3. Articole

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 20 of 104
  • Item
    CONCERTUL PENTRU CORN ȘI ORCHESTRĂ DE PAUL HINDEMITH: UNELE PARTICULARITĂȚI COMPOZIȚIONALE ȘI INTERPRETATIVE
    (AMTAP, 2025) Zlotescu, Victor
    Concertul pentru corn și orchestră de Paul Hindemith este analizat din perspectiva compozițională și interpretativă, subliniindu-se inovațiile stilistice ale compozitorului. Lucrarea, dedicată cornistului Dennis Brain, combină trăsăturile baroce cu tehnicile moderne, inclusiv atonalismul și dodecafonismul. Autorul articolului descrie structura concertului și analizează elementele de ritm, metru și orchestrare. Prima mișcare introduce tema printr-o construcție bipartită cu repriză, a doua mișcare este un scherzo alert, iar finalul, cel mai complex, include o secțiune recitativă, pe textul unui poem scris de Hindemith. Sunt evidențiate dificultățile tehnice pentru cornist, inclusiv utilizarea digitației opționale și necesitatea exactității ritmice. Autorul articolului pune în valoare libertatea interpretativă a solistului, precum și modul în care Hindemith exploatează posibilitățile timbrale ale instrumentului, reușind să îmbine cu iscusință complexitatea tehnică cu expresivitatea. Cuvinte-cheie: concert, corn, orchestră, Paul Hindemith, poem, analiză interpretativă Concerto for Horn and Orchestra by Paul Hindemith is analyzed from both a compositional and interpretative perspective, highlighting the composer’s stylistic innovations. Dedicated to horn player Dennis Brain, the piece combines Baroque characteristics with modern techniques, including atonality and dodecaphony. The author of the article describes the concerto’s structure and analyzes elements of rhythm, metre, and orchestration. The first movement introduces the theme through a bipartite construction with a reprise, the second movement is a lively scherzo, and the final movement, the most complex, includes a recitative section with a poem written by Hindemith. The technical challenges for the horn player are underlined, including the use of optional fingering and the necessity of rhythmic precision. The author emphasizes the interpretative freedom of the soloist, as well as the way Hindemith explores the timbre possibilities of the instrument, skillfully combining technical complexity with expressiveness. Keywords: concerto, horn, orchestra, Paul Hindemith, poem, interpretative analysis
  • Item
    CU PRIVIRE LA SISTEMATIZAREA CREAȚIEI COMPOZITORULUI IGOR IACHIMCIUC
    (AMTAP, 2025) Langa, Mariana
    Arta muzicală continuă să joace un rol important în societatea contemporană, fiind o sursa de conexiune și exprimare a emoțiilor și contribuind la păstrarea și promovarea identității culturale, a valorilor și tradițiilor. Unul dintre promotorii artei muzicale în contemporaneitate este Igor Iachimciuc – compozitor, muzician și pedagog originar din Republica Moldova, stabilit în Statele Unite, cunoscut și apreciat atât în țara de origine, cât și peste ocean. Creația lui acoperă un spectru larg de genuri, teme, abordează diverse tehnici de compoziție. O particularitate caracteristică este îmbinarea creativă a tradiționalului și universalului, a elementelor de inspirație folclorică cu modalități contemporane de scriitură componistică. Iată de ce studierea creației lui Igor Iachimciuc necesită mai întâi realizarea unei clasificări a lucrărilor muzicale după mai multe criterii care vor pune în evidență diferite aspecte de conținut și interpretare. Cuvinte-cheie: Igor Iachimciuc, compozitor, creație, genuri muzicale, tradiție, contemporaneitate, clasificare Musical art continues to play an important role in contemporary society, being a source of connection and expression of emotions and contributing to the preservation and promotion of cultural identity, values and traditions. One of the promoters of musical arts in contemporary times is Igor Iachimciuc – composer, musician and pedagogue originally from the Republic of Moldova and trained in the United States, known and appreciated both in his country of origin and overseas. His work covers a wide range of genres, themes, and approaches various compositional techniques. A characteristic feature is the creative combination of the traditional and the universal, of elements of folkloric inspiration with contemporary ways of compositional writing. Therefore, studying Igor Iachimciuc’s work first requires a classification of musical works according to several criteria that will highlight different aspects of content and interpretation. Keywords: Igor Iachimciuc, composer, creation, musical genres, tradition, contemporaneity, classification
  • Item
    INSTRUIREA VOCALĂ ELEVILOR ÎN PERIOADA DE MUTAŢIE A VOCII
    (AMTAP, 2025) Nistreanu, Elena
    Articolul este dedicat problematicii predării canto în cea mai complicată perioadă de dezvoltare a abilităților și dexterităților vocale. În prezenta lucrare sunt descrise etapele de dezvoltare vocală, din punct de vedere fiziologic, psiho-emoțional și tehnic. Fiecare etapă a mutației este minuțios analizată, propunându-se soluții pentru depășirea diferitor probleme, metode de predare și recomandări metodice. Informațiile vor fi utile profesorilor din clasele superioare în școlile de artă, în școlile cu profil și în trupele muzical-vocale. Materialele prezentate în acest studiu pot fi aplicate la orele de Canto în instituțiile de învățământ specializate din clasele gimnaziale și liceale. Cuvinte-cheie: voce, mutație, fonație, laringe, coarde vocale, falsetto, diapazon, tessitură, adolescenți, interpretare, repertoriu, metodă The article is dedicated to the issue of teaching singing in the most complicated period of development of vocal skills and dexterity. In this work, the stages of vocal development are described, from a physiological, psycho-emotional and technical point of view. Each stage of the mutation is thoroughly analyzed by the author, proposing solutions to overcome various problems, teaching methods and methodical recommendations. The information will be useful for teachers of higher grades in art schools, in profile schools and in music-vocal groups. The materials presented in this study can be applied to Canto lessons in specialized educational institutions in the middle and high school classes. Keywords: voice, mutation, phonation, larynx, vocal cords, falsetto, tuning fork, tessitura, teenagers, interpretation, repertoire, method.
  • Item
    ПЯТЬ ГРЕЧЕСКИХ НАРОДНЫХ МЕЛОДИЙ М. РАВЕЛЯ: ЕДИНСТВО ВОКАЛЬНОГО ЦИКЛА
    (AMTAP, 2025) Crasnova-Severin, Ecaterina
    Articolul examinează ciclul vocal al lui M. Ravel „Cinci melodii populare grecești” (Cinq mélodies populaires grecques) din perspectiva soluționării problemei unității ciclului și a contrastului dintre părțile componente. Se analizează conținutul poetic, mijloacele de expresie muzicală, structura partidei vocale, rolul acompaniamentului la pian al fiecărei miniaturi în parte; se justifică factorii unității compoziției ciclice. Se trage concluzia asupra unicității conținutului și formei fiecărei piese, precum și se identifică mijloacele de comunitate poetică și muzicală a numerelor. Cuvinte-cheie: сiclu vocal, ansamblu vocal-cameral, melodie, Maurice Ravel, partida pianului This article examines Maurice Ravel's vocal cycle “Five Greek Folk Songs” (Cinq mélodies populaires grecques) focusing on the problem of the cycle's unity and the contrast between its parts. It analyzes the poetic content, the musical expressive means, the structure of the vocal part, and the role of the piano accompaniment in each song separately; the factors contributing to the unity of the cyclic composition are substantiated. The conclusion is drawn about the uniqueness of the content and form of each song, and the means of poetic and musical commonality of the numbers are revealed. Keywords: vocal cycle, chamber vocal ensemble, melody, Maurice Ravel, piano part
  • Item
    MOISEI KONONENKO – UN DIRIJOR NECUNOSCUT: PRIMA PUBLICARE A DATELOR PERSONALE DESPRE DIRIJORUL CAPELEI CORALE DOINA ANILOR 1949–1957
    (AMTAP, 2025) Blîndu, Natalia
    Acest articol reflectă personalitatea lui Moisei Kononenko, conducător artistic și primdirijor al Capelei Corale „Doina” anilor 1949-1957. Pentru prima dată, sunt publicate și introduse în circuitul științific datele biografice extrase din dosarul personal, etapele parcursului său profesional și artistic. Informațiile sunt completate cu documente de arhivă privind activitatea Capelei Corale „Doina” în perioada vizată. Concluziile subliniază că perioada de conducere a Capelei de către M. Kononenko a avut un impact semnificativ asupra evoluției acesteia într-un colectiv profesionist, iar personalitatea sa rămâne una dintre figurile marcante ale culturii corale naționale din mijlocul secolului XX. Cuvinte-cheie: biografie, Capela Corală „Doina”, concert, dirijor de cor, interpretare corală, Moisei Kononenko This article reflects the personality of Moisei Kononenko, artistic director and chief conductor of the „Doina” Choral Chapel from 1949 to 1957. For the first time, biographical data extracted from his personal file, along with the stages of his professional and artistic career, are published and introduced into the scientific circuit. The information is supplemented with archival documents regarding the activity of the „Doina” Choral Chapel during the mentioned period. The conclusions highlight that M. Kononenko's leadership had a significant impact on the choir's evolution into a professional ensemble, and his personality remains one of the prominent figures of national choral culture in the mid-20th century. Keywords: biography, ”Doina” Choral Chapel, concert, choir conductor, choral performance, Moisei Kononenko
  • Item
    CU PRIVIRE LA CERCETAREA INTERPRETĂRII CREAȚIILOR VOCALE FOLCLORICE ÎN CONTEMPORANEITATE
    (AMTAP, 2025) Sprincean, Larisa
    În acest articol vom încerca să elucidăm complexitatea unei probleme necercetate în etnomuzicologia contemporană legată de interpretarea creațiilor vocale folclorice preluate din mediu tradițional și transferate în scena de spectacol, care are alte reguli și norme de interpretare. Procesul a pornit odată cu apariția profesionalismului instrumental de tradiție orală și s-a declanșat în secolul al XIX când folclorul muzical a devenit obiect de studiu și promovat în mass media. Dacă până spre începutul secolului XX mediul firesc de existență a folclorului era încă prezent și interpretul venea din tradiție cu „bagajul” de cunoștințe bine pregătit, iar condițiile de spectacol public nu afecta esența producțiilor executate, astăzi cântărețul este școlit în cadrul academic și are nevoie de fundamentare teoretică și practică pentru a nu se pronunța în scenă cu un amatorism vulgar, profanând cântecul tradițional. Cuvinte-cheie: folclor vocal, interpretare, tradiție, scenă, spectacol, cercetare, metodologie In this article we will try to elucidate the complexity of an unresearched problem in contemporary ethnomusicology related to the interpretation of folkloric vocal creations taken from the traditional environment and transferred to the performance stage, which has other rules and norms of interpretation. The process started with the emergence of the instrumental professionalism of oral tradition and was triggered in the 19th century when musical folklore became an object of study and promoted in the mass media. If until the beginning of the 20th century the natural environment of folklore was still present and the performer came from tradition with a well-prepared "baggage" of knowledge, and the conditions of public performance did not affect the essence of the performed productions, today the singer is schooled in the academic framework and needs theoretical and practical substantiation in order not to express himself on stage with vulgar amateurism, desecration of the traditional song. Keywords: vocal folklore, performing, tradition, stage, spectacle, research, methodology
  • Item
    INFLUENȚE JAZZISTICE ALE CICLULUI POEMELE LUMINII PENTRU MEZZO-SOPRANO ȘI PIAN DE IGOR IACHIMCIUC
    (AMTAP, 2024) Corjan-Colesnic, Angela; Tcacenco, Victoria
    În centrul atenției autoarei se află ciclul „Poemele luminii” pentru mezzo-soprano și pian scris de compozitorul Igor Iachimciuc din Republica Moldova pe versuri de Lucian Blaga. Pentru prima dată în muzicologia națională sunt scoase în evidență specificul limbajului muzical, aspectele metro-ritmice și armonice, arhitectonica ciclului, privite ca rezultat al influenței limbajului muzical jazzistic asupra acestei creații cameral-vocale talentate a compozitorului. In the center of the author’s attention is the cycle „Poems of Light” for mezzo-soprano and piano written by the composer from the Republic of Moldova Igor Iachimciuc on poems by Lucian Blaga. For the first time in the national musicology, the specifics of the musical language, metro-rhythmic and harmonic aspects, and architectonics of the cycle are highlighted as a result of the influence of the jazz musical language on this talented chamber-vocal creation of the composer.
  • Item
    ХОРОВАЯ КАПЕЛЛА ДОЙНА В ПЕРВОЙ ЧЕТВЕРТИ XXI ВЕКА ГЛАЗАМИ ХОРМЕЙСТЕРА
    (AMTAP, 2024) Blîndu, Natalia
    Acest articol prezintă materialele interviului realizat de autoare cu artista Svetlana Țurcan, care pe parcursul anilor 2002-2024 a ocupat funcția de acompaniator și maestru de cor al Capelei Corale „Doina”. Anii de activitate ai artistei au coincis cu perioada când la conducerea acestui colectiv coral se afla Veronica Garștea, iar acum această funcție este exercitată de Ilona Stepan. În discuție se caracterizează activitatea profesională și succesul artistic al capelei în perioada vizată în viziunea Svetlanei Țurcan, se determină locul, rolul și metodele de lucru ale maestrului de cor în capelă. Interviul conține amintiri despre personalitățile conducătorilor artistici ai capelei, remarcându-se contribuția semnificativă a artiștilor actuali la dezvoltarea repertoriului artistic al Capelei Corale „Doina”, precum și valoarea enormă a mărturiilor lor personale. This article presents the materials of the interview with the artist Svetlana Turcan, who during the years 2002-2024 held the position of accompanist and choir master of the „Doina” Choir Chapel. The years of her activity as choir master coincided with the period when this choral collective was led by Veronica Garștea and Ilona Stepan, who performs this function at present. In the discussion, the professional activity and the artistic success of the chapel during this period are characterized, the place, role, and working methods of the choir master in the chapel are determined. The article also contains reminiscences of the personalities of the chapel's artistic directors, noting the significant contribution of the current artists to the development of the artistic repertoire of the „Doina” Choir Chapel, as well as the enormous value of their personal testimonies.
  • Item
    ОБЩАЯ ХАРАКТЕРИСТИКА ВОКАЛЬНОГО ЦИКЛА МОРИСА РАВЕЛЯ ДВЕ ЭПИГРАММЫ КЛЕМАНА МАРО
    (AMTAP, 2024) Crasnova-Severin, Ecaterina
    Articolul oferă o prezentare generală a ciclului vocal al lui Maurice Ravel „Două epigrame de Clément Marot”. Se examinează textul poetic, structura melodiei vocale și conexiunea sa cu acompaniamentul instrumental. O atenție deosebită se acordă analizei texturii pianului, folosirea căreia contribuie la o înțelegere mai profundă a conținutului artistic al muzicii. În articol se propune o analiză comparativă a mai multor interpretări ale ciclului vocal menționat (G. Soyzay – D. Baldwin, J.-C. Benoît – A. Ciccolini, G. Finley – J. Drake). The article provides a general overview of Maurice Ravel's vocal cycle ”Two Epigrams by Clément Marot”. It examines the poetic text, the structure of the vocal melody, and its connection with the instrumental accompaniment. Special attention is paid to the analysis of the piano texture, the use of which contributes to a deeper understanding of the artistic content of the music. A comparative analysis of several interpretations of the above-mentioned vocal cycle is proposed (G. Soyzay – D. Baldwin, J.-C. Benoît – A. Ciccolini, G. Finley – J. Drake).
  • Item
    FREE JAZZ: ESTETICA, STILISTICA, TRATAREA INSTRUMENTELOR DE PERCUȚIE
    (AMTAP, 2024) Moiseev, Petru
    În centrul atenției autorului se află instrumentele de percuție de origine jazzistică din anii 1960. Scopul autorului constă în analiza trăsăturilor interpretative dezvoltate în cadrul curentului numit avantgarde jazz, free jazz sau modal jazz. Specificul stilistic al bateriștilor stilului free jazz se remarcă prin modul deosebit de exprimare legat de emanciparea tuturor mijloacelor de expresivitate muzicală, inclusiv a ritmului. Trăsăturile de bază ale stilului interpretativ al lui Elvin Jones, unul din cei mai de seamă reprezentanți ai stilului dat, se studiază pe baza compoziției muzicale „The Promise” înregistrate în anul 1963 la New York de membrii cvartetului faimosului saxofonist John Coltrane, liderul incontestabil al curentului free jazz. Se studiază conceptul inovator de interpretare la instrumente de percuție, o abordare poliritmică, o modificare a așa-numitului swing feeling și crearea unor straturi sonore cu implicarea secției de ritm. O atenție deosebită se acordă introducerii trioletelor de către Elvin Jones în țesătura muzicală a partidei tobelor. In the center of the author’s attention are the percussion instruments of jazz origin from the 1960s. The author’s aim is to analyze the interpretative features developed within the trend called avantgarde jazz, or modal jazz. The stylistic specificity of free jazz drummers stands out through the free jazz special way of expression linked to the emancipation of all means of musical expressiveness, including rhythm. The basic features of the interpretive style of Elvin Jones, one of the most prominent representatives of this style, are studied on the basis of the musical composition „The Promise” recorded in 1963 in New York by the members of the quartet of the famous saxophonist John Coltrane, the undisputed leader of free jazz. The innovative concept of interpretation with percussion instruments, a polyrhythmic approach, a modification of the so-called swing feeling and the creation of sound layers with the involvement of the rhythm section, including drums, are studied. Particular attention is paid to the introduction of triplets by Elvin Jones into the musical fabric of the drum part.
  • Item
    РОМАНСЫ АЛЕКСЕЯ СТЫРЧИ НА СТИХИ ГРИГОРЕ ВИЕРУ
    (AMTAP, 2024) Bugor, Elena
    În articol sunt examinate romanțele scrise de Alexei Stârcea pe versurile lui Grigore Vieru, unul din cei mai consacrați poeți din Moldova. Romanțele „Plai moldovenesc” și „Dor de plai” se axează pe tematica iubirii pentru Patrie, în centrul piesei „Lăutare, măi” se află imaginea lăutarilor moldoveni, iar „Cântecul mamei” reprezintă un monolog lirico-dramatic al unei femei îmbătrânite adresat fiului său. Apărute în anii 1966-1968, piesele lui A. Stârcea demonstrează o tendință caracteristică operei compozitorului din această perioadă, și anume pătrunderea în romanță a unor particularități specifice genului de cântec. Acest lucru se manifestă în forma de cuplet a romanțelor, în caracterul folcloric al bazei genuistice, în simplitatea relativă a limbajului muzical și a sarcinilor interpretative. Romanțele se disting printr-o linie melodică vocală accesibilă, care permite cântărețului să-și etaleze potențialul și să demonstreze capacitățile aparatului vocal în condițiile unei tesituri destul de confortabile. The article examines the romances written by Alexei Stârcea on the lyrics of GrigoreVieru, one of the most famous poets in Moldova. The romances „Plai moldovenesc” and „Dor de plai” are focused on the theme of love for the Motherland, in the center of the song “Lautare mai” is placed the image of the Moldovan folk musicians – lautarii (fiddlers), and „Cantecul mamei” (Mother's song) is a lyricaldramatic monologue of an aging woman addressed to her son. Appearing in the years 1966-1968, the pieces by A. Stârcea demonstrate a characteristic tendency of the composer's work of this period, namely the penetration of some special features of the song genre into the romance. This can be traced in the couplet form of the romances, in the folkloric character of the genuistic basis, in the relative simplicity of the musical language and interpretative tasks. The romances are distinguished by an accessible melodic vocal line, which allows the singer to demonstrate his potential and show the capabilities of the vocal apparatus in the conditions of a fairly comfortable tessitura.
  • Item
    DEZVOLTAREA ARTEI INTERPRETATIVE CORALE NAŢIONALE ÎN ȘCOLILE DIN REPUBLICA MOLDOVA ÎN A DOUA JUMĂTATE A SECOLULUI XX
    (AMTAP, 2024) Șimbariova, Anna; Mihalaș, Mihai
    Articolul prezintă o retrospectivă istorico-culturală a procesului de dezvoltare a artei interpretative în corurile de copii, în special, și a educației muzicale, în general, în a doua jumătate a secolului XX pe teritoriul Republicii Moldova. În articol sunt relatate informații despre apariția studiourilor corale și a unora dintre cele mai importante colective corale de copii, despre dezvoltarea metodologiei lucrului cu formațiile corale, precum și unele aspecte ale influenței principiilor de lucru a școlilor pedagogice europene asupra progresului muzical-educațional pe teritoriul țării noastre. De asemenea, sunt menţionate câteva personalităţi marcante, dirijori şi compozitori, a căror activitate a avut un rol important în procesul de dezvoltare a artei corale şi interpretative în colectivele de copii de pe teritoriul Republicii Moldova. The article presents a historical-cultural retrospective of the development process of interpretative art in children's choirs, in particular, and of musical education, in general, in the second half of the 20th century on the territory of the Republic of Moldova. The article contains information about the emergence of choral studios and some of the most important children's choral collectives, about the development of the methodology of working with choral groups, as well as some aspects of the influence of the working principles of the European pedagogical schools on the musical-educational progress in our country. Also, some outstanding personalities, conductors and composers are mentioned, whose activity had an important role in the process of developing choral and interpretive art in children's collectives on the territory of the Republic of Moldova.
  • Item
    ЖАНР БАЛЛАДЫ ДЛЯ СКРИПКИ И ФОРТЕПИАНО В ТВОРЧЕСТВЕ КОМПОЗИТОРОВ РЕСПУБЛИКИ МОЛДОВА
    (AMTAP, 2024) Vlaicu, Olga
    În acest articol sunt analizate cele mai semnificative exemple ale baladei pentru vioară și pian, create de compozitori din Republica Moldova din a doua jumătate a secolului XX. În procesul studierii lucrărilor lui P. Rivilis, E. Mamot și E. Doga, am remarcat trăsături tipologice similare, datorită apartenenței lor la baladă ca specie a genului epic. Principalul mijloc de exprimare este melodia cantilenei, limbajul armonic fiind concentrat pe acordurile major-minor. Organizarea metrou-ritmică îmbină accentuarea regulată şi cvasi-improvizarea. Instrumentele ansamblului sunt interpretate sincronic: vioara e purtătoarea liniei melodice, iar pianul, în principiu, are rol de acompaniament. Diferența dintre lucrări este asociată cu genul și prioritățile stilistice ale compozitorilor: în „Balada celor trei ciobani” P. Rivilis pleacă de la interpretarea neofolclorică a genului în spiritul lui B. Bartok; punctele de referinţă iniţiale pentru E. Mamot şi E. Doga au fost baladele lui G. Enescu şi C. Porumbescu. The article analyzes the most significant examples of the ballad genre for violin and piano, created by the composers of the Republic of Moldova in the second half of the twentieth century. In the process of studying the works of P. Rivilis, E. Mamot and E. Doga, it turns out that they have similar typological features due to their belonging to the epic musical genre of ballads. The main means of expression in them is the cantilena melody, the harmonic language is focused on the majorminor chords; the metro-rhythmic organization combines regular accentuation and quasi-improvisation. The instruments of the ensemble are interpreted synchronically: the violin is the bearer of the melodic line, and the piano has mainly the role of accompaniment. The difference between the works is associated with the genre and stylistic priorities of the composers: in “The Ballad of the Three Shepherds” P. Rivilis starts from the neo-folklore interpretation of the genre in the spirit of B. Bartok; the initial reference points for E. Mamot and E. Doga were the ballads of G. Enescu and C. Porumbescu.
  • Item
    КОНЦЕРТ ДЛЯ АЛЬТА С ОРКЕСТРОМ ВЛАДА БУРЛИ: ПРОБЛЕМА ЭКЗИСТЕНЦИАЛЬНОСТИ СКВОЗЬ ПРИЗМУ ЖАНРА DANSE MACABRE
    (AMTAP, 2024) Sambriș, Elena
    De-a lungul mai multor secole în artă s-au dezvoltat o serie de teme „eterne”, dobândind statutul de mitologemă. Unul dintre ele este danse macabre („dansul morții”), care a apărut în Evul Mediu și a primit o nouă interpretare în muzica modernă. Utilizarea sa în Concertul pentru violă și orchestră de către celebrul compozitor din Republica Moldova, Vlad Burlea, demonstrează o soluție artistică strălucitoare, datorită unei interpretări filosofice profunde a imaginii și întruchiparea sa magistrală prin mijloace muzicale. Compozitorul oferă titluri de program pentru fiecare dintre cele trei părți ale operei („Quo vadis?”, „Misterium”, „Quem quaeritis?”) și construiește o singură linie dramaturgică de dezvoltare de la imaginile vârtejului timpului din partea I la danse macabre din final. Dedicând lucrarea poetului român Nikita Stănescu, autorul „trage” în orbita dialogului cultural imaginile și semnificațiile care rezonează cu Concertul. Folosind motive-simboluri, laitintonații, formule de gen, mijloace timbrale, compozitorul implementează metoda programatismului conceptual și dezvăluie dramatismul finitudinii existenței, prezentat în înțelegerea unui artist modern. Over the course of many centuries, a number of „eternal” themes have been developing in art, acquiring the status of mythologeme. One of them is the danse macabre („dance of death”), which appeared during the Middle Ages and received a new interpretation in modern music. Its use in the Concerto for Viola and Orchestra by the famous composer of the Republic of Moldova Vlad Burlea demonstrates a bright artistic solution, due to a deep philosophical interpretation of the image and its masterful embodiment by musical means. The composer gives program headings for each of the three parts of the work („Quo vadis?”, „Misterium”, „Quemquaeritis?”) and builds a single dramatic line of development from the images of the whirlpool of time in Part I to the danse macabre in the finale. By dedicating the work to the Romanian poet Nikita Stănescu, the author „draws” into the orbit of cultural dialogue the images and meanings that resonate with the Concerto. Using motifs-symbols, leitintonations, genre formulas, timbre means, the composer implements the method of conceptual programming and reveals the drama of the finitude of existence, presented in the understanding of a modern artist.
  • Item
    NEW CLASSICAL — UN TREND AL INDUSTRIEI MUZICAL-CULTURALE
    (2023) Ungur, Marian
    Mediul sonor modern este caracterizat de diversitatea stilistică. Articolul pune în discuție câteva aspecte ale fenomenului muzical contemporan New Classical sau New Classics care se descifrează ca muzică clasică „accesibilă”, reflectând un anumit trend în domeniul consumului muzical. Autorul abordează fenomenul vizat din perspectivă postmodernistă, considerându-l o manifestare a unor tendințe postmoderne și, în același timp, un semn de transformare a industriei muzicale moderne în direcția apropierii muzicii clasice de ascultători — consumatori de produse muzicale. Activitatea muzicianului japonez Nobuo Uematsu și în special al compozitorului galez Karl Jenkins a fost aleasă drept studiu de caz. The modern sound environment is characterized by stylistic diversity. The article discusses some aspects of the current musical phenomenon New Classical or New Classics which is deciphered as "accessible" classical music, reflecting a certain trend in the field of music consumption. The author approaches the phenomenon in question from a postmodernist perspective, considering it a manifestation of certain postmodern tendencies and, at the same time, a sign of the transformation of the modern music industry in the direction of bringing classical music closer to listeners — consumers of musical products. The activity of the Japanese musician Nobuo Uematsu and especially of the Welsh composer Karl Jenkins was chosen as a case study.
  • Item
    PROMOVAREA CREAȚIEI MUZICALE A COMPOZITORULUI A. MULEAR ÎN CADRUL UNOR MANIFESTĂRI CULTURALE ȘI PROFESIONISTE
    (2023) Trocinel, Daniela
    Compozitorul Alexandr Mulear a lăsat culturii muzicale autohtone un portofoliu bogat în care se găsesc circa 350 de lucrări muzicale de diverse genuri — de la miniaturi instrumentale până la balet. Majoritatea dintre ele au fost scrise pentru manifestări culturale și profesioniste fiind interpretate atât pe scenele mari din Moldova, Ucraina și alte țări ale Uniunii Sovietice, cât și peste hotarele acesteia. Grație faptului că maestrul A. Mulear s-a remarcat în viața muzicală, dar și în cea socială ca fiind o personalitate activă și energică, numele său a reușit să se evidențieze pe afișele mai multor concerte, concursuri și decade ale culturii naționale, iar creațiile sale — să se bucure de succes. The composer Alexandr Mulear left to the local musical culture a rich portfolio in which there are about 350 musical works of various genres — from instrumental miniatures to ballet. Most of them were written for cultural and professional events, being performed both on the well-known stages in Moldova, Ukraine and other republics of the Soviet Union, and abroad. Thanks to the fact that the composer Mulear stood out in the musical and social life as an active and energetic figure, his name managed to appear on the posters of several concerts, competitions and Decades of the National Culture, and his creations enjoyed success.
  • Item
    К ПРОБЛЕМЕ ИЗУЧЕНИЯ НОВЫХ ОНТОЛОГИЧЕСКИХ ФОРМ МАССОВОЙ МУЗЫКАЛЬНОЙ КУЛЬТУРЫ В РЕСПУБЛИКЕ МОЛДОВА ПЕРВЫХ ДЕСЯТИЛЕТИЙ XXI ВЕКА
    (2023) Tcacenco, Victoria
    Articolul dat este dedicat noilor forme ontologice ale muzicii pop din Republica Moldova în primele două decenii ale secolului al XXI-lea. Autorul oferă principalele caracteristici ale culturii virtuale și conexiunile acesteia cu subculturi și stiluri subculturale moderne. Sunt identificate tipurile de bază ale subculturii — joc, rebel și stil — și sunt exemplificate fenomenele virtuale ale muzicii pop moldovenești. Printre acestea se numără: rapperul Mani, proiectul Carla’s Dreams, formațiile de muzică rock Wax Road și POT Music. În concluzie, sunt schițate următoarele tendințe: se observă creșterea statutului virtual al produselor muzicale fabricate în Moldova; noile forme virtuale oferă artiștilor moldoveni oportunități nelimitate de a-și promova creația și de a capta piețele internaționale; subestimarea formelor virtuale ar putea constitui un risc pentru dezvoltarea proiectelor muzicale din Republica Moldova. The article is dedicated to the new ontological forms of popular music in the Republic of Moldova during the first two decades of the 21st century. The author offers the main characteristics of virtual culture, its connections with modern subcultures and modern subcultural styles. The basic types of subculture — game, rebel and style — are identified and the virtual phenomena of Moldovan popular music phenomena are exemplified. Among them are: rapper Mani, the Project Carla’s Dreams, the Wax Road and POT rock music bands. As a conclusion the following trends are sketched: there is an increase in the virtual status of musical products made in Moldova; new virtual forms give the Moldovan artists unlimited opportunities to promote their creation and to win the international markets; the underestimation of the virtual forms might be a risk for Moldovan musical projects development.
  • Item
    ASPECTE DE INTERPRETARE A TEMATISMULUI DE INSPIRAȚIE FOLCLORICĂ ÎN CONCERTUL PENTRU VIOARĂ ȘI ORCHESTRĂ DE VALERII POLEACOV
    (2023) Tălămbuță, Radu; Bunea, Diana
    Concertul pentru vioară şi orchestră de V. Poleacov are o valoare deosebită atât în cadrul creației compozitorului, cât și pentru cultura muzicală națională, reprezentând un exemplu de abordare a genului dat în componistica moldovenească, prin sinteza modelului de concert clasic cu elemente caracteristice muzicii populare instrumentale. Autorul apelează la stilizarea melosului moldovenesc, exprimată în temele și formulele ritmice și intonaționale ale acestora. În articol este abordată problematica interpretării tematismului cu caracter divers, ce poate fi pus în evidență prin mijloace tehnice și artistice violonistice axate pe cunoașterea atât a muzicii folclorice, cât și a tradițiilor de interpretare la vioara populară. Această perspectivă, în opinia autorului, ar putea sta la baza unei noi viziuni interpretative a acestui concert. The concerto for violin and orchestra by V. Poleacov has a special value both within the composer's creation and for the national musical culture, representing an example of the approach to the concerto genre in Moldovan composition, through the synthesis of the classical concerto model with elements characteristic of instrumental folk music. The author appeals to the stylization of the Moldovan melos, expressed in its rhythmic and intonational themes and formulas. In this context, the article deals with the issue of the interpretation of diverse themes, which can be highlighted through technical and artistic violinistic means focused on the knowledge of both folk music and folk violin performance traditions. This perspective, in the opinion of the author, could be the basis of a new interpretive vision of this concerto.
  • Item
    KONZERTSTÜCK op.79 PENTRU PIAN ȘI ORCHESTRĂ DE C.M. WEBER ÎN TRANSCRIPȚIE PENTRU ACORDEON: PARTICULARITĂȚI INTERPRETATIVE
    (2023) Știuca, Petru
    Konzertstück op.79, J.282 pentru pian și orchestră de C.M. Weber este una din cele mai des interpretate lucrări concertistice în întreaga lume, fiind cunoscută și în transpunere pentru diverse instrumente. Autorul își propune să analizeze particularitățile propriei transcripții pentru acordeon, după originalul de pian, propunând mai multe soluții pentru depășirea unor dificultăți interpretative în această creație. Totodată, este luat în considerare și specificul limbajului muzical şi stilistic al compozitorului, contextul istoric al apariției creației ș.a. Creația analizată are un caracter complex, care necesită de la interpret în primul rând, o foarte bună pregătire tehnică, dar şi o bună cunoaștere a limbajului muzical-stilistic în care a creat compozitorul. Konzertstück op.79, J.282 for piano and orchestra by C.M. Weber is one of the most widely interpreted concert works in the world, also known in transposition for various instruments. The author intends to analyze the particularities of his own accordion transcript after the original piano scores, proposing several solutions to overcome some interpretative difficulties in this creation. At the same time, the specificity of the musical and stylistic language of the composer, the historical context of the creation, and so on, are taken into account. The analyzed creation has a complex character, which requires from the performer, first of all, a very good technical preparation, but also a good knowledge of the musical-stylistic language in which the composer created.
  • Item
    ROLUL CONTRABASULUI ÎN ERA SWINGULUI DIN PERIOADA JAZZULUI CLASIC
    (2023) Socican, Igor
    Autorul își propune să contureze semnificația contrabasului în era swingului, din perioada jazului clasic. Se demonstrează importanța factorilor care au contribuit la popularizarea jazzului și, implicit, a swingului, precum: electrificarea; implicarea pe larg a studiourilor de înregistrare și producere de discuri muzicale; difuzarea prin intermediul posturilor de radio ș.a. Se atenționează asupra profesionalizării muzicienilor, datorită măririi numărului acestora în orchestre, aplicarea unor elemente specifice precum rifful, swing feel etc. The author aims to outline the significance of the double bass, within the jazz tradition, during the classical jazz period of the swing era. The importance of the factors that contributed to the popularization of jazz, implicitly, swing is demonstrated, such as: electrification; extensive involvement of recording studios and production of music discs, broadcasting through the radio stations, etc. Attention is paid to the professionalization of the musicians due to the increase in their number in the bands, the use of specific elements such as riffs, swing feel, etc.