3. Articole
Permanent URI for this collection
Browse
Recent Submissions
Item INFLUENȚE JAZZISTICE ALE CICLULUI POEMELE LUMINII PENTRU MEZZO-SOPRANO ȘI PIAN DE IGOR IACHIMCIUC(AMTAP, 2024) Corjan-Colesnic, Angela; Tcacenco, VictoriaÎn centrul atenției autoarei se află ciclul „Poemele luminii” pentru mezzo-soprano și pian scris de compozitorul Igor Iachimciuc din Republica Moldova pe versuri de Lucian Blaga. Pentru prima dată în muzicologia națională sunt scoase în evidență specificul limbajului muzical, aspectele metro-ritmice și armonice, arhitectonica ciclului, privite ca rezultat al influenței limbajului muzical jazzistic asupra acestei creații cameral-vocale talentate a compozitorului. In the center of the author’s attention is the cycle „Poems of Light” for mezzo-soprano and piano written by the composer from the Republic of Moldova Igor Iachimciuc on poems by Lucian Blaga. For the first time in the national musicology, the specifics of the musical language, metro-rhythmic and harmonic aspects, and architectonics of the cycle are highlighted as a result of the influence of the jazz musical language on this talented chamber-vocal creation of the composer.Item ХОРОВАЯ КАПЕЛЛА ДОЙНА В ПЕРВОЙ ЧЕТВЕРТИ XXI ВЕКА ГЛАЗАМИ ХОРМЕЙСТЕРА(AMTAP, 2024) Blîndu, NataliaAcest articol prezintă materialele interviului realizat de autoare cu artista Svetlana Țurcan, care pe parcursul anilor 2002-2024 a ocupat funcția de acompaniator și maestru de cor al Capelei Corale „Doina”. Anii de activitate ai artistei au coincis cu perioada când la conducerea acestui colectiv coral se afla Veronica Garștea, iar acum această funcție este exercitată de Ilona Stepan. În discuție se caracterizează activitatea profesională și succesul artistic al capelei în perioada vizată în viziunea Svetlanei Țurcan, se determină locul, rolul și metodele de lucru ale maestrului de cor în capelă. Interviul conține amintiri despre personalitățile conducătorilor artistici ai capelei, remarcându-se contribuția semnificativă a artiștilor actuali la dezvoltarea repertoriului artistic al Capelei Corale „Doina”, precum și valoarea enormă a mărturiilor lor personale. This article presents the materials of the interview with the artist Svetlana Turcan, who during the years 2002-2024 held the position of accompanist and choir master of the „Doina” Choir Chapel. The years of her activity as choir master coincided with the period when this choral collective was led by Veronica Garștea and Ilona Stepan, who performs this function at present. In the discussion, the professional activity and the artistic success of the chapel during this period are characterized, the place, role, and working methods of the choir master in the chapel are determined. The article also contains reminiscences of the personalities of the chapel's artistic directors, noting the significant contribution of the current artists to the development of the artistic repertoire of the „Doina” Choir Chapel, as well as the enormous value of their personal testimonies.Item ОБЩАЯ ХАРАКТЕРИСТИКА ВОКАЛЬНОГО ЦИКЛА МОРИСА РАВЕЛЯ ДВЕ ЭПИГРАММЫ КЛЕМАНА МАРО(AMTAP, 2024) Crasnova-Severin, EcaterinaArticolul oferă o prezentare generală a ciclului vocal al lui Maurice Ravel „Două epigrame de Clément Marot”. Se examinează textul poetic, structura melodiei vocale și conexiunea sa cu acompaniamentul instrumental. O atenție deosebită se acordă analizei texturii pianului, folosirea căreia contribuie la o înțelegere mai profundă a conținutului artistic al muzicii. În articol se propune o analiză comparativă a mai multor interpretări ale ciclului vocal menționat (G. Soyzay – D. Baldwin, J.-C. Benoît – A. Ciccolini, G. Finley – J. Drake). The article provides a general overview of Maurice Ravel's vocal cycle ”Two Epigrams by Clément Marot”. It examines the poetic text, the structure of the vocal melody, and its connection with the instrumental accompaniment. Special attention is paid to the analysis of the piano texture, the use of which contributes to a deeper understanding of the artistic content of the music. A comparative analysis of several interpretations of the above-mentioned vocal cycle is proposed (G. Soyzay – D. Baldwin, J.-C. Benoît – A. Ciccolini, G. Finley – J. Drake).Item FREE JAZZ: ESTETICA, STILISTICA, TRATAREA INSTRUMENTELOR DE PERCUȚIE(AMTAP, 2024) Moiseev, PetruÎn centrul atenției autorului se află instrumentele de percuție de origine jazzistică din anii 1960. Scopul autorului constă în analiza trăsăturilor interpretative dezvoltate în cadrul curentului numit avantgarde jazz, free jazz sau modal jazz. Specificul stilistic al bateriștilor stilului free jazz se remarcă prin modul deosebit de exprimare legat de emanciparea tuturor mijloacelor de expresivitate muzicală, inclusiv a ritmului. Trăsăturile de bază ale stilului interpretativ al lui Elvin Jones, unul din cei mai de seamă reprezentanți ai stilului dat, se studiază pe baza compoziției muzicale „The Promise” înregistrate în anul 1963 la New York de membrii cvartetului faimosului saxofonist John Coltrane, liderul incontestabil al curentului free jazz. Se studiază conceptul inovator de interpretare la instrumente de percuție, o abordare poliritmică, o modificare a așa-numitului swing feeling și crearea unor straturi sonore cu implicarea secției de ritm. O atenție deosebită se acordă introducerii trioletelor de către Elvin Jones în țesătura muzicală a partidei tobelor. In the center of the author’s attention are the percussion instruments of jazz origin from the 1960s. The author’s aim is to analyze the interpretative features developed within the trend called avantgarde jazz, or modal jazz. The stylistic specificity of free jazz drummers stands out through the free jazz special way of expression linked to the emancipation of all means of musical expressiveness, including rhythm. The basic features of the interpretive style of Elvin Jones, one of the most prominent representatives of this style, are studied on the basis of the musical composition „The Promise” recorded in 1963 in New York by the members of the quartet of the famous saxophonist John Coltrane, the undisputed leader of free jazz. The innovative concept of interpretation with percussion instruments, a polyrhythmic approach, a modification of the so-called swing feeling and the creation of sound layers with the involvement of the rhythm section, including drums, are studied. Particular attention is paid to the introduction of triplets by Elvin Jones into the musical fabric of the drum part.Item РОМАНСЫ АЛЕКСЕЯ СТЫРЧИ НА СТИХИ ГРИГОРЕ ВИЕРУ(AMTAP, 2024) Bugor, ElenaÎn articol sunt examinate romanțele scrise de Alexei Stârcea pe versurile lui Grigore Vieru, unul din cei mai consacrați poeți din Moldova. Romanțele „Plai moldovenesc” și „Dor de plai” se axează pe tematica iubirii pentru Patrie, în centrul piesei „Lăutare, măi” se află imaginea lăutarilor moldoveni, iar „Cântecul mamei” reprezintă un monolog lirico-dramatic al unei femei îmbătrânite adresat fiului său. Apărute în anii 1966-1968, piesele lui A. Stârcea demonstrează o tendință caracteristică operei compozitorului din această perioadă, și anume pătrunderea în romanță a unor particularități specifice genului de cântec. Acest lucru se manifestă în forma de cuplet a romanțelor, în caracterul folcloric al bazei genuistice, în simplitatea relativă a limbajului muzical și a sarcinilor interpretative. Romanțele se disting printr-o linie melodică vocală accesibilă, care permite cântărețului să-și etaleze potențialul și să demonstreze capacitățile aparatului vocal în condițiile unei tesituri destul de confortabile. The article examines the romances written by Alexei Stârcea on the lyrics of GrigoreVieru, one of the most famous poets in Moldova. The romances „Plai moldovenesc” and „Dor de plai” are focused on the theme of love for the Motherland, in the center of the song “Lautare mai” is placed the image of the Moldovan folk musicians – lautarii (fiddlers), and „Cantecul mamei” (Mother's song) is a lyricaldramatic monologue of an aging woman addressed to her son. Appearing in the years 1966-1968, the pieces by A. Stârcea demonstrate a characteristic tendency of the composer's work of this period, namely the penetration of some special features of the song genre into the romance. This can be traced in the couplet form of the romances, in the folkloric character of the genuistic basis, in the relative simplicity of the musical language and interpretative tasks. The romances are distinguished by an accessible melodic vocal line, which allows the singer to demonstrate his potential and show the capabilities of the vocal apparatus in the conditions of a fairly comfortable tessitura.Item DEZVOLTAREA ARTEI INTERPRETATIVE CORALE NAŢIONALE ÎN ȘCOLILE DIN REPUBLICA MOLDOVA ÎN A DOUA JUMĂTATE A SECOLULUI XX(AMTAP, 2024) Șimbariova, Anna; Mihalaș, MihaiArticolul prezintă o retrospectivă istorico-culturală a procesului de dezvoltare a artei interpretative în corurile de copii, în special, și a educației muzicale, în general, în a doua jumătate a secolului XX pe teritoriul Republicii Moldova. În articol sunt relatate informații despre apariția studiourilor corale și a unora dintre cele mai importante colective corale de copii, despre dezvoltarea metodologiei lucrului cu formațiile corale, precum și unele aspecte ale influenței principiilor de lucru a școlilor pedagogice europene asupra progresului muzical-educațional pe teritoriul țării noastre. De asemenea, sunt menţionate câteva personalităţi marcante, dirijori şi compozitori, a căror activitate a avut un rol important în procesul de dezvoltare a artei corale şi interpretative în colectivele de copii de pe teritoriul Republicii Moldova. The article presents a historical-cultural retrospective of the development process of interpretative art in children's choirs, in particular, and of musical education, in general, in the second half of the 20th century on the territory of the Republic of Moldova. The article contains information about the emergence of choral studios and some of the most important children's choral collectives, about the development of the methodology of working with choral groups, as well as some aspects of the influence of the working principles of the European pedagogical schools on the musical-educational progress in our country. Also, some outstanding personalities, conductors and composers are mentioned, whose activity had an important role in the process of developing choral and interpretive art in children's collectives on the territory of the Republic of Moldova.Item ЖАНР БАЛЛАДЫ ДЛЯ СКРИПКИ И ФОРТЕПИАНО В ТВОРЧЕСТВЕ КОМПОЗИТОРОВ РЕСПУБЛИКИ МОЛДОВА(AMTAP, 2024) Vlaicu, OlgaÎn acest articol sunt analizate cele mai semnificative exemple ale baladei pentru vioară și pian, create de compozitori din Republica Moldova din a doua jumătate a secolului XX. În procesul studierii lucrărilor lui P. Rivilis, E. Mamot și E. Doga, am remarcat trăsături tipologice similare, datorită apartenenței lor la baladă ca specie a genului epic. Principalul mijloc de exprimare este melodia cantilenei, limbajul armonic fiind concentrat pe acordurile major-minor. Organizarea metrou-ritmică îmbină accentuarea regulată şi cvasi-improvizarea. Instrumentele ansamblului sunt interpretate sincronic: vioara e purtătoarea liniei melodice, iar pianul, în principiu, are rol de acompaniament. Diferența dintre lucrări este asociată cu genul și prioritățile stilistice ale compozitorilor: în „Balada celor trei ciobani” P. Rivilis pleacă de la interpretarea neofolclorică a genului în spiritul lui B. Bartok; punctele de referinţă iniţiale pentru E. Mamot şi E. Doga au fost baladele lui G. Enescu şi C. Porumbescu. The article analyzes the most significant examples of the ballad genre for violin and piano, created by the composers of the Republic of Moldova in the second half of the twentieth century. In the process of studying the works of P. Rivilis, E. Mamot and E. Doga, it turns out that they have similar typological features due to their belonging to the epic musical genre of ballads. The main means of expression in them is the cantilena melody, the harmonic language is focused on the majorminor chords; the metro-rhythmic organization combines regular accentuation and quasi-improvisation. The instruments of the ensemble are interpreted synchronically: the violin is the bearer of the melodic line, and the piano has mainly the role of accompaniment. The difference between the works is associated with the genre and stylistic priorities of the composers: in “The Ballad of the Three Shepherds” P. Rivilis starts from the neo-folklore interpretation of the genre in the spirit of B. Bartok; the initial reference points for E. Mamot and E. Doga were the ballads of G. Enescu and C. Porumbescu.Item КОНЦЕРТ ДЛЯ АЛЬТА С ОРКЕСТРОМ ВЛАДА БУРЛИ: ПРОБЛЕМА ЭКЗИСТЕНЦИАЛЬНОСТИ СКВОЗЬ ПРИЗМУ ЖАНРА DANSE MACABRE(AMTAP, 2024) Sambriș, ElenaDe-a lungul mai multor secole în artă s-au dezvoltat o serie de teme „eterne”, dobândind statutul de mitologemă. Unul dintre ele este danse macabre („dansul morții”), care a apărut în Evul Mediu și a primit o nouă interpretare în muzica modernă. Utilizarea sa în Concertul pentru violă și orchestră de către celebrul compozitor din Republica Moldova, Vlad Burlea, demonstrează o soluție artistică strălucitoare, datorită unei interpretări filosofice profunde a imaginii și întruchiparea sa magistrală prin mijloace muzicale. Compozitorul oferă titluri de program pentru fiecare dintre cele trei părți ale operei („Quo vadis?”, „Misterium”, „Quem quaeritis?”) și construiește o singură linie dramaturgică de dezvoltare de la imaginile vârtejului timpului din partea I la danse macabre din final. Dedicând lucrarea poetului român Nikita Stănescu, autorul „trage” în orbita dialogului cultural imaginile și semnificațiile care rezonează cu Concertul. Folosind motive-simboluri, laitintonații, formule de gen, mijloace timbrale, compozitorul implementează metoda programatismului conceptual și dezvăluie dramatismul finitudinii existenței, prezentat în înțelegerea unui artist modern. Over the course of many centuries, a number of „eternal” themes have been developing in art, acquiring the status of mythologeme. One of them is the danse macabre („dance of death”), which appeared during the Middle Ages and received a new interpretation in modern music. Its use in the Concerto for Viola and Orchestra by the famous composer of the Republic of Moldova Vlad Burlea demonstrates a bright artistic solution, due to a deep philosophical interpretation of the image and its masterful embodiment by musical means. The composer gives program headings for each of the three parts of the work („Quo vadis?”, „Misterium”, „Quemquaeritis?”) and builds a single dramatic line of development from the images of the whirlpool of time in Part I to the danse macabre in the finale. By dedicating the work to the Romanian poet Nikita Stănescu, the author „draws” into the orbit of cultural dialogue the images and meanings that resonate with the Concerto. Using motifs-symbols, leitintonations, genre formulas, timbre means, the composer implements the method of conceptual programming and reveals the drama of the finitude of existence, presented in the understanding of a modern artist.Item NEW CLASSICAL — UN TREND AL INDUSTRIEI MUZICAL-CULTURALE(2023) Ungur, MarianMediul sonor modern este caracterizat de diversitatea stilistică. Articolul pune în discuție câteva aspecte ale fenomenului muzical contemporan New Classical sau New Classics care se descifrează ca muzică clasică „accesibilă”, reflectând un anumit trend în domeniul consumului muzical. Autorul abordează fenomenul vizat din perspectivă postmodernistă, considerându-l o manifestare a unor tendințe postmoderne și, în același timp, un semn de transformare a industriei muzicale moderne în direcția apropierii muzicii clasice de ascultători — consumatori de produse muzicale. Activitatea muzicianului japonez Nobuo Uematsu și în special al compozitorului galez Karl Jenkins a fost aleasă drept studiu de caz. The modern sound environment is characterized by stylistic diversity. The article discusses some aspects of the current musical phenomenon New Classical or New Classics which is deciphered as "accessible" classical music, reflecting a certain trend in the field of music consumption. The author approaches the phenomenon in question from a postmodernist perspective, considering it a manifestation of certain postmodern tendencies and, at the same time, a sign of the transformation of the modern music industry in the direction of bringing classical music closer to listeners — consumers of musical products. The activity of the Japanese musician Nobuo Uematsu and especially of the Welsh composer Karl Jenkins was chosen as a case study.Item PROMOVAREA CREAȚIEI MUZICALE A COMPOZITORULUI A. MULEAR ÎN CADRUL UNOR MANIFESTĂRI CULTURALE ȘI PROFESIONISTE(2023) Trocinel, DanielaCompozitorul Alexandr Mulear a lăsat culturii muzicale autohtone un portofoliu bogat în care se găsesc circa 350 de lucrări muzicale de diverse genuri — de la miniaturi instrumentale până la balet. Majoritatea dintre ele au fost scrise pentru manifestări culturale și profesioniste fiind interpretate atât pe scenele mari din Moldova, Ucraina și alte țări ale Uniunii Sovietice, cât și peste hotarele acesteia. Grație faptului că maestrul A. Mulear s-a remarcat în viața muzicală, dar și în cea socială ca fiind o personalitate activă și energică, numele său a reușit să se evidențieze pe afișele mai multor concerte, concursuri și decade ale culturii naționale, iar creațiile sale — să se bucure de succes. The composer Alexandr Mulear left to the local musical culture a rich portfolio in which there are about 350 musical works of various genres — from instrumental miniatures to ballet. Most of them were written for cultural and professional events, being performed both on the well-known stages in Moldova, Ukraine and other republics of the Soviet Union, and abroad. Thanks to the fact that the composer Mulear stood out in the musical and social life as an active and energetic figure, his name managed to appear on the posters of several concerts, competitions and Decades of the National Culture, and his creations enjoyed success.Item К ПРОБЛЕМЕ ИЗУЧЕНИЯ НОВЫХ ОНТОЛОГИЧЕСКИХ ФОРМ МАССОВОЙ МУЗЫКАЛЬНОЙ КУЛЬТУРЫ В РЕСПУБЛИКЕ МОЛДОВА ПЕРВЫХ ДЕСЯТИЛЕТИЙ XXI ВЕКА(2023) Tcacenco, VictoriaArticolul dat este dedicat noilor forme ontologice ale muzicii pop din Republica Moldova în primele două decenii ale secolului al XXI-lea. Autorul oferă principalele caracteristici ale culturii virtuale și conexiunile acesteia cu subculturi și stiluri subculturale moderne. Sunt identificate tipurile de bază ale subculturii — joc, rebel și stil — și sunt exemplificate fenomenele virtuale ale muzicii pop moldovenești. Printre acestea se numără: rapperul Mani, proiectul Carla’s Dreams, formațiile de muzică rock Wax Road și POT Music. În concluzie, sunt schițate următoarele tendințe: se observă creșterea statutului virtual al produselor muzicale fabricate în Moldova; noile forme virtuale oferă artiștilor moldoveni oportunități nelimitate de a-și promova creația și de a capta piețele internaționale; subestimarea formelor virtuale ar putea constitui un risc pentru dezvoltarea proiectelor muzicale din Republica Moldova. The article is dedicated to the new ontological forms of popular music in the Republic of Moldova during the first two decades of the 21st century. The author offers the main characteristics of virtual culture, its connections with modern subcultures and modern subcultural styles. The basic types of subculture — game, rebel and style — are identified and the virtual phenomena of Moldovan popular music phenomena are exemplified. Among them are: rapper Mani, the Project Carla’s Dreams, the Wax Road and POT rock music bands. As a conclusion the following trends are sketched: there is an increase in the virtual status of musical products made in Moldova; new virtual forms give the Moldovan artists unlimited opportunities to promote their creation and to win the international markets; the underestimation of the virtual forms might be a risk for Moldovan musical projects development.Item ASPECTE DE INTERPRETARE A TEMATISMULUI DE INSPIRAȚIE FOLCLORICĂ ÎN CONCERTUL PENTRU VIOARĂ ȘI ORCHESTRĂ DE VALERII POLEACOV(2023) Tălămbuță, Radu; Bunea, DianaConcertul pentru vioară şi orchestră de V. Poleacov are o valoare deosebită atât în cadrul creației compozitorului, cât și pentru cultura muzicală națională, reprezentând un exemplu de abordare a genului dat în componistica moldovenească, prin sinteza modelului de concert clasic cu elemente caracteristice muzicii populare instrumentale. Autorul apelează la stilizarea melosului moldovenesc, exprimată în temele și formulele ritmice și intonaționale ale acestora. În articol este abordată problematica interpretării tematismului cu caracter divers, ce poate fi pus în evidență prin mijloace tehnice și artistice violonistice axate pe cunoașterea atât a muzicii folclorice, cât și a tradițiilor de interpretare la vioara populară. Această perspectivă, în opinia autorului, ar putea sta la baza unei noi viziuni interpretative a acestui concert. The concerto for violin and orchestra by V. Poleacov has a special value both within the composer's creation and for the national musical culture, representing an example of the approach to the concerto genre in Moldovan composition, through the synthesis of the classical concerto model with elements characteristic of instrumental folk music. The author appeals to the stylization of the Moldovan melos, expressed in its rhythmic and intonational themes and formulas. In this context, the article deals with the issue of the interpretation of diverse themes, which can be highlighted through technical and artistic violinistic means focused on the knowledge of both folk music and folk violin performance traditions. This perspective, in the opinion of the author, could be the basis of a new interpretive vision of this concerto.Item KONZERTSTÜCK op.79 PENTRU PIAN ȘI ORCHESTRĂ DE C.M. WEBER ÎN TRANSCRIPȚIE PENTRU ACORDEON: PARTICULARITĂȚI INTERPRETATIVE(2023) Știuca, PetruKonzertstück op.79, J.282 pentru pian și orchestră de C.M. Weber este una din cele mai des interpretate lucrări concertistice în întreaga lume, fiind cunoscută și în transpunere pentru diverse instrumente. Autorul își propune să analizeze particularitățile propriei transcripții pentru acordeon, după originalul de pian, propunând mai multe soluții pentru depășirea unor dificultăți interpretative în această creație. Totodată, este luat în considerare și specificul limbajului muzical şi stilistic al compozitorului, contextul istoric al apariției creației ș.a. Creația analizată are un caracter complex, care necesită de la interpret în primul rând, o foarte bună pregătire tehnică, dar şi o bună cunoaștere a limbajului muzical-stilistic în care a creat compozitorul. Konzertstück op.79, J.282 for piano and orchestra by C.M. Weber is one of the most widely interpreted concert works in the world, also known in transposition for various instruments. The author intends to analyze the particularities of his own accordion transcript after the original piano scores, proposing several solutions to overcome some interpretative difficulties in this creation. At the same time, the specificity of the musical and stylistic language of the composer, the historical context of the creation, and so on, are taken into account. The analyzed creation has a complex character, which requires from the performer, first of all, a very good technical preparation, but also a good knowledge of the musical-stylistic language in which the composer created.Item ROLUL CONTRABASULUI ÎN ERA SWINGULUI DIN PERIOADA JAZZULUI CLASIC(2023) Socican, IgorAutorul își propune să contureze semnificația contrabasului în era swingului, din perioada jazului clasic. Se demonstrează importanța factorilor care au contribuit la popularizarea jazzului și, implicit, a swingului, precum: electrificarea; implicarea pe larg a studiourilor de înregistrare și producere de discuri muzicale; difuzarea prin intermediul posturilor de radio ș.a. Se atenționează asupra profesionalizării muzicienilor, datorită măririi numărului acestora în orchestre, aplicarea unor elemente specifice precum rifful, swing feel etc. The author aims to outline the significance of the double bass, within the jazz tradition, during the classical jazz period of the swing era. The importance of the factors that contributed to the popularization of jazz, implicitly, swing is demonstrated, such as: electrification; extensive involvement of recording studios and production of music discs, broadcasting through the radio stations, etc. Attention is paid to the professionalization of the musicians due to the increase in their number in the bands, the use of specific elements such as riffs, swing feel, etc.Item К ПРОБЛЕМЕ ТРАКТОВКИ МУЗЫКАЛЬНЫХ ЖАНРОВ В ИНСТРУМЕНТАЛЬНЫХ СОЧИНЕНИЯХ Б. ДУБОССАРСКОГО(2023) Sedîh, InessaÎn centrul atenției noastre se află problema tratării genului în creațiile cameralinstrumentale semnate de compozitorul Boris Dubosarschi din Republica Moldova. Identificarea genuistică în creațiile sale apare ca un mijloc activ de comunicare, relevând cele mai importante fațete ale conceptelor acestora. Autoarea scoate la iveală două tendințe principale în tratarea genului de B. Dubosarschi: pe de o parte, acestea sunt exemple ale „genurilor pure” și, pe de altă parte, sunt interpretări originale ale modelelor tradiționale de gen, inclusiv ale genurilor mixte cu implicarea unor procedee precum indicarea convențională programatică a genului, aluziile de gen, genurile difuze mixte, ce combină trăsăturile muzicii de cameră, de concert și ale celei simfonice. In the center of our attention is the problem of genre treatment in the chamber instrumental compositions written by the Moldovan composer Boris Dubosarschi. The genre identification in his works acts as an active means of communication, emphasizing the most important facets of the work’s concept. The author reveals two main trends of the genre treatment by Dubosarschi: on the one hand, these are examples of „pure genres” and, on the other hand, they are original interpretations of traditional genre models, as well as of genre mixes with the involvement of such methods as conventional programmatic genre indications, genre allusions, mixed diffused genres, combining the principles of chamber, concerto and symphonic music.Item МАРИЯ ЧЕБОТАРИ В ВЕНСКОЙ КЛАССИЧЕСКОЙ ОПЕРЕТТЕ(2023) Pilipețchi, SergheiÎn articol sunt colectate și analizate materiale unice despre participarea M. Cebotari în spectacolele operetei clasice vieneze, pe scenele Germaniei și Austriei. Sunt indicate suplimentar date, locuri, participanții. Un interes deosebit îl suscită anunțurile și articolele de critică teatrală din periodicele anilor 1930–1940. Ziarele de limbă germană ale timpului reprezintă surse de bază, din cele mai exacte, la tema dată, ce completează semnificativ informația din monografiile dedicate cântăreței, semnate de A. Mingotti, A. Dănilă și R. Killius. The article contains unique materials, which were analyzed by the author, concerning M. Cebotari’s participation in the performances of the classical Viennese operetta on the stages of Germany and Austria. Dates, places and participants are additionally indicated. Announcements and criticism of the performances in the periodicals of the 30–40s arouse great interest. The German-language newspapers of that time present the main and the most accurate sources on the topic, which significantly complement the information in the monographs about the singer of A. Mingotti, A. Dănilă and R. Killius.Item REPERTORIUL PENTRU NAI ÎN CONTEXTUL DEZVOLTĂRII ARTEI DE INTERPRETARE ÎN CONTEMPORANEITATE(2023) Druță, Andrei; Bunea, DianaÎn articol este analizat un repertoriu academic și folcloric pentru nai, din perspectivă muzicologică și interpretativă, a posibilităților artistice și tehnice de interpretare la acest instrument în prezent. Autorii au selectat creații reprezentative, sistematizându-le în două grupuri — transcrise de la alte instrumente și originale, scrise special pentru nai. Repertoriul în cauză însumează și reflectă realizările remarcabile ale artei de interpretare la acest instrument în contemporaneitate, datorate unor muzicieni și compozitori notorii din spațiul românesc și cel european, ce și-au propus să-l promoveze și să-i pună în valoare potențialul. The article presents an analysis of an academic and folkloric repertoire for Pan-Flute, from both the musicological and interpretative perspectives, of the artistic and technical possibilities of performing on this instrument at present. The authors selected representative creations, systematizing them into two groups — transcribed from other instruments and originals, written specifically for the Pan-Flute. The repertoire in question sums up and reflects the remarkable achievements of the art of performing on this instrument in contemporaneity, due to some famous musicians and composers from the Romanian and European space, who have set out to promote it and to highlight its potential.Item REPERE BIBLIOGRAFICE ÎN CERCETAREA MUZICII INSTRUMENTALE DE CAMERĂ A COMPOZITORULUI GHEORGHE NEAGA(2023) Chiciuc, NataliaCompozitorul Gheorghe Neaga a contribuit semnificativ la îmbogățirea repertoriului autohton de muzică instrumentală de cameră semnând un șir de miniaturi, sonate, trio-uri, cvartete și suite pentru diverse ansambluri instrumentale. În scopul cercetării celor mai reprezentative creații ale muzicantului și, în mod implicit, în sensul aprecierii adecvate a contribuției în domeniu din perspectiva recunoașterii valorii pe care o prezintă figura creatoare a acestuia, orice investigație va porni cu studierea lucrărilor bibliografice de rigoare găsite în bibliotecile chișinăuiene, în mediul online sau în diverse instituții din afara țării. Destul de numeroase, toate sursele consultate trebuie împărțite metodic în câteva categorii: articole publicistice, ediții enciclopedice de tip biografic, studii științifice și monografii, precum și în diverse alte publicații de referință din literatura de specialitate națonală și internațională. The composer Gheorghe Neaga has a significant contribution to the enrichment of the autochthonous repertoire of instrumental chamber music by signing a series of miniatures, sonatas, trios, quartets and suites for various instrumental ensembles. In order to research the musician’s most representative opuses and, implicitly, in the sense of an adequate appreciation of the contribution in the field from the perspective of recognizing the value presented by his creative figure, any investigation will start with the study of the recommended bibliography found in the libraries from Chișinău, in the online environment or in various institutions outside the country. Quite numerous, all the consulted sources must be methodically divided into several categories: journalistic articles, biographical encyclopedic editions, scientific studies and monographs, as well as in various other publications from the national and international specialized literatureItem СОЧИНЕНИЯ ДЛЯ СОЛИРУЮЩИХ ИНСТРУМЕНТОВ В ПЕРСПЕКТИВЕ 21 ВЕКА: НОВЫЕ ОПУСЫ Г. ЧОБАНУ(2023) Ciobanu-Suhomlin, IrinaAnii 2000 au fost marcați de interesul persistent al lui Gh. Ciobanu pentru domeniul muzicii pentru instrumente solo: este vorba de compoziții pentru instrumente de suflat și clape. Autorul explorează motivele pentru care compozitorul acordă atenție sporită acestei sfere a muzicii moderne, precum și ale factorilor care au contribuit la solicitarea lucrărilor noi în practica concertistică. Adnotările la lucrări relevă atenția deosebită pe care compozitorul o acordă studiului posibilităților sunetului muzical. Se ajunge la concluzia că compozițiile pentru instrumente solo au fost rezultatul unei înțelegeri holistice a acestui domeniu de către compozitor, inclusiv o înțelegere a naturii diferitelor instrumente, cunoașterea capacităților lor tehnice și a specificii interpretării moderne, pătrunderii profunde în însăși esența interpretării instrumentale, precum și înțelegerea potențialului acestora din punctul de vedere al tehnicilor moderne de compoziție. The 2000s were marked by Gh. Ciobanu's persistent interest in the field of music for solo instruments: these are compositions for woodwinds and keyboards. The author explores the reasons for the composer’s increased attention to this area of modern music, as well as the factors that contributed to the concert demand for new works. Annotations to the works reveal the special attention that the composer pays to the study of the possibilities of the musical sound. It is concluded that the compositions for solo instruments were the result of a holistic understanding of this area by the composer, including an understanding of the nature of various instruments, knowledge of their technical capabilities and features of modern interpretation, deep penetration into the very essence of instrumental performance, as well as understanding their potential from the standpoint of modern compositional techniques.Item UNELE ASPECTE ALE ORCHESTRAȚIEI ÎN MUZICA PENTRU FANFARĂ(2023) Cazacu, OlegRepertoriul pentru orchestra de fanfară are specificul său, determinat de componența instrumentală, tipul de orchestră: militară sau civilă, contextul interpretării. Acesta include atât opusuri originale, cât și transcrieri. Tehnica orchestrației reflectă toate aceste aspecte, iar autorii lucrărilor și ale aranjamentelor vor lua în considerație particularitățile timbrale, posibilitățile combinării diferitor instrumente, aplicării elementelor dinamice, modalitățile de creare/producere a texturii acordice, polifonice, melodice, care să armonizeze și să reflecte întregul tablou sonor al creației și al dramaturgiei muzicale. The repertoire for the marching band has its specificity, determined by the instrumental composition, the type of orchestra: military or civilian, the context of the performance. It includes both original opuses and transcriptions. The orchestration technique reflects all these aspects, and the authors of the works and arrangements will consider the timbre features, the possibilities of combining different instruments, the application of dynamic elements, the ways of creating/reproducing the chordal, polyphonic, melodic texture, which will harmonize and reflect the whole sound picture of the musical creation and of the musical dramaturgy.