3. Articole
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing 3. Articole by Issue Date
Now showing 1 - 20 of 61
Results Per Page
Sort Options
Item REFLECŢII ASUPRA PEDALIZĂRII ÎN ARTA INTERPRETATIVĂ PIANISTICĂ(AMTAP, 2003) Muntean, Galina;Item ION BAZILEVSKI - REMARCABIL MAESTRU AL CULTURII MUZICALE DIN CHIŞINĂU(AMTAP, 2003) Muntean, GalinaIstoria culturii muzicale a oraşului Chişinău este bogată şi strălucitoare, dar în multe cazuri nedescoperită. Ţelul meu este de a elucida un nume extraordinar, care a lăsat o urma deosebită în viaţa muzicală a oraşului, care a fost pianistul, maestrul de concert, compozitorul şi dirijorul Ion Claudio Bazilevski, născut la 9 martie 1872 în Moscova.Item PROCEDEE DE PEDALIZARE LA PIAN(AMTAP, 2003) Muntean, GalinaItem GENURILE BISERICEŞTI ÎN CREAŢIA LUI HECTOR BERLIOZ(2005) Melnic, VictoriaItem REFLECŢII ASUPRA CREAŢIEI SIMFONICE A LUI GHENADIE CIOBANU(2008) Axionov, VladimirItem TRADIȚIA LĂUTĂREASCĂ DIN R. MOLDOVA: ISTORIE ȘI CONTEMPORANEITATE: Teze preliminarii(2010) Bunea, DianaThe study treats lautar tradition from Moldova, which is an outstanding musical-cultural phenomenon and a component part of traditional musical culture from Moldova. Nowadays the lautar tradition preserved well in the northern and southern part of Moldova. The research contains references to different aspects of the lautar phenomenon, including bands, lautars’ musical instruments and others. We think that the establishment of lautar tradition’s role and importance, not only as a part of our traditional culture, but also in a much larger cultural-geographical area is one of the priorities of the local ethnomusicology.Item EPOCA MARIEI BIEŞU ÎN EVOLUŢIA TEATRULUI LIRIC DE LA CHIŞINĂU(2010) Axionov, VladimirItem TRĂSĂTURI CONCEPTUALE ŞI ARHITECTONICE ALE SIMFONIEI „EMINESCU” DE TEODOR ZGUREANU(2010) Axionov, VladimirItem „PIERROT LUNAIRE” DE ARNOLD SCHÖNBERG ÎNTRE TRADIȚIE ȘI INOVAȚIE(2010) Axionov, VladimirThe new treatment of melodrama and cycle of the poems put on music is certain. The continuity of the hero from the character of a comedy of masks and modification of this tradition in a context of expressionism is revealed. Influence of magic of numbers on structure of work is shown. Modification of elements of recent romanticism and symbolism in semantics of work is disclosed.Item „STIHIRA” DE PAVEL RIVILIS ÎNTRE TRADIŢIE ŞI INOVAŢIE(2011) Axionov, VladimirItem ISTORIA UNEI EXCEPȚII: TRILOGIA SACRĂ „COPILĂRIA LUI CRIST” DE HECTOR BERLIOZ(2013) Melnic, VictoriaHector Berlioz has a special place in European music’s history. Each of his creations is unique not only in the overall ensemble of his works but also in the history of those respective genres. This study examines the Christ’s Childhood oratorio which stands out in the context of the works of Berlioz for various reasons. Most critics have identified a twist of style: after the great Babylonian constructions from Requiem and Te Deum, Berlioz created this small sacred trilogy in a style intentionally archaic, simple and naïve. The premiere of the trilogy has been his only success among the Parisian audience, reinforcing the notoriety Berlioz achieved abroadItem BAROCUL... ÎNDEPĂRTAT, DAR ATÂT DE APROAPE(2015) Melnic, Victoria; Andrieș, VladimirItem CORNEL ȚĂRANU. PARADIGMELE CREAȚIEI(2019) Ciobanu, GhenadieÎn prezentul articol am încercat să identificăm unele percepții ale compozitorului și muzicologului Cornel Țăranu despre lume și despre orânduirea ei, prin prisma valorilor inerente operei sale și a ierarhiei lor. Fenomenele muzicale precum tipurile de scări, tipul materialului muzical și principiile de lucru cu acesta, sistemele de înălțimi și de organizare a texturii, procedeele tehnologice și compoziționale individuale, stilurile, genurile, formele, componențele timbral-instrumentale – toate acestea au rolul unor repere sau semne, determinând paradigma lucrării muzicale. Unind fragmentele, am obținut un mozaic captivant, care indică paradigma culturală a creației maestrului Cornel Țăranu.Item ДЕКАДA МОЛДАВСКОГО ИСКУССТВА И ЛИТЕРАТУРЫ В МОСКВЕ 1960 ГОДА: УСПЕХ ХОРОВОЙ КАПЕЛЛЫ ДОЙНА(AMTAP, 2023) Blîndu, NataliaAcest articol tratează evoluarea capelei corale „Doina” în cadrul Decadei artei şi literaturii RSS Moldovenească în perioada 27 mai – 7 iunie 1960, ca prima recunoaștere largă a colectivului. Este analizată activitatea de pregătire a programului de concert, se demonstrează recenzii de înaltă apreciere din presa aliată despre nivelul interpretativ al capelei pe scenele din Moscova. Se concluzionează că participarea capelei într-un proiect cultural atât de important la nivel unional a fost un eveniment-cheie în formarea și dezvoltarea colectivului, ca interpret de primă mărime a muzicii academice corale în RSSM, această evoluare constituind dovada recunoașterii internationale a capelei „Doina”.Item РАННЕЕ ВОКАЛЬНОЕ ТВОРЧЕСТВО АЛЕКСЕЯ СТЫРЧИ. РОМАНСЫ НА СТИХИ ФЕДОРА ТЮТЧЕВА(AMTAP, 2023) Bugor, Elena; Berezovicova, TatianaArticolul este dedicat creației vocale a lui Alexei Stârcea (1919-1974), cunoscut compozitor, cântăreț, pedagog. Romanțele timpurii datează din anii 1946-1955 și reprezintă exemple ale liricii de dragoste. Unele piese vocale semnate în perioada de referință, cum ar fi „Spre apus” („День вечереет”) pe versurile lui F. Tiutcev sau „Cere sufletul meu” („Так и рвется душа”) pe versurile lui A. Kolțov, au intrat în repertoriul concertistic și pedagogic contemporan. În articol sunt examinate și analizate două romanțe ale lui A. Stârcea pe versurile lui F. Tiutcev din punct de vedere al formei, conținutului poetic, interacțiunii muzicii cu textul literar, limbajului muzical, interpretării vocale.Item DANSURILE EXCENTRICE DE VITALIE VERHOLA: UN TÂNĂR COMPOZITOR ÎN CĂUTAREA PROPRILULUI STIL(AMTAP, 2023) Coșciug, Svetlana; Melnic, VictoriaDansurile excentrice nr. 1 și nr. 2 de Vitalie Verhola prezintă un ciclu pentru pian la patru mâini. Originale fiecare în felul său, contrastante după tempo, caracter și conținut artistic, ambele miniaturi denotă influența muzicii lui Igor Stravinski (baletele Sărbătoarea Primăverii și Petrușka, intonații ale Concertului pentru pian și instrumente aerofone). Totodată, grație utilizării unor procedee precum ostinato, consunările disonante multisonore, suprapunerile de ritmuri, armoniile timbrale, îmbinarea de elemente stilistice eterogene ș.a. muzica celor două dansuri este pătrunsă de un spirit personal și ilustrează elocvent căutările de autoexprimare a unui tânăr compozitor aflat la început de cale. Scriitura pianistică amplă la patru mâini conferă ambelor Dansuri excentrice o sonoritate orchestrală.Item CINE MERGE TOT PE DRUM ДЛЯ ФЛЕЙТЫ, СКРИПКИ, ВИОЛОНЧЕЛИ И ВИБРАФОНА СНЕЖАНЫ ПЫСЛАРЬ: ОСОБЕННОСТИ КОМПОЗИЦИИ И МУЗЫКАЛЬНОГО ЯЗЫКА(AMTAP, 2023) Cabacov, DmitriÎn articol este analizată lucrarea Snejanei Pîslari „Cine merge tot pe drum” pentru flaut, vioară, violoncel și vibrafon. Compozitoarea și-a propus să sintetizeze, în cadrul compoziției, materialul folcloric în conformitate cu principiile minimaliste, întrucât unul din impulsurile pentru crearea acestei lucrări l-a constituit polemica muzicală dintre compozitorul rus V. Martynov și cartea sa „Sfârșitul epocii compozitorilor”. Prin urmare, utilizarea unui citat folcloric a fost o condiție fundamentală pentru autoare. Cel de-al doilea impuls muzical pentru apariția acestei lucrări s-a ivit în timpul călătoriei S. Pîslari prin satele moldovenești. Lucrarea este scrisă în formă multipartită simplă cu trăsături ale unor triple variațiuni, iar în calitate de principii de bază ale dezvoltării intonaționale și tematice pot fi evidențiate cele variaționale și variantice. Structura, conform planului compozitoarei, implică un final deschis, prin urmare, momentul sfârșitului opusului capătă o semnificație filozofică, care simbolizează o cale infinită.