3. Articole
Permanent URI for this collection
Browse
Recent Submissions
Item MODELE DE POLITICI CULTURALE ÎN ȚĂRILE UNIUNII EUROPENE(AMTAP, 2024) Reabcinshii, VeaceslavÎn articol sunt analizate modelele de politici culturale implementate în țările Uniunii Europene din perspectiva relațiilor stat-cultură și cultură-societate. Sunt determinate patru tipuri de politici: paternalist, participativ, intervenționist și antreprenorial. The article analyses the models of cultural policies implemented in the countries of the European Union from the perspective of state-culture and culture-society relations. Four types of policies are determined: paternalistic, participatory, interventionist and entrepreneurial.Item CULTURA – MOTOR AL DEZVOLTĂRII DURABILE(AMTAP, 2024) Șeican, ValeriaConceptul holistic al bunăstării unei națiuni, unde întregul ireductibil la suma părților sale are un factor integrator, nu este altul decât educația și, implicit, cultura. Ce avem mai întâi – o economie sau o națiune? Este întrebarea care preocupă mințile luminate ale democrațiilor moderne din întreaga lume civilizată. Saltul tehnologic, pe care și-l dorește Moldova modernă, întârzie să vină din simplul motiv că nu este identic noțiunii de salt civilizațional, care precede firesc pe cel dintâi enunțat. Çi, în această situație, cultura este cea care cu adevărat contează. Rezistența nucleelor spirituale naționale din Moldova și-a demonstrat veridicitatea, autenticitatea și autoritatea în timp, fapt care a evoluat, prin elaborări intelectuale profunde, în forme sublime de moralitate, spiritualitate și cultură, etalând valori durabile și crearea de valori noi. Educația, spiritualitatea, cultura sunt factorii de bază care acoperă nevoia de cunoaștere și înțelegere a situațiilor, a sistemelor, a lumii din jur. The holistic concept of the well-being of a nation, where the whole irreducible to the sum of its parts has an integrating factor, that is none other than Education and implicitly Culture. What do we have first an Economy or a Nation? This is the question that preoccupies the enlightened minds of modern democracies throughout the civilized world. The technological leap that modern Moldova wants is slow in coming, for the simple reason that it is not identical to the notion of a civilizational leap, which naturally precedes the first one. And in this situation, it is culture that really matters. The resilience of Moldova's national spiritual nuclei has proved its veracity, authenticity and authority over time. This has evolved, through profound intellectual elaborations, into sublime forms of morality, spirituality and culture, displaying enduring values and the creation of new ones. Education, spirituality and culture are the basic factors that cover the need for knowledge and understanding of situations, systems and the world around us.Item MANAGEMENTUL TEATRELOR DE OPERĂ DIN SPAȚIUL ROMÂNESC(AMTAP, 2024) Ciobanu, LilianaExplorarea managementului teatrelor de operă din spațiul românesc într-un context mai amplu subliniază contribuția esențială a acestor instituții la îmbogățirea peisajului cultural regional. Analiza modului în care teatrele lirice gestionează resursele, promovează producțiile și interacționează cu societatea pentru a asigura o funcționare eficientă și sustenabilă oferă o înțelegere mai profundă a activităților și a impactului lor în cadrul comunității. Examinarea și compararea practicilor instituțiilor de operă din România și Republica Moldova conduc la identificarea principalelor direcții de management adaptate la specificul contextului local. Scopul investigației este de a contribui la dezvoltarea și consolidarea mediului cultural-operistic,evidențiind importanța unui sprijin constant din partea comunității pentru asigurarea viabilității acestor instituții culturale naționale. Exploring the management of opera theaters within the Romanian space, in a broader context, underscores the essential contribution of these institutions to enriching the regional cultural landscape. Analyzing how opera houses manage resources, promote productions, and interact with society to ensure efficient and sustainable operations provides a deeper understanding of their activities and impact within the community. Examining and comparing the practices of opera institutions in Romania and the Republic of Moldova leads to identifying key management directions tailored to the specific local context. The purpose of the investigation is to contribute to the development and consolidation of the opera cultural environment, highlighting the importance of continuous community support to ensure the viability of these national cultural institutions.Item ASPECTE TEORETICO-METODOLOGICE ALE PREGĂTIRII FIZICE A STUDENȚILOR DIN DOMENIUL ARTEI COREGRAFICE(AMTAP, 2024) Moga, CarolinaÎn acest articol sunt expuse unele aspecte teoretice și metodologice care stau la baza pregătirii fizice a studenților din domeniul artei coregrafice. Totodată, articolul are drept scop informarea specialiștilor din domeniu cu privire la formarea abilităților profesionale în cadrul lecțiilor cu studenții-coregrafi prin dezvoltarea calităților fizice dominante. Eficacitatea procesului de învățare a acțiunilor de dans este determinată atât de capacitatea subiecților de a-și valorifica valențele artistice și estetice cât și de posibilitățile de manifestare a calităților fizice, ele influențându-se reciproc. Conștientizarea importanței dezvoltării calităților fizice creează condiții necesare pentru dezvoltarea psihomotrică a dansatorului, ceea ce constituie o bază pentru asimilarea tehnicilor profesionale. In this article, some theoretical and methodological aspects are presented that are at the basis of the physical training of students in the field of choreographic art. At the same time, the presented article aims to inform the specialists in the field about the training of professional skills in the lessons with student-choreographers through the development of dominant physical qualities. The effectiveness of the learning process of dance actions is determined both by the possibilities of manifesting physical qualities and by the ability of the subjects to capitalize on their artistic and aesthetic valences, influencing each other. Awareness of the importance of developing physical qualities creates necessary conditions for the dancer's psychomotor development, which constitutes a basis for the assimilation of professional techniques.Item COMPETENȚA COMUNICATIVĂ ȘI PARTICULARITĂȚILE PREDĂRII LOCUȚIUNILOR IDIOMATICE DIN LIMBA ITALIANĂ PENTRU STUDENȚII AMTAP(AMTAP, 2024) Cazacu, LidiaÎn prezentul articol abordăm unele aspecte legate de problematica predării limbii italiene în cadrul Academiei de Muzică, Teatru și Arte Plastice (AMTAP). Specificul sistemului de instruire în instituțiile cu profil artistic presupune studierea limbii străine (L2) ca o disciplină colaterală vis-avis de materiile de bază strict legate de pregătirea profesională a specialiștilor din domeniul artelor. Reieșind din numărul limitat de ore, încercăm să identificăm unele metode și strategii de predare care ar accelera procesul de însușire a limbii străine (L2). Urmărim scopul de a ameliora procesul predării limbii italiene (L2) din perspectiva frazeodidacticii, ținând cont de importanța comunicării interlingvistice la etapa actuală. Drept exemplu am ales spre examinare un anumit tip de unități lexicale, utilizate mai frecvent în vorbirea cotidiană, precum sunt locuțiunile idiomatice. In this article, we address some aspects related to the issue of teaching the Italian language within the Academy of Music, Theater and Fine Arts (AMTAP). The specificity of the training system in the institutions with an artistic profile, involves the study of a foreign language (L2) as a collateral discipline vis-à-vis the basic subjects strictly related to the professional training of specialists in the field of arts. Based on the limited number of hours, we try to identify some teaching methods and strategies that would accelerate the process of acquiring the foreign language (L2). We pursue the goal of improving the process of teaching the Italian language (L2) from the perspective of phrasio-didactics, taking into account the imperative necessity of interlinguistic communication at the current stage. As an example, we have chosen for examination a certain type of lexical units, more frequently used in everyday speech, such as idiomatic expressions.Item PERSPECTIVE DE EFICIENTIZARE A CALITĂȚII STUDIILOR ȘI A PERFORMANȚEI VIITORILOR SPECIALIȘTI ÎN DOMENIUL ARTELOR(AMTAP, 2024) Șchiopu, ConstantinÎn articol este abordată problema calității studiilor și a performanței viitorilor specialiști în domeniul artelor. Inițial, autorul tratează conceptul de calitate în educație, actualizând câteva nume de referință și definiții destul de importante pentru demersul său științific, care este axat pe ideea că rezultatele învăţării, exprimate în cunoştinţe, competenţe, valori şi atitudini, obţinute prin parcurgerea şi finalizarea unui nivel de învăţământ, sunt un indiciu al calității studiilor. În viziunea autorului, relația „calitate – scop al educației artistice” implică rezolvarea mai multor probleme legate de conceptele „scop impus”, „scop firesc/adevărat”, primul tip limitând inteligența, mimând relațiile adevărate, cel de-al doilea oferind formabililor libertate și oportunități de învățare și de manifestare. Pornind de la ideea că un învățământ fără obiective nu poate fi eficient, autorul face referire la o eroare epistemică: trecerea curriculei disciplinare din Republica Moldova de la obiective la competențe. În concluzie se afirmă că obiectivele de referință concretizează competențele, realizează procesul educațional în ansamblul elementelor constitutive. The article addresses the issue of the quality of studies and the performance of future specialists in the field of arts. Initially, the author deals with the concept of quality in education, updating some reference names and definitions quite important for his scientific approach. His scientific approach is focused on the idea that learning outcomes, expressed in knowledge, skills, values and attitudes, which are obtained by going through and completing a level of education, are an indication of the quality of studies. In the author's view, the relationship "quality - purpose of artistic education" involves solving several problems related to the concepts of "imposed purpose", "natural/true purpose", the first type limiting intelligence, miming true relationships, the second one giving the trainees freedom and opportunities for learning and expression. Starting from the idea that an education without objectives cannot be effective, the author refers to an epistemic error: the transition of disciplinary curricula in the Republic of Moldova from objectives to competences. In conclusion, it is stated that the reference objectives concretize the competences, realize the educational process in the ensemble of the constitutive elements.Item DEZVOLTAREA COMPETENȚELOR DIGITALE LA DISCIPLINA PSIHOLOGIA COMUNICĂRII: IDENTITATE ÎN CONTEXT EUROPEAN(AMTAP, 2024) Zubenschi, MarianaDisciplina „Psihologia comunicării: identitate în context european” este destinată studenților de la ciclul I al studiilor universitare și face parte din proiectul Erasmus+ Jean Monnet – JMO-2022-MODULE-101085561-TEIDCIPEI. Curriculumul de 30 de ore, împărțit în module, seminare și lucru individual utilizează modelul RD&D și integrează competențe digitale esențiale prin aplicații educaționale precum Google Clasroom, Quizizz, Piktochart, Padlet ș.a. Cursul cuprinde patru module: sinele și identitatea socială, formele comunicării, perspective sociopsihologice asupra identității europene și conflicte versus valori identitare europene. Interdisciplinaritatea oferă studenților posibilitatea să înțeleagă semnificația identității culturale și să își dezvolte competențele de comunicare prin sarcini individuale și de grup, folosind tehnologii digitale interactive și strategii de învățare practică. Această abordare interdisciplinară pregătește studenții să comunice eficient și să abiliteze diverse tehnici care le vor ajuta să se afirme cu încredere drept personalități adulte într-un context european divers prin transcendența de sine. The discipline „Psychology of Communication: Identity in European context” is aimed for students from the first cycle of university studies and is part of the Erasmus+Jean Monnet project – JMO-2022-MODULE-101085561-TEIDCIPEI. The 30-hour curriculum, divided into modules, seminars and individual work, uses the RD&D model and integrates essential digital skills through educational applications such as Google Classroom, Quizizz, Piktochart, Padlet etc. The course includes four modules: self and social identity, forms of communication, socio-psychological perspectives on European identity and conflicts versus European identity values. Interdisciplinarity allows students to understand the meaning of cultural identity and develop their communication skills through individual and group assignments, using digital interactive technologies and hands-on learning strategies. This interdisciplinary approach prepares students to communicate effectively and empower various techniques that will help them confidently assert themselves as adult personalities in a diverse European context through self-transcendence.Item ABORDĂRI INOVATIVE ÎN PREDAREA DISCIPLINEI CURENTE ȘI SINTEZE ÎN ARTA EUROPEANĂ MODERNĂ ȘI CONTEMPORANĂ(AMTAP, 2024) Rocaciuc, VictoriaArticolul evidențiază abordările inovative în predarea disciplinei „Curente și Sinteze în Artă Europeană Modernă și Contemporană” în cadrul proiectului Jean Monnet TEIDCIPEI. În cadrul lecțiilor s-au analizat expozițiile de artă plastică, precum și evoluția proceselor istorico-culturale și a curentelor stilistice moderne și influența acestora asupra procesului artistic autohton. Prin prezentarea informațiilor în foto și video prezentări se oferă studenților perspective asupra diverselor domenii artistice. Expoziții contemporane lansate la Chișinău sunt integrate în curriculum. Acest demers contribuie la formarea unei viziuni complete și interdisciplinare asupra artei europene, subliniind conexiunile dintre domeniile artistice. Este un efort de a înțelege și interpreta operele contemporane în contextul curent al proceselor culturale și artistice, oferind studenților o experiență educativă actualizată. The article highlights innovative approaches in teaching the course „Currents and Synthesis in Modern and Contemporary European Art” within the Jean Monnet project: TEIDCIPEI. During the lessons, visual art exhibitions were analyzed, along with the evolution of historical-cultural processes and modern stylistic trends, and their influence on the indigenous artistic process. By presenting information through photo and video presentations, the students are provided with perspectives on various artistic fields. Contemporary exhibitions launched in Chisinau are integrated into the curriculum. This initiative contributes to forming a comprehensive and interdisciplinary understanding of European art, emphasizing the connections between artistic domains. It is an effort to understand and interpret contemporary works in the context of the current cultural and artistic processes, providing students with an updated educational experience.Item REALIZĂRI ȘI PERSPECTIVE ÎN DEZVOLTAREA IDENTITĂȚII CULTURALE EUROPENE LA TINERETULUI CREATOR(AMTAP, 2024) Lazarev, LudmilaObiectivul integrării europene a Republicii Moldova presupune susținerea și implementarea politicilor culturale europene ca element important de consolidare şi coeziune socială pentru dezvoltarea sentimentului de apartenență la identitatea europeană. Tinerii creatori pot contribui la procesul de integrare europeană prin creativitate și activitate artistică bazată pe valori culturale și umane europene. Acest articol explorează realizările recente și perspectivele de construire a identității culturale europene în rândul studenților din învățământul artistic prin implementarea proiectelor europene. The objective of the European integration of the Republic of Moldova implies the support and implementation of European cultural policies as an important element of consolidation and social cohesion for the development of the feeling of belonging to the European identity. Young creators can contribute to the process of European integration through creativity and artistic activities based on European cultural and human values. This article explores the recent achievements and perspectives in building European cultural identity among the students in the artistic education through the implementation of European projects.Item REPERE DEONTOLOGICE DE FORMARE A ELITEI INTELECTUALE ARTISTICE: CONCORDANȚE DE ASIGURARE A CALITĂȚII STUDIILOR(AMTAP, 2024) Comendant, Tatiana.Din cele mai vechi timpuri, omenirea a produs direcții de formare a intelectului uman, susținute de valori, principii etice și norme morale, corelate cu asigurarea calității studiilor viitorilor specialiști. Calitatea reprezintă şi reflectă corelațiile elementelor constante care la rândul lor desemnează specificul fiecărei pârți. Dezvoltarea unei culturi a calității trebuie să fie asumată de toți actorii câmpului academic: de la studenți și cadre didactice până la conducerea și managementul instituției. Un rol important în această direcție îl dețin structurile interne și externe de asigurare a calității, care acordă suportul necesar și monitorizează măsurile de îmbunătățire continuă a calității serviciilor educaționale întreprinse de instituțiile de învățământ superior. Retrospectiva succintă prezentă în lucrare se va referi la fapte și situații din trecut și prezent, evocate în cursul orelor de „Știință a educației”. Aspectul aplicativ-didactic este exprimat printr-o metodologie ce contribuie la formarea viitorului specialist de înaltă calificare în domeniul învățământului artistic. Cuvinte-cheie: deontologie, elită intelectuală, elită intelectuală artistică, universitate, calitate, asigurare a calității studiilor, proiect QFORTE Since ancient times, mankind has produced directions for the formation of the human intellect, supported by values, ethical principles and moral norms, correlated with ensuring the quality of the studies of future specialists. The quality represents and reflects the correlations of the constant elements which in turn designate the specifics of each slope. The development of a culture of quality must be assumed by all actors in the academic field: from students and teaching staff to the leadership and management of the institution. An important role in this direction is played by internal and external quality assurance structures, which provide the necessary support and monitor the measures for continuous improvement of the quality of educational services undertaken by higher education institutions. The brief retrospective present in the paper will refer to facts and situations from the past and present, evoked during the "Science of education" classes. The applied-didactic aspect is expressed through a methodology that contributes to the training of the future highly qualified specialist in the field of artistic education. Keywords: deontology, intellectual elite, artistic intellectual elite, university, quality, quality assurance of studies, project QFORTEItem MODELING INTRINSIC FACTORS OF INCLUSIVE ENGAGEMENT IN CITIZEN SCIENCE: INSIGHTS FROM THE PARTICIPANTS’ SURVEY ANALYSIS OF CSI-COP(University of Delhi, India, 2023) Dumitrașco, MaricaȘtiința cetățenească inclusivă, un domeniu emergent, a fost supusă unei cercetări extinse. Studiile anterioare s-au concentrat în principal pe crearea de modele teoretice și strategii practice pentru diversificarea proiectelor de știință cetățenească (ȘC). Aceste studii s-au bazat pe cadre etice sau observații empirice post-proiect. Puține au examinat datele socio-demografice și comportamentale ale participanților activi. În mod remarcabil, niciunul, pe cât ne este cunoscut, nu a explorat trăsăturile potențialilor cercetători cetățeni ca factori intrinseci pentru a îmbunătăți diversitatea și implicarea în ȘC. Acest articol prezintă un nou model inclusiv de implicare în cetățenilor în știința, bazat pe analiza cantitativă a sondajelor administrate la 540 de participanți ai cursului gratuit de educație informală COMD (Curs Online Masiv și Deschis) „Dreptul tău la Confidențialitate Online” din opt țări în cadrul proiectului finanțat de UE, CSI-COP (Cercetători Cetățeni Investigând Respectarea Cookie-urilor și a GDPR pentru Aplicații). Sondajele au fost completate imediat după finalizarea etapei de formare și înainte de a se alătura proiectului ca cercetători cetățeni activi. Din cei 540 de participanți care au completat sondajele analizate în acest studiu, doar 170 (32%) au participat activ ca cercetători cetățeni în proiect. Prin urmare, studiul a încercat să înțeleagă ce caracterizează acești participanți în comparație cu cei care au decis să se abțină de la alăturarea proiectului după etapa de formare. Studiul a folosit analiza descriptivă și teste statistice avansate pentru a explora corelațiile dintre diferitele variabile de cercetare. Concluziile au relevat mai multe relații importante și factori predictivi pentru a deveni un cercetător cetățean pe baza analizei sondajelor, cum ar fi vârsta, genul, cultura, educația, accesibilitatea la internet și utilizarea aplicațiilor, precum și satisfacția față de COMD, modul de formare și intențiile inițiale de a deveni un cercetător cetățean. Aceste constatări duc la dezvoltarea unui model empiric pentru implicarea inclusivă în ȘC și îmbunătățesc înțelegerea factorilor interni care influențează intențiile și participarea efectivă a indivizilor ca cercetători cetățeni. Modelul conceput oferă perspective valoroase și implicații cheie pentru inițiativele viitoare de ȘC. Accentuează necesitatea unor strategii de recrutare țintite, concentrându-se pe grupurile subreprezentate și depășind barierele de accesibilitate. Experiențele de învățare pozitive, în special prin COMD-uri, sunt cruciale; îmbunătățirea programelor de formare și facilitarea accesului la materiale educaționale diverse din punct de vedere cultural poate stimula motivația participanților. Recunoașterea diferențelor de competență tehnologică și furnizarea resurselor necesare îmbunătățește implicarea activă. Abordarea decalajului între intenție și implicare este vitală; înțelegerea factorilor subiacenți și crearea unor medii de susținere pot transforma intențiile în implicare activă. Adoptarea diversității culturale prin strategii specifice limbii asigură un mediu inclusiv pentru contribuții eficiente. Inclusive citizen science, an emerging field, has seen extensive research. Prior studies primarily concentrated on creating theoretical models and practical strategies for diversifying citizen science (CS) projects. These studies relied on ethical frameworks or post-project empirical observations. Few examined active participants’ socio-demographic and behavioral data. Notably, none, to our knowledge, explored prospective citizen scientists’ traits as intrinsic factors to enhance diversity and engagement in CS. This paper presents a new inclusive CS engagement model based on quantitative analysis of surveys administered to 540 participants of the dedicated free informal education MOOC (Massive Open Online Course) ‘Your Right to Privacy Online’ from eight countries in the EU funded project, CSI-COP (Citizen Scientists Investigating Cookies and App GDPR compliance). The surveys were filled out just after completing the training stage and before joining the project as active CSs. Out of the 540 participants who completed the surveys analyzed in this study, only 170 (32%) individuals actively participated as CSs in the project. Therefore, the study attempted to understand what characterizes these participants compared to those who decided to refrain from joining the project after the training stage. The study employed descriptive analysis and advanced statistical tests to explore the correlations among different research variables. The findings revealed several important relationships and predictors for becoming a citizen scientist based on the surveys analysis, such as age, gender, culture, education, Internet accessibility and apps usage, as well as the satisfaction with the MOOC, the mode of training and initial intentions for becoming a CS. These findings lead to the development of the empirical model for inclusive engagement in CS and enhance the understanding of the internal factors that influence individuals’ intention and actual participation as CSs. The devised model offers valuable insights and key implications for future CS initiatives. It emphasizes the necessity of targeted recruitment strategies, focusing on underrepresented groups and overcoming accessibility barriers. Positive learning experiences, especially through MOOCs, are crucial; enhancing training programs and making educational materials accessible and culturally diverse can boost participant motivation. Acknowledging varying technological proficiency and providing necessary resources enhances active engagement. Addressing the intention-engagement gap is vital; understanding underlying factors and creating supportive environments can transform intentions into active involvement. Embracing cultural diversity through language-specific strategies ensures an inclusive environment for effective contributions.Item CREAȚIA VICTORIEI COZMOLICI, UN SUBTIL UNIVERS AL NATURII ȘI FEMINITĂȚII(ASM, 2023) Rocaciuc, VictoriaCreația pictoriței Victoria Cozmolici este rodul investigațiilor sale plastice bazate pe însușirea princi piilor formal-stilistice, morfologic izvorâte dintr-o serie de curente ale artei europene moderne și contemporane în care principiul abstractizării rămâne unul prioritar. Utilizând mijloacele și metodele tipice abstracționismului figurativ, expresionismului, stilului pop-art și combinându-le cu elementele constructive ale propriului limbaj artistic, pictorița abordează relațiile cromatice ale suprafețelor picturale drept elemente decorative de configurare a formei. Integrate în natură, personajele și obiectele din tablourile sale, transpuse adesea în siluete și chipuri feminine, creează un ritm vizual original de o logică constructivă aparte. Tematica este ancorată în viața cotidiană, natura este și fundal, și parte a acestei vieți, iar femeia, prin chipul său suav repetând ondulațiile plantelor – purtătoare de sensuri, de frumusețe și spiritualitate. The work of the painter Victoria Cozmolici is the fruit of her plastic investigations based on the formal-stylistic principles morphologi cally originating from a series of currents of modern and contemporary European art in which the principle of abstraction remains a priority. Ap proaching the means and methods of figurative abstractionism and abstract expressionism, pop-art style in combination with constructive elements that belong to her own artistic language, the painter carefully approaches the chromatic relationships of the pictorial surfaces as the decorative elements of form configuration. Integrated into nature, the characters and objects represented in the paintings signed by Victoria Cozmolici are often transfig ured into silhouettes and female faces, creating original visual rhythms of a particular constructive logic. The theme is focused on everyday life, nature is both the background and part of this life, and the woman, with her soft face repeating the undulations of the plates – bearer of meaning, beauty and spirituality.Item MULTICULTURALISM VS. PLURALISM — NOI PERSPECTIVE ŞTIINŢIFICE DESPRE CULTURĂ ŞI IDENTITATE(AMTAP, 2023) Mitriuc, AnaTrăim într‑o lume în care valorile se redefinesc şi se restructurează. Epoca noastră, ca spaţiu istoric, este traversată de mutaţii profunde, fiind punctată de crize şi revoluţii în cele mai diverse domenii ale existenţei, dar nicăieri nu se resimt mai acut ca în orizontul cultural. De‑a lungul secolelor cultura şi identitatea culturală au fost provocate de noi perspective, dintre care multiculturalismul şi pluralismul, care constituie punctul ţintă în acest demers. Prin urmare, articolul cuprinde studii referitoare la noile ideologii politice cu accent asupra evoluţiilor acestora şi o tratare mai extinsă asupra mişcărilor şi politicilor generate de către acestea. În realizarea studiului m‑am concentrat asupra mai multor dimensiuni ale multiculturalismului, ca ideologie a pluralismului şi diversităţii. În acest scop, am apelat la o serie de termeni corelativi, precum: diversitate, multiculturalitate, inter‑culturalism, societate plurală şi cultură societală. În această ordine de idei, multiculturalismul se recomandă ca o soluţie potenţială cu deschideri semnificative pentru gestionarea adecvată a pluralităţii culturale. We live in a world where values are redefined and restructured. Our era, as a historical space, is traversed by profound changes, being punctuated by crises and revolutions in the most diverse fields of existence, but nowhere it is felt more sharply than in the horizon of culture. Through‑ out the centuries, culture and cultural identity have been challenged by new perspectives, among which multiculturalism and pluralism are the target point in this endeavor. Therefore, the article includes studies on new political ideologies, with an emphasis on their development and a broader treatment of the movements and policies generated by them. In developing the study, I focused on multiple dimensions of multiculturalism as the ideology of pluralism and diversity. For this purpose, we have resorted to a number of correlative terms, such as: diversity, multiculturalism, inter‑culturalism, plural society and social culture. In this order of ideas, multiculturalism is recommended as a potential solution, with significant openings for the proper management of cultural pluralism.Item ÎNVĂŢĂMÂNTUL ARTISTIC — FUNDAMENT PENTRU EDIFICAREA UNEI SOCIETĂŢI SĂNĂTOASE ŞI PROSPERE(AMTAP, 2023) Șeican, ValeriaÎn pofida ignoranţei totale faţă de domeniul învăţământului artistic, manifestat în timp, totuşi, graţie unor entuziaşti, Republica Moldova continuă să menţină funcţionale şcolile de artă, colegiile, academia. Sistemul instituţiilor există, dar im‑portanţa şi valorificarea acestuia stagnează. Chiar şi în aceste condiţii vitrege sistemul furnizează rezultate fascinante, care, însă, sunt valorificate înafara ţării.Trebuie adoptată politica guvernamentală a statelor civilizate care au conştientizat că anume cultura, prin centrele de creativitate, este driveral dezvoltării sociale şi economice a unui teritoriu. Despite the total ignorance towards the field of artistic education, manifested in time, however, the Republic of Moldova, thanks to enthusiasts, continues to keep the art schools, colleges, the Academy. The system of institutions exists, but its im‑portance and capitalization stagnates. Even in these unfavorable conditions, the system provides fascinating results, which, however, are used outside the country. There must be adopted the government policy of the civilized states that have realized that culture, through the creativity centers, is a driver of the social and economic development of a territory.Item REFLECTION OF THE PROCESS OF DEVELOPING THE EUROPEAN IDENTITYON EXAMPLE OF STUDYING THE ARTISTIC VALUES OF ILLUSTRATIONS FOR LITERARY SKETCHES, SHORT STORIES AND NOVELS SIGNED BY MOLDAVIAN ARTIST ILIA BOGDESCO(2023) Rocaciuc, VictoriaMoștenirea picturală și ilustrativă, cu ale sale calități narative și simbolice, filozofia și estetica secolului XX și XXI, dezvăluie o imagine complexă a lumii care conferă consistență imaginarului, reprezentată prin diversitatea graficii de carte. Studiul operelor grafice semnate de artiști vizuali, precum Ilia Bogdesco (1923-2010), ilustrând creațiile marilor scriitori recunoscuți la nivel Mondial, în contextual artei și culturii Republicii Moldova, își propune să transmită specialiștilor și publicului larg o perspectivă asupra dinamicii sistemelor formale ale artei moderne și contemporane, limbajelor plastice și tipologiilor artistice, în raport cu cerințele culturale și tehnologice ale modernității europene. Articolul pune în evidență evoluția și cele mai importante aspecte ale ilustrațiilor semnate de artistul vizual moldovean Ilia Bogdesco, incluse în repertoriul său bogat de lucrări în acest domeniu. Prezentarea și caracterizarea sincronă a operelor graficii de carte în cadrul diferitelor ediții repetate oferă perspective noi și interpretări mai profunde ale proceselor artistice și a fenomenelor culturale majore ale contemporaneității.Item PROMOVAREA IDENTITĂȚII CULTURALE EUROPENE în MASS-MEDIA(UPSC, 2023) Lazarev, LudmilaDezvoltarea identității europene este esențială în procesul de integrare europeană. Cultura este elementul de coeziune al Europei și poate menține o unitate durabilă într-o atât de vastă diversitate. Identitatea culturală europeană are nevoie de promovare pentru a aduce schimbări în ceea ce privește adoptarea valorilor europene comune în viața cetățenilor și pentru a contribui la europenizarea țării. Implicarea mass-mediei în susținerea și promovarea identității culturale europene este deosebit de importantă, având în vedere potențialul său persuasiv. Cum reușește sectorul audiovizual al Republicii Moldova să facă față provocărilor în acest proces, care sunt resursele și metodele utilizate în menținerea interesului cetățenilor față de tematicile europene, precum și promovarea înțelegerii și încurajarea trăirii sentimentului de europenitate, este obiectul acestui studiu. The development of European identity is essential in the process of European integration. It is culture that gives the European glue and can maintain a lasting unity in such a vast diversity. European cultural identity needs promotion in order to bring about changes regarding the adoption of common European values in the lives of citizens and contribute to the Europeanization of the country. The involvement of the media in supporting and promoting European cultural identity is particularly important, given its persuasive potential. How does the audiovisual sector of the Republic of Moldova manage to face the challenges in this process, what are the resources and methods used to maintain citizens' interest in European topics, understanding and experiencing the feeling of Europeanness is the object of this study.Item CHALLENGES AND OPPORTUNITIES FOR THE DEVELOPMENT OF CONTINUOUS TRAINING PROGRAMS IN THE COMPASS PROJECT (ERASMUS+)(AMTAP, 2023) Valueva, MarinaÎn mediul economic şi educaţional global actual principalele provocări pentru procesul de învăţare pe tot parcursul vieţii sunt: inducerea oportunităţilor de învăţare informală, stimularea învăţării automatizate, acceptarea învăţării autofinanţate, stimularea participării universale la procesul de învăţare. Dezvoltarea societăţii informaţionale şi răspândirea pe scară largă a tehnologiei informaţiei dau naştere la noi oportunităţi de învăţare, orientează diversele puncte de vedere şi practicile consacrate spre însuşirea eficientă a modului în care ar trebui organizată şi desfăşurată predarea şi învăţarea. În acelaşi timp, globalizarea şi apariţia unor noi oameni de afaceri în economia mondială au intensificat concurenţa, multe ţări îndreptând producţia către produse şi servicii cu valoare adăugată mare, care solicită cunoştinţe profunde şi forţă de muncă de înaltă calificare. Conceptul de învăţare pe tot parcursul vieţii oferă perspectiva unei noi abordări radicale, în special, pentru procesul de învăţământ superior axat pe deschiderea universităţilor tradiţionale pentru cei care doresc să înveţe pe tot parcursul vieţii.Item PERSPECTIVE DE DEMOCRATIZARE PRIN FORTIFICAREA CULTURII SECURITARE A PERSOANEI(AMTAP, 2023) Sprincean, SergheiDemocratizarea societăţii umane este direct legată de necesitatea elaborării şi impunerii unui nou model de abordare faţă de fenomenul securitar. Această nouă abordare face parte integrantă din cultura securitară. Societatea umană, dar şi persoana individuală, posedă un set de valori şi modele cu privire la contracararea pericolelor şi riscurilor de securitate care formează cultura securitară, printre care siguranţa persoanei ocupă un loc primordial. În contextul procesului de globalizare, considerăm că este necesar să fie amplificată cultura securităţii, mai ales că societatea contemporană este una a riscurilor. Cultura securitară, sprijinită de concepţia securităţii umane, care pune accent pe dimensiunile non-militare ale securităţii, presupune, de asemenea, şi promovarea protecţiei drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale omului. Cultura securitară presupune şi instituirea unor mecanisme de fortificare a educaţiei securitate şi a abilităţilor cetăţenilor de a se proteja contra diversităţii de riscuri securitare.Item URBAN LANDSCAPE: AESTHETIC AND IDENTITY VALENCES(AMTAP, 2023) Lazarev, LudmilaÎn secolul XX noţiunea de peisaj urban, care însemna, iniţial, o specie de peisaj artistic, capătă o nouă conotaţie din perspectivă antropologică şi esteprivită ca parte a realităţii socio-culturale a oraşului, aspectul estetic al peisajului fiind integrat în dimensiunea lui identitară. Dimensiunea estetică a peisajului urban ţine, în mare parte, de aspectele vizuale ale oraşului, de corespondenţa dintre funcţie şi formă a spaţiilor urbane, de distribuţia şi compoziţia acestora, pe când caracterul identitar al unui spaţiu conferă peisajului urban valenţe unice de percepţie şi semnificaţie. Prin analiza a două situri urbane emblematice ale Chişinăului, cu referire la aspectele identitare şi estetice, articolul prezintă evoluţia şi reconfigurarea peisajului urban prin integrarea identităţii şi diversităţii estetice a siturilor, creând o imagine atractivă a oraşului atât pentru locuitori cât şi pentru turişti, contribuind la creşterea calităţii vieţii, coeziunii sociale şi dezvoltării durabile.Item COMUNICAREA ARTISTICĂ: ASPECTE TEORETICE(AMTAP, 2023) Curchi, VeronicaComunicarea artistică este modalitatea de exprimare prin intermediul artei şi îşi are originile din cele mai vechi timpuri, odată cu primele manifestări artistice ale fiinţei umane. Arta paleolitică ne relatează viaţa cotidiană a omului, credinţele şi nivelul de conştientizare a lumii. Funcţia comunicativă a artei s-a păstrat până în prezent. Muzica, artele plastice, dansul, manifestările teatrale, poezia ne transmit diferite emoţii pe care le percepem dependent de personalitatea noastră. Comunicarea artistică este cercetată mai aprofundat după ce a apărut interesul ştiinţific asupra fenomenului comunicării în genere. Savanţi din diferite domenii şi-au expus viziunile asupra acestui subiect şi au descris comunicarea artistică prin raportul creator-operă, mesaj artistic-public şi artist-receptor.