3. Articole
Permanent URI for this collection
Browse
Recent Submissions
Item FESTIVALUL MUZICII ROMÂNEŞTI — O ALTFEL DE SALĂ DE CURS(AMTAP, 2023) Fărcășel, LigiaFestivalul Muzicii Româneşti se desfăşoară la Iaşi încă din anul 1973, fiind organizat de Filarmonica Moldova Iaşi şi de Universitatea Naţională de Arte George Enescu — aşa cum se numesc actualmente cele două instituţii. Cu o pauză de aproximativ două decenii după Revoluţie, festivalul şi‑a reluat activitatea în 2007, constituind un cadru propice pentru lansarea lucrărilor compozitorilor români, dar şi un imbold pentru viitorii muzicieni profesionişti, actuali studenţi, de a se implica în viaţa muzicală locală şi naţională. Ediţia XXIV a festivalului, Secţiunea academică a oferit doritorilor variate ocazii de a învăţa, de a afla informaţii mai puţin cunoscute şi, în cele din urmă, de a se identifica mai mult cu arta sonoră românească. The Romanian Music Festival has been held in Iaşi since 1973, being organized by the Moldova Iaşi Philharmonic and the George Enescu National University of Arts — as the two institutions are currently called. With a break of approximately two decades after the Revolution, the festival resumed its activity in 2007, constituting a suitable framework for launching the works of Romanian composers, but also an impetus for future professional musicians, current students, to get involved in the local and national musical life. The 24th edition of the festival, the Academic Section offered the participants various opportunities to learn, to find out less known information and, finally, to identify themselves more with the Romanian sound art.Item O INTRODUCERE A INOVAŢIEI ÎN EDUCAŢIA MUZICALĂ SPECIALIZATĂ DIN MEDIUL PREUNIVERSITAR(AMTAP, 2023) Karoli, CarolinaArticolul reprezintă o abordare sintetică şi empirică a situaţiei actualului mediu educaţional muzical care este puternic influenţat de starea economică şi tehnologică a vieţii moderne. Pentru a face faţă acestui deziderat, instituţiile de profil au nevoie de flexibilitate şi dinamică, promovând idei inovatoare. Abordarea inter‑ şi transdisciplinară în didactica muzicală, utilizarea noilor tehnologii în sistemul de organizare şi învăţare, precum şi un management adecvat poate revigora actualul sistem muzical de specialitate. Implementarea unui management distribuit şi încurajator asigură o cultură organizaţională bazată pe încredere şi oferă şanse dezvoltării profesionale prin practici de învăţare intercolegiale şi cercetare prin colaborare, care deschid noi perspective. Progresul unei instituţii muzicale din mediul preuniversitar depinde de viziunea comună, de strategiile şi de planurile de acţiune, conducerea, profesorii şi elevii fiind angajaţi activ în procesul dezvoltării instituţionale şi educaţionale. The article represents a synthetic and empirical approach to the situation of the current musical educational environment which is strongly influenced by the economic and technological state of modern life. In order to face this requirement, specialized institutions need flexibility, dynamism, the promotion of innovative ideas. The inter‑ and transdisciplinary approach in music teaching, the use of new technologies in the organization and learning system, as well as an adequate management can revive the current specialized music system. The implementation of distributed and encouraging management ensures an organizational culture based on trust and offers opportunities for professional development through intercollegiate learning practices and collaborative research that open up new perspectives. The progress of a pre‑university music institution depends on the shared vision, strategies, action plans, where the management, teachers and students are actively engaged in the process of institutional and educational development.Item GENUL SIMFONIEI ÎN ŞCOALA TRANSILVANĂ DE COMPOZIŢIE — ULTIMELE ŞAPTE DECENII. PARTEA A II‑A, ANII 2000—2023(AMTAP, 2023) Mercean-Țârc, MirelaPartea a II‑a a studiului asupra genului simfoniei în creaţia compozitorilor din şcoala de compoziţie transilvană din cadrul Academiei de Muzică „Gh. Dima” din Cluj‑Napoca îşi propune să exploreze particularităţile stilistice ale acestor compoziţii realizate în ultimele două decenii ale secolului XXI. Rod al inspiraţiei unor generaţii noi de compozitori ce creează în spiritul postmodernităţii, genul simfoniei în aceste decenii este reprezentat prin multiple şi variate elemente de limbaj muzical, de structură şi tematică ce servesc mesajul artistic prin explorări diverse în zona polistilismului, metastilismului, colajului sau a muzicii electronice. Alături de compozitorii tineri, cele 14 lucrări simfonice ale lui Cornel Ţăranu reflectă o „tinereţe spirituală” şi o adaptabilitate perfectă la „spiritul timpului”. Vor fi analizate şi prezentate, aşadar, creaţiile simfonice ale compozitorilor Tudor Jarda şi Cornel Ţăranu din „generaţia de aur” a şcolii de compoziţie transilvane, ale căror lucrări simfonice se încadrează în secolul XXI, precum şi cele ale compozitorilor Iulia Cibişescu, Adrian Borza, Şerban Marcu, Cristian Bence‑Muk, Ciprian Pop, Răzvan Metea, reprezentând noua generaţie de compozitori şi profesori ai acestei prestigioase şcoli. Concluziile se doresc a fi o panoramă asupra creaţiei în genul simfoniei, indicând câteva etape stilistice semnificative desprinse din analiza limbajului muzical adaptat la orientările şi direcţiile muzicii contemporane în ultimele şapte decenii. Part II of the study on the symphony genre in the creation of composers from the Transylvanian composition school within the “Gh. Dima” Academy of Music from Cluj‑Napoca, aims to explore the stylistic peculiarities of these compositions made in the last two decades of the 21st century. The fruit of the inspiration of new generations of composers who create in the spirit of postmodernity, the symphony genre in these decades is represented by multiple and varied elements of musical language, structure and theme that serve the artistic message, through various explorations in the area of polystylism, metastylism, collage or of electronic music. Along with young composers, the 14 symphonic works of Cornel Ţăranu reflect a „spiritual youth” and a perfect adaptability to the „Spirit of the times”. Therefore, the symphonic creations of the composers Tudor Jarda and Cornel Ţăranu from the „golden generation” of the Transylvanian composition school whose symphonic works fall into the 21st century will be analyzed and presented, as well as those of the composers: Iulia Cibişescu, Adrian Borza, ŞerbanMarcu, CristianBence‑Muk, Ciprian Pop, Răzvan Metea, representing the new generation of composers and teachers of this prestigious school. The conclusions are intended to be a panorama of the creation in the symphony genre, indicating some significant stylistic stages derived from the analysis of the musical language adapted to the orientations and directions of contemporary music in the last seven decades.Item ROLUL COMPETIȚIILOR ÎN EDUCAȚIA MUZICALĂ(AMTAP, 2024) Roman, IuliaCompetițiile joacă un rol important în educația muzicală, oferind elevilor oportunitatea de a-și demonstra abilitățile artistice, de a-și descoperi potențialul maxim și de a-și câștiga stima de sine. Acestea stimulează competiția sănătoasă, îi încurajează pe elevi să-și depășească propriile limite, să muncească și să-și perfecționeze tehnicile interpretative. De asemenea, competițiile pot oferi oportunități de a cunoaște și interacționa cu alți elevi, profesori și artiști profesioniști din domeniul muzical. Competițiile în domeniul muzical pot fi un instrument valoros în educația muzicală, ajutând la formarea și cultivarea talentului și pasiunii pentru muzică. Competitions play an important role in music education, giving the students the opportunity to demonstrate their artistic abilities, discover their full potential and gain self-esteem. They stimulate healthy competition, encourage students to go beyond their own limits, to work on and perfect their interpretive techniques. Competitions can also provide opportunities to meet and interact with other students, teachers and professionals in the field of music. Music competitions can be a valuable tool in music education, helping to form and nurture talent and passion for music.Item ИСПОЛНИТЕЛЬСКИЕ ПРИНЦИПЫ БАС-ГИТАРИСТА ДЖЕКА БРЮСА В КОМПОЗИЦИИ CROSSROADS(AMTAP, 2024) Vitiuc, AlexandrÎn acest articol se analizează linia de bas a lui Jack Bruce din piesa Crossroads. Se examinează interpretarea pe un model de chitară bas fretless, ce sună aproximativ ca un contrabas. Această caracteristică permite introducerea glissando-urilor ascendente și descendente, precum și a apogiaturilor, îmbogățind considerabil partitura ansamblului. Un interes deosebit prezintă interpretarea liniei de bas a lui J. Bruce, caracterizată prin utilizarea activă a modurilor pentatonice și blues în pasaje sincopate, creând o colorare specifică, autentică a interpretării vocale a bluesului timpuriu. This article analyzes Jack Bruce's bass line from the Crossroads composition. The performance on a fretless bass guitar model, which sounds roughly like a double bass, is examined. This feature allows the introduction of ascending and descending glissandos and appoggiaturas, significantly enriching the ensemble's score. Of particular interest is the interpretation of J. Bruce's bass line, characterized by the active use of pentatonic and blues modes in syncopated passages, creating a specific, authentic coloring of the vocal interpretation of early blues.Item CONCURSURI DE CANTO DIN ROMÂNIA – OPORTUNITĂȚI DE DEZVOLTARE A CARIEREI PENTRU ELEVI ȘI STUDENȚI(AMTAP, 2024) Fărcășel, LigiaConcursurile, în general, sunt concepute ca oportunități de afirmare – mai ales pentru tineri – și, de obicei, oferă câștigătorilor recompense financiare. Dar sunt oare acestea tot ceea ce caută un concurent să obțină prin participarea la o competiție? Se poate merge mai departe de atât? Desigur. În străinătate, de mai mult timp, și în România, de ceva vreme, unii organizatori ai concursurilor de interpretare muzicală au început să ofere ca premiu oportunitatea de colaborare cu instituții muzicale. Acest pas important realizat este vital pentru dezvoltarea și evoluția reală a carierei interpreților tineri. Fără a desconsidera valoarea și utilitatea recompenselor financiare, această nouă abordare, din ce în ce mai întâlnită, le facilitează artiștilor adaptarea, recunoașterea și validarea valorii, dar, desigur, și posibilitatea închegării unui viitor profesional, personal și material superior. Competitions, in general, are designed as opportunities for recognition – especially for young people – and usually offer financial rewards to winners. But are these all that a contestant seeks to gain from participating in a competition? Can we go further than that? Certainly. Having been established abroad for some time and in Romania for a while now, some organizers of music interpretation competitions have begun to offer the opportunity of collaboration with musical institutions as a prize. This significant step is crucial for the real development and evolution of the young performers' careers. Without disregarding the value and usefulness of the financial rewards, this increasingly common new approach facilitates artists in adapting, recognizing, and validating their worth, and, of course, in building a superior professional, personal, and material future.Item ASPECTE STRUCTURAL-DRAMATURGICE ȘI PARTICULARITĂȚI INTERPRETATIVE ÎN CONCERTUL PENTRU CORN ȘI ORCHESTRĂ, OP. 91 DE REINHOLD GLIERE(AMTAP, 2025) Zlotescu, VictorÎn articol se realizează o analiză a Concertului pentru corn și orchestră op. 91 de Reinhold Gliere (1875-1956), compus în 1951 la sugestia cornistului Valeri Poleh. Structurat în trei părți tradiționale, concertul prezintă o orchestrație romantică și o formă clasică de sonată în prima parte, un lied cantabil în partea a doua și un final ce combină elemente de rondo cu tema cu variațiuni. Autorul evidențiază calitățile expresive ale cornului și prezintă interpreților provocări tehnice precum pasajele cu dublă staccato, digitația adăugătoare și tehnica de bouché. Studiul oferă indicații practice privind respirația, digitația și articulația, făcând referire la interpretări celebre precum cea a lui Radek Baborak, constituind astfel un ghid valoros pentru corniști. Concertul reprezintă, în fond, o lucrare reprezentativă din perioada sovietică a compozitorului, îmbinând tradițiile clasico-romantice cu elemente din folclorul rus. The article examines Reinhold Glière's (1875-1956) Horn Concerto Op. 91, composed in 1951 at the suggestion of the horn player Valery Polekh. Structured in three traditional movements, the concerto features a romantic orchestration and a classical sonata form in the first movement, a cantabile lied in the second movement, and a finale combining rondo elements with theme with variations. The author highlights the expressive qualities of the horn and presents technical challenges to performers such as double-tonguing passages, auxiliary fingerings, and the bouché technique. The study provides practical guidance on breathing, fingering, and articulation, referring to celebrated interpretations such as that of RadekBaborak, thus serving as a valuable guide for horn players. The concerto represents a significant work from the composer's Soviet period, blending classical-romantic traditions with elements of Russian folklore.Item ANALIZA DIFERITOR VERSIUNI INTERPRETATIVE ALE CÂNTECULUI POPULAR IESE LELEA DIN BORDEI(AMTAP, 2025) Sprincean, LarisaCirculația creațiilor folclorice pe cale orală a condiționat apariția diferitor variante, care se disting prin anumite elemente particulare proiectate în linia melodică, structura ritmică, arhitectonică, conținutul poetic, versificație ș.a. În prezent interpretarea scenică, transmiterea prin intermediul mijloacelor media, interpretarea producțiilor folclorice de către cântăreți consacrați sau amatori, instruiți de un conducător avizat în domeniu, au determinat promovarea, în mare parte, a unei singure variante a unui cântec popular/folcloric. Totuși, și în aceste condiții noi de existență a produsului folcloric, diferiți interpreți prezintă versiunea interpretativă proprie, care, în final, poate duce la crearea variantelor, asemenea procesului specific mediului firesc, tradițional de viață a folclorului muzical. The oral circulation of folkloric creations has conditioned the emergence of different variants, which are distinguished by certain particular elements projected in the melodic line, rhythmic, architectural structure, poetic content, versification, etc. Currently, the stage performance, transmission through the media, interpretation of folkloric productions by established or amateur singers, trained by an experienced leader in the field, have determined the promotion, for the most part, of a single variant of a popular/folk song. However, even in these new conditions of existence of the folkloric product, different performers present their own interpretative version, which, in the end, can lead to the creation of variants, similar to the process specific to the natural environment, traditional to the life of musical folklore.Item CONCERTUL NR. 1 PENTRU TROMBON ȘI PIAN DE OLEG NEGRUȚA: ANALIZA TEHNICO-INTERPRETATIVĂ ȘI REFLECȚII STILISTICE(AMTAP, 2025) Juncu, AlexandruÎn lucrarea dată se propune o analiză tehnico-interpretativă a „Concertului Nr. 1 pentru trombon și pian” de Oleg Negruța, compus în anul 1987. În centrul studiului se află investigarea structurii formei muzicale, identificarea influențelor stilistice, în special, a elementelor de jazz, precum și evidențierea dificultăților tehnice și expresive specifice interpretării trombonului. Concertul, deși este conceput într-o formă monopartită, integrează elemente ale formei de sonată și un episod lent, sugerând o arhitectură tripartită de tip tradițional. Analiza pune accent pe aspecte precum ambușura, tehnica legato, controlul culisei, dar și pe rolul respirației interpretative, toate acestea fiind esențiale pentru o redare fidelă și expresivă a lucrării. Studiul contribuie la înțelegerea complexității creației lui Oleg Negruța și oferă recomandări utile interpreților care abordează repertoriul contemporan pentru trombon. This paper presents a technical and interpretative analysis of Concerto No. 1 for Trombone and Piano by Oleg Negruța, composed in 1987. The study focuses on the formal structure of the work, the stylistic influences, especially, jazz elements, and the specific technical and expressive challenges involved in trombone performance. Although conceived as a single-movement composition, the concerto incorporates features of the sonata form and a slow episode, creating the impression of a traditional three-part structure. The analysis emphasizes aspects such as embouchure control, legato articulation, slide technique, and interpretative breathing, all of which are crucial to an expressive and accurate performance. This study contributes to a deeper understanding of Oleg Negruța’s compositional language and offers practical insights for performers approaching contemporary trombone repertoire.Item PSYCHOLOGICAL AND INTERPRETATIVE PECULIARITIES OF FALSETTO SOUND PRODUCTION IN MODERN POPULAR MUSIC(AMTAP, 2025) Julea, VioletaFalsetto este un registru vocal unic care ocupă un loc special în practica muzicală contemporană. Astăzi, falsetul este un instrument integral atât în cântecul de muzică pop, unde este folosit pentru a crea efecte dinamice expresive, pentru a extinde gama vocală și pentru a transmite nuanțe emoționale. În acest articol, se realizează o analiză detaliată a istoriei apariției falsetului, a caracteristicilor fiziologice ale producerii acestuia atât la bărbați, cât și la femei, a cunoștințelor metodice și a tehnicilor pedagogice menite să atingă un nivel înalt al tehnicii de interpretare, precum și a aplicării practice a acestei tehnici în genurile muzicii contemporane. O atenție deosebită este acordată integrării metodelor tradiționale cu tehnologiile inovatoare pentru perfecționarea măiestriei vocale. Falsetto is a unique vocal register that occupies a special place in contemporary musical practice. Today, falsetto is an integral tool both in pop singing, where it is used to create expressive dynamic effects, expand the vocal range, and convey emotional nuances. In this article, a detailed analysis is conducted on the history of the emergence of falsetto, the physiological features of its production in both men and women, the methodological knowledge and pedagogical techniques aimed at achieving a high level of performance technique, as well as the practical application of this technique in contemporary genres. Special attention is paid to the integration of traditional methods with innovative technologies to perfect vocal masteryItem CONCERTUL PENTRU CORN ȘI ORCHESTRĂ DE PAUL HINDEMITH: UNELE PARTICULARITĂȚI COMPOZIȚIONALE ȘI INTERPRETATIVE(AMTAP, 2025) Zlotescu, VictorConcertul pentru corn și orchestră de Paul Hindemith este analizat din perspectiva compozițională și interpretativă, subliniindu-se inovațiile stilistice ale compozitorului. Lucrarea, dedicată cornistului Dennis Brain, combină trăsăturile baroce cu tehnicile moderne, inclusiv atonalismul și dodecafonismul. Autorul articolului descrie structura concertului și analizează elementele de ritm, metru și orchestrare. Prima mișcare introduce tema printr-o construcție bipartită cu repriză, a doua mișcare este un scherzo alert, iar finalul, cel mai complex, include o secțiune recitativă, pe textul unui poem scris de Hindemith. Sunt evidențiate dificultățile tehnice pentru cornist, inclusiv utilizarea digitației opționale și necesitatea exactității ritmice. Autorul articolului pune în valoare libertatea interpretativă a solistului, precum și modul în care Hindemith exploatează posibilitățile timbrale ale instrumentului, reușind să îmbine cu iscusință complexitatea tehnică cu expresivitatea. Cuvinte-cheie: concert, corn, orchestră, Paul Hindemith, poem, analiză interpretativă Concerto for Horn and Orchestra by Paul Hindemith is analyzed from both a compositional and interpretative perspective, highlighting the composer’s stylistic innovations. Dedicated to horn player Dennis Brain, the piece combines Baroque characteristics with modern techniques, including atonality and dodecaphony. The author of the article describes the concerto’s structure and analyzes elements of rhythm, metre, and orchestration. The first movement introduces the theme through a bipartite construction with a reprise, the second movement is a lively scherzo, and the final movement, the most complex, includes a recitative section with a poem written by Hindemith. The technical challenges for the horn player are underlined, including the use of optional fingering and the necessity of rhythmic precision. The author emphasizes the interpretative freedom of the soloist, as well as the way Hindemith explores the timbre possibilities of the instrument, skillfully combining technical complexity with expressiveness. Keywords: concerto, horn, orchestra, Paul Hindemith, poem, interpretative analysisItem CU PRIVIRE LA SISTEMATIZAREA CREAȚIEI COMPOZITORULUI IGOR IACHIMCIUC(AMTAP, 2025) Langa, MarianaArta muzicală continuă să joace un rol important în societatea contemporană, fiind o sursa de conexiune și exprimare a emoțiilor și contribuind la păstrarea și promovarea identității culturale, a valorilor și tradițiilor. Unul dintre promotorii artei muzicale în contemporaneitate este Igor Iachimciuc – compozitor, muzician și pedagog originar din Republica Moldova, stabilit în Statele Unite, cunoscut și apreciat atât în țara de origine, cât și peste ocean. Creația lui acoperă un spectru larg de genuri, teme, abordează diverse tehnici de compoziție. O particularitate caracteristică este îmbinarea creativă a tradiționalului și universalului, a elementelor de inspirație folclorică cu modalități contemporane de scriitură componistică. Iată de ce studierea creației lui Igor Iachimciuc necesită mai întâi realizarea unei clasificări a lucrărilor muzicale după mai multe criterii care vor pune în evidență diferite aspecte de conținut și interpretare. Cuvinte-cheie: Igor Iachimciuc, compozitor, creație, genuri muzicale, tradiție, contemporaneitate, clasificare Musical art continues to play an important role in contemporary society, being a source of connection and expression of emotions and contributing to the preservation and promotion of cultural identity, values and traditions. One of the promoters of musical arts in contemporary times is Igor Iachimciuc – composer, musician and pedagogue originally from the Republic of Moldova and trained in the United States, known and appreciated both in his country of origin and overseas. His work covers a wide range of genres, themes, and approaches various compositional techniques. A characteristic feature is the creative combination of the traditional and the universal, of elements of folkloric inspiration with contemporary ways of compositional writing. Therefore, studying Igor Iachimciuc’s work first requires a classification of musical works according to several criteria that will highlight different aspects of content and interpretation. Keywords: Igor Iachimciuc, composer, creation, musical genres, tradition, contemporaneity, classificationItem INSTRUIREA VOCALĂ ELEVILOR ÎN PERIOADA DE MUTAŢIE A VOCII(AMTAP, 2025) Nistreanu, ElenaArticolul este dedicat problematicii predării canto în cea mai complicată perioadă de dezvoltare a abilităților și dexterităților vocale. În prezenta lucrare sunt descrise etapele de dezvoltare vocală, din punct de vedere fiziologic, psiho-emoțional și tehnic. Fiecare etapă a mutației este minuțios analizată, propunându-se soluții pentru depășirea diferitor probleme, metode de predare și recomandări metodice. Informațiile vor fi utile profesorilor din clasele superioare în școlile de artă, în școlile cu profil și în trupele muzical-vocale. Materialele prezentate în acest studiu pot fi aplicate la orele de Canto în instituțiile de învățământ specializate din clasele gimnaziale și liceale. Cuvinte-cheie: voce, mutație, fonație, laringe, coarde vocale, falsetto, diapazon, tessitură, adolescenți, interpretare, repertoriu, metodă The article is dedicated to the issue of teaching singing in the most complicated period of development of vocal skills and dexterity. In this work, the stages of vocal development are described, from a physiological, psycho-emotional and technical point of view. Each stage of the mutation is thoroughly analyzed by the author, proposing solutions to overcome various problems, teaching methods and methodical recommendations. The information will be useful for teachers of higher grades in art schools, in profile schools and in music-vocal groups. The materials presented in this study can be applied to Canto lessons in specialized educational institutions in the middle and high school classes. Keywords: voice, mutation, phonation, larynx, vocal cords, falsetto, tuning fork, tessitura, teenagers, interpretation, repertoire, method.Item ПЯТЬ ГРЕЧЕСКИХ НАРОДНЫХ МЕЛОДИЙ М. РАВЕЛЯ: ЕДИНСТВО ВОКАЛЬНОГО ЦИКЛА(AMTAP, 2025) Crasnova-Severin, EcaterinaArticolul examinează ciclul vocal al lui M. Ravel „Cinci melodii populare grecești” (Cinq mélodies populaires grecques) din perspectiva soluționării problemei unității ciclului și a contrastului dintre părțile componente. Se analizează conținutul poetic, mijloacele de expresie muzicală, structura partidei vocale, rolul acompaniamentului la pian al fiecărei miniaturi în parte; se justifică factorii unității compoziției ciclice. Se trage concluzia asupra unicității conținutului și formei fiecărei piese, precum și se identifică mijloacele de comunitate poetică și muzicală a numerelor. This article examines Maurice Ravel's vocal cycle “Five Greek Folk Songs” (Cinq mélodies populaires grecques) focusing on the problem of the cycle's unity and the contrast between its parts. It analyzes the poetic content, the musical expressive means, the structure of the vocal part, and the role of the piano accompaniment in each song separately; the factors contributing to the unity of the cyclic composition are substantiated. The conclusion is drawn about the uniqueness of the content and form of each song, and the means of poetic and musical commonality of the numbers are revealed.Item MOISEI KONONENKO – UN DIRIJOR NECUNOSCUT: PRIMA PUBLICARE A DATELOR PERSONALE DESPRE DIRIJORUL CAPELEI CORALE DOINA ANILOR 1949–1957(AMTAP, 2025) Blîndu, NataliaAcest articol reflectă personalitatea lui Moisei Kononenko, conducător artistic și primdirijor al Capelei Corale „Doina” anilor 1949-1957. Pentru prima dată, sunt publicate și introduse în circuitul științific datele biografice extrase din dosarul personal, etapele parcursului său profesional și artistic. Informațiile sunt completate cu documente de arhivă privind activitatea Capelei Corale „Doina” în perioada vizată. Concluziile subliniază că perioada de conducere a Capelei de către M. Kononenko a avut un impact semnificativ asupra evoluției acesteia într-un colectiv profesionist, iar personalitatea sa rămâne una dintre figurile marcante ale culturii corale naționale din mijlocul secolului XX. Cuvinte-cheie: biografie, Capela Corală „Doina”, concert, dirijor de cor, interpretare corală, Moisei Kononenko This article reflects the personality of Moisei Kononenko, artistic director and chief conductor of the „Doina” Choral Chapel from 1949 to 1957. For the first time, biographical data extracted from his personal file, along with the stages of his professional and artistic career, are published and introduced into the scientific circuit. The information is supplemented with archival documents regarding the activity of the „Doina” Choral Chapel during the mentioned period. The conclusions highlight that M. Kononenko's leadership had a significant impact on the choir's evolution into a professional ensemble, and his personality remains one of the prominent figures of national choral culture in the mid-20th century. Keywords: biography, ”Doina” Choral Chapel, concert, choir conductor, choral performance, Moisei KononenkoItem CU PRIVIRE LA CERCETAREA INTERPRETĂRII CREAȚIILOR VOCALE FOLCLORICE ÎN CONTEMPORANEITATE(AMTAP, 2025) Sprincean, LarisaÎn acest articol vom încerca să elucidăm complexitatea unei probleme necercetate în etnomuzicologia contemporană legată de interpretarea creațiilor vocale folclorice preluate din mediu tradițional și transferate în scena de spectacol, care are alte reguli și norme de interpretare. Procesul a pornit odată cu apariția profesionalismului instrumental de tradiție orală și s-a declanșat în secolul al XIX când folclorul muzical a devenit obiect de studiu și promovat în mass media. Dacă până spre începutul secolului XX mediul firesc de existență a folclorului era încă prezent și interpretul venea din tradiție cu „bagajul” de cunoștințe bine pregătit, iar condițiile de spectacol public nu afecta esența producțiilor executate, astăzi cântărețul este școlit în cadrul academic și are nevoie de fundamentare teoretică și practică pentru a nu se pronunța în scenă cu un amatorism vulgar, profanând cântecul tradițional. Cuvinte-cheie: folclor vocal, interpretare, tradiție, scenă, spectacol, cercetare, metodologie In this article we will try to elucidate the complexity of an unresearched problem in contemporary ethnomusicology related to the interpretation of folkloric vocal creations taken from the traditional environment and transferred to the performance stage, which has other rules and norms of interpretation. The process started with the emergence of the instrumental professionalism of oral tradition and was triggered in the 19th century when musical folklore became an object of study and promoted in the mass media. If until the beginning of the 20th century the natural environment of folklore was still present and the performer came from tradition with a well-prepared "baggage" of knowledge, and the conditions of public performance did not affect the essence of the performed productions, today the singer is schooled in the academic framework and needs theoretical and practical substantiation in order not to express himself on stage with vulgar amateurism, desecration of the traditional song. Keywords: vocal folklore, performing, tradition, stage, spectacle, research, methodologyItem INFLUENȚE JAZZISTICE ALE CICLULUI POEMELE LUMINII PENTRU MEZZO-SOPRANO ȘI PIAN DE IGOR IACHIMCIUC(AMTAP, 2024) Corjan-Colesnic, Angela; Tcacenco, VictoriaÎn centrul atenției autoarei se află ciclul „Poemele luminii” pentru mezzo-soprano și pian scris de compozitorul Igor Iachimciuc din Republica Moldova pe versuri de Lucian Blaga. Pentru prima dată în muzicologia națională sunt scoase în evidență specificul limbajului muzical, aspectele metro-ritmice și armonice, arhitectonica ciclului, privite ca rezultat al influenței limbajului muzical jazzistic asupra acestei creații cameral-vocale talentate a compozitorului. In the center of the author’s attention is the cycle „Poems of Light” for mezzo-soprano and piano written by the composer from the Republic of Moldova Igor Iachimciuc on poems by Lucian Blaga. For the first time in the national musicology, the specifics of the musical language, metro-rhythmic and harmonic aspects, and architectonics of the cycle are highlighted as a result of the influence of the jazz musical language on this talented chamber-vocal creation of the composer.Item ХОРОВАЯ КАПЕЛЛА ДОЙНА В ПЕРВОЙ ЧЕТВЕРТИ XXI ВЕКА ГЛАЗАМИ ХОРМЕЙСТЕРА(AMTAP, 2024) Blîndu, NataliaAcest articol prezintă materialele interviului realizat de autoare cu artista Svetlana Țurcan, care pe parcursul anilor 2002-2024 a ocupat funcția de acompaniator și maestru de cor al Capelei Corale „Doina”. Anii de activitate ai artistei au coincis cu perioada când la conducerea acestui colectiv coral se afla Veronica Garștea, iar acum această funcție este exercitată de Ilona Stepan. În discuție se caracterizează activitatea profesională și succesul artistic al capelei în perioada vizată în viziunea Svetlanei Țurcan, se determină locul, rolul și metodele de lucru ale maestrului de cor în capelă. Interviul conține amintiri despre personalitățile conducătorilor artistici ai capelei, remarcându-se contribuția semnificativă a artiștilor actuali la dezvoltarea repertoriului artistic al Capelei Corale „Doina”, precum și valoarea enormă a mărturiilor lor personale. This article presents the materials of the interview with the artist Svetlana Turcan, who during the years 2002-2024 held the position of accompanist and choir master of the „Doina” Choir Chapel. The years of her activity as choir master coincided with the period when this choral collective was led by Veronica Garștea and Ilona Stepan, who performs this function at present. In the discussion, the professional activity and the artistic success of the chapel during this period are characterized, the place, role, and working methods of the choir master in the chapel are determined. The article also contains reminiscences of the personalities of the chapel's artistic directors, noting the significant contribution of the current artists to the development of the artistic repertoire of the „Doina” Choir Chapel, as well as the enormous value of their personal testimonies.Item ОБЩАЯ ХАРАКТЕРИСТИКА ВОКАЛЬНОГО ЦИКЛА МОРИСА РАВЕЛЯ ДВЕ ЭПИГРАММЫ КЛЕМАНА МАРО(AMTAP, 2024) Crasnova-Severin, EcaterinaArticolul oferă o prezentare generală a ciclului vocal al lui Maurice Ravel „Două epigrame de Clément Marot”. Se examinează textul poetic, structura melodiei vocale și conexiunea sa cu acompaniamentul instrumental. O atenție deosebită se acordă analizei texturii pianului, folosirea căreia contribuie la o înțelegere mai profundă a conținutului artistic al muzicii. În articol se propune o analiză comparativă a mai multor interpretări ale ciclului vocal menționat (G. Soyzay – D. Baldwin, J.-C. Benoît – A. Ciccolini, G. Finley – J. Drake). The article provides a general overview of Maurice Ravel's vocal cycle ”Two Epigrams by Clément Marot”. It examines the poetic text, the structure of the vocal melody, and its connection with the instrumental accompaniment. Special attention is paid to the analysis of the piano texture, the use of which contributes to a deeper understanding of the artistic content of the music. A comparative analysis of several interpretations of the above-mentioned vocal cycle is proposed (G. Soyzay – D. Baldwin, J.-C. Benoît – A. Ciccolini, G. Finley – J. Drake).Item FREE JAZZ: ESTETICA, STILISTICA, TRATAREA INSTRUMENTELOR DE PERCUȚIE(AMTAP, 2024) Moiseev, PetruÎn centrul atenției autorului se află instrumentele de percuție de origine jazzistică din anii 1960. Scopul autorului constă în analiza trăsăturilor interpretative dezvoltate în cadrul curentului numit avantgarde jazz, free jazz sau modal jazz. Specificul stilistic al bateriștilor stilului free jazz se remarcă prin modul deosebit de exprimare legat de emanciparea tuturor mijloacelor de expresivitate muzicală, inclusiv a ritmului. Trăsăturile de bază ale stilului interpretativ al lui Elvin Jones, unul din cei mai de seamă reprezentanți ai stilului dat, se studiază pe baza compoziției muzicale „The Promise” înregistrate în anul 1963 la New York de membrii cvartetului faimosului saxofonist John Coltrane, liderul incontestabil al curentului free jazz. Se studiază conceptul inovator de interpretare la instrumente de percuție, o abordare poliritmică, o modificare a așa-numitului swing feeling și crearea unor straturi sonore cu implicarea secției de ritm. O atenție deosebită se acordă introducerii trioletelor de către Elvin Jones în țesătura muzicală a partidei tobelor. In the center of the author’s attention are the percussion instruments of jazz origin from the 1960s. The author’s aim is to analyze the interpretative features developed within the trend called avantgarde jazz, or modal jazz. The stylistic specificity of free jazz drummers stands out through the free jazz special way of expression linked to the emancipation of all means of musical expressiveness, including rhythm. The basic features of the interpretive style of Elvin Jones, one of the most prominent representatives of this style, are studied on the basis of the musical composition „The Promise” recorded in 1963 in New York by the members of the quartet of the famous saxophonist John Coltrane, the undisputed leader of free jazz. The innovative concept of interpretation with percussion instruments, a polyrhythmic approach, a modification of the so-called swing feeling and the creation of sound layers with the involvement of the rhythm section, including drums, are studied. Particular attention is paid to the introduction of triplets by Elvin Jones into the musical fabric of the drum part.