3. Articole
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing 3. Articole by Issue Date
Now showing 1 - 20 of 69
Results Per Page
Sort Options
Item REFLECŢII ASUPRA PEDALIZĂRII ÎN ARTA INTERPRETATIVĂ PIANISTICĂ(AMTAP, 2003) Muntean, Galina;Item ION BAZILEVSKI - REMARCABIL MAESTRU AL CULTURII MUZICALE DIN CHIŞINĂU(AMTAP, 2003) Muntean, GalinaIstoria culturii muzicale a oraşului Chişinău este bogată şi strălucitoare, dar în multe cazuri nedescoperită. Ţelul meu este de a elucida un nume extraordinar, care a lăsat o urma deosebită în viaţa muzicală a oraşului, care a fost pianistul, maestrul de concert, compozitorul şi dirijorul Ion Claudio Bazilevski, născut la 9 martie 1872 în Moscova.Item PROCEDEE DE PEDALIZARE LA PIAN(AMTAP, 2003) Muntean, GalinaItem GENURILE BISERICEŞTI ÎN CREAŢIA LUI HECTOR BERLIOZ(2005) Melnic, VictoriaItem REFLECŢII ASUPRA CREAŢIEI SIMFONICE A LUI GHENADIE CIOBANU(2008) Axionov, VladimirItem TRADIȚIA LĂUTĂREASCĂ DIN R. MOLDOVA: ISTORIE ȘI CONTEMPORANEITATE: Teze preliminarii(2010) Bunea, DianaThe study treats lautar tradition from Moldova, which is an outstanding musical-cultural phenomenon and a component part of traditional musical culture from Moldova. Nowadays the lautar tradition preserved well in the northern and southern part of Moldova. The research contains references to different aspects of the lautar phenomenon, including bands, lautars’ musical instruments and others. We think that the establishment of lautar tradition’s role and importance, not only as a part of our traditional culture, but also in a much larger cultural-geographical area is one of the priorities of the local ethnomusicology.Item EPOCA MARIEI BIEŞU ÎN EVOLUŢIA TEATRULUI LIRIC DE LA CHIŞINĂU(2010) Axionov, VladimirItem TRĂSĂTURI CONCEPTUALE ŞI ARHITECTONICE ALE SIMFONIEI „EMINESCU” DE TEODOR ZGUREANU(2010) Axionov, VladimirItem „PIERROT LUNAIRE” DE ARNOLD SCHÖNBERG ÎNTRE TRADIȚIE ȘI INOVAȚIE(2010) Axionov, VladimirThe new treatment of melodrama and cycle of the poems put on music is certain. The continuity of the hero from the character of a comedy of masks and modification of this tradition in a context of expressionism is revealed. Influence of magic of numbers on structure of work is shown. Modification of elements of recent romanticism and symbolism in semantics of work is disclosed.Item „STIHIRA” DE PAVEL RIVILIS ÎNTRE TRADIŢIE ŞI INOVAŢIE(2011) Axionov, VladimirItem ISTORIA UNEI EXCEPȚII: TRILOGIA SACRĂ „COPILĂRIA LUI CRIST” DE HECTOR BERLIOZ(2013) Melnic, VictoriaHector Berlioz has a special place in European music’s history. Each of his creations is unique not only in the overall ensemble of his works but also in the history of those respective genres. This study examines the Christ’s Childhood oratorio which stands out in the context of the works of Berlioz for various reasons. Most critics have identified a twist of style: after the great Babylonian constructions from Requiem and Te Deum, Berlioz created this small sacred trilogy in a style intentionally archaic, simple and naïve. The premiere of the trilogy has been his only success among the Parisian audience, reinforcing the notoriety Berlioz achieved abroadItem BAROCUL... ÎNDEPĂRTAT, DAR ATÂT DE APROAPE(2015) Melnic, Victoria; Andrieș, VladimirItem CORNEL ȚĂRANU. PARADIGMELE CREAȚIEI(2019) Ciobanu, GhenadieÎn prezentul articol am încercat să identificăm unele percepții ale compozitorului și muzicologului Cornel Țăranu despre lume și despre orânduirea ei, prin prisma valorilor inerente operei sale și a ierarhiei lor. Fenomenele muzicale precum tipurile de scări, tipul materialului muzical și principiile de lucru cu acesta, sistemele de înălțimi și de organizare a texturii, procedeele tehnologice și compoziționale individuale, stilurile, genurile, formele, componențele timbral-instrumentale – toate acestea au rolul unor repere sau semne, determinând paradigma lucrării muzicale. Unind fragmentele, am obținut un mozaic captivant, care indică paradigma culturală a creației maestrului Cornel Țăranu.Item СОВРЕМЕННОЕ КОМПОЗИТОРСКОЕ ТВОРЧЕСТВО В РЕСПУБЛИКЕ МОЛДОВА КАК ГИПЕРТЕКСТ ЭТНОМУЗЫКАЛЬНОЙ ПОЛИКУЛЬТУРЫ(AMTAP, 2023) Mironenco, ElenaScopul acestui articol este de a prezenta creaţia componistică profesionistă din Republica Moldova, ca hipertext al unor culturi etnomuzicale multilingve. În introducere este argumentată importanţa păstrării tradiţiilor muzicale naţionale pentru exprimarea propriei identităţi. Blocul central al articolului conţine analize ale unor lucrări concrete ale reprezentanţilor naţiunii titulare şi ale „minorităţilor” naţionale, printre care Gh. Ciobanu, V. Burlea, S. Pîslari, N. Rojcovskaia, M. Rotari. În concluzie, este prezentată o evaluare a procesului multicultural, ca indicator al creşterii în continuare a creaţiei componistice din Republica Moldova. The purpose of this article is to present the professional compositional creative work in the Republic of Moldova as a hypertext of multilingual ethno‑ musical cultures. The introduction argues for the importance of preserving the national musical traditions for the expression of self‑identity. The central block of the article contains analyzes of specific works by representatives of the titular nation and national “minorities”, including G. Ciobanu, V. Burli, S. Pyslar, N. Rozhkovskaya, M. Rotary. In conclusion, an assessment of the multicultural process is given as an indicator of the further growth of compositional creation in the Republic of Moldova.Item CATALOGUL CREAŢII MUZICALE ALE COMPOZITORILOR AUTOHTONI ÎN BIBLIOTECILE SĂLII CU ORGĂ: APARIŢIE EDITORIALĂ(AMTAP, 2023) Chiciuc, NataliaArticolul de faţă prezintă un sumar al rezultatelor obţinute în urma prelucrării materialelor muzicale aflate în bibliotecile Sălii cu Orgă în cadrul proiectului ştiinţific instituţional „Valorificarea şi conservarea prin digitizare a colecţiilor de muzică academică şi tradiţională din Republica Moldova” al Academiei de Muzică, Teatru şi Arte Plastice. Cele două colecţii — una a Corului Naţional de Cameră al Republicii Moldova şi cealaltă a Orchestrei Naţionale de Cameră a Republicii Moldova — cuprind aproximativ 300 de partituri de importanţă naţională semnate de 49 de compozitori autohtoni în diverse genuri vocale şi instrumentale, scenice sau de cameră. Cele mai multe partituri sunt originale, în timp ce altele sunt prelucrări folclorice sau transcripţii realizate după creaţii celebre. În urma procesării materialelor muzicale şi a informaţiei aferente a fost editat un catalog, al cărui conţinut şi structurare se explică în acest articol. This article presents a summary of the results obtained after processing the musical materials found in the Organ Hall’s libraries within the institutional scientific project Valorization and Conservation through digitization of the academic and traditional music collections from the Republic of Moldova of the Academy of Music, Theater and Fine Arts. The two collections — one of the National Chamber Choir of the Republic of Moldova and the other of the National Chamber Orchestra of the Republic of Moldova — include approximately 300 scores of national significance signed by 49 autochthonous composers in various vocal and instrumental, stage or chamber genres. Most scores are original, while others are folk adaptations or transcriptions of famous works. Following the processing of the musical materials and related information, a catalog was published, the content and structure of which are explained in this article.Item VOCALIZA: DE LA JUBILAŢIE LA CONCERT(AMTAP, 2023) Coșciug, TatianaVocaliza, ca gen al muzicii vocale, este o creaţie muzicală fără cuvinte şi se interpretează, de obicei, pe o anumită vocală, aceasta fiind vocala „a”. În calitate de studiu tehnic, vocaliza îndeplineşte mai multe funcţii: îmbunătăţeşte respiraţia, antrenează atât muşchii abdominali cât şi corzile vocale, dezvoltă rezonatoarele, extinzând treptat diapazonul interpretului. Originară încă din secolul al IX‑lea, vocaliza a avut o dezvoltare activă şi a supravieţuit până în zilele noastre. Descrierile vocalizării timpurii sub formă de jubilaţie implică cântecul muncitorilor, care era folosit pentru a le facilita munca. În secolele XIX şi XX compozitorii sunt interesaţi tot mai des de vocalizare, de voce în calitate de instrument de bază, creând lucrări minunate, unde partida vocală este lipsită de text, fiind vocalize concertante. The vocalize, as a genre of vocal music, is a musical creation without words and is usually performed on a specific vowel, most of the time, this being the vowel “a”. As a technical study, the vocalize fulfills several functions: it improves breathing, trains both the abdominal muscles and the vocal cords, develops the resonators, gradually expanding the performer’s range. Originating as early as the 9th century, vocalization had an active development and has survived to the present day. Descriptions of early vocalization in the form of jubilation involve the song of early workers, whichm was used to facilitate their work. In the 19th and 20th centuries, composers were more and more interested in vocalization, the voice as the basic instrument, creating wonderful works, where the vocal part is devoid of text, being, concertante vocalizesItem PROCESUL DE DEZVOLTARE A EDUCAŢIEI ŞI ARTEI INTERPRETATIVE CORALE NAŢIONALE PE TERITORIUL REPUBLICII MOLDOVA: RETROSPECTIVA SECOLULUI XIX — ÎNCEPUTUL SECOLULUI XX(AMTAP, 2023) Șimbariova, Anna; Mihalaș, MihaiAcest articol prezintă o retrospectivă istorică a procesului de apariţie şi dezvoltare a educaţiei muzicale şi artei interpretative a colectivelor corale de toate vârstele de nivel amatoricesc şi de studiu în perioada anilor 1812—1940. Sunt evidenţiate principalele elemente ale procesului de dezvoltare a artei corale, precum formele şi metodele de educaţie muzical‑estetică la copii şi prestaţiile colectivelor corale de copii, de studiu şi de amatori. De asemenea, sunt menţionate câteva personalităţi marcante, dirijori şi compozitori, a căror activitate a avut un rol important în procesul de dezvoltare a artei corale şi interpretative pe teritoriul Republicii Moldova. This article presents a historical retrospective of the process of emergence and development of musical education and interpretative art of choral collectives of all ages at amateur and study level during the years 1812—1940. The main elements of the development process of choral art are highlighted, such as the forms and methods of musical‑aesthetic education of children and students, the performances of choral collectives of children, students and amateurs. Also there are mentioned some outstanding personalities, conductors and composers whose activity had an important role in the development process of choral and interpretive art on the territory of the Republic of Moldova