĂ CU AJUTORUL CUȚITULUI DE PALETĂ
    (AMTAP, 2025) Jabinschi, Ion
    Punctând pentru aplicarea tehnicii și tehnologiei picturii în ulei, realizată pe suport din pânză cu ajutorul cuțitului de paletă, în cadrul studiului în plen-air, autorul specifică posibilitățile picturale deosebite, cât și analiza stilistică precum: redarea prospețimei culorilor, obținerea diferitor efcte și texturi deosebite, însușirtea celor mai importante structuri și modele ale tabloului artistic realizat în sânul naturii, produs prin sistemul perceptiv-vizual și estetic, care este imposibil fără senzaţiile provocate direct de contactul cu natura. Această tehnică de realizare a picturii cu ajutorul cuțitului de paletă, este ideală pentru peisaje atât arhitecturale cât și pentru arta abstractă, care oferă posibilitatea obținerii iluziei unei texturi tridimensionale, cât și a texturii în sine, prin efecte tridimensionale ce crează un aer deosebit și original lucrărilor/tablourilor și permite totodată finisarea lucrării „alla prima”. În cercetarea interprinsă este atins și subiectul cunoașterii umane și anume cunoașterea artistic-estetică afectivă prin imagini artistice orientate la cunoașterea de sine și la crearea universului uman. Pointing out the application of the technique and technology of oil painting, made on canvas with the help of a palette knife, within the en plein-air study, the author specifies the special pictorialpossibilities, as well as the stylistic analysis such as: rendering the freshness of colors, obtaining different special effects and textures, the appropriation of the most important structures and models of the artistic painting made in the bosom of nature, produced through the perceptual-visual and aesthetic system, which is impossible without the sensations caused directly by the contact with nature. This technique of painting with a palette knife is ideal for both architectural landscapes and abstract art, which offers the possibility of obtaining the illusion of a three-dimensional texture, as well as the texture itself, through three-dimensional effects that create a special and original air to the works/paintings and also allows the work to be finished „alla prima". The research undertaken also touches on the subject of human knowledge, namely affective artistic-aesthetic knowledge through artistic images oriented towards self-knowledge and the creation of the human universe.
  • Item
    ADAPTAREA BRODERIEI LA NOILE TENDINȚE ÎN MODA CONTEMPORANĂ
    (AMTAP, 2025) Ermurachi-Machado, Carolina
    Broderia, fiind considerată de mult timp o artă decorativă tradițională, a suferit o transformare profundă în moda contemporană. În prezent designerii folosesc broderia în mai multe scopuri, creând contraste între minimalism și complexitate, restabilind astfel un sentiment de autenticitate într-o lume a modei adesea dominată de producția în masă și devenind un mijloc de diferențiere și rafinament. Această lucrare analizează modul în care atât designerii cât și brandurile de modă au revitalizat broderia prin îmbinarea tehnicilor tradiționale cu instrumente digitale și materiale neconvenționale. Broderia, de asemenea, explorează fuziunea sa cu alte genuri de artă și relația sa cu promovarea sustenabilității. Provocarea rămâne de a continua evoluția, menținând în același timp un echilibru între tradiție și inovație. Această evoluție hibridă plasează broderia la intersecția dintre modă, meșteșug și tehnologie, consolidându-și rolul în moda durabilă, extinzându-și în același timp potențialul de impact expresiv în viitorul apropiat. Embroidery, long considered a traditional decorative art, has undergone a profound transformation in contemporary fashion. At present, designers use embroidery for multiple purposes, creating contrasts between minimalism and complexity, and restoring a sense of authenticity in a fashion world often dominated by mass production, thus becoming a means of differentiation and refinement. This paper analyzes how fashion brands and designers have revitalized embroidery by blending traditional techniques with digital tools and unconventional materials. It also explores its fusion with other art genres and its relation with the promotion of fashion sustainability. The challenge remains to continue the evolution, while maintaining a balance between tradition and innovation. This hybrid evolution places embroidery at the intersection of fashion, craft and technology, reinforcing its role in sustainable fashion while expanding its expressive impact potential in the near future.
  • Item
    BATICUL, TEHNICA PICTURII LIBERE PE MĂTASE, IMPLEMENTATĂ ÎN FLORISTICA TEXTILĂ
    (AMTAP, 2025) Cotelea-Condrea, Ludmila
    Pictura pe mătase naturală este un gen de artă fină care se caracterizează prin claritatea și transparența culorilor. Efectul sidefat al mătăsii naturale aduce plus valoare lucrării create. Odată cu dezvoltarea artei vestimentare și confecționarea îmbrăcămintei fine, apare necesitatea creării accesoriilor, menite să definească tot ansamblul vestimentar, cele mai expresive accente fiind florile textile. Florile din mătase naturală se deosebesc prin finețe și reflectă o notă de lux. Se folosesc țesături de mătase naturală, cum ar fi organza, tafta sau satin, pentru a imita aspectul și textura petalelor reale. În scopul obținerii unor lucrări calitative, durabile în timp, care corespund tuturor cerințelor tehnice și estetice, este necesar să fie respectată consecutivitatea lucrului și toate etapele de producere. Floristica textilă, realizată calitativ, concurează cu bijuteriile de lux în ceea ce privește rafinamentul și eleganța. Silk painting is a fine art form characterized by the clarity and transparency of colors. The pearlescent effect of natural silk adds value to the created artwork. With the development of fashion art and the crafting of fine clothing, the need arose to create accessories that define the entire outfit. The most expressive accents are textile flowers. Flowers made of natural silk stand out for their delicacy and reflect a sense of luxury. Fabrics such as organza, taffeta, or satin are used to mimic the look and texture of real petals. To obtain high-quality, durable works that meet all the technical and aesthetic requirements, it is necessary to follow a precise working sequence and all the stages of production. Textile floristry, competes with luxury jewelry in terms of refinement and elegance.
  • Item
    CERINȚE MODERNE ÎN DESIGNUL BIJUTERIILOR
    (AMTAP, 2025) Vavilina, Natalia
    A doua jumătate a secolului XX și începutul secolului XXI au fost marcate de transformări profunde în domeniul informației și comunicațiilor, transformări care au redefinit modul în care gândim știința, arta și designul. Dezvoltarea tehnologică și expansiunea vastelor spații informaționale au deschis orizonturi nelimitate pentru autocunoaștere și dezvoltare personală. În acest context, cerințele contemporane pentru designul de bijuterii sunt influențate atât de societate, cât și de mediul tehnologic, bazându-se pe principii esențiale precum personalizarea, stilizarea, tehnologizarea și integrarea interdisciplinară. Aceste principii se îmbină într-o armonie desăvârșită între formă, culoare și material. Gândirea de design, ce îmbină precizia inginerească cu rafinamentul artistic, devine baza pentru crearea unor bijuterii unice, capabile să reflecte spiritul epocii și aspirațiile estetice ale societății moderne. Cuvinte-cheie: bijuterie, tehnologie, design, autor, material, stil, modă The second half of the 20th century and the beginning of the 21st century were marked by profound transformations in the fields of information and communication, reshaping the way we approach science, art, and design. Technological advancements and the expansion of vast informational spaces have unlocked limitless opportunities for self-discovery and personal development. In this context, contemporary jewelry design requirements are shaped by both societal influences and technological environments, relying on essential principles such as personalization, stylization, technologization, and interdisciplinary integration. These principles blend seamlessly into a harmonious balance of form, color, and material. Design thinking, which merges engineering precision with artistic refinement, forms the foundation for creating unique jewelry pieces that reflect the spirit of the age and the aesthetic aspirations of modern society. Keywords: Jewelry, technology, design, author, material, style, fashion
  • Item
    BRODERIA CA EXPRESIE ARTISTICĂ ÎN KIMONOUL JAPONEZ
    (AMTAP, 2025) Ermurachi-Machado, Carolina; Hubenco, Teodora
    Acest articol este dedicat contextualizării istorice și contemporane a kimonoului japonez. De-a lungul istoriei sale ancestrale, kimonoul japonez a fost principalul articol de îmbrăcăminte în societatea japoneză. Acesta a prezentat întotdeauna o mare varietate de stiluri, culori, accesorii și broderii decorative. Odată cu dezvoltarea societății moderne, kimonoul a devenit un simbol internațional al culturii japoneze, cu un accent deosebit pe broderia sa bogată și decorativă. În creațiile contemporane, kimonoul a fost folosit ca element central în diferite colecții ale designerilor internaționali, cu accent pe utilizarea broderiilor sale și a simbolismului asociat. Cuvinte-cheie: kimono, broderie, decor, modă contemporană, expresie artistică, simboluri etnice, design vestimentar This article is dedicated to the historical contemporary contextualization of the Japanese kimono. Throughout its ancestral history, the Japanese kimono has been the main garment in Japanese society. It has always featured a wide variety of styles, colors, accessories and decorative embroideries. With the development of modern society, the kimono has become an international symbol of Japanese culture, with particular emphasis on its rich and decorative embroidery. In contemporary fashion creations, the kimono has been used as a central element in several collections by international designers, with an emphasis on the use of its embroidery and associated symbolism. In contemporary creations, the kimono has been used as a central element in various collections of international designs, with an emphasis on the use of its embroidery and associated symbolism. Keywords: kimono, embroidery, decoration, contemporary fashion, artistic expression, ethnic symbols, clothing design
  • Item
    IMAGE REPRESENTATION AND FORMULATION OF ARTISTIC CONCEPT IN OIL LANDSCAPE PAINTING
    (AMTAP, 2025) Yuhang, Chen; Savițkaia-Baraghin, Iarîna
    Acest articol explorează rolurile centrale și conotațiile filozofice ale concepției artistice și imaginarului în expresia artistică plastică. Prin analiza operelor reprezentative ale maeștrilor precum Zao Wou-Ki, Chu Teh-Chun și J.M.W. Turner, este dezvăluită integrarea dintre emoție și peisaj, reprezentarea simbolică a imaginarului și interacțiunea dintre abstract și figurativ în creația artistică. Bazându-ne pe practica creativă personală, este examinată continuitatea și inovația imaginarului tradițional în arta contemporană, evidențiindu-se căutarea estetică a „imaginarului dincolo de imagine” și a „concepției dincolo de scenă”. Studiul urmărește să aprofundeze dialogul dintre arta estică și cea vestică și să exploreze semnificațiile creative și culturale ale concepției artistice și imaginarului. Cuvinte-cheie: pictură de peisaj în ulei, concepția artistică; expresia imaginii; creație artistică This article explores the core roles and philosophical connotations of artistic conception and imagery in artistic expression. By analyzing representative works of masters such as Zao Wou-Ki, Chu Teh-Chun, and J.M.W. Turner, it reveals the integration of emotion and scenery, the symbolic representation of imagery, and the interplay between abstraction and figuration in artistic creation. Drawing on personal creative practice, it examines the continuation and innovation of traditional imagery in contemporary art, presenting the aesthetic pursuit of “imagery beyond the image” and “conception beyond the scene.” The study aims to deepen the dialogue between Eastern and Western art and explore the creative and cultural significance of artistic conception and imagery. Keywords: landscape oil painting; creation of artistic conception; imagery expression; artistic creation
  • Item
    THE PAGODA SYMBOL IN 17TH-18TH CENTURY CHINESE AND EUROPEAN PORCELAIN: A CROSS-CULTURAL STUDY OF CULTURAL FILTERING AND CULTURAL MISREADING
    (AMTAP, 2025) Xinxin, Li; Savițkaia-Baraghin, Iarîna
    Această cercetare analizează simbolul pagodei în porțelanul chinezesc și european din secolele XVII-XVIII, explorând rolurile filtrării culturale și interpretării greșite în cadrul schimburilor transculturale. Studiul constată că, după ce simbolul pagodei a ajuns în Europa, nu a fost doar imitat și adoptat de artiști, ci a suferit și o transformare semnificativă, reflectând diferențele și fuziunea mentalităților culturale chineze și occidentale. Spre deosebire de semnificațiile religioase și filozofice ale pagodei în tradiția chineză, artiștii europeni au simplificat și formalizat simbolul, transformându-l într-o emblemă „exotică”. Transformarea simbolului pagodei dezvăluie coliziunile estetice și procesele de adaptare culturală în schimburile trans-culturale, reflectând multiple semnificații și schimbări funcționale ale simbolurilor în contexte culturale diferite. Cuvinte-cheie: Simbolul pagodei, filtrare culturală, interpretare culturală greșită, comunicare trans-culturală, porțelan, secolele XVII-XVIII This study analyzes the pagoda symbol in 17th-18th century Chinese and European porcelain to explore the roles of cultural filtering and cultural misreading in cross-cultural exchanges. The research finds that after the pagoda symbol entered Europe, it was not only imitated and adopted by artists but also underwent a significant transformation, reflecting the differences and fusion of Chinese and Western cultural mindsets. Unlike the religious and philosophical meanings of the pagoda in the Chinese tradition, European artists simplified and formalized the symbol, transforming it into an "exotic" emblem. The transformation of the pagoda symbol reveals the aesthetic collisions and cultural adaptation processes in cross-cultural exchanges, reflecting the multiple meanings and functional shifts of symbols in different cultural contexts. Keywords: Pagoda symbol, cultural filtering, cultural misreading, cross-cultural communication, porcelain, the 17th-18th centuries
  • Item
    REPREZENTĂRI ȘI SEMNIFICAȚII SIMBOLICE ALE MOTIVELOR VEGETALE ÎN TEXTILELE TRADIȚIONALE
    (AMTAP, 2025) Plaținda, Svetlana
    Motivele vegetale din țesăturile tradiționale – covoare, ștergare, fețe de masă și alte textile de uz cotidian sau ceremonial – reprezintă un element fundamental al patrimoniului cultural și studierea acestora este esențială pentru înțelegerea identității artistice și simbolice a comunităților care le-au creat și transmis de-a lungul generațiilor. În primul rând, motivele vegetale reflectă legătura profundă dintre om și natură. Ele nu sunt doar simple ornamente, ci simboluri ale fertilității, vitalității, belșugului și regenerării. Aceste reprezentări codifică mesaje culturale, fiind asociate cu ciclurile vieții, obiceiuri și credințe străvechi. Investigarea motivelor vegetale din țesăturile tradiționale din Republica Moldova nu este doar un exercițiu academic, ci o modalitate de a păstra vie memoria colectivă și de a înțelege mai profund simbolistica artei populare. Cercetările contribuie la consolidarea identității culturale și la transmiterea valorilor tradiționale către generațiile viitoare. Cuvinte-cheie: motiv vegetal, tradiție, fitomorf, stilizare, simbol Plant motifs in traditional textiles - rugs, towels, tablecloths and other textiles for everyday or ceremonial use - are a fundamental element of the cultural heritage and their study is essential for understanding the artistic and symbolic identity of the communities that have created and passed them down over generations. First of all, vegetal motifs reflect the deep connection between man and nature. They are not mere ornaments but symbols of fertility, vitality, abundance, and regeneration. They encode cultural messages and are associated with life cycles, ancient customs and beliefs. Investigating plant motifs in traditional fabrics from the Republic of Moldova is not just an academic exercise, but a way to keep alive the collective memory and to understand more deeply the symbolism of folk art. Research contributes to strengthening the cultural identity and transmitting traditional values to future generations. Keywords: plant motif, tradition, phytomorph, stylization, symbol
  • Item
    EFECTE SPECIALE CU SARE OBȚINUTE ÎN PROCESUL DE PICTURĂ PE MĂTASE NATURALĂ
    (AMTAP, 2025) Cotelea-Condrea, Ludmila
    Pictura pe mătase naturală este un gen de artă fină care se caracterizează prin claritatea și transparența culorilor. Efectul sidefat al mătăsii naturale aduce plus valoare lucrării create. Sarea se aplică pe mătasea pictată, pe suprafața umedă. Astfel se obțin efecte extrem de atractive, deși acestea nu pot fi controlate la etapa inițială de lucru. Proprietatea de absorbție sporită a sării reprezintă un avantaj esențial în această tehnică. Umiditatea absorbită de boabele de sare dizolvă parțial vopseaua lăsând urme pe mătase. Aceste urme creează, în ansamblu, linii și pete, condiționate de structura și proprietățile mătăsii. Sarea are două proprietăți esențiale de manifestare pe suprafețele pictate. Poate fi folosită pentru a diminua culoarea ori poate divide pigmenții amestecați în componentele sale inițiale. Artiști basarabeni precum Alexandru Drobaha, Vasile Grama, Alla Uvarova, etc., începând cu anii 70-80 ai sec. XX, au implementat în imprimeul artistic efectele speciale cu sare. Pictura pe mătase naturală, cu efecte de sare, oferă posibilități nelimitate de experimentare artistică. Cuvinte-cheie: sare, pictură pe mătase, efecte speciale, dispersia culorilor, granule de sare Painting on pure silk is a genre of fine art characterized by the clarity and transparency of colors. The pearlescent effect of pure silk adds value to the created work. The salt is applied on painted silk while it is still wet. In this way there can be produced extremely attractive effects, though not completely controllable at the first stage of the work. The increased absorption property of salt represents an essential advantage in this technique. The moisture absorbed by the grains of salt partially dissolves the paint leaving marks on the fabric. They create, as a whole, lines and stains, conditioned by the structure and properties of the silk. Salt has two essential properties of manifestation on the painted surfaces. It can be used to lighten the color, and it can break down the mixed pigments into their basic components. Bassarabian artists such as Alexandr Drobaha, Vasile Grama, Ala Uvarov, etc., starting with the 70s-80s of the 20th century, implemented special effects with salt in their silk painting artworks. Painting on pure silk with salt effects offers unlimited possibilities for artistic experimentation. Keywords: salt, silk painting, special effects, color dispersion, salt grains
  • Item
    INTERIORUL TRADIȚIONAL ȚĂRĂNESC ÎN REPREZENTĂRI PICTURALE SEMNATE DE PLASTICIENII MOLDOVENI ÎN PERIOADA ANILOR 1970
    (AMTAP, 2025) Rocaciuc, Victoria
    Acest studiu analizează modalitățile în care pictorii moldoveni din anii 1970 au reprezentat interiorul țărănesc ca simbol al identității naționale. Prin studierea operelor unor artiști precum Mihai Grecu, Glebus Sainciuc, Valentina Rusu-Ciobanu, Eleonora Romanescu ș.a., cercetarea explorează de integrare a elementelor tradiționale în pictură, într-o perioadă marcată de transformări sociale rapide. Analiza se concentrează pe motive recurente, precum obiecte de uz casnic și decor rustic, și pe modul în care acestea au contribuit la crearea unei atmosfere de autenticitate rurală. Prin analiza operelor, am putut clasifica imaginile în următoarele categorii: portret, scenă de gen, natură statică și interior arhitectural. Elementele interiorului arhitectural au făcut parte din toate categoriile sau genurile plastice incluse în această clasificare. Cuvinte-cheie: interior, decor, pictură, tradiție, compoziție, obiect, simbol, cultură This study analyzes how Moldovan painters of the 1970s represented the peasant interior as a symbol of national identity. By studying the works of some artists such as Mihai Grecu, Glebus Sainciuc, Valentina Rusu Ciobanu, Eleonora Romanescu etc. the research explores how traditional elements were integrated into painting in a period marked by rapid social transformations. The analysis focuses on recurring motifs, such as household objects and rustic decor, and how these contributed to an atmosphere of rural authenticity. By analyzing the works, we were able to classify the images into the following categories: portrait, genre scene, still life and architectural interior. The elements of the architectural interior were part of all the plastic categories or genres included in this classification. Keywords: interior, decor, painting, tradition, composition, object, symbol, culture
  • Item
    DISCUSSION ON INTERDISCIPLINARY ART EDUCATION WITH KNOWLEDGE ORIENTATION
    (AMTAP, 2024) Yuhang, Chen; Xinxin, Li; Savițkaia-Baraghin, Iarîna
    Studenții care se specializează în artă tind să posede mai multă gândire perceptivă decât gândire logică. Pe măsură ce dobândesc cunoștințe, ar putea avea nevoie de ajutor pentru a înțelege contextul din spatele informațiilor. Prin urmare, educația interdisciplinară în cadrul disciplinei artistice ar trebui să fie prioritară învățării și să integreze conținutul multidisciplinar. Acest lucru îi va ajuta pe studenți să stăpânească cunoștințele și abilitățile, să sublinieze sistematizarea cunoștințelor teoretice profesionale și a cunoștințelor interdisciplinare de grup și să se concentreze pe construirea unui context de cunoștințe riguros. Students who major in art tend to possess more perceptive thinking than logical thinking. As they gain knowledge, they may need help for understanding the context behind the information. Therefore, interdisciplinary education within the art discipline should prioritize learning and integrate the multidisciplinary content. This will help the students to master knowledge and skills, emphasize the systematization of the professional theoretical and cross-subject group knowledge, and focus on constructing a rigorous knowledge context.
  • Item
    IMPACTUL PLEIN-AIRULUI AUPRA DEZVOLTĂRII PERCEPȚIEI VIZUALE A STUDIOȘILOR DE LA ARTELE PLASTICE
    (AMTAP, 2024) Jabinschi, Ion
    Punctând pentru o dezvoltare corectă și eficientă a percepției vizuale în cadrul studiului en pleinair, autorul specifică că, prin aplicarea tehnicilor și tehnologiilor picturale, studioșii însușesc cele mai importante structuri și modele ale tabloului artistic al/din naturii/ă, se familiarizează cu sistemul perceptiv-vizual și estetic, care este imposibil fără senzaţiile produse direct din contactul cu natura. Se menționează că perceperea include și experienţa precedentă a omului, care se manifestă în formă de reprezentări şi cunoştinţe, dezvoltate prin diverse procese și fenomene psihice, precum gândirea, limbajul, sentimentul, voinţa, propriile interese etc., care certifică atât nivelul de educaţie și cultură atins cât și practicarea/exersarea continuă a acestor valori ale personalității studioșilor artelor plastice. Pointing to a correct and efficient development of visual perception in the framework of the en plein-air study, the author specifies that by applying painting techniques and technologies, the students acquire the most important structures and models of the artistic painting of nature, familiarize themselves with the perceptual-visual and aesthetic system, which is impossible without the sensations produced directly by the contact with nature. It is mentioned that perception also includes the previous experience of man, which manifests itself in the form of representations and knowledge, developed through various processes and psychic phenomena such as thinking, language, feeling, will, own interests, etc., which certify the level of education and culture achieved, as well as the continuous practice/exercise of these values of the personality of fine arts scholars.
  • Item
    ВИТРАЖНЫЙ АНСАМБЛЬ НАЦИОНАЛЬНОГО МУЗЕЯ ЭТНОГРАФИИ И ЕСТЕСТВЕННОЙ ИСТОРИИ КИШИНЕВA
    (AMTAP, 2023) Maftior, Elena; Brigalda, Eleonora
    Prezentul studiu este dedicat examinării etapelor de realizare a ansamblului de vitralii al edificiului Muzeului Naţional de Etnografie şi Istorie Naturală din Chişinău. În acest scop, sunt evidenţiate principalele caracteristici şi trăsături ale ansamblului de vitralii în diferite perioade de timp, punându‑se un accent deosebit pe semnificaţia vădit simbolică a imaginii antice Uroboros. În baza cercetărilor efectuate se argumentează necesitatea restaurării vitraliilor — elemente de unicat ale edificiului. This work is dedicated to the study of the stages of creation and evolution of the ensemble of stained glass windows of the National Museum of Ethnography and Natural History. To this end, the authors highlight the main characteristics and features of the ensemble of stained glass windows in different periods of time, with a special emphasis on the obvious symbolic significance of the Uroboros ancient images. On the basis of the research carried out, the necessity of restoring the stained glass windows is argued — unique elements of the building.
  • Item
    IMPACTUL CRIZELOR GLOBALE ASUPRA PRINCIPALELOR DIRECŢII ÎN MODĂ
    (AMTAP, 2023) Veste, Maia
    Comunicarea dată reflectă impactul crizelor globale, precum războaie şi evenimente politice, asupra direcţiilor de modă şi schimbările care au avut loc în industria modei în urma coronavirusului. În articol sunt relevate evenimentele istorice, politice şi economice care au influenţat dezvoltarea modei. Se argumentează democratizarea modei în urma Revoluţiei Franceze, formarea stilului anilor ’40 ca urmare a Războiului al Doilea Mondial, care a lăsat moda în urmă. Sunt evidenţiate şi evenimentele sociale din secolele XX‑XXI, precum stilul hippie, apărut în America ca un protest împotriva restricţiilor impuse de stat, împotriva războaielor şi a culturii consumului, proclamând pacea şi libertatea. La rândul său, este menţionată şi pandemia virusului COVID‑19, care a oprit irevocabil producţia de îmbrăcăminte şi, în cele din urmă, a afectat puternic industria modei. În acest sens, autorul explică influenţa semnificativă a crizelor globale sau locale asupra dezvoltării industriei de modă, precum şi factorii care au stimulat intensificarea căutărilor designerilor pentru noi soluţii creative şi formarea tendinţelor în modă. The paper reflects the impact of global crises, like wars and political events, on fashion trends and how the fashion industry has changed following the coronavirus. The article reveals the historical, political and economic events that influenced the development of fashion. It is argued the democratization of fashion following the French Revolution, the formation of the style of the 40s, caused by the Second World War that left fashion behind. The social events of the 20th‑21st centuries are also highlighted, such as the hippie style that appeared in America as a protest against the state restrictions, against wars and consuming culture, proclaiming peace and freedom. In its turn, the pandemic of the COVID‑19 virus is also mentioned, which irrevocably stopped the production of clothing and, in the end, strongly affected the fashion industry. In this sense, the author explains the significant influence of global or local crises on the development of the fashion industry, as well as the factors that stimulated the intensification of designers’ searches for new creative solutions and the formation of fashion trends.
  • Item
    REPERE CONCEPTUAL‑ESTETICE PRIVIND UTILIZAREA PLEIN‑AIRULUI CU STUDENŢII
    (AMTAP, 2023) Jabinschi, Ion
    Autorul punctează repere pentru o receptare corectă şi eficientă a mediului înconjurător redat pe suprafaţa tabloului pânzei direct în sânul naturii. Aplicând tehnici şi tehnologii picturale, studenţii/educabilii însuşesc cele mai importante structuri şi modele ale tabloului artistic al/din naturii/ă, se familiarizează cu sistemul perceptiv‑vizual şi estetic; începe formarea şi stabilirea atitudinilor şi relaţiilor cu lumea/mediul înconjurător, cu raportul artistului plastic/pictorului faţă de natură şi faţă de sine ca relaţie de cunoaştere care este dat de raportul subiect‑obiect, pe care îl poate reda/expune într‑o viziune proprie în/prin creaţia sa. Creaţia prin pictură în plein‑air presupune o aprofundare a cunoştinţelor şi practicarea/exersarea continuă, materializarea ideilor prin culori, care este o metoda eficientă de educaţie artistico‑estetică. The author points out the guidelines for a correct and efficient reception of the environment rendered on the surface of the painting/canvas directly in the bosom of nature. Applying pictorial techniques and technologies, students/learners acquire the most important structures and models of the artistic picture of/from nature, familiarize themselves with the perceptual‑visual and aesthetic system; begins the formation and establishment of attitudes and relationships with the world /surrounding environment, with the plastic artist/painter’s relationship with nature and with himself as a knowledge relationship that is given by the subject‑object relationship, which he can render/expose in a vision of his own in/through his creation. Creation through plein‑air painting, involves a deepening of knowledge and continuous practice/exercise, the materialization of ideas through colors, which is an effective method of artistic‑aesthetic education.