3. Articole

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 20 of 76
  • Item
    CОВРЕМЕННЫЕ ПОДХОДЫ В ФОРМИРОВАНИИ ИСПОЛНИТЕЛЬСКОЙ КУЛЬТУРЫ СТУДЕНТОВ-ВОКАЛИСТОВ
    (AMTAP, 2024) Nikitcenko, Victoria
    În cadrul articolului se examinează educația vocală universitară modernă în contextul formării culturii vocale și interpretative a viitorilor specialiști. Folosind exemplul curriculei moderne a Academiei de Muzică, Teatru și Arte Plastice, sunt demonstrate posibilitățile de abordare competentă și de integrare a acesteia în procesul de formare la studenți a unei bogate culturi vocalinterpretative, abordare fundamentată pe interacțiunea competențelor profesionale, abilităților vocale și scenice și pe complexitatea artistică a imaginii create de vocalist. Autorul examinează influența exercitată asupra viitorilor vocaliști de către integrarea tradițiilor lirice din diferite țări și școli, precum și interacțiunea creativă a interpreților. Printre abilitățile solicitate astăzi se numără hard și soft, gândirea creativă și capacitatea de a căuta și analiza rapid informații. S-au făcut concluzii asupra eficacității abordărilor bazate pe competențe și pe integrare ca instrumente metodologice pentru posedarea de către studenți a unor vaste cunoștințe profesionale și abilități de canto și, mai ales, pentru formarea unor specialiști de o înaltă cultură vocală și interpretativă. In the article, the modern university vocal education is examined in the context of the formation of the vocal and performing culture of future specialists. Using the example of the modern curriculum of the Academy of Music, Theater and Fine Arts, the possibilities of using competencybased and integration approaches in teaching students are demonstrated, capable of ensuring a high performing culture of future vocalists, based on the interaction of professional competencies, singing and stagecraft skills, and the artistic integrity of the image created by the vocalist. The author examines the influence on future vocalists of the integration of cultural traditions of different countries and performing schools, and the creative interaction of performers. Among the skills in demand today there are hard skills and soft skills, creative thinking, and the ability to quickly search and analyze information. As a result, a conclusion was made about the effectiveness of competencybased and integration approaches as methodological tools not only for students to master professional knowledge and singing skills, but also for the formation of vocal and performing culture as a key competence of future specialists.
  • Item
    МОЛДАВСКАЯ ФАНТАЗИЯ Д. ГЕРШФЕЛЬДА – ЯРКИЙ ОБРАЗЕЦ СКРИПИЧНОЙ МИНИАТЮРЫ МОЛДОВЫ 40-х ГОДОВ ХХ ВЕКА
    (AMTAP, 2024) Vlaicu, Olga
    În acest articol autoarea descrie istoria creării primelor miniaturi pentru vioară și pian compuse pe teritoriul actualei Republici Moldova în anii ’20-’40 ai secolului XX. Autoarea vorbește despre moștenirea bogată și creativă a compozitorului D. Gherșfeld, analizează în detalii miniatura lui pentru vioară și pian – Fantezia moldovenească. Această lucrare este una dintre primele compoziții violonistice din genul formelor mici create de compozitorii din Republica Moldova în prima jumătate a secolului XX. Miniatura are trăsături naționale evidente, întrucât se bazează pe ritmurile și tonalitățile muzicii populare moldovenești. In this article, the author describes the history of creation of the first miniatures for violin and piano composed on the territory of the current Republic of Moldova in the 20s-40s of the 20th century. She speaks about the rich creative heritage by the composer D. Ghershfeld, analyzes in detail his miniature for violin and piano – Moldavian Fantasy. This work is one of the first violin compositions in the genre of small forms created by composers from the Republic of Moldova in the first half of the 20th century. Then miniature has obvious national features, as it is based on the rhythms and tonalities of Moldovan folk music.
  • Item
    FENOMENUL DE REZONANȚĂ. IMPORTANȚA ȘI METODELE DE DEZVOLTARE A REZONATORILOR ÎN FORMAREA VOCALĂ
    (AMTAP, 2024) Blîndu, Adela
    În acest articol autorul pune în discuție rolul și importanța rezonatorilor în emisia vocală. Cuvântul „rezonator” are aceeași rădăcină ca și cuvântul „rezonanță” și este clar că rezonanța, în sens larg, este amplificarea unei unde sonore și crearea culorii și volumului bogat al sunetului. Pentru un sunet calitativ și puternic, pentru o frumusețe individuală a timbrului, pentru o dicție bună, pentru creșterea gamei dinamice, îmbunătățirea și dezvoltarea vibrației vocale este necesară utilizarea rezonatorilor vocii. In this article, the author discusses the role and importance of resonators in vocal emission. The word „resonator” has the same root as the word „resonance” and it is immediately clear that resonance, in a broad sense, is the amplification of a sound wave and the creation of color and rich volume of sound. For a qualitative and powerful sound, an individual beauty of the timbre, good diction, increase in dynamic range, improvement and development of vocal vibration, it is necessary to use voice resonators.
  • Item
    DE LA JURNALISM MUZICAL LA CRITICĂ MUZICOLOGICĂ
    (AMTAP, 2024) Șeican, Valeria
    De la cristalizarea materiei de critică a muzicii, care se produce în mediul academic artistic englez, german, francez, la confluența dintre muzicologie și publicistică, odată cu explozia presei, din secolul XIX și, în special, a jurnalismului, până în zilele noastre, fenomenul muzical continuă să impună necesitatea explicării, răstălmăcirii sale prin totalitatea canalelor de comunicare publică. Specificitatea muzicală, concentrată în conținut și vocabular, în genurile publicistice pe care urmează să le atace novicii muzicologi, este în interconexiune cu procedee confirmate într-o știință paralelă muzicologiei, dar care domină și interferează cu toate sectoarele existențiale umane moderne – marketingul. Libertatea excesivă anihilează, desființează orice regulă, dar știm că un discurs profesionist, valabil, trebuie să corespundă unor reguli clare, acceptate și respectate. O cale de urmat ar fi strategia convertirii aparente la modernitatea fără reguli, dar cu o și mai strictă consecvență în urmarea regulilor impuse și verificate în timp din muzicologie, publicistică, filozofie. Since the crystallization of the matter of music criticism, which occurs in the English, German, and French artistic academic environment, at the confluence between musicology and publicity, with the explosion of the press, from the 19th century and especially of journalism, to this day, the musical phenomenon continues to impose the need for its explanation, misinterpretation through all the channels of public communication. The musical specificity concentrated in content and vocabulary, in the publicity genres to be attacked by the novice musicologists, is in interconnection with the procedures confirmed in a science parallel to musicology, but which dominates and interferes with all the modern human existential sectors –marketing. Excessive freedom annihilates, abolishes any rule, but we know that a professional, valid speech must correspond to some clear, accepted and observed rules. One way to follow would be the strategy of apparent conversion into the modernity without rules, but with an even more strict consistency in following the rules imposed and verified in time from musicology, journalism, philosophy.
  • Item
    ДИСЦИПЛИНА ОБЩЕЕ ФОРТЕПИАНО: К ПРОБЛЕМЕ ОСОБЕННОСТЕЙ МЕТОДИКИ ПРЕПОДАВАНИЯ В КОНТЕКСТЕ РАЗВИВАЮЩЕГО ОБУЧЕНИЯ
    (AMTAP, 2024) Melnic, Tamara
    „Pianul general”, ca disciplină muzicală independentă, există pe teritoriul Republicii Moldova încă de la sfârșitul secolului XIX. Continuând tradițiile iluministe stabilite istoric și punând în prim-plan problema dezvoltării muzicale, acest curs și astăzi are drept scop principal dezvoltarea unui muzician de orientare universală, educarea unei personalități creative multilateral dezvoltate. În opinia autorului, care se bazează pe cercetări cu autoritate, direcția prioritară în înțelegerea științifică și metodologică a subiectului trebuie considerată dezvoltarea creativă a principiilor instruirii de dezvoltare, iar implementarea practică a principiilor instruirii de dezvoltare ar contribui la ridicarea eficienței instruirii pianistice a studenților de la toate specialitățile. „General Piano” as an independent musical discipline has existed on the territory of the Republic of Moldova since the end of the 19th century. The course today, continuing the historically established educational traditions, putting forward the problem of musical development as the main one, considers as its main goal the development of a musician of universal orientation, the education of a versatile creative personality. In the author’s opinion, which is based on authoritative research, the priority direction in the scientific and methodological understanding of the subject should be considered the creative formation of the principles of developing training, and the introduction into practice of some methods of development teaching can greatly increase the effectiveness of general piano training for the students of all specialties
  • Item
    МЕТОДОЛОГИЧЕСКИЕ АСПЕКТЫ АНАЛИЗА СОВРЕМЕННОЙ МУЗЫКИ: АКЛАССИЧЕСКИЕ МУЗЫКАЛЬНЫЕ ФОРМЫ
    (AMTAP, 2024) Sambriș, Elena
    În cadrul cursului „Metodologia analizei muzicale” pentru masteranzi, una dintre cele mai dificile sarcini este însușirea formelor non-clasice ale muzicii din secolele XX-XXI, deoarece acestea sunt foarte diverse și semnificativ diferite de cele clasico-romantice. Comparând clasificările formelor muzicale moderne propuse de diverși muzicologi – V. Țenova, E. Erșova, T. Kyuregyan, M. Ciobanu, V. Timaru, dăm preferință sistematizării lui V. Kholopova ca fiind cea mai consistentă, ținând cont de diferite criterii: tipul dramaturgiei, modul de scriere, arhitectonica tematică. Dezvăluind principiile de bază ale construirii formelor în muzica modernă și stabilind tendințe principale în dezvoltarea formelor muzicale, prezentăm exemple de utilizare a structurilor non-clasice în lucrările lui Gh. Ciobanu, S. Pîslari, V. Ciolac. Pentru a le analiza studenților li se oferă un algoritm specific ca parte a unui eseu analitic. In the „Methodology of Music Analysis” course for a master’s degree, one of the most difficult tasks is mastering the non-classical forms of music of the 20th-21st centuries, since they are very diverse and significantly different from the classical-romantic ones. Comparing the classifications of modern musical forms proposed by various musicologists – V. Tsenova, E. Ershova, T. Kyuregyan, M. Chobanu, V. Timaru, we give preference to the systematization of V. Kholopova as the most consistent, taking into account different criteria: the type of dramaturgy, method of writing, thematic architectonics. Revealing the basic principles of formation in modern music and establishing the leading trends in the development of musical forms, we present examples of the use of non-classical structures in the works of G. Chobanu, S. Pyslari, V. Cholac. To analyze them, the students are given a specific algorithm as part of an analytical essay.
  • Item
    NOI MATERIALE DIDACTICE AXATE PE FOLCLOR LA DISCIPLINA SOLFEGII (CLASELE I-IV ALE ȘCOLILOR DE MUZICĂ ȘI DE ARTE)
    (AMTAP, 2024) Bunea, Diana; Drăguță, Diana
    Articolul este semnat de două dintre cele trei autoare ale noilor manuale de Solfegii pentru clasele I-a, a II-a, a III-a și a IV-a ale școlilor de muzică și de arte, editate succesiv (inclusiv, în redacții completate și revăzute) la Chișinău între anii 2018-2023. Este prezentat conținutul acestora, constituit din două părți: melodii pentru solfegiere selectate din folclorul muzical românesc și muzica națională și fișe cu exerciții scrise. De asemenea, manualele conțin mai multe tabele cu noțiuni din teoria elementară a muzicii, un compartiment de exerciții ritmice și unul de dicteuri muzicale. Autoarele se opresc asupra premiselor și preceptelor înaintașilor asupra educației muzicale bazată pe folclor, relevând principalele particularități de predare a acestei discipline și propunând câteva metode de studiu a melodiilor. The article is signed by two of the three authors of the new Solfeggio textbooks for the 1st, 2nd, 3rd and 4th grades of music and art schools, published successively (including, in completed and reviewed editions) in Chisinau between the years 2018-2023. Their content is presented, consisting of two parts: songs for solfeggio selected from Romanian musical folklore and national music, and worksheets with written exercises. Also, the textbooks contain several tables with notions of elementary music theory, a compartment of rhythmic exercises and one of musical dictations. The authors dwell on the premises and precepts of the ancestors on music education based on folklore, revealing the main peculiarities of teaching this discipline and proposing some methods of studying melodies.
  • Item
    TRIO PENTRU VIOARĂ, CLARINET ȘI PIAN DE OLEG NEGRUȚA: ASPECTE CARACTERISTICE DE LIMBAJ
    (AMTAP, 2024) Cazac, Radu
    Autorul își propune să studieze unele elemente structurale și de limbaj aplicate în lucrarea Trio pentru vioară, clarinet și pian de Oleg Negruța. În urma analizei detaliate a creației Trio pentru vioară, clarinet și pian de O. Negruța, evidențiem că lucrarea dată constă din trei părți contrastante după tempo Allegro con fuoco-Andante cantabile-Allegro vivace, în care autorul se bazează pe tradiția muzicii clasice și romantice, cоmbinată armonios cu elementele limbajului muzical folcloric. Putem spune căîn partea I prevalează direcția muzicii clasice – elementele de limbaj, forma, planul tonal etc. Per general, partea II se remarcă prin cantabilitate, emoții pozitive, caracter meditativ, melancolic, narativ și cu influențe folclorice în compartimentul median. Finalul este unul tradițional festiv, energic, fastuos și înstil de dans, în care sunt prezente elementele clasice cоmbinate cu cele folclorice. Trioul atrage prin claritate, simplitate și determină specificul scriiturii componistice a maestrului. Cuvinte-cheie: Oleg Negruța, limbaj, formă, element, trio, stil The author’s aim is to study some structural and language elements applied in the work Trio for violin, clarinet and baritone by Oleg Negruța. Following the detailed analysis of the creation Trio for violin, clarinet and piano by O. Negruța, we point out that the given work consists of three contrasting parts according to the tempo Allegro con fuoco-Andante cantabile-Allegro vivace, in which the author is based on the tradition of classical and romantic music harmoniously combined with elements of the folkloric musical language. We can say that in part I, the direction of classical music prevails – language elements, form, tonal plane, etc. In general, part II stands out for its cantability, positive emotions, with a meditative, melancholic, narrative character and folklore influences in the middle section. The finale is traditionally festive, energetic, lavish, and in dance style, in which classical elements combined with folk elements are present. The trio attracts with its clarity, simplicity and determines the specificity of the master's compositional writing. Keywords: Oleg Negruța, language, form, element, trio, style
  • Item
    СМЕШАННЫЕ ЖАНРЫ В КАМЕРНО-ИНСТРУМЕНТАЛЬНОМ ТВОРЧЕСТВЕ БОРИСА ДУБОССАРСКОГО: К ПОСТАНОВКЕ ПРОБЛЕМЫ
    (AMTAP, 2024) Sedîh, Inessa
    Articolul este consacrat tratării genului mixt în creația instrumentală de cameră a lui B. Dubosarschi. Lucrăile compozitorului – Acuarelepentru vioară și pian, Sonată-baladă pentru violă și pian, Capriccio a la rustique pentru vioară și pian – demonstrează varietăți ale genului mixt, precum difuziunea de gen, reconceptualizarea genurilor vechi și crearea denumirilor genuistice noi. Cuvinte-cheie: gen, mixt genuistic, creația cameral-instrumentală a lui B. Dubosarschi The article is devoted to the mixed genre interpretation in the chamber-instrumental works written by B. Dubosarschi. The composer’s opuses –Aquarelles for violin and piano, Sonata-ballad for viola and piano, Capriccio a la rustique for violin and piano – demonstrate different kinds of the mixed genre such as genre diffusion, genre reconceptualization and creation of new genre names. Keywords: genre, mixed genre, chamber- instrumental creation of B. Dubosarschi
  • Item
    ROMANȚA DE CIRCULAȚIE FOLCLORICĂ INIMA MI-E PLINĂ: PARTICULARITĂȚI INTERPRETATIVE
    (AMTAP, 2024) Văluță-Cioinac, Diana
    Romanța mondenă urbană românească are un parcurs istoric de aproximativ două secole. Chiar dacă este o perioadă de timp relativ modestă, comparativ cu alte producții din patrimoniul cultural imaterial, totuși, ea a reușit să se impună prin specificul său muzical-poetic. Totodată, aspectul interpretativ ridică anumite cerințe față de cântăreț, din punct de vedere al vocalității, expresivității artistice, conlucrării cu suportul instrumental ș.a. În acest articol ne vom referi la romanța „Inima mi-e plină” din colecția lui Anton Pann „Cântece de lume”, propunând o versiune interpretativă, prin care să se păstreze autenticitatea lucrării, a conținutului muzical-poetic și atmosfera timpului când a fost creată. Cuvinte-cheie: romanța mondenă urbană, Anton Pann, stil oriental, interpretare vocală, acompaniament instrumental The Romanian urban romance has a history of about two centuries. Even if it is a relatively modest period of time, compared to other productions from the intangible cultural heritage, however it still managed to impose itself through its musical-poetic specificity. At the same time, the interpretative aspect raises certain requirements for the singer from the point of view of vocality, artistic expressiveness, collaboration with the instrumental support, etc. In this article, we will refer to the romance „My Heart is Full” from Anton Pann's collection World Songs, proposing an interpretive version, which would preserve the authenticity of the work, the musical-poetic content and the atmosphere of the time when it was created. Keywords: urban romance, Anton Pann, oriental style, vocal performance, instrumental accompaniment
  • Item
    CICLUL ECOUL CODRILOR PENTRU VIOARĂ ȘI PIAN DE ALEXANDR MULEAR: PARTICULARITĂȚI COMPOZIȚIONALE
    (AMTAP, 2024) Trocinel, Daniela
    Ciclul Ecoul codrilor, scris pentru duetul instrumental vioară-pian, este unul dintre opusurile distinse din palmaresul componistic al maestrului A. Mulear. Conform partiturii editate, creația conține patru părți: Ecoul codrilor (Moderato assai), Horă (Tempo di hora), Baladă (Moderato assai) și Dans găgăuz (Allegro con brio), care sunt înrădăcinate în folclorul autohton, fiind legate de sfera rustică și captivate de identitatea națională a muzicii. Lucrarea se distinge printr-o abordare artistică originală, exprimată prin intermediul unui dialog subtil între cele două instrumente, evidențiind virtuozitatea tehnică, aspectele timbrale și melodico-ritmice. Cuvinte-cheie: suită, horă, dans, baladă, duet instrumental The cycle Echo of the Forests, composed for the violin-piano instrumental duo, is one of the distinguished works in the compositional record of Master A. Mulear. According to the edited score, the work contains four parts: Echo of the Forests (Moderato assai), Hora (Tempo di hora), Ballad (Moderato assai), and Gagauz Dance (Allegro con brio). These parts are deeply rooted in the native folklore, being linked to the rural realm and captivated by the national identity of the music. The composition is notable for its original artistic approach, expressed through a subtle dialogue between the two instruments, showcasing the technical virtuosity, timbre aspects, and the melodic-rhythmic elements. Keywords: suite, hora, dance, ballad, instrumental duet
  • Item
    ВОКАЛЬНЫЕ ЦИКЛЫ МОРИСА РАВЕЛЯ В ТВОРЧЕСКОМ НАСЛЕДИИ КОМПОЗИТОРА
    (AMTAP, 2024) Crasnova-Severin, Ecaterina
    În articol sunt analizate trei cicluri vocale ale lui Maurice Ravel: „Cinq mélodies populaires grecques”, „Chants populaires” și „Deux mélodies hébraiques”. Ele au fost scrise pe parcursul a peste 10 ani – din 1904 până în 1914. Fiecare ciclu este individualizat, are un caracter unic, având în comun sprijinul pe sursa folclorică. Autoarea caracterizează structura ideatică a ciclurilor, specificul lor de gen și stil și particularitățile partidei pianului. Concluziile se referă la faptul că, abordând folclorul, M. Ravel lasă melodia vocală neschimbată și interpretează partida pianului ca pe o componentă cu rol de „comentator”în cadrul ansamblului, sporind expresivitatea liniei vocale și conținând elemente caracteristice. Cuvinte-cheie: melodie vocală, ciclu vocal, ansamblu vocal de cameră, Maurice Ravel, partida pianului, melodie The article analyzes three vocal cycles by Maurice Ravel „Five Greek Folk Melodies”, „Folk Songs” and „Two Jewish Songs”. They were written over the course of 10 years – from 1904 to 1914. Each cycle is individualized, has a unique character, having in common the support on the folklore source. The author characterizes the ideational structure of the cycles, their specific genre and style, and the peculiarities of the piano part. It is concluded that when M. Ravel works with folk sources, he leaves the vocal melody unchanged and performs the piano part as a commenting component of the ensemble, increasing the expressiveness of the vocal line and containing characteristic elements. Keywords: vocal melody, vocal cycle, chamber vocal ensemble, Maurice Ravel, piano part, melody
  • Item
    CONCERTUL PENTRU TROMPETĂ (IN B) ȘI ORCHESTRĂ DE ALEXANDR MULEAR: REPERE INTERPRETATIVE
    (AMTAP, 2024) Hanganu, Dumitru
    Anii ’60 ai secolului XX constituie o etapă importantă în dezvoltarea artei muzicale naționale. O pleiadă de compozitori, prin activitatea lor prodigioasă, au reușit să creeze un fundament solid pentru constituirea unei școli de compoziție în spațiul Pruto-Nistrean. Interesul predominant a fost focusat pe genurile muzicii instrumentale, în special, se remarcă crearea unor valoroase Concerte pentru diferite instrumente. Printre acestea se numără și Concertul pentru trompetă și orchestră semnat de Alexandr Mulear. Lucrarea prezintă interes pentru cercetare, atât din punct de vedere al tratării genului și a mijloacelor compoziționale aplicatecât și din punctul de vedere interpretativ, al valorificării posibilităților expresive ale trompetei în tratarea conținutului ideatic al creației. Cuvinte-cheie: Alexandr Mulear, concert instrumental, trompetă, arhitectonică, limbaj muzical, interpretare, mijloace de expresivitate The 60s of the 20th century constitute an important stage in the development of national musical art. A multitude of composers, through their prodigious activity, managed to create a solid foundation for the establishment of a school of composition in the Pruto-Nistrean area. The predominant interest was focused on instrumental music genres, especially the creation of valuable Concertos for different instruments. Among them is the Concerto for trumpet and orchestra signed by Alexander Mulear. The work is of interest for research, both from the point of view of the treatment of the genre and the applied compositional means, as well as from the interpretive point of view, of capitalizing on the expressive possibilities of the trumpet in the treatment of the ideational content of the creation. Keywords: Alexandr Mulear, instrumental concerto, trumpet, architectonics, musical language, interpretation, means of expressiveness
  • Item
    PIESĂ DE CONCERT PENTRU TROMBON ȘI PIAN DE DAVID FEDOV
    (AMTAP, 2024) Juncu, Alexandru
    Având în vedere aportul semnificativ al compozitorului David Fedov la dezvoltarea artei interpretative la instrumentele de suflat, autorul prezentului articol și-a propus ca scop analiza muzicologică și interpretativă a uneia dintre cele mai populare creații pentru trombon – Piesa de concert. Fiind scrisă în anul 1973, această creație este frecvent inclusă în repertoriul didactic la disciplinele de specialitate ale instituțiilor de învățământ muzical, în programul diferitor concursuri de interpretare. Astfel, autorul examinează limbajul muzical, arhitectonica creației, mijloacele de expresie și formulează recomandări ce vizează modalitățile de interpretare și sugestii ce vor fi utile atât tinerilor interpreți cât și celor consacrați. Cuvinte-cheie: analiză interpretativă, piesă de concert, trombon, David Fedov Considering the significant contribution of composer David Fedov to the development of the performing art on wind instruments, the author of this article has set himself the goal of a musicological and interpretative analysis of one of the most popular compositions for trombone, the Concert Piece. Written in 1973, this work is frequently included in the didactic repertoire of specialized disciplines in music education institutions and in the program of various performance competitions. Thus, the author analyses the musical language, the architecture of the creation, the means of expression, and formulates recommendations concerning the methods of interpretation, and suggestions that will be useful to both young and established performers. Keywords: interpretative analysis, concert piece, trombone, David Fedov
  • Item
    UNELE CONSIDERAȚII PRIVIND EVOLUȚIA TEATRULUI LIRIC ÎN A DOUA JUMĂTATE A SECOLULUI XX – ÎNCEPUTUL SECOLULUI XXI (REPUBLICA MOLDOVA)
    (2024) Coman, Diana
    Dezvoltarea genului operistic la confluența secolelor XX-XXI în Republica Moldova reprezintă un amalgam de oportunități și constrângeri, care reflectă schimbările semnificative ce s-au produs în contextul istoric și cultural, influențate de evoluția societății și a tehnologiei. În cadrul acestor două perioade distincte, există anumite tendințe și evoluții care merită să fie analizate mai în detaliu. Cuvinte-cheie: arta lirică, opera istorică, opera eroică, opera de cameră, opera-basm, tragedia lirică, mono-opera, drama muzicală, opera-balet, dramaturgia muzicală The development of the operatic genre at the confluence of the 20th and 21st centuries in the Republic of Moldova represents an amalgam of opportunities and constraints, reflecting significant changes in the historical and cultural context, influenced by the evolution of society and technology. Within these two distinct periods, there are certain trends and developments that merit further analysis. Keywords: lyric art, historical opera, heroic opera, chamber opera, opera-fairy tale, lyric tragedy, mono-opera, musical drama, opera-ballet, musical dramaturgy
  • Item
    ACREDITAREA INSTITUȚIONALĂ CA INSTRUMENT DE ÎMBUNĂTĂȚIRE A PERFORMANȚEI UNIVERSITARE
    (AMTAP, 2024) Roman, Ruslana
    Acreditarea instituțională reprezintă un proces important în învățământul superior, cu impact semnificativ asupra performanței universitare. În acest articol, autorul explorează modul în care acreditarea instituțională poate acționa ca un instrument cheie pentru îmbunătățirea calității și eficienței învățământului superior. Prin intermediul evaluării și certificării formale, acreditarea încurajează universitățile să respecte standardele de calitate stabilite, promovând astfel excelența academică. Articolul evidențiază, de asemenea, beneficiile acreditării instituționale asupra studenților, care pot avea încredere că primesc o educație de calitate, pot accesa resurse academice de înaltă calitate și pot profita de mobilitatea academică internațională. În plus, acreditarea poate servi ca un instrument de marketing pentru universități, atrăgând studenți, profesori și investitori. Cuvinte-cheie: acreditare, performanță universitară, asigurarea calității, acreditare instituțională, îmbunătățire continuă, învățământ superior, proiectul QFORTE Institutional accreditation is an important process in higher education, with a significant impact on university performance. In this article, the author explores how institutional accreditation can act as a key tool for improving the quality and efficiency of higher education. Through formal assessment and certification, accreditation encourages universities to meet set quality standards, thereby promoting academic excellence. The article also highlights the benefits of institutional accreditation for students, who can be assured of receiving a quality education, have access to high-quality academic resources and benefit from international academic mobility. In addition, accreditation can serve as a marketing tool for universities, attracting students, teachers and investors. Keywords: accreditation, academic performance, quality assurance, institutional accreditation, continuous improvement, higher education, project QFORTE
  • Item
    IMPORTANȚA IMPLEMENTĂRII STRATEGIILOR DE ASIGURARE A CALITĂȚII STUDIILOR ÎN CADRUL ACADEMIEI DE MUZICĂ, TEATRU ȘI ARTE PLASTICE
    (AMTAP, 2024) Gîrbu, Ecaterina
    În articol se evidențiază importanța implementării strategiilor de asigurare a calității în cadrul învățământului superior din Republica Moldova, în contextul orientării spre integrare în Uniunea Europeană. Participarea la proiectul QFORTE a accelerat procesul de acreditare instituțională internațională, cu evaluări recente pentru Academia de Muzică, Teatru și Arte Plastice. Obiectivele proiectului includ îmbunătățirea managementului asigurării calității, revizuirea structurilor europene de recunoaștere a diplomelor și promovarea transparenței în învățământ. Colaborarea cu universitățile din UE oferă oportunități extinse în educație și consolidează imaginea instituțională. Strategiile abordate în cadrul proiectului QFORTE au evidențiat importanța dialogului în îmbunătățirea procesului de studiu. O procedură importantă o constituie evaluarea cadrelor didactice prin intermediul chestionării ceea ce contribuie la dezvoltarea continuă și transparența sistemului de învățământ superior. Feedback-ul direct al studenților favorizează adaptarea curriculumului și a metodelor de predare, îmbunătățind experiența academică. Relația profesor-student, bazată pe dialog deschis, constituie un element semnificativ în motivarea și succesul studenților. Colaborarea eficientă între studenți și cadrele didactice contribuie la consolidarea reputației instituției și promovarea excelenței academice în AMTAP. Cuvinte-cheie: proiectul QFORTE, strategii de asigurare a calității studiilor, îmbunătățire, promovare instituțională, evaluări, feedback The article highlights the importance of implementing quality assurance strategies in higher education in the Republic of Moldova, in the context of moving towards integration into the European Union. Participation in the QFORTE project has accelerated the process of international institutional accreditation, with recent evaluations for the Academy of Music, Theatre and Fine Arts. Project objectives include improving quality assurance management, reviewing European diploma recognition procedures and promoting transparency in education. Collaboration with EU universities offers expanded opportunities in education and strengthens the institutional image. The strategies addressed in the QFORTE project explore the importance of dialogue in improving the education process. An important procedure is the evaluation of teachers through questionnaires, which contributes to the continuous development and transparency of the higher education system. Direct student feedback favors the adaptation of the curriculum and teaching methods, improving the academic experience. The teacher-student relationship, based on open dialogue, is a significant element in student motivation and success. Effective collaboration between students and teachers contributes to strengthening the reputation of the institution and promoting academic excellence in AMTAP. Keywords: QFORTE project, study quality assurance strategies, improvement, institutional promotion, evaluations, feedback
  • Item
    ASIGURAREA CALITĂȚII STUDIILOR ÎN ÎNVĂȚĂMÂNTUL SUPERIOR MUZICAL
    (AMTAP, 2024) Gamurari, Pavel
    Procesul de la Bologna și dezvoltarea învățământului superior european au generat schimbări semnificative, inclusiv în asigurarea calității, cu adaptări la nivel național și instituțional. Acest articol a fost elaborat cu sprijinul proiectului QFORTE, în cadrul căruia au fost elaborate și aprobate un set de acte atât la nivel național, cât și la nivel instituțional, și s-a acordat atenție învățământului muzical superior, pentru care este crucial să se recunoască specificitățile și să se valorifice diversitatea în procesele de evaluare și acreditare. Articolul explorează rolul muzicii în educație și formare, evidențiind nevoia de programe flexibile și resurse adecvate pentru dezvoltarea abilităților artistice și intelectuale ale studenților. Cuvinte-cheie: Procesul de la Bologna, asigurarea calității, evaluare, acreditare, diversitate, specificități, proiectul QFORTE. The Bologna Process and the development of European higher education have brought significant changes, including in quality assurance, with adaptations at national and institutional levels. This article was developed with the support of the QFORTE project, where a set of acts were developed and approved at both national and institutional level, and attention was paid to higher music education, for which it is crucial to recognize specificities and leverage diversity in evaluation and accreditation processes. The article explores the role of music in education and training, highlighting the need for flexible programs and adequate resources to develop students' artistic and intellectual skills. Keywords: The Bologna Process, quality assurance, assessment, accreditation, diversity, specificities, project QFORTE
  • Item
    SONATA PENTRU FLAUT ȘI PIAN NR. 2 DE SIGISMUND TODUŢĂ: RECOMANDĂRI INTERPRETATIVE
    (AMTAP, 2023) Serbinov, Maria
    Personalitatea lui Sigismund Toduţă este una deosebit de importantă în cultura muzicală românească a secolului XX. Cu o însemnată carieră de muzicolog şi profesor, muzicianul a excelat şi în domeniul compoziţiei, lăsându‑ne o moştenire valoroasă ce include creaţii în diverse genuri muzicale. Articolul de faţă se referă la Sonata nr. 2 pentru flaut şi pian, a cărei partitură a fost compusă în etapa târzie a componisticii lui Sigismund Toduţă. Acesta ar fi un argument solid în perceperea opusului drept o exprimare artistică a contextului social‑politic românesc al vremii respective, precum şi un rezumat al propriei vieţi, angajate pe toate dimensiunile în serviciul divin al artei muzicale. Prin urmare, lucrarea cuprinde tehnici de compoziţie şi un limbaj muzical destul de complex, fapt ce duce la o responsabilizare interpretativă desăvârşită. The name of Sigismund Toduţă is a particularly important one in the Romanian musical culture of the 20th century. With a significant career as a musicologist and teacher, the musician also excelled in the field of composition, leaving us a valuable legacy that includes creations in various musical genres. This article refers to Sonata no. 2 for flute and piano, whose score saw the light of day in the late stage of Sigismund Toduţă’s composition. This would be a solid argument in perceiving the opus as an artistic expression of the Romanian social‑political context of the respective time, as well as a summary of one’s own life, engaged in all dimensions in the divine service of musical art. Therefore, the work includes compositional techniques and a rather complex musical language, which leads to a complete interpretative responsibility.
  • Item
    СОНАТА ДЛЯ СКРИПКИ И ФОРТЕПИАНО ЗЛАТЫ ТКАЧ — КОМПОЗИЦИЯ И МУЗЫКАЛЬНЫЙ ЯЗЫК, ВОПРОСЫ ИСПОЛНИТЕЛЬСКОЙ ИНТЕРПРЕТАЦИИ
    (AMTAP, 2023) Saulova, Inessa
    În articol sunt cercetate realizările componistice din ultima perioadă de creaţie a compozitoarei Zlata Tcaci, analizându‑se în detaliu Sonata pentru vioară şi pian scrisă în 2005. Autorul propune recomandări metodice pentru rezolvarea problemelor tehnice şi artistice în procesul de interpretare a acestei lucrări, menţionând, în concluzie, importanţa deosebită a Sonatei atât în procesul educaţional cât şi în repertoriul concertistic al violoniştilor şi pianiştilor. The article characterizes the recent achievements of the work of Zlata Tkaci, The Sonata for violin and piano, written by the author in 2005, is analyzed in detail. The author gives methodological recommendations for solving technical and artistic tasks when performing this work. The conclusion is made about the importance of the Sonata both in the educational process and in the concert repertoire of violinists and pianists.