3. Articole
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing 3. Articole by Issue Date
Now showing 1 - 20 of 121
Results Per Page
Sort Options
Item REFLECŢII ASUPRA PEDALIZĂRII ÎN ARTA INTERPRETATIVĂ PIANISTICĂ(AMTAP, 2003) Muntean, Galina;Item ION BAZILEVSKI - REMARCABIL MAESTRU AL CULTURII MUZICALE DIN CHIŞINĂU(AMTAP, 2003) Muntean, GalinaIstoria culturii muzicale a oraşului Chişinău este bogată şi strălucitoare, dar în multe cazuri nedescoperită. Ţelul meu este de a elucida un nume extraordinar, care a lăsat o urma deosebită în viaţa muzicală a oraşului, care a fost pianistul, maestrul de concert, compozitorul şi dirijorul Ion Claudio Bazilevski, născut la 9 martie 1872 în Moscova.Item PROCEDEE DE PEDALIZARE LA PIAN(AMTAP, 2003) Muntean, GalinaItem GENURILE BISERICEŞTI ÎN CREAŢIA LUI HECTOR BERLIOZ(2005) Melnic, VictoriaItem REFLECŢII ASUPRA CREAŢIEI SIMFONICE A LUI GHENADIE CIOBANU(2008) Axionov, VladimirItem TRADIȚIA LĂUTĂREASCĂ DIN R. MOLDOVA: ISTORIE ȘI CONTEMPORANEITATE: Teze preliminarii(2010) Bunea, DianaThe study treats lautar tradition from Moldova, which is an outstanding musical-cultural phenomenon and a component part of traditional musical culture from Moldova. Nowadays the lautar tradition preserved well in the northern and southern part of Moldova. The research contains references to different aspects of the lautar phenomenon, including bands, lautars’ musical instruments and others. We think that the establishment of lautar tradition’s role and importance, not only as a part of our traditional culture, but also in a much larger cultural-geographical area is one of the priorities of the local ethnomusicology.Item EPOCA MARIEI BIEŞU ÎN EVOLUŢIA TEATRULUI LIRIC DE LA CHIŞINĂU(2010) Axionov, VladimirItem TRĂSĂTURI CONCEPTUALE ŞI ARHITECTONICE ALE SIMFONIEI „EMINESCU” DE TEODOR ZGUREANU(2010) Axionov, VladimirItem „PIERROT LUNAIRE” DE ARNOLD SCHÖNBERG ÎNTRE TRADIȚIE ȘI INOVAȚIE(2010) Axionov, VladimirThe new treatment of melodrama and cycle of the poems put on music is certain. The continuity of the hero from the character of a comedy of masks and modification of this tradition in a context of expressionism is revealed. Influence of magic of numbers on structure of work is shown. Modification of elements of recent romanticism and symbolism in semantics of work is disclosed.Item „STIHIRA” DE PAVEL RIVILIS ÎNTRE TRADIŢIE ŞI INOVAŢIE(2011) Axionov, VladimirItem ISTORIA UNEI EXCEPȚII: TRILOGIA SACRĂ „COPILĂRIA LUI CRIST” DE HECTOR BERLIOZ(2013) Melnic, VictoriaHector Berlioz has a special place in European music’s history. Each of his creations is unique not only in the overall ensemble of his works but also in the history of those respective genres. This study examines the Christ’s Childhood oratorio which stands out in the context of the works of Berlioz for various reasons. Most critics have identified a twist of style: after the great Babylonian constructions from Requiem and Te Deum, Berlioz created this small sacred trilogy in a style intentionally archaic, simple and naïve. The premiere of the trilogy has been his only success among the Parisian audience, reinforcing the notoriety Berlioz achieved abroadItem BAROCUL... ÎNDEPĂRTAT, DAR ATÂT DE APROAPE(2015) Melnic, Victoria; Andrieș, VladimirItem CORNEL ȚĂRANU. PARADIGMELE CREAȚIEI(2019) Ciobanu, GhenadieÎn prezentul articol am încercat să identificăm unele percepții ale compozitorului și muzicologului Cornel Țăranu despre lume și despre orânduirea ei, prin prisma valorilor inerente operei sale și a ierarhiei lor. Fenomenele muzicale precum tipurile de scări, tipul materialului muzical și principiile de lucru cu acesta, sistemele de înălțimi și de organizare a texturii, procedeele tehnologice și compoziționale individuale, stilurile, genurile, formele, componențele timbral-instrumentale – toate acestea au rolul unor repere sau semne, determinând paradigma lucrării muzicale. Unind fragmentele, am obținut un mozaic captivant, care indică paradigma culturală a creației maestrului Cornel Țăranu.Item ПРОЯВЛЕНИЕ МЕЖКУЛЬТУРНОГО ДИАЛОГА В «ВОСТОЧНЫХ ПЕСНОПЕНИЯХ» ГЕННАДИЯ ЧОБАНУ(2021) Sambriș, ElenaAcest articol examinează reconstrucția stilistică a muzicii tradiționale turcești în lucrarea lui G. Ciobanu „Cântece orientale. Închinare lui Dimitrie Cantemir”. Fără a utiliza modul maqam turcesc sau ritmuri modale complexe, autorul reflectă selectiv o serie de caracteristici intonaționale, modale, ritmice și compoziționale ale prototipului. Adresându-se ascultătorilor contemporani, autorul îi invită să se angajeze în dialog cu acest fenomen muzical vibrant al trecutului. The article examines the stylistic reconstruction of Turkish traditional music in the work "Oriental chants. Worship of Dmitry Cantemir" by G. Ciobanu. Without using the Turkish maqam-mode and complex modal rhythm, the author selectively reflects a number of intonation, modal, rhythmic and compositional features of the prototype. Addressing to the contemporary listener, author invites to dialogue with a vivid musical phenomenon of the past.Item ОСВОЕНИЕ СОВРЕМЕННОЙ СЛОЖНОЛАДОВОЙ МЕЛОДИКИ В КУРСЕ СОЛЬФЕДЖИО(2022) Sambriș, ElenaStăpânirea melodiilor modale complexe contemporane într-un curs de solfegiu la conservator prezintă provocări semnificative, care necesită o pregătire specifică pentru a fi depășite. Până în prezent, nu a existat un consens în literatura metodologică cu privire la procesele și metodele de dezvoltare a auzului muzical profesional în această etapă. Acest articol își propune să răspundă la o serie de întrebări și să ofere îndrumări și recomandări metodologice. The study of modern complex-modal melodies in the solfeggio course at the conservatory presents great difficulties, to overcome which some preparation is required. Until now, there is no consensus in the methodological literature on the processes and methods of developing professional musical hearing at this stage. The article is intended to provide answers to these questions, as well as to offer methodological guidelines and recommendations.Item ЗВЕЗДНОЕ НЕБО И МОРАЛЬНЫЙ ЗАКОН: ХУДОЖЕСТВЕННЫЕ КОДЫ КАНТОВСКОГО КОНЦЕПТА В МУЗЫКЕ В.А. БЕЛЯЕВА(2022) Sambriș, ElenaAcest articol examinează manifestarea conceptualismului în muzica contemporană. Conceptul este interpretat ca fiind codul artistic și semantic al unei opere, cu implicații culturale și filosofice. În acest caz, aceste implicații sunt reprezentate de ideea lui Immanuel Kant despre interconectarea cosmosului și a umanității, stabilind egalitatea legilor morale cu legile universului. Implementarea acestei idei este examinată folosind trei lucrări instrumentale ale compozitorului Vladimir Beleaev: „...Und der Schternenhimmel über uns...”, „Passion-XXI” și „Concert pentru un compozitor”. The article examines the manifestation of conceptualism in contemporary music. The concept is interpreted as the artistic and semantic code of the composition, which has a cultural and philosophical projection. In this case, they are represented by I. Kant's idea of the relationship between space and man, establishing the equality of moral laws and the laws of the universe. The implementation of this idea is examined using the example of three instrumental compositions by Vladimir Belyaev.: “... Und der Schternenhimmel über uns ...”, “Passion-XXI” and “Concert for a Composer”.Item СОВРЕМЕННОЕ КОМПОЗИТОРСКОЕ ТВОРЧЕСТВО В РЕСПУБЛИКЕ МОЛДОВА КАК ГИПЕРТЕКСТ ЭТНОМУЗЫКАЛЬНОЙ ПОЛИКУЛЬТУРЫ(AMTAP, 2023) Mironenco, ElenaScopul acestui articol este de a prezenta creaţia componistică profesionistă din Republica Moldova, ca hipertext al unor culturi etnomuzicale multilingve. În introducere este argumentată importanţa păstrării tradiţiilor muzicale naţionale pentru exprimarea propriei identităţi. Blocul central al articolului conţine analize ale unor lucrări concrete ale reprezentanţilor naţiunii titulare şi ale „minorităţilor” naţionale, printre care Gh. Ciobanu, V. Burlea, S. Pîslari, N. Rojcovskaia, M. Rotari. În concluzie, este prezentată o evaluare a procesului multicultural, ca indicator al creşterii în continuare a creaţiei componistice din Republica Moldova. The purpose of this article is to present the professional compositional creative work in the Republic of Moldova as a hypertext of multilingual ethno‑ musical cultures. The introduction argues for the importance of preserving the national musical traditions for the expression of self‑identity. The central block of the article contains analyzes of specific works by representatives of the titular nation and national “minorities”, including G. Ciobanu, V. Burli, S. Pyslar, N. Rozhkovskaya, M. Rotary. In conclusion, an assessment of the multicultural process is given as an indicator of the further growth of compositional creation in the Republic of Moldova.