3. Articole

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 20 of 121
  • Item
    КОНЦЕПТ НЕЛИНЕЙНОСТИ КАК ОТРАЖЕНИЕ ПОСТНЕКЛАССИЧЕСКОЙ КАРТИНЫ МИРА В СОЧИНЕНИЯХ ГЕННАДИЯ ЧОБАНУ
    (2023) Sambriș, Elena
    În muzica ultimelor decenii, structurile neliniare au devenit larg răspândite, reflectând ideile esteticii post-non-clasice. Acestea reflectă abordarea sinergică a sistemelor complexe auto-organizate, care include Textul Artistic ca fenomen cultural. Caracteristicile structurilor neliniare sunt examinate folosind exemple din lucrările orchestrale ale lui G. Ciobanu „Moment Bacovian”, Concertul pentru vioară „Momente” și „Glance Behind the Curtain/Glance for the Curtain”. In the music of recent decades, non-linear structures have become widespread, refracting the ideas of post-non-classical aesthetics. They reflect the positions of synergetics in relation to complex self-organizing systems, which include the Artistic Text as a cultural phenomenon. Features of non-linear structures are considered on the example of the orchestral works by Genady Ciobanu “Moment bacovian”, Violin Concerto “Moments” and “Glance Behind the Curtain/Glance for the Curtain».
  • Item
    ХУДОЖЕСТВЕННЫЕ ПАРАДИГМЫ СИМФОНИЧЕСКОГО ТВОРЧЕСТВА ГЕННАДИЯ ЧОБАНУ: НОВАЯ «СТАРАЯ» ПРОГРАММНОСТЬ (О МЕТОДЕ КОНЦЕПТУАЛЬНОЙ ПРОГРАММНОСТИ)
    (2024) Sambriș, Elena
    Muzica conceptuală contemporană este foarte multilaterală și cuprinde diverse genuri, inclusiv „noul teatru”, teatrul instrumental și muzica instrumentală însăși. În cadrul acesteia din urmă, a apărut o metodă pe care l-am numit programatism conceptual, care este utilizată pe scară largă în lucrările simfonice ale compozitorului G. Ciobanu. Ca exemple, în articolul se analizează Simfonia „Sub soare și stele” și „Codul Enescu” pentru orchestră de coarde. Contemporary conceptual music is very multifaceted and covers different genres, including “new theater”, instrumental theater and instrumental music itself. Within the framework of the latter, a method has emerged that we have termed conceptual programming, which is widely used in the symphonic works of composer G. Ciobanu. As examples, the article analyzes the Symphony "Sub soare și stele" and "Codul Enescu" for string orchestra.
  • Item
    ПРОЯВЛЕНИЕ МЕЖКУЛЬТУРНОГО ДИАЛОГА В «ВОСТОЧНЫХ ПЕСНОПЕНИЯХ» ГЕННАДИЯ ЧОБАНУ
    (2021) Sambriș, Elena
    Acest articol examinează reconstrucția stilistică a muzicii tradiționale turcești în lucrarea lui G. Ciobanu „Cântece orientale. Închinare lui Dimitrie Cantemir”. Fără a utiliza modul maqam turcesc sau ritmuri modale complexe, autorul reflectă selectiv o serie de caracteristici intonaționale, modale, ritmice și compoziționale ale prototipului. Adresându-se ascultătorilor contemporani, autorul îi invită să se angajeze în dialog cu acest fenomen muzical vibrant al trecutului. The article examines the stylistic reconstruction of Turkish traditional music in the work "Oriental chants. Worship of Dmitry Cantemir" by G. Ciobanu. Without using the Turkish maqam-mode and complex modal rhythm, the author selectively reflects a number of intonation, modal, rhythmic and compositional features of the prototype. Addressing to the contemporary listener, author invites to dialogue with a vivid musical phenomenon of the past.
  • Item
    РАЗМЫШЛЕНИЯ О СОНАТЕ, ИЛИ СОНАТА, ЧЕГО ТЫ ХОЧЕШЬ ОТ МЕНЯ? (О ТЕМБРАЛЬНОЙ МИКРОФОНИИ В «DE SONATA MEDITOR» Г. ЧОБАНУ)
    (2025) Sambriș, Elena
    Un sistem de armonie spectral-rezonantă, distinct de spectralismul școlii franceze, este de mult timp utilizat pe scară largă în muzica contemporană. Am propus termenul de „microfonie timbrală” pentru acest sistem și, având în vedere spațiile sonore interne și externe, am stabilit o corelație între microfonie și macrofonie. Am folosit termeni acustici pentru a explica fenomenele spectrale. Pe baza unei analize a lucrării „De sonata meditator” de G. Ciobanu, am identificat o serie de principii importante ale acestui sistem. In modern music, the system of spectral-resonant harmony, different from the spectralism of the French school, has been widely used for a long time. We proposed the name timbre microphony for it and, keeping in mind the internal and external space of sound, we built a correlation microphony–macrophony. To explain spectral phenomena, we used acoustic terms. Based on an analysis of G. Ciobanu's "De sonata meditor," we identified a number of important patterns in this system.
  • Item
    ОСВОЕНИЕ СОВРЕМЕННОЙ СЛОЖНОЛАДОВОЙ МЕЛОДИКИ В КУРСЕ СОЛЬФЕДЖИО
    (2022) Sambriș, Elena
    Stăpânirea melodiilor modale complexe contemporane într-un curs de solfegiu la conservator prezintă provocări semnificative, care necesită o pregătire specifică pentru a fi depășite. Până în prezent, nu a existat un consens în literatura metodologică cu privire la procesele și metodele de dezvoltare a auzului muzical profesional în această etapă. Acest articol își propune să răspundă la o serie de întrebări și să ofere îndrumări și recomandări metodologice. The study of modern complex-modal melodies in the solfeggio course at the conservatory presents great difficulties, to overcome which some preparation is required. Until now, there is no consensus in the methodological literature on the processes and methods of developing professional musical hearing at this stage. The article is intended to provide answers to these questions, as well as to offer methodological guidelines and recommendations.
  • Item
    БУДЬТЕ СВОБОДНЫ ОТ СИСТЕМЫ: КОМПОЗИТОР СНЕЖАНА ПЫСЛАРЬ О ТВОРЧЕСТВЕ, ВРЕМЕНИ И ВИРТУАЛЬНОСТИ
    (2023) Sambriș, Elena
    Materialul propus, prezentat sub forma unui interviu, evidențiază personalitatea și opera compozitoarei Snejana Pîslari. Autoarea discută despre compozițiile sale, implicarea sa în diverse proiecte creative și științifice, precum și despre stadiul actual al artei muzicale. Aceste reflecții profunde explorează vocația specială a artistului, rolul factorului național în creativitate, principiile comunicative ale artei și noua realitate virtuală a timpului nostru. The material offered to the reader, presented in the form of an interview, highlights the personality and works of the composer Snejana Pislari. The author talks about his compositions, participation in various creative and scientific projects, talks about the current state of musical art. In deeply thought out reasoning, thoughts are set forth about the special purpose of the artist, the role of the national factor in creativity, the communicative principles of art, and the virtual reality of our time.
  • Item
    ЗВЕЗДНОЕ НЕБО И МОРАЛЬНЫЙ ЗАКОН: ХУДОЖЕСТВЕННЫЕ КОДЫ КАНТОВСКОГО КОНЦЕПТА В МУЗЫКЕ В.А. БЕЛЯЕВА
    (2022) Sambriș, Elena
    Acest articol examinează manifestarea conceptualismului în muzica contemporană. Conceptul este interpretat ca fiind codul artistic și semantic al unei opere, cu implicații culturale și filosofice. În acest caz, aceste implicații sunt reprezentate de ideea lui Immanuel Kant despre interconectarea cosmosului și a umanității, stabilind egalitatea legilor morale cu legile universului. Implementarea acestei idei este examinată folosind trei lucrări instrumentale ale compozitorului Vladimir Beleaev: „...Und der Schternenhimmel über uns...”, „Passion-XXI” și „Concert pentru un compozitor”. The article examines the manifestation of conceptualism in contemporary music. The concept is interpreted as the artistic and semantic code of the composition, which has a cultural and philosophical projection. In this case, they are represented by I. Kant's idea of the relationship between space and man, establishing the equality of moral laws and the laws of the universe. The implementation of this idea is examined using the example of three instrumental compositions by Vladimir Belyaev.: “... Und der Schternenhimmel über uns ...”, “Passion-XXI” and “Concert for a Composer”.
  • Item
    FESTIVALUL MUZICII ROMÂNEŞTI — O ALTFEL DE SALĂ DE CURS
    (AMTAP, 2023) Fărcășel, Ligia
    Festivalul Muzicii Româneşti se desfăşoară la Iaşi încă din anul 1973, fiind organizat de Filarmonica Moldova Iaşi şi de Universitatea Naţională de Arte George Enescu — aşa cum se numesc actualmente cele două instituţii. Cu o pauză de aproximativ două decenii după Revoluţie, festivalul şi‑a reluat activitatea în 2007, constituind un cadru propice pentru lansarea lucrărilor compozitorilor români, dar şi un imbold pentru viitorii muzicieni profesionişti, actuali studenţi, de a se implica în viaţa muzicală locală şi naţională. Ediţia XXIV a festivalului, Secţiunea academică a oferit doritorilor variate ocazii de a învăţa, de a afla informaţii mai puţin cunoscute şi, în cele din urmă, de a se identifica mai mult cu arta sonoră românească. The Romanian Music Festival has been held in Iaşi since 1973, being organized by the Moldova Iaşi Philharmonic and the George Enescu National University of Arts — as the two institutions are currently called. With a break of approximately two decades after the Revolution, the festival resumed its activity in 2007, constituting a suitable framework for launching the works of Romanian composers, but also an impetus for future professional musicians, current students, to get involved in the local and national musical life. The 24th edition of the festival, the Academic Section offered the participants various opportunities to learn, to find out less known information and, finally, to identify themselves more with the Romanian sound art.
  • Item
    O INTRODUCERE A INOVAŢIEI ÎN EDUCAŢIA MUZICALĂ SPECIALIZATĂ DIN MEDIUL PREUNIVERSITAR
    (AMTAP, 2023) Karoli, Carolina
    Articolul reprezintă o abordare sintetică şi empirică a situaţiei actualului mediu educaţional muzical care este puternic influenţat de starea economică şi tehnologică a vieţii moderne. Pentru a face faţă acestui deziderat, instituţiile de profil au nevoie de flexibilitate şi dinamică, promovând idei inovatoare. Abordarea inter‑ şi transdisciplinară în didactica muzicală, utilizarea noilor tehnologii în sistemul de organizare şi învăţare, precum şi un management adecvat poate revigora actualul sistem muzical de specialitate. Implementarea unui management distribuit şi încurajator asigură o cultură organizaţională bazată pe încredere şi oferă şanse dezvoltării profesionale prin practici de învăţare intercolegiale şi cercetare prin colaborare, care deschid noi perspective. Progresul unei instituţii muzicale din mediul preuniversitar depinde de viziunea comună, de strategiile şi de planurile de acţiune, conducerea, profesorii şi elevii fiind angajaţi activ în procesul dezvoltării instituţionale şi educaţionale. The article represents a synthetic and empirical approach to the situation of the current musical educational environment which is strongly influenced by the economic and technological state of modern life. In order to face this requirement, specialized institutions need flexibility, dynamism, the promotion of innovative ideas. The inter‑ and transdisciplinary approach in music teaching, the use of new technologies in the organization and learning system, as well as an adequate management can revive the current specialized music system. The implementation of distributed and encouraging management ensures an organizational culture based on trust and offers opportunities for professional development through intercollegiate learning practices and collaborative research that open up new perspectives. The progress of a pre‑university music institution depends on the shared vision, strategies, action plans, where the management, teachers and students are actively engaged in the process of institutional and educational development.
  • Item
    GENUL SIMFONIEI ÎN ŞCOALA TRANSILVANĂ DE COMPOZIŢIE — ULTIMELE ŞAPTE DECENII. PARTEA A II‑A, ANII 2000—2023
    (AMTAP, 2023) Mercean-Țârc, Mirela
    Partea a II‑a a studiului asupra genului simfoniei în creaţia compozitorilor din şcoala de compoziţie transilvană din cadrul Academiei de Muzică „Gh. Dima” din Cluj‑Napoca îşi propune să exploreze particularităţile stilistice ale acestor compoziţii realizate în ultimele două decenii ale secolului XXI. Rod al inspiraţiei unor generaţii noi de compozitori ce creează în spiritul postmodernităţii, genul simfoniei în aceste decenii este reprezentat prin multiple şi variate elemente de limbaj muzical, de structură şi tematică ce servesc mesajul artistic prin explorări diverse în zona polistilismului, metastilismului, colajului sau a muzicii electronice. Alături de compozitorii tineri, cele 14 lucrări simfonice ale lui Cornel Ţăranu reflectă o „tinereţe spirituală” şi o adaptabilitate perfectă la „spiritul timpului”. Vor fi analizate şi prezentate, aşadar, creaţiile simfonice ale compozitorilor Tudor Jarda şi Cornel Ţăranu din „generaţia de aur” a şcolii de compoziţie transilvane, ale căror lucrări simfonice se încadrează în secolul XXI, precum şi cele ale compozitorilor Iulia Cibişescu, Adrian Borza, Şerban Marcu, Cristian Bence‑Muk, Ciprian Pop, Răzvan Metea, reprezentând noua generaţie de compozitori şi profesori ai acestei prestigioase şcoli. Concluziile se doresc a fi o panoramă asupra creaţiei în genul simfoniei, indicând câteva etape stilistice semnificative desprinse din analiza limbajului muzical adaptat la orientările şi direcţiile muzicii contemporane în ultimele şapte decenii. Part II of the study on the symphony genre in the creation of composers from the Transylvanian composition school within the “Gh. Dima” Academy of Music from Cluj‑Napoca, aims to explore the stylistic peculiarities of these compositions made in the last two decades of the 21st century. The fruit of the inspiration of new generations of composers who create in the spirit of postmodernity, the symphony genre in these decades is represented by multiple and varied elements of musical language, structure and theme that serve the artistic message, through various explorations in the area of polystylism, metastylism, collage or of electronic music. Along with young composers, the 14 symphonic works of Cornel Ţăranu reflect a „spiritual youth” and a perfect adaptability to the „Spirit of the times”. Therefore, the symphonic creations of the composers Tudor Jarda and Cornel Ţăranu from the „golden generation” of the Transylvanian composition school whose symphonic works fall into the 21st century will be analyzed and presented, as well as those of the composers: Iulia Cibişescu, Adrian Borza, ŞerbanMarcu, CristianBence‑Muk, Ciprian Pop, Răzvan Metea, representing the new generation of composers and teachers of this prestigious school. The conclusions are intended to be a panorama of the creation in the symphony genre, indicating some significant stylistic stages derived from the analysis of the musical language adapted to the orientations and directions of contemporary music in the last seven decades.
  • Item
    ROLUL COMPETIȚIILOR ÎN EDUCAȚIA MUZICALĂ
    (AMTAP, 2024) Roman, Iulia
    Competițiile joacă un rol important în educația muzicală, oferind elevilor oportunitatea de a-și demonstra abilitățile artistice, de a-și descoperi potențialul maxim și de a-și câștiga stima de sine. Acestea stimulează competiția sănătoasă, îi încurajează pe elevi să-și depășească propriile limite, să muncească și să-și perfecționeze tehnicile interpretative. De asemenea, competițiile pot oferi oportunități de a cunoaște și interacționa cu alți elevi, profesori și artiști profesioniști din domeniul muzical. Competițiile în domeniul muzical pot fi un instrument valoros în educația muzicală, ajutând la formarea și cultivarea talentului și pasiunii pentru muzică. Competitions play an important role in music education, giving the students the opportunity to demonstrate their artistic abilities, discover their full potential and gain self-esteem. They stimulate healthy competition, encourage students to go beyond their own limits, to work on and perfect their interpretive techniques. Competitions can also provide opportunities to meet and interact with other students, teachers and professionals in the field of music. Music competitions can be a valuable tool in music education, helping to form and nurture talent and passion for music.
  • Item
    ИСПОЛНИТЕЛЬСКИЕ ПРИНЦИПЫ БАС-ГИТАРИСТА ДЖЕКА БРЮСА В КОМПОЗИЦИИ CROSSROADS
    (AMTAP, 2024) Vitiuc, Alexandr
    În acest articol se analizează linia de bas a lui Jack Bruce din piesa Crossroads. Se examinează interpretarea pe un model de chitară bas fretless, ce sună aproximativ ca un contrabas. Această caracteristică permite introducerea glissando-urilor ascendente și descendente, precum și a apogiaturilor, îmbogățind considerabil partitura ansamblului. Un interes deosebit prezintă interpretarea liniei de bas a lui J. Bruce, caracterizată prin utilizarea activă a modurilor pentatonice și blues în pasaje sincopate, creând o colorare specifică, autentică a interpretării vocale a bluesului timpuriu. This article analyzes Jack Bruce's bass line from the Crossroads composition. The performance on a fretless bass guitar model, which sounds roughly like a double bass, is examined. This feature allows the introduction of ascending and descending glissandos and appoggiaturas, significantly enriching the ensemble's score. Of particular interest is the interpretation of J. Bruce's bass line, characterized by the active use of pentatonic and blues modes in syncopated passages, creating a specific, authentic coloring of the vocal interpretation of early blues.
  • Item
    CONCURSURI DE CANTO DIN ROMÂNIA – OPORTUNITĂȚI DE DEZVOLTARE A CARIEREI PENTRU ELEVI ȘI STUDENȚI
    (AMTAP, 2024) Fărcășel, Ligia
    Concursurile, în general, sunt concepute ca oportunități de afirmare – mai ales pentru tineri – și, de obicei, oferă câștigătorilor recompense financiare. Dar sunt oare acestea tot ceea ce caută un concurent să obțină prin participarea la o competiție? Se poate merge mai departe de atât? Desigur. În străinătate, de mai mult timp, și în România, de ceva vreme, unii organizatori ai concursurilor de interpretare muzicală au început să ofere ca premiu oportunitatea de colaborare cu instituții muzicale. Acest pas important realizat este vital pentru dezvoltarea și evoluția reală a carierei interpreților tineri. Fără a desconsidera valoarea și utilitatea recompenselor financiare, această nouă abordare, din ce în ce mai întâlnită, le facilitează artiștilor adaptarea, recunoașterea și validarea valorii, dar, desigur, și posibilitatea închegării unui viitor profesional, personal și material superior. Competitions, in general, are designed as opportunities for recognition – especially for young people – and usually offer financial rewards to winners. But are these all that a contestant seeks to gain from participating in a competition? Can we go further than that? Certainly. Having been established abroad for some time and in Romania for a while now, some organizers of music interpretation competitions have begun to offer the opportunity of collaboration with musical institutions as a prize. This significant step is crucial for the real development and evolution of the young performers' careers. Without disregarding the value and usefulness of the financial rewards, this increasingly common new approach facilitates artists in adapting, recognizing, and validating their worth, and, of course, in building a superior professional, personal, and material future.
  • Item
    ASPECTE STRUCTURAL-DRAMATURGICE ȘI PARTICULARITĂȚI INTERPRETATIVE ÎN CONCERTUL PENTRU CORN ȘI ORCHESTRĂ, OP. 91 DE REINHOLD GLIERE
    (AMTAP, 2025) Zlotescu, Victor
    În articol se realizează o analiză a Concertului pentru corn și orchestră op. 91 de Reinhold Gliere (1875-1956), compus în 1951 la sugestia cornistului Valeri Poleh. Structurat în trei părți tradiționale, concertul prezintă o orchestrație romantică și o formă clasică de sonată în prima parte, un lied cantabil în partea a doua și un final ce combină elemente de rondo cu tema cu variațiuni. Autorul evidențiază calitățile expresive ale cornului și prezintă interpreților provocări tehnice precum pasajele cu dublă staccato, digitația adăugătoare și tehnica de bouché. Studiul oferă indicații practice privind respirația, digitația și articulația, făcând referire la interpretări celebre precum cea a lui Radek Baborak, constituind astfel un ghid valoros pentru corniști. Concertul reprezintă, în fond, o lucrare reprezentativă din perioada sovietică a compozitorului, îmbinând tradițiile clasico-romantice cu elemente din folclorul rus. The article examines Reinhold Glière's (1875-1956) Horn Concerto Op. 91, composed in 1951 at the suggestion of the horn player Valery Polekh. Structured in three traditional movements, the concerto features a romantic orchestration and a classical sonata form in the first movement, a cantabile lied in the second movement, and a finale combining rondo elements with theme with variations. The author highlights the expressive qualities of the horn and presents technical challenges to performers such as double-tonguing passages, auxiliary fingerings, and the bouché technique. The study provides practical guidance on breathing, fingering, and articulation, referring to celebrated interpretations such as that of RadekBaborak, thus serving as a valuable guide for horn players. The concerto represents a significant work from the composer's Soviet period, blending classical-romantic traditions with elements of Russian folklore.
  • Item
    ANALIZA DIFERITOR VERSIUNI INTERPRETATIVE ALE CÂNTECULUI POPULAR IESE LELEA DIN BORDEI
    (AMTAP, 2025) Sprincean, Larisa
    Circulația creațiilor folclorice pe cale orală a condiționat apariția diferitor variante, care se disting prin anumite elemente particulare proiectate în linia melodică, structura ritmică, arhitectonică, conținutul poetic, versificație ș.a. În prezent interpretarea scenică, transmiterea prin intermediul mijloacelor media, interpretarea producțiilor folclorice de către cântăreți consacrați sau amatori, instruiți de un conducător avizat în domeniu, au determinat promovarea, în mare parte, a unei singure variante a unui cântec popular/folcloric. Totuși, și în aceste condiții noi de existență a produsului folcloric, diferiți interpreți prezintă versiunea interpretativă proprie, care, în final, poate duce la crearea variantelor, asemenea procesului specific mediului firesc, tradițional de viață a folclorului muzical. The oral circulation of folkloric creations has conditioned the emergence of different variants, which are distinguished by certain particular elements projected in the melodic line, rhythmic, architectural structure, poetic content, versification, etc. Currently, the stage performance, transmission through the media, interpretation of folkloric productions by established or amateur singers, trained by an experienced leader in the field, have determined the promotion, for the most part, of a single variant of a popular/folk song. However, even in these new conditions of existence of the folkloric product, different performers present their own interpretative version, which, in the end, can lead to the creation of variants, similar to the process specific to the natural environment, traditional to the life of musical folklore.
  • Item
    CONCERTUL NR. 1 PENTRU TROMBON ȘI PIAN DE OLEG NEGRUȚA: ANALIZA TEHNICO-INTERPRETATIVĂ ȘI REFLECȚII STILISTICE
    (AMTAP, 2025) Juncu, Alexandru
    În lucrarea dată se propune o analiză tehnico-interpretativă a „Concertului Nr. 1 pentru trombon și pian” de Oleg Negruța, compus în anul 1987. În centrul studiului se află investigarea structurii formei muzicale, identificarea influențelor stilistice, în special, a elementelor de jazz, precum și evidențierea dificultăților tehnice și expresive specifice interpretării trombonului. Concertul, deși este conceput într-o formă monopartită, integrează elemente ale formei de sonată și un episod lent, sugerând o arhitectură tripartită de tip tradițional. Analiza pune accent pe aspecte precum ambușura, tehnica legato, controlul culisei, dar și pe rolul respirației interpretative, toate acestea fiind esențiale pentru o redare fidelă și expresivă a lucrării. Studiul contribuie la înțelegerea complexității creației lui Oleg Negruța și oferă recomandări utile interpreților care abordează repertoriul contemporan pentru trombon. This paper presents a technical and interpretative analysis of Concerto No. 1 for Trombone and Piano by Oleg Negruța, composed in 1987. The study focuses on the formal structure of the work, the stylistic influences, especially, jazz elements, and the specific technical and expressive challenges involved in trombone performance. Although conceived as a single-movement composition, the concerto incorporates features of the sonata form and a slow episode, creating the impression of a traditional three-part structure. The analysis emphasizes aspects such as embouchure control, legato articulation, slide technique, and interpretative breathing, all of which are crucial to an expressive and accurate performance. This study contributes to a deeper understanding of Oleg Negruța’s compositional language and offers practical insights for performers approaching contemporary trombone repertoire.
  • Item
    PSYCHOLOGICAL AND INTERPRETATIVE PECULIARITIES OF FALSETTO SOUND PRODUCTION IN MODERN POPULAR MUSIC
    (AMTAP, 2025) Julea, Violeta
    Falsetto este un registru vocal unic care ocupă un loc special în practica muzicală contemporană. Astăzi, falsetul este un instrument integral atât în cântecul de muzică pop, unde este folosit pentru a crea efecte dinamice expresive, pentru a extinde gama vocală și pentru a transmite nuanțe emoționale. În acest articol, se realizează o analiză detaliată a istoriei apariției falsetului, a caracteristicilor fiziologice ale producerii acestuia atât la bărbați, cât și la femei, a cunoștințelor metodice și a tehnicilor pedagogice menite să atingă un nivel înalt al tehnicii de interpretare, precum și a aplicării practice a acestei tehnici în genurile muzicii contemporane. O atenție deosebită este acordată integrării metodelor tradiționale cu tehnologiile inovatoare pentru perfecționarea măiestriei vocale. Falsetto is a unique vocal register that occupies a special place in contemporary musical practice. Today, falsetto is an integral tool both in pop singing, where it is used to create expressive dynamic effects, expand the vocal range, and convey emotional nuances. In this article, a detailed analysis is conducted on the history of the emergence of falsetto, the physiological features of its production in both men and women, the methodological knowledge and pedagogical techniques aimed at achieving a high level of performance technique, as well as the practical application of this technique in contemporary genres. Special attention is paid to the integration of traditional methods with innovative technologies to perfect vocal mastery
  • Item
    CONCERTUL PENTRU CORN ȘI ORCHESTRĂ DE PAUL HINDEMITH: UNELE PARTICULARITĂȚI COMPOZIȚIONALE ȘI INTERPRETATIVE
    (AMTAP, 2025) Zlotescu, Victor
    Concertul pentru corn și orchestră de Paul Hindemith este analizat din perspectiva compozițională și interpretativă, subliniindu-se inovațiile stilistice ale compozitorului. Lucrarea, dedicată cornistului Dennis Brain, combină trăsăturile baroce cu tehnicile moderne, inclusiv atonalismul și dodecafonismul. Autorul articolului descrie structura concertului și analizează elementele de ritm, metru și orchestrare. Prima mișcare introduce tema printr-o construcție bipartită cu repriză, a doua mișcare este un scherzo alert, iar finalul, cel mai complex, include o secțiune recitativă, pe textul unui poem scris de Hindemith. Sunt evidențiate dificultățile tehnice pentru cornist, inclusiv utilizarea digitației opționale și necesitatea exactității ritmice. Autorul articolului pune în valoare libertatea interpretativă a solistului, precum și modul în care Hindemith exploatează posibilitățile timbrale ale instrumentului, reușind să îmbine cu iscusință complexitatea tehnică cu expresivitatea. Cuvinte-cheie: concert, corn, orchestră, Paul Hindemith, poem, analiză interpretativă Concerto for Horn and Orchestra by Paul Hindemith is analyzed from both a compositional and interpretative perspective, highlighting the composer’s stylistic innovations. Dedicated to horn player Dennis Brain, the piece combines Baroque characteristics with modern techniques, including atonality and dodecaphony. The author of the article describes the concerto’s structure and analyzes elements of rhythm, metre, and orchestration. The first movement introduces the theme through a bipartite construction with a reprise, the second movement is a lively scherzo, and the final movement, the most complex, includes a recitative section with a poem written by Hindemith. The technical challenges for the horn player are underlined, including the use of optional fingering and the necessity of rhythmic precision. The author emphasizes the interpretative freedom of the soloist, as well as the way Hindemith explores the timbre possibilities of the instrument, skillfully combining technical complexity with expressiveness. Keywords: concerto, horn, orchestra, Paul Hindemith, poem, interpretative analysis
  • Item
    CU PRIVIRE LA SISTEMATIZAREA CREAȚIEI COMPOZITORULUI IGOR IACHIMCIUC
    (AMTAP, 2025) Langa, Mariana
    Arta muzicală continuă să joace un rol important în societatea contemporană, fiind o sursa de conexiune și exprimare a emoțiilor și contribuind la păstrarea și promovarea identității culturale, a valorilor și tradițiilor. Unul dintre promotorii artei muzicale în contemporaneitate este Igor Iachimciuc – compozitor, muzician și pedagog originar din Republica Moldova, stabilit în Statele Unite, cunoscut și apreciat atât în țara de origine, cât și peste ocean. Creația lui acoperă un spectru larg de genuri, teme, abordează diverse tehnici de compoziție. O particularitate caracteristică este îmbinarea creativă a tradiționalului și universalului, a elementelor de inspirație folclorică cu modalități contemporane de scriitură componistică. Iată de ce studierea creației lui Igor Iachimciuc necesită mai întâi realizarea unei clasificări a lucrărilor muzicale după mai multe criterii care vor pune în evidență diferite aspecte de conținut și interpretare. Cuvinte-cheie: Igor Iachimciuc, compozitor, creație, genuri muzicale, tradiție, contemporaneitate, clasificare Musical art continues to play an important role in contemporary society, being a source of connection and expression of emotions and contributing to the preservation and promotion of cultural identity, values and traditions. One of the promoters of musical arts in contemporary times is Igor Iachimciuc – composer, musician and pedagogue originally from the Republic of Moldova and trained in the United States, known and appreciated both in his country of origin and overseas. His work covers a wide range of genres, themes, and approaches various compositional techniques. A characteristic feature is the creative combination of the traditional and the universal, of elements of folkloric inspiration with contemporary ways of compositional writing. Therefore, studying Igor Iachimciuc’s work first requires a classification of musical works according to several criteria that will highlight different aspects of content and interpretation. Keywords: Igor Iachimciuc, composer, creation, musical genres, tradition, contemporaneity, classification
  • Item
    INSTRUIREA VOCALĂ ELEVILOR ÎN PERIOADA DE MUTAŢIE A VOCII
    (AMTAP, 2025) Nistreanu, Elena
    Articolul este dedicat problematicii predării canto în cea mai complicată perioadă de dezvoltare a abilităților și dexterităților vocale. În prezenta lucrare sunt descrise etapele de dezvoltare vocală, din punct de vedere fiziologic, psiho-emoțional și tehnic. Fiecare etapă a mutației este minuțios analizată, propunându-se soluții pentru depășirea diferitor probleme, metode de predare și recomandări metodice. Informațiile vor fi utile profesorilor din clasele superioare în școlile de artă, în școlile cu profil și în trupele muzical-vocale. Materialele prezentate în acest studiu pot fi aplicate la orele de Canto în instituțiile de învățământ specializate din clasele gimnaziale și liceale. Cuvinte-cheie: voce, mutație, fonație, laringe, coarde vocale, falsetto, diapazon, tessitură, adolescenți, interpretare, repertoriu, metodă The article is dedicated to the issue of teaching singing in the most complicated period of development of vocal skills and dexterity. In this work, the stages of vocal development are described, from a physiological, psycho-emotional and technical point of view. Each stage of the mutation is thoroughly analyzed by the author, proposing solutions to overcome various problems, teaching methods and methodical recommendations. The information will be useful for teachers of higher grades in art schools, in profile schools and in music-vocal groups. The materials presented in this study can be applied to Canto lessons in specialized educational institutions in the middle and high school classes. Keywords: voice, mutation, phonation, larynx, vocal cords, falsetto, tuning fork, tessitura, teenagers, interpretation, repertoire, method.