3. Articole
Permanent URI for this collection
Browse
Recent Submissions
Item CERINȚE MODERNE ÎN DESIGNUL BIJUTERIILOR(AMTAP, 2025) Vavilina, NataliaA doua jumătate a secolului XX și începutul secolului XXI au fost marcate de transformări profunde în domeniul informației și comunicațiilor, transformări care au redefinit modul în care gândim știința, arta și designul. Dezvoltarea tehnologică și expansiunea vastelor spații informaționale au deschis orizonturi nelimitate pentru autocunoaștere și dezvoltare personală. În acest context, cerințele contemporane pentru designul de bijuterii sunt influențate atât de societate, cât și de mediul tehnologic, bazându-se pe principii esențiale precum personalizarea, stilizarea, tehnologizarea și integrarea interdisciplinară. Aceste principii se îmbină într-o armonie desăvârșită între formă, culoare și material. Gândirea de design, ce îmbină precizia inginerească cu rafinamentul artistic, devine baza pentru crearea unor bijuterii unice, capabile să reflecte spiritul epocii și aspirațiile estetice ale societății moderne. Cuvinte-cheie: bijuterie, tehnologie, design, autor, material, stil, modă The second half of the 20th century and the beginning of the 21st century were marked by profound transformations in the fields of information and communication, reshaping the way we approach science, art, and design. Technological advancements and the expansion of vast informational spaces have unlocked limitless opportunities for self-discovery and personal development. In this context, contemporary jewelry design requirements are shaped by both societal influences and technological environments, relying on essential principles such as personalization, stylization, technologization, and interdisciplinary integration. These principles blend seamlessly into a harmonious balance of form, color, and material. Design thinking, which merges engineering precision with artistic refinement, forms the foundation for creating unique jewelry pieces that reflect the spirit of the age and the aesthetic aspirations of modern society. Keywords: Jewelry, technology, design, author, material, style, fashionItem BRODERIA CA EXPRESIE ARTISTICĂ ÎN KIMONOUL JAPONEZ(AMTAP, 2025) Ermurachi-Machado, Carolina; Hubenco, TeodoraAcest articol este dedicat contextualizării istorice și contemporane a kimonoului japonez. De-a lungul istoriei sale ancestrale, kimonoul japonez a fost principalul articol de îmbrăcăminte în societatea japoneză. Acesta a prezentat întotdeauna o mare varietate de stiluri, culori, accesorii și broderii decorative. Odată cu dezvoltarea societății moderne, kimonoul a devenit un simbol internațional al culturii japoneze, cu un accent deosebit pe broderia sa bogată și decorativă. În creațiile contemporane, kimonoul a fost folosit ca element central în diferite colecții ale designerilor internaționali, cu accent pe utilizarea broderiilor sale și a simbolismului asociat. Cuvinte-cheie: kimono, broderie, decor, modă contemporană, expresie artistică, simboluri etnice, design vestimentar This article is dedicated to the historical contemporary contextualization of the Japanese kimono. Throughout its ancestral history, the Japanese kimono has been the main garment in Japanese society. It has always featured a wide variety of styles, colors, accessories and decorative embroideries. With the development of modern society, the kimono has become an international symbol of Japanese culture, with particular emphasis on its rich and decorative embroidery. In contemporary fashion creations, the kimono has been used as a central element in several collections by international designers, with an emphasis on the use of its embroidery and associated symbolism. In contemporary creations, the kimono has been used as a central element in various collections of international designs, with an emphasis on the use of its embroidery and associated symbolism. Keywords: kimono, embroidery, decoration, contemporary fashion, artistic expression, ethnic symbols, clothing designItem IMAGE REPRESENTATION AND FORMULATION OF ARTISTIC CONCEPT IN OIL LANDSCAPE PAINTING(AMTAP, 2025) Yuhang, Chen; Savițkaia-Baraghin, IarînaAcest articol explorează rolurile centrale și conotațiile filozofice ale concepției artistice și imaginarului în expresia artistică plastică. Prin analiza operelor reprezentative ale maeștrilor precum Zao Wou-Ki, Chu Teh-Chun și J.M.W. Turner, este dezvăluită integrarea dintre emoție și peisaj, reprezentarea simbolică a imaginarului și interacțiunea dintre abstract și figurativ în creația artistică. Bazându-ne pe practica creativă personală, este examinată continuitatea și inovația imaginarului tradițional în arta contemporană, evidențiindu-se căutarea estetică a „imaginarului dincolo de imagine” și a „concepției dincolo de scenă”. Studiul urmărește să aprofundeze dialogul dintre arta estică și cea vestică și să exploreze semnificațiile creative și culturale ale concepției artistice și imaginarului. Cuvinte-cheie: pictură de peisaj în ulei, concepția artistică; expresia imaginii; creație artistică This article explores the core roles and philosophical connotations of artistic conception and imagery in artistic expression. By analyzing representative works of masters such as Zao Wou-Ki, Chu Teh-Chun, and J.M.W. Turner, it reveals the integration of emotion and scenery, the symbolic representation of imagery, and the interplay between abstraction and figuration in artistic creation. Drawing on personal creative practice, it examines the continuation and innovation of traditional imagery in contemporary art, presenting the aesthetic pursuit of “imagery beyond the image” and “conception beyond the scene.” The study aims to deepen the dialogue between Eastern and Western art and explore the creative and cultural significance of artistic conception and imagery. Keywords: landscape oil painting; creation of artistic conception; imagery expression; artistic creationItem THE PAGODA SYMBOL IN 17TH-18TH CENTURY CHINESE AND EUROPEAN PORCELAIN: A CROSS-CULTURAL STUDY OF CULTURAL FILTERING AND CULTURAL MISREADING(AMTAP, 2025) Xinxin, Li; Savițkaia-Baraghin, IarînaAceastă cercetare analizează simbolul pagodei în porțelanul chinezesc și european din secolele XVII-XVIII, explorând rolurile filtrării culturale și interpretării greșite în cadrul schimburilor transculturale. Studiul constată că, după ce simbolul pagodei a ajuns în Europa, nu a fost doar imitat și adoptat de artiști, ci a suferit și o transformare semnificativă, reflectând diferențele și fuziunea mentalităților culturale chineze și occidentale. Spre deosebire de semnificațiile religioase și filozofice ale pagodei în tradiția chineză, artiștii europeni au simplificat și formalizat simbolul, transformându-l într-o emblemă „exotică”. Transformarea simbolului pagodei dezvăluie coliziunile estetice și procesele de adaptare culturală în schimburile trans-culturale, reflectând multiple semnificații și schimbări funcționale ale simbolurilor în contexte culturale diferite. Cuvinte-cheie: Simbolul pagodei, filtrare culturală, interpretare culturală greșită, comunicare trans-culturală, porțelan, secolele XVII-XVIII This study analyzes the pagoda symbol in 17th-18th century Chinese and European porcelain to explore the roles of cultural filtering and cultural misreading in cross-cultural exchanges. The research finds that after the pagoda symbol entered Europe, it was not only imitated and adopted by artists but also underwent a significant transformation, reflecting the differences and fusion of Chinese and Western cultural mindsets. Unlike the religious and philosophical meanings of the pagoda in the Chinese tradition, European artists simplified and formalized the symbol, transforming it into an "exotic" emblem. The transformation of the pagoda symbol reveals the aesthetic collisions and cultural adaptation processes in cross-cultural exchanges, reflecting the multiple meanings and functional shifts of symbols in different cultural contexts. Keywords: Pagoda symbol, cultural filtering, cultural misreading, cross-cultural communication, porcelain, the 17th-18th centuriesItem REPREZENTĂRI ȘI SEMNIFICAȚII SIMBOLICE ALE MOTIVELOR VEGETALE ÎN TEXTILELE TRADIȚIONALE(AMTAP, 2025) Plaținda, SvetlanaMotivele vegetale din țesăturile tradiționale – covoare, ștergare, fețe de masă și alte textile de uz cotidian sau ceremonial – reprezintă un element fundamental al patrimoniului cultural și studierea acestora este esențială pentru înțelegerea identității artistice și simbolice a comunităților care le-au creat și transmis de-a lungul generațiilor. În primul rând, motivele vegetale reflectă legătura profundă dintre om și natură. Ele nu sunt doar simple ornamente, ci simboluri ale fertilității, vitalității, belșugului și regenerării. Aceste reprezentări codifică mesaje culturale, fiind asociate cu ciclurile vieții, obiceiuri și credințe străvechi. Investigarea motivelor vegetale din țesăturile tradiționale din Republica Moldova nu este doar un exercițiu academic, ci o modalitate de a păstra vie memoria colectivă și de a înțelege mai profund simbolistica artei populare. Cercetările contribuie la consolidarea identității culturale și la transmiterea valorilor tradiționale către generațiile viitoare. Cuvinte-cheie: motiv vegetal, tradiție, fitomorf, stilizare, simbol Plant motifs in traditional textiles - rugs, towels, tablecloths and other textiles for everyday or ceremonial use - are a fundamental element of the cultural heritage and their study is essential for understanding the artistic and symbolic identity of the communities that have created and passed them down over generations. First of all, vegetal motifs reflect the deep connection between man and nature. They are not mere ornaments but symbols of fertility, vitality, abundance, and regeneration. They encode cultural messages and are associated with life cycles, ancient customs and beliefs. Investigating plant motifs in traditional fabrics from the Republic of Moldova is not just an academic exercise, but a way to keep alive the collective memory and to understand more deeply the symbolism of folk art. Research contributes to strengthening the cultural identity and transmitting traditional values to future generations. Keywords: plant motif, tradition, phytomorph, stylization, symbolItem EFECTE SPECIALE CU SARE OBȚINUTE ÎN PROCESUL DE PICTURĂ PE MĂTASE NATURALĂ(AMTAP, 2025) Cotelea-Condrea, LudmilaPictura pe mătase naturală este un gen de artă fină care se caracterizează prin claritatea și transparența culorilor. Efectul sidefat al mătăsii naturale aduce plus valoare lucrării create. Sarea se aplică pe mătasea pictată, pe suprafața umedă. Astfel se obțin efecte extrem de atractive, deși acestea nu pot fi controlate la etapa inițială de lucru. Proprietatea de absorbție sporită a sării reprezintă un avantaj esențial în această tehnică. Umiditatea absorbită de boabele de sare dizolvă parțial vopseaua lăsând urme pe mătase. Aceste urme creează, în ansamblu, linii și pete, condiționate de structura și proprietățile mătăsii. Sarea are două proprietăți esențiale de manifestare pe suprafețele pictate. Poate fi folosită pentru a diminua culoarea ori poate divide pigmenții amestecați în componentele sale inițiale. Artiști basarabeni precum Alexandru Drobaha, Vasile Grama, Alla Uvarova, etc., începând cu anii 70-80 ai sec. XX, au implementat în imprimeul artistic efectele speciale cu sare. Pictura pe mătase naturală, cu efecte de sare, oferă posibilități nelimitate de experimentare artistică. Cuvinte-cheie: sare, pictură pe mătase, efecte speciale, dispersia culorilor, granule de sare Painting on pure silk is a genre of fine art characterized by the clarity and transparency of colors. The pearlescent effect of pure silk adds value to the created work. The salt is applied on painted silk while it is still wet. In this way there can be produced extremely attractive effects, though not completely controllable at the first stage of the work. The increased absorption property of salt represents an essential advantage in this technique. The moisture absorbed by the grains of salt partially dissolves the paint leaving marks on the fabric. They create, as a whole, lines and stains, conditioned by the structure and properties of the silk. Salt has two essential properties of manifestation on the painted surfaces. It can be used to lighten the color, and it can break down the mixed pigments into their basic components. Bassarabian artists such as Alexandr Drobaha, Vasile Grama, Ala Uvarov, etc., starting with the 70s-80s of the 20th century, implemented special effects with salt in their silk painting artworks. Painting on pure silk with salt effects offers unlimited possibilities for artistic experimentation. Keywords: salt, silk painting, special effects, color dispersion, salt grainsItem INTERIORUL TRADIȚIONAL ȚĂRĂNESC ÎN REPREZENTĂRI PICTURALE SEMNATE DE PLASTICIENII MOLDOVENI ÎN PERIOADA ANILOR 1970(AMTAP, 2025) Rocaciuc, VictoriaAcest studiu analizează modalitățile în care pictorii moldoveni din anii 1970 au reprezentat interiorul țărănesc ca simbol al identității naționale. Prin studierea operelor unor artiști precum Mihai Grecu, Glebus Sainciuc, Valentina Rusu-Ciobanu, Eleonora Romanescu ș.a., cercetarea explorează de integrare a elementelor tradiționale în pictură, într-o perioadă marcată de transformări sociale rapide. Analiza se concentrează pe motive recurente, precum obiecte de uz casnic și decor rustic, și pe modul în care acestea au contribuit la crearea unei atmosfere de autenticitate rurală. Prin analiza operelor, am putut clasifica imaginile în următoarele categorii: portret, scenă de gen, natură statică și interior arhitectural. Elementele interiorului arhitectural au făcut parte din toate categoriile sau genurile plastice incluse în această clasificare. Cuvinte-cheie: interior, decor, pictură, tradiție, compoziție, obiect, simbol, cultură This study analyzes how Moldovan painters of the 1970s represented the peasant interior as a symbol of national identity. By studying the works of some artists such as Mihai Grecu, Glebus Sainciuc, Valentina Rusu Ciobanu, Eleonora Romanescu etc. the research explores how traditional elements were integrated into painting in a period marked by rapid social transformations. The analysis focuses on recurring motifs, such as household objects and rustic decor, and how these contributed to an atmosphere of rural authenticity. By analyzing the works, we were able to classify the images into the following categories: portrait, genre scene, still life and architectural interior. The elements of the architectural interior were part of all the plastic categories or genres included in this classification. Keywords: interior, decor, painting, tradition, composition, object, symbol, cultureItem DISCUSSION ON INTERDISCIPLINARY ART EDUCATION WITH KNOWLEDGE ORIENTATION(AMTAP, 2024) Yuhang, Chen; Xinxin, Li; Savițkaia-Baraghin, IarînaStudenții care se specializează în artă tind să posede mai multă gândire perceptivă decât gândire logică. Pe măsură ce dobândesc cunoștințe, ar putea avea nevoie de ajutor pentru a înțelege contextul din spatele informațiilor. Prin urmare, educația interdisciplinară în cadrul disciplinei artistice ar trebui să fie prioritară învățării și să integreze conținutul multidisciplinar. Acest lucru îi va ajuta pe studenți să stăpânească cunoștințele și abilitățile, să sublinieze sistematizarea cunoștințelor teoretice profesionale și a cunoștințelor interdisciplinare de grup și să se concentreze pe construirea unui context de cunoștințe riguros. Students who major in art tend to possess more perceptive thinking than logical thinking. As they gain knowledge, they may need help for understanding the context behind the information. Therefore, interdisciplinary education within the art discipline should prioritize learning and integrate the multidisciplinary content. This will help the students to master knowledge and skills, emphasize the systematization of the professional theoretical and cross-subject group knowledge, and focus on constructing a rigorous knowledge context.Item IMPACTUL PLEIN-AIRULUI AUPRA DEZVOLTĂRII PERCEPȚIEI VIZUALE A STUDIOȘILOR DE LA ARTELE PLASTICE(AMTAP, 2024) Jabinschi, IonPunctând pentru o dezvoltare corectă și eficientă a percepției vizuale în cadrul studiului en pleinair, autorul specifică că, prin aplicarea tehnicilor și tehnologiilor picturale, studioșii însușesc cele mai importante structuri și modele ale tabloului artistic al/din naturii/ă, se familiarizează cu sistemul perceptiv-vizual și estetic, care este imposibil fără senzaţiile produse direct din contactul cu natura. Se menționează că perceperea include și experienţa precedentă a omului, care se manifestă în formă de reprezentări şi cunoştinţe, dezvoltate prin diverse procese și fenomene psihice, precum gândirea, limbajul, sentimentul, voinţa, propriile interese etc., care certifică atât nivelul de educaţie și cultură atins cât și practicarea/exersarea continuă a acestor valori ale personalității studioșilor artelor plastice. Pointing to a correct and efficient development of visual perception in the framework of the en plein-air study, the author specifies that by applying painting techniques and technologies, the students acquire the most important structures and models of the artistic painting of nature, familiarize themselves with the perceptual-visual and aesthetic system, which is impossible without the sensations produced directly by the contact with nature. It is mentioned that perception also includes the previous experience of man, which manifests itself in the form of representations and knowledge, developed through various processes and psychic phenomena such as thinking, language, feeling, will, own interests, etc., which certify the level of education and culture achieved, as well as the continuous practice/exercise of these values of the personality of fine arts scholars.Item ВИТРАЖНЫЙ АНСАМБЛЬ НАЦИОНАЛЬНОГО МУЗЕЯ ЭТНОГРАФИИ И ЕСТЕСТВЕННОЙ ИСТОРИИ КИШИНЕВA(AMTAP, 2023) Maftior, Elena; Brigalda, EleonoraPrezentul studiu este dedicat examinării etapelor de realizare a ansamblului de vitralii al edificiului Muzeului Naţional de Etnografie şi Istorie Naturală din Chişinău. În acest scop, sunt evidenţiate principalele caracteristici şi trăsături ale ansamblului de vitralii în diferite perioade de timp, punându‑se un accent deosebit pe semnificaţia vădit simbolică a imaginii antice Uroboros. În baza cercetărilor efectuate se argumentează necesitatea restaurării vitraliilor — elemente de unicat ale edificiului. This work is dedicated to the study of the stages of creation and evolution of the ensemble of stained glass windows of the National Museum of Ethnography and Natural History. To this end, the authors highlight the main characteristics and features of the ensemble of stained glass windows in different periods of time, with a special emphasis on the obvious symbolic significance of the Uroboros ancient images. On the basis of the research carried out, the necessity of restoring the stained glass windows is argued — unique elements of the building.Item IMPACTUL CRIZELOR GLOBALE ASUPRA PRINCIPALELOR DIRECŢII ÎN MODĂ(AMTAP, 2023) Veste, MaiaComunicarea dată reflectă impactul crizelor globale, precum războaie şi evenimente politice, asupra direcţiilor de modă şi schimbările care au avut loc în industria modei în urma coronavirusului. În articol sunt relevate evenimentele istorice, politice şi economice care au influenţat dezvoltarea modei. Se argumentează democratizarea modei în urma Revoluţiei Franceze, formarea stilului anilor ’40 ca urmare a Războiului al Doilea Mondial, care a lăsat moda în urmă. Sunt evidenţiate şi evenimentele sociale din secolele XX‑XXI, precum stilul hippie, apărut în America ca un protest împotriva restricţiilor impuse de stat, împotriva războaielor şi a culturii consumului, proclamând pacea şi libertatea. La rândul său, este menţionată şi pandemia virusului COVID‑19, care a oprit irevocabil producţia de îmbrăcăminte şi, în cele din urmă, a afectat puternic industria modei. În acest sens, autorul explică influenţa semnificativă a crizelor globale sau locale asupra dezvoltării industriei de modă, precum şi factorii care au stimulat intensificarea căutărilor designerilor pentru noi soluţii creative şi formarea tendinţelor în modă. The paper reflects the impact of global crises, like wars and political events, on fashion trends and how the fashion industry has changed following the coronavirus. The article reveals the historical, political and economic events that influenced the development of fashion. It is argued the democratization of fashion following the French Revolution, the formation of the style of the 40s, caused by the Second World War that left fashion behind. The social events of the 20th‑21st centuries are also highlighted, such as the hippie style that appeared in America as a protest against the state restrictions, against wars and consuming culture, proclaiming peace and freedom. In its turn, the pandemic of the COVID‑19 virus is also mentioned, which irrevocably stopped the production of clothing and, in the end, strongly affected the fashion industry. In this sense, the author explains the significant influence of global or local crises on the development of the fashion industry, as well as the factors that stimulated the intensification of designers’ searches for new creative solutions and the formation of fashion trends.Item REPERE CONCEPTUAL‑ESTETICE PRIVIND UTILIZAREA PLEIN‑AIRULUI CU STUDENŢII(AMTAP, 2023) Jabinschi, IonAutorul punctează repere pentru o receptare corectă şi eficientă a mediului înconjurător redat pe suprafaţa tabloului pânzei direct în sânul naturii. Aplicând tehnici şi tehnologii picturale, studenţii/educabilii însuşesc cele mai importante structuri şi modele ale tabloului artistic al/din naturii/ă, se familiarizează cu sistemul perceptiv‑vizual şi estetic; începe formarea şi stabilirea atitudinilor şi relaţiilor cu lumea/mediul înconjurător, cu raportul artistului plastic/pictorului faţă de natură şi faţă de sine ca relaţie de cunoaştere care este dat de raportul subiect‑obiect, pe care îl poate reda/expune într‑o viziune proprie în/prin creaţia sa. Creaţia prin pictură în plein‑air presupune o aprofundare a cunoştinţelor şi practicarea/exersarea continuă, materializarea ideilor prin culori, care este o metoda eficientă de educaţie artistico‑estetică. The author points out the guidelines for a correct and efficient reception of the environment rendered on the surface of the painting/canvas directly in the bosom of nature. Applying pictorial techniques and technologies, students/learners acquire the most important structures and models of the artistic picture of/from nature, familiarize themselves with the perceptual‑visual and aesthetic system; begins the formation and establishment of attitudes and relationships with the world /surrounding environment, with the plastic artist/painter’s relationship with nature and with himself as a knowledge relationship that is given by the subject‑object relationship, which he can render/expose in a vision of his own in/through his creation. Creation through plein‑air painting, involves a deepening of knowledge and continuous practice/exercise, the materialization of ideas through colors, which is an effective method of artistic‑aesthetic education.Item INFLUENŢA PLEIN-AIRULUI ASUPRA DEZVOLTĂRII PERCEPŢIEI VIZUALE A STUDENŢILOR ÎN PICTURĂ(AMTAP, 2023) Jabinschi, IonAutorul pune în valoare o metodă specifică de dezvoltare a percepţiei vizual — plein-airul, care este considerată una dintre cele mai eficiente în educaţia artistico-plastică a studenţilor, în special, în formarea şi dezvoltarea abilităţilor percepţiei vizuale prin creaţii proprii de pictură. De asemenea, autorul punctează repere pentru o receptare corectă şi eficientă a mediului înconjurător redat pe suprafaţa tabloului/pânzei direct în sânul naturii. Aplicând tehnici şi tehnologii picturale, studenţii/educabilii însuşesc cele mai importante structuri şi modele ale tabloului artistic al naturii/din natură, se familiarizează cu sistemul perceptiv-vizual şi estetic. Astfel, începe formarea şi stabilirea atitudinilor şi relaţiilor cu lumea şi mediul înconjurător pe care studenţii le pot reda printr-o viziune proprie.